۵ مکان متفاوت که در سفر به اصفهان نباید از دست داد

کد خبر: 703401

کافی‌ است کمی اهل هیجان باشید تا خودتان را به این شهربازی برسانید. شهر رویاها، همان‌طور که از اسم‌ش مشخص است، مکانی‌ست که شما را وارد دنیایی عجیب و دیدنی می‌کند. این شهر بازی که یکی از بزرگترین و پیشرفته‌ترین شهربازی‌های خاورمیانه است در فضایی به مساحت ۱۷ هزار هکتار ساخته شده و دارای هفت بخش موضوعی مختلف است.

۵ مکان متفاوت که در سفر به اصفهان نباید از دست داد
سرویس سبک زندگی فردا؛ عطیه میرزاامیری: اصفهان را با نصف جهان بودن‌اش می‌شناسیم. با ازدیاد توریست‌های مختلفی که از سرتاسرجهان کوله بر دوش‌شان می‌اندازند تا وجب به وجب شهر را ببینند. با میدان نقش جهان، پل‌های تاریخی، منارجنبان، باغ هشت‌بهشت، کلیسای وانک و دیگر جاهایی که اگر تابه‌حال ندیده باشیم‌شان، چندین بار اسم‌شان را از زبان دیگران شنیده‌ایم. اما در واقع، شهر اصفهان فقط پل‌ها و خانه‌های قدیمی و معروف‌اش نیست. اصفهان و شهرستان‌های اطراف‌‌اش پر از خانه‌های سنتی و طبیعت بکری هستند که کمتر کسی این مکان‌ها را می‌شناسد و توریست‌های کمی به آن‌جا رفته‌اند. در این یادداشت پنج مکان دیدنی و کمتر شناخته شده‌‌ٔ این شهر را به شما معرفی می‌کنم تا اگر روزی گذرتان به اصفهان افتاد یا اگر از اهالی این شهر هستید، حتما به دیدن این مکان‌ها هم بروید.
بیشتر بخوانید: روستای دره بید؛ دره‌ای مملو از لاله‌های واژگون
حمام علی قلی آقا
۱. مجموعهٔ علی‌قلی آقا
حمام علی‌قلی خان اصفهان، در گذشته حمام بزرگی بوده که امروزه تغییر کاربری داده‌ و تبدیل به موزه مردم شناسی شده است. از نکات بسیار با اهمیت این بنا قرار گیری این حمام در دل یک محله با عناصر متفاوت است. این مجموعهٔ تاریخی از اثرات هنری و معماری دوران پر عظمت صفویه است که در محلهٔ بید آباد اصفهان واقع شده و شامل؛ بازار چهار سوق، مسجد، مکتب‌خانه، حمام، زورخانه، کاروان‌سرا و مغازه‌های کسبه‌ٔ مختلف بوده که متاسفانه به مرور زمان قسمت‌هایی از این مجموعه تخریب شده و به‌جای آن بناهای جدید احداث شده است. این مجموعه که از دوران صفوی به‌ یادگار مانده، معماری آن از لحاظ هنری ارزش زیادی دارد. آب این حمام از جایی تامین می‌شده که از نهر مادی منشعب از آب زاینده رود بوده است. باتوجه به قدمت زیاد این مجموعه و همچنین معماری سنتی و زیبای این حمام دیدن‌اش به تمامی افراد علاقه‌مند به هنر و تاریخ توصیه می‌شود.
کلیسای بیت اللحم
۲. کلیسای بیت اللحم
بیشتر ما اصفهان را به کلیسای وانک و محله‌ٔ جلفای آن می‌شناسیم. اما باید برای دیدن این محله وقت بیشتری بگذارید تا خانه‌های سنتی و قدیمی آن را کشف کنید. در دل این محله، کلیسای کوچک و زیبایی به نام بیت اللحم وجود دارد. کافی است، وارد این فضا شوید تا شما را به دوران گذشته ببرد. از دیوارهای کاهگلی این بنا تا حیاط کوچک و نقلی آن، همه چیز نشان از بکر بودن دارد. این کلیسا در سال ۱۶۲۸ میلادی توسط خواجه پطرس ولیجانیان، تاجر نامی روزگار صفوی ساخته شده است. وارد کلیسا که می‌شوید به حیاط کوچکی برمی‌خورید که مقبره‌‌ٔ خواجه پطروس هم در آن‌جا قرار دارد. دیوارهای داخلی این کلیسا که با گچ اندود شده است، پوشیده از نقاشی‌های آبرنگ با موضوعاتی برگرفته از کتاب انجیل است. این کلیسا در خیابان نظر شرقی، نرسیده به میدان بزرگ جلفا واقع شده و در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. پیشنهاد می‌کنم، این کلیسا را در لیست دیدنی‌های مهم شهر اصفهان قرار دهید.
بیشتر ببینید: سفر به تونل آکواریوم اصفهان در عمق شش متری زمین
خانه شیخ الاسلام
۳. خانهٔ شیخ‌الاسلام
دیدن خانه‌ای قدیمی، با حیاطی دل‌باز و سنتی می‌تواند آدم را به دنیای زیبای گذشته ببرد و آرامشی وصف نشدنی به او دهد. گذشته‌ای که در آن خبری از تکنولوژی، آلودگی و سروصدا نبوده. خانه‌ٔ شیخ‌الاسلام یکی از همین خانه‌هایی‌ست که به محض ورود به آن، از فضای آرام و نوستالژیک‌اش ناخودآگاه لبخند بر لب می‌آورید و به‌سختی می‌توانید آرزوی داشتن همچنین خانه‌ای را نکنید! این خانه در زمان قاجار به عنوان محلی جهت انجام کارهایی شبیه دادگستری و در زمان رضا شاه توسط شیخ الاسلام تبدیل به شهرداری شد؛ ولی از دوره صفویه سالی دوماه مراسم عزاداری امام حسین علیه‌السلام در آن برگزار می‌شد. این بنا در چهارباغ پایین، چهار راه تختی و در کوچه‌ای به همین نام (شیخ الاسلام) قرار دارد. در حال حاضر این مکان از خانه‌های زیبا و سنتی اصفهان به شمار می‌رود که واحدهای صنایع دستی سازمان میراث‌فرهنگی در آن مستقر هستند و به موزه‌ای ازهنرهای سنتی از جمله ترمه، زری‌بافی، گلابتون‌سازی، چادرشب بافی، مخمل بافی، عبابافی، ریسندگی، رنگرزی و حلاجی تبدیل شده تا علاقه‌مندان به هنرهای سنتی در این مکان از نزدیک با صنایع‌دستی آشنا شوند.
شهر رویاها
۴. شهر رویاها بزرگترین شهربازی خاورمیانه
کافی‌ است کمی اهل هیجان باشید تا خودتان را به این شهربازی برسانید. شهر رویاها، همان‌طور که از اسم‌ش مشخص است، مکانی‌ست که شما را وارد دنیایی عجیب و دیدنی می‌کند. اين مجموعه با توجه به ساختارهای متنوعی که دارد، شرايط را برای خانواده‌ها فراهم کرده تا در هر رده سنی و در شرايط آب‌و‌هوايی مختلف بتوانند لحظاتی به‌ياد ماندنی‌ای را تجربه كنند. این شهربازی با بازی‌ها و تفریحات خاص و جدید در نوع خودش یک دیزنی‌لند ایرانی محسوب می‌شود. شهر رویاها که یکی از بزرگترین و پیشرفته‌ترین شهربازی‌های خاورمیانه است، در فضایی به مساحت ۱۷ هزار هکتار ساخته شده و دارای هفت بخش موضوعی مختلف است. برای رفتن به این شهربازی بین‌المللی کافی است سوار تاکسی یا وسیله شخصی خود شوید و به کمربندی ناحیه شرق اصفهان، جنب میدان میوه و تره‌بار بروید. اگر در سفر به اصفهان از بازدید مکان‌های تاریخی و سنتی خسته شدید، حتما به این شهربازی سری بزنید. مهم نیست که چه سنی یا چه روحیه‌ای دارید. مطمئنا از وقت گذرانی در این مکان، پشیمان نمی‌شوید.
روستای تاریخی قورتان
۵. روستای قورتان
قورتان که در گذشته گورتان (به معنای اسلحه خانه) مشهور بوده، از توابع ورزنه‌‌ٔ اصفهان است. از جاذبه‌های این روستا می‌توان به عبور رودخانهٔ زاینده‌رود از میان روستا اشاره کرد. قورتان قدمتی بسیار کهن دارد. سنگ قبرهای گورستان باستانی آن، به دوره‌های تاریخی پیش از اسلام مربوط می‌شود. این روستا پر از قلعه‌هایی‌ست که در دوره حکومت سلسله‌های دیلمیان و سلجوقیان انبار مهمات و قلعه‌ای دفاعی بوده است. جاذبه‌های گردشگری این روستا عبارتند از: قلعه قورتان، کبوترخانه مساجد قدیمی و حمام سنتی. ارگ تاریخی روستا هنوز مسکونی بوده و از معدود قلعه‌هایی است که هنوز در آن سکونت دارند. این روستا تنها قلعه‌ٔ خشتی و گِلی مسکونی در ایران است. پس برای سفر به ایران قدیم، کافی‌ست به این روستای جادویی سفر کنید و یک تجربهٔ متفاوت در سفر به اصفهان داشته باشید.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها