۶ راهکار برای اینکه کار امروزتان را به فردا نیندازید

کد خبر: 655809

خیلی از اوقات کارهایی که انجامشان را هر دقیقه و هر ساعت به تاخیر می‌اندازیم، کارهایی است که ظرف مدت زمان کوتاهی قابل انجام است. بنابراین اگر لیست وظایف روزانه‌تان خیلی پر و پیمان شده، از خودتان بپرسید که برای رسیدگی به این کار به کمتر از دو دقیقه احتیاج دارم یا بیشتر؟ در بسیاری از موارد همین دو دقیقه برای انجام یک کار عقب مانده کافی است.

۶ راهکار برای اینکه کار امروزتان را به فردا نیندازید
سرویس سبک زندگی فردا؛ نیلوفر علیزاده: اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به اصطلاح کار امروزشان را به فردا می‌افکنند، می‌دانید که هر بار چه استرس و دردی را به خاطر کارهایی به تاخیر افتاده تحمل کنید. شاید حتی خودتان هم تمایل داشته باشید که همه چیز را مطابق برنامه انجام دهید اما انگیزه لازم را برای این کار نداشته باشید. خوشبختانه غلبه کردن بر این عادت اصلا کار مشکلی نیست اما بهتر است اگر همین حالا که مشغول خواندن این مقاله هستید، کار عقب مانده‌اید دارید، دکمه ضربدر بالای صفحه را بزنید و اول به آن کار رسیدگی کنید!
۶ راهکار برای اینکه کار امروزتان را به فردا نیندازید
فهرستی از کارهایی که باید انجام دهید، تهیه کنید فرقی نمی‌کند کاری که باید انجام دهید کوچک است یا بزرگ، کافی است که آن را توی لیست روزانه‌تان وارد کنید. اگر لازم است کارهای بزرگ را به بخش های کوچکتر تقسیم کنید و زمان لازم برای انجام هر کدام را مشخص کنید. در ضمن در طول روز هر کدام از کارها را که انجام می‌دهید، توی لیستتان ضربدر بزنید. این کار انگیزه بیشتری به شما می‌دهد تا همه لیستتان را انجام دهید و از دیدن ضربدرهای روی آن احساس کنید که امروز آدم مفیدی بوده اید. یادتان باشد که این لیست باید شامل کارهایی باشد که معمولا انجام آنها را به تاخیر می‌اندازید نه کارهایی که به طور روزانه انجام می‌دهید و برای تمام کردنشان نیاز به انگیزه خاصی ندارید. کارهای سخت را اول انجام دهید اگر باید روی پایان نامه‌تان کار کنید یا پروژه‌ای دارید که شما را گیر انداخته، حتما آن را در صدر کارهایی که باید انجام دهید قرار داده و زودتر به آن رسیدگی کنید. وقتی کار سختی را که مثل یک بار سنگین روی دوشتتان سنگینی می‌کند به پایان می‌رسانید، احساس می‌کنید که بهره وری‌تان به شدت بالا رفته است، بنابراین سریع‌تر و راحت‌تر به باقی کارها رسیدگی می‌کنید. اگر «کار بزرگی» که باید انجام‌ش بدهید، در یک روز تمام نمی‌شود حتما آن را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کرده و مطمئن شوید که حداقل یکی دو مورد از این کارها را می‌توانید در یک روز تمام کنید. اشکالی ندارد اگر مجبور هستید باقی این کار را به فردا موکول کنید، اما در نهایت باید مطمئن باشید که همین امروز قدم‌های مثبتی در راستای انجام کامل آن برداشته‌اید. به وطایف دو دقیقه‌ای رسیدگی کنید خیلی از اوقات کارهایی که انجامشان را هر دقیقه و هر ساعت به تاخیر می‌اندازیم، کارهایی است که ظرف مدت زمان کوتاهی قابل انجام است. بنابراین اگر لیست وظایف روزانه‌تان خیلی پر و پیمان شده، از خودتان بپرسید که برای رسیدگی به این کار به کمتر از دو دقیقه احتیاج دارم یا بیشتر؟ در بسیاری از موارد همین دو دقیقه برای انجام یک کار عقب مانده کافی است. در واقع با این تمرین قرار است خودتان را تمرین بدهید که حداقل برای ۱۲۰ دقیقه بهره‌وری بالاتری داشته باشید. زمانی را فقط برای کار کردن اختصاص دهید اگر در حین کار مدام تمرکزتان را از دست می‌دهید یا مشغول رویابافی می‌شوید، زمانی را فقط برای کار کردن اختصاص دهید. ۱۰ دقیقه به خودتان فرصت دهید و هر عاملی را که باعث می‌شود توجه و تمرکزتان از بین برود، پیدا کنید و آن را از محیط دور کنید. ایمیل‌تان را ببیندید، تلفن همراه‌تان را خاموش کنید، رمانی را که تازه شروع کرده‌اید، از دم دستتان بردارید و بعد مشغول کار شوید. لازم نیست این مدت خیلی طولانی باشد. ممکن است اول کار فقط بتوانید ده دقیقه متمرکز بمانید اما همین مقدار هم برای شروع کافی است. به خودتان استراحت بدهید اگر احساس می‌کنید که کار سختی پیش رویتان است و نمی‌توانید در تمام طول مدتی که مشغول انجامش هستید، تمرکزتان را حفظ کنید، وسط کار حتما چند دقیقه به خودتان استراحت بدهید. ده دقیقه چشم‌هایتان را ببینید، به یک دوست زنگ بزنید یا کمی مجله بخوانید و دوباره سر کارتان برگردید. اگر ممکن است آنقدر غرق کارهای متفرقه شوید که کار اصلی را فراموش کنید، حتما آلارم تلفن همراهتان را روی ده دقیقه تنظیم کنید و بعد مشغول رویابافی شوید! قدم اول را بردارید
گاهی اوقات دورنمای کاری که قرار است انجامش دهیم آن قدر بزرگ و سخت و پیچیده و طاقت فرساست که ترجیح می‌دهیم مدام انجامش را از امروز به فردا موکول کنیم تا شاید روزنه امیدی پیدا شود و بتوانیم از زیر بار انجامش فرار کنیم. اما به قول مارتین لوتر کینگ لازم نیست به بالای پله‌ها نگاه کنید، فقط کافی است قدم اول را بردارید. مطمئن باشید این که تصمیم بگیرید و قدم اول را بردارید بهتر از این است که هیچ کاری نکنید.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها