با این ۳ راهکار به کودکان خود دوست یابی را بیاموزید

کد خبر: 711062

هر کودکی نیاز دارد با چند دوست خوب در ارتباط باشد و خود را متعلق به گروهی خاص از دوستان بداند. زیرا با داشتن آن‌ها می‌تواند چیزهای زیادی در مورد خودش یاد بگیرد.

با این ۳ راهکار به کودکان خود دوست یابی را بیاموزید
سرویس سبک زندگی فردا : کودکان به داشتن دوستی هم سن و سال خود نیاز دارند، اما این بدان معنا نیست که وجود والدین در کنار آن‌ها ضرورتی ندارد. در دوران کودکی، خصوصا در سال‌های اول ورود به مدرسه، رابطه با پدر و مادر و دوستان بیشترین نفوذ را بر کودک دارد. در ادامه این مطلب را به نقل از سلامت نیوز بخوانید.
آیین دوست و دوست یابی به سبک کودکانه
فرزند شما باید همیشه احساس کند که علاوه بر دوستان، از حمایت خانواده، خصوصا والدین خود نیز برخوردار است. شما می‌توانید در مواقعی که فرزندتان در روابط دوستی خود دچار مشکل شده است، به او کمک کنید و موجب آرامش او شوید. آفتاب یزد در اینباره با عاطفه کیانی نژاد، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی به گفتگو نشسته که در ادامه می‌خوانید. وی در ابتدا گفت: «امروز پویا نمی‌خواست با من بازی کند، فقط می‌خواست با علی حرف بزند» کودکان امروز با هم بسیار صمیمی و فردا دشمنان خونین می‌شوند. والدین زمانی که کودکانشان برای دوست یابی و نگه داشتن آن‌ها مشکل پیدا می‌کنند احساس ناتوانی می‌کنند. هر کودکی نیاز دارد با چند دوست خوب در ارتباط باشد و خود را متعلق به گروهی خاص از دوستان بداند. زیرا با داشتن آن‌ها می‌تواند چیزهای زیادی در مورد خودش یاد بگیرد. این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی با بیان این نکته که «راه را برای دوستی کودکان هموار کنید»، ادامه داد:اگر کودکی امکان برقراری ارتباط با دیگران را نداشته باشد نمی‌تواند بیاموزد که چه طور در اجتماع رفتار کند. برای زمان بازی کودکان و با هم بودن آن‌ها برنامه ریزی کرده و محل خاصی را به آن‌ها اختصاص دهید. کودکان را برای بازی دعوت کنید. از طرفی در فعالیت‌های خانوادگی وارد شوید. اجتماع چند گروه از خانواده فرصت خوبی را برای وارد کردن کودکان در موقعیت‌های اجتماعی فراهم می‌کند. کیانی نژاد خاطرنشان کرد:کودک را در مقابل مردم انگشت نما نکنید: «چرا به دایی ات سلام نمی‌کنی؟» یا «برای همه از یک تا ده انگلیسی بشمر!» هرچه کودک در موقعیت‌های اجتماعی کمتر روی خودش متمرکز شود، عملکرد بهتری نشان خواهد داد.
وی ادامه داد: توصیف کودکتان به عنوان خجالتی، تنه، ساکت یا سرد روش غلطی است. می‌توانید به جای اینکه بگویید: «همیشه همین طوره با آدم‌های دیگه صحبت نمی‌کنه» بگویید: «تازه شما رو دیده چند دقیقه طول می‌کشه تا بهتون عادت کنه»
این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی عنوان کرد: شناسایی علت ایجاد مشکل در نگهداری دوستان کمک بسیاری به حل مشکل خواهد کرد. آیا آن قدر حساس است که همیشه احساساتش جریحه دار می‌شود و دوستانش را از دست می‌دهد؟ آیا ساکت است و نسبت به دیگران بی تفاوت است؟ آیا تهاجمی و قلدر است و به همین دلیل کودکان دیگر نمی‌خواهند با او باشند؟ آیا از مهارت‌های اجتماعی ضعیفی برخوردار است؟ آیا مهارت‌های لازم برای یک دوست با وفا بودن را ندارد؟ کیانی نژاد ابراز داشت: از کودک بخواهید نام یکی از همکلاسی‌هایش را که همه او را دوست دارند بگوید و سپس درباره خصوصیات او چنین بپرسید: چه طور رفتار می‌کند؟ چه کارهایی انجام می‌دهد؟ کدامیک از این ویژگی‌ها را می‌توانی تو هم داشته باشی؟ وی در پایان گفت:: زمانی که شما در حال خوش آمدگویی به مردم، گفتگوی تلفنی، خرید، بازی و یا انجام هر کاری دیگری با مردم هستید، الگوی رفتار خوب را به او نشان دهید. گاهی لازم است خجالتی بودن و منزوی بودن خود را تغییر دهید. اجرای نمایش فرصتی عالی در اختیار شما قرار می‌دهد که روش‌های مناسب رفتار با دیگران را به کودک ارائه دهید.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها