۸ دلیل برای اینکه از شکست‌هایتان ناراحت نشوید

کد خبر: 666954

وقتی كه هدف و مقصدی در برابر خود نداریم، هیچ‌گاه نگران آن نخواهیم بود كه اهدافمان را از دست بدهیم. اشتباه كردن ثابت می‌كند كه چیز گرانبهایی داریم و برای خود برنامه‌ای در نظر گرفته‌ایم.

۸ دلیل برای اینکه از شکست‌هایتان ناراحت نشوید
سرویس سبک زندگی: اغلب مردم از شكست ترس دارند. آنها می‌ترسند كه مبادا دچار اشتباه شوند؛ زیرا تصور می‌كنند همین اشتباهات آنها را به شكست‌های بزرگ (شكست‌های رابطه‌ای، شغلی، تحصیلی و ...) دچار می‌‌‌كند. برای غلبه بر این ترس، بهتر است با یك نگرش جدید آشنا شوید. به جای آنكه از اشتباهات خود بترسید، آنها را جشن بگیرید و با صدای بلند بخندید! در ادامه این مطلب را به نقل از سایت زندگی آنلاین می‌خوانیم.
۸ نکته که هنگام شکست باید در نظر بگیریم
شكستی كه مهلك نباشد، می‌تواند به رشد خلاقیت كمك كند. حركت جدید و نوآوری نیازمند ریسك‌پذیری است و در راستای آن همیشه احتمال شكست نیز وجود دارد. چرا باید خطاهایمان را جشن بگیریم.
باعث می‌شود بیشتر به آنها توجه كنیم
وقتی كه اشتباهات خود را جشن می‌گیریم، در واقع پرونده آنها را باز نگه می‌داریم. اشتباهاتی كه پنهان و پوشیده هستند، هیچ‌گاه تصحیح نمی‌شوند؛ اما وقتی به طور واضح و شفاف دیده می‌شوند و مورد آزمایش قرار می‌گیرند، مشكل اصلی نمایان می‌شود و می‌توان از طریق آن بسیاری مسائل را حل كرد.
وقتی كه اشتباهات خود را مورد بررسی قرار نمی‌دهیم، در پی سلامت و سرزنش دیگران برمی‌آییم. انرژی‌مان هدر می‌رود و هیچ موفقیتی در تصحیح مشكلات نخواهیم داشت.
اشتباهات ما بازخورد ارزشمندی دارند
گاهی اوقات اشتباهات ما جالب‌تر از موفقیت‌های‌مان هستند و می‌توانند بسیار سازنده‌تر نیز باشند.
اشتباهات نشان می‌دهند كه ما ریسك پذیریم
افرادی كه با احتیاط بازی می‌كنند، كمتر دچار اشتباه می‌شوند. ترس از اشتباه كردن انسان را فلج می‌‌كند و باعث ركود و سكون می‌شود.
ممكن است از انجام هر كاری بترسیم؛ چرا كه وحشت داریم مبادا دچار اشتباه شویم با جشن گرفتن اشتباهات وارد فعالیت شده و از بی‌حركتی و ركود خارج می‌‌شویم و كاری انجام می‌دهیم.
با جشن گرفتن اشتباهات می‌فهمیم كه گاهی اوقات اشتباه رخ می‌دهد
وقتی اشتباهاتمان را جشن می‌گیریم، به یاد می‌آوریم كه ما بدنیستیم، بلكه فقط انسانیم. این اشتباهات پایان ما نیستند و باید تصحیح شوند.
همه اشتباه می‌كنند
چیزی به نام جامعه افرادكامل وجود ندارد. همه ما انسانیم و مرتكب خطاهایی می‌شویم. گاهی اوقات می‌توانیم به صورت گروهی وارد عمل شویم و اشتباهاتمان را جبران كنیم.
وقتی كه در پی سرزنش دیگران برمی‌آییم، هیچ‌گاه نمی‌توانیم وضعیت خود را بهبود بخشیم.
اشتباهات فقط زمانی رخ می‌دهند كه ما به سمت هدف مشخصی در حال حركت باشیم
وقتی كه هدف و مقصدی در برابر خود نداریم، هیچ‌گاه نگران آن نخواهیم بود كه اهدافمان را از دست بدهیم. اشتباه كردن ثابت می‌كند كه چیز گرانبهایی داریم و برای خود برنامه‌ای در نظر گرفته‌ایم.
با جشن گرفتن اشتباهات، كاری می‌كنیم كه كوچك‌تر به نظر برسند
معمولاً وقتی كه كسی اشتباهی می‌كند، دچار پشیمانی، ندامت و نگرانی می‌شود. با پذیرفتن اشتباهات خود، پشیمانی، افسون خوردن و نگرانی را از محیط پیرامون‌مان دور می‌كنیم و وقتی كه از شر این احساسات راحت شدیم، می‌توانیم با نیروی بیشتری به رفع خطاها بپردازیم.
برای اشتباهات خود ارزش قائل شوید
همه افراد گاهی اوقات كارهای احمقانه‌ای انجام می‌دهند. كسی كه فكر می‌كند هیچ‌گاه حماقت نكرده، خود بزرگ‌ترین احمق‌هاست!
اگر به گذشته خود برگردید، به چند مورد برخورد می‌كنید كه كار احمقانه‌ای از شما سر زده است؟
همه ما تظاهر می‌كنیم كه هیچ‌گاه هیچ‌كار احمقانه‌ای نكرده‌ایم؛ در حالی كه شاید تعداد حماقت‌هایمان حتی بیشتر از بقیه باشد.
مردم در طول زندگی سعی می‌كنند خود را آنگونه كه نیستند، نشان دهند و در نتیجه بخش مهمی از زندگی‌‌شان را از دست می‌دهند.
كسی را تصور كنید كه دلش می‌خواهد چند دقیقه‌ای بسكتبال بازی كند، ولی بازی كردن بلد نیست. هر بار توپ را به هوا پرت می‌‌كند، اصلاً از تور رد نمی‌شود.
با تماشای او شاید این فكر به ذهن‌تان خطور كند كه او مثل دلقك سیرك است و یا اینكه چگونه می‌تواند این بازی ناشیانه را نمایش بگذارد.
ولی او خودش می‌گوید: «من مایكل جردن نیستم؛ مهم نیست كه در قبال چند دقیقه احمق به نظر رسیدن، كمی از تفریحی كه همیشه دوستش داشتم، لذت ببرم.»
این لذت بردن ارزشش را دارد؛ حتی اگر در نظر برخی مضحك به نظر برسم.
وقتی كه از ترس خنده دار به نظر رسیدن هیچ‌گاه نمی‌رقصید، خود را از لذت این سرگرمی و تفریح سالم محروم می‌كنید عده‌ای از مردم تصور می‌كنند كه با انجام كاری ممكن است مضحك به نظر برسند.
ولی وقتی آن كار را انجام می‌‌دهند، اصلاً مضحك نیستند.
اگر نویسنده‌ای در اثر ترس ناشی از یك نقد منفی، دست از نوشتن بردارد، خود را از بسیاری پیشرفت‌ها و لذت‌ها محروم می‌كند.
برعكس، اگر از نقدهای منفی استفاده كند، یاد می‌گیرد كه تأثیرگذارتر بنویسد. برای افزایش احتمال موفقیت، برخورد راحتی با خطاها داشته باشید. تمرین كردن باعث پیشرفت می‌شود.
اگر برای نخستین بار شكست خوردید، دوباره تلاش كنید. افرادی كه در سنین بالای 40 سال تصمیم به ادامه تحصیل می‌گیرند، جرأت و شجاعت بسیاری دارند.
كودكی كه در نخستین روز مدرسه به آرامی از پدر و مادرش خداحافظی می‌‌‌كند نیز شهامت زیادی از خود نشان می‌دهد.
خلاقیت فقط زمانی رشد می‌كند كه از اشتباهاتمان درس بگیریم. در چنین حالتی از خودمان نیز رضایت بیشتری خواهیم داشت. بنابراین دفعه بعدی كه كار احمقانه‌ای از شما سرزد، سعی در پنهان كردن و تكذیب آن نكنید.
آگاهی از حماقتی كه كرده‌اید، باعث می‌شود خود را بیشتر بشناسید و افكار، احساسات، موقعیت‌ها و تصورات خود را بهتر شناسایی و اكتشاف كنید.
شهامت یعنی تمایل به انجام كاری كه از آن ترس دارید. مثلاً اگر از خوردن با صدای بلند می‌ترسید، یا از صحبت كردن در میان جمع واهمه دارید، این كار را انجام دهید. بد نیست حتی گاهی اوقات احمق به نظر برسید.
این مسأله برای كاهش ترس شما لازم است. اغلب ما وقتی كه اشتباهی می‌‌كنیم، از دست خودمان ناراحت می‌شویم، احساس شكست می‌كنیم و عصبانی می‌شویم.
این واكنش‌ها طبیعی هستند، چرا كه بدون اشتباه كردن هیچ‌گاه چیزی را یاد نمی‌گیریم.
ولی با سعی دوباره، اشتباه مجدد و درس گرفتن از اشتباهات، بالاخره یاد می‌گیریم و یادگیری همیشه با رشد و بالندگی همراه است. با جشن گرفتن اشتباهات، فرهنگ حل مشكلات ترویج می‌یابد.
وقتی با دید باز با اشتباهات روبه‌رو می‌شویم، جو سالمی را ایجاد می‌كنیم تا به صورت خلاقانه‌تری اشتباهات خود را برطرف و تصحیح كنیم؛ چرا كه پنهان كردن اشتباهات باعث سركوب خلاقیت در اثر ترس از شكست می‌شود.
هر انسانی اشتباه می‌كند. این را بارها و بارها گفته‌ایم؛ اما همه ما توانایی آن را داریم كه از اشتباهات خود درس بگیریم. با اتفاقات است كه ما قوی‌تر و عاقل‌تر و با تجربه‌تر می‌شویم.
علاوه بر آن، آگاهی دیگران از اشتباهات ما و آگاهی ما از اشتباهات آنها باعث می‌شود كه هر یك سعی كنیم اشتباه دیگری را تكرار نكنیم.
اشتباهات نشان می‌دهند كه ما در حال یادگیری چیز تازه‌ای هستیم؛ چرا كه معمولاً موفقیت‌ها در زمینه‌هایی كه قبلاً از آنها آگاهی داشته‌ایم، به وجود می‌آیند؛ اما چنین موقعیت‌هایی رشد چندانی به همراه ندارند.
در واقع آخرین قدم از یك سفر محسوب می‌شوند و كل سفر را در برنمی‌گیرند.
در طول سفر همواره با خطاها و اشتباهات بسیاری روبه‌رو می‌شویم و همین باعث می‌شود كه از سفر لذت ببریم. پس اگر برای یاد گرفتن، رشد و پیشرفت كردن ارزش قائل هستید، باید برای اشتباهات خود نیز ارزش قائل باشید.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها