۸ پیشنهاد جذاب برای اینکه بچه‌ها در تابستان درس خواندن را فراموش نکنند

کد خبر: 711643

زمانی که بچه‌ها درسی را عملی تمرین می‌کنند، آن را بهتر یاد می‌گیرند. ممکن است در طول سال تحصیلی به هر دلیلی این اتفاق نیفتد. می‌خواهید جمع و تفریق یادشان نرود؟ بدهید فاکتورهای خریدتان را چک کنند تا از درست بودن آن مطمئن بشوند. می‌خواهید خواندن و نوشتن یادشان نرود؟ بدهید برای پدربزرگ و مادربزرگشان نامه بنویسند.

۸ پیشنهاد جذاب برای اینکه بچه‌ها در تابستان درس خواندن را فراموش نکنند
سرویس سبک زندگی فردا؛ ریحانه حاجی‌محمدپور: بچه‌ها، معلم‌هایشان و شما هر سال در ۹ ماه سال تحصیلی زحمت می‌کشید تا پیشرفت درسی حاصل شود اما ۳ ماه تابستان می‌تواند مثل یک پاک‌کن تمام زحمات شما را به باد فنا بدهد. این مساله به خصوص در سال‌های دبستان از اهمیت بیشتری برخوردار است. چه بخواهیم و چه نخواهیم تعطیلات طولانی تابستان در یادگیری بچه‌ها اثرگذار است در ادامه به چند مورد اشاره می‌کنم و توضیح می‌دهم که چطور می‌شود هم تابستان را خوش گذراند و هم درس خواند.
۸ پیشنهاد برای اینکه در تابستان هم با لذت درس خواند
درباره فلسفه درس خواندن در تابستان توضیح بدهید
احتمالا معلم‌ها در انتهای سال توصیه‌های متفاوتی در ارتباط با پیشرفت تحصیلی بچه‌ها به آنها می‌کنند. درباره این توصیه‌ها با بچه‌ها حرف بزنید، برایشان توضیح بدهید که این سه ماه دوری از درس و مشق ممکن است باعث فراموشی مطالب بشود و این امری طبیعی است. بگویید که دوست ندارید تمام زحماتشان در سال تحصیلی از بین برود. از خودشان راهکار بخواهید و بگویید برنامه درسی تابستان را به میل و سلیقه خود بچینند. خلاصه اینکه برایشان جا بیندازید که چرا نباید درس و مشق را بوسید و کنار گذاشت و ازشان بخواهید مسئولیتش را خودشان قبول کنند.
۸ پیشنهاد جذاب برای اینکه بچه‌ها در تابستان درس خواندن را فراموش نکنند
کتاب بر هر درد بی‌درمان دواست!
همیشه وقتی توی خرداد از شاگردهایم خداحافظی می‌کنم تنها چیزی روی آن تاکید می‌کنم کتاب خواندن است! کتاب خواندن برای همه جور درد و مرضی خوب است. از بچه‌ها بخواهید در تابستان کتاب بخوانند تا بر رشد فکر و ذهنشان تاثیر بگذارید، اینطوری غیرمستقیم درس‌ها را هم تقویت کرده‌اید. حتما بچه‌ها را در کتابخانه‌ها عضو کنید، بخواهید قسمتی از کتاب را که دوست داشته‌اند برای شما بخوانند و درباره آن با هم گفتگو کنید.
بیشتر بخوانید: چگونه درس بخوانیم که خسته نشویم
لطفا جذابش کنید!
نمی‌شود یک کتاب حل تمرین صد کیلویی جلوی بچه‌ها بگذارید و ازشان انتظار داشته باشید با میل و رغبت بنشینند پای آن. فعالیت‌های درسی تابستان را جذاب‌تر کنید. اگر فرزندتان در املا ضعیف است بخواهید با سس روی لازانیا دیکته بنویسد! توی سایت‌ها بگردید و بازی‌های ریاضی پیدا کنید. هر چقدر جذاب‌تر باشید احتمال اینکه بچه‌ها فعالیت‌های تابستانی را انجام بدهند بیشتر است!
مشق نوشتن
گیر نباشید، درگیر باشید
نمی‌شود هر لحظه و ثانیه در تابستان به بچه‌ها گفت درس بخوانند! نمی‌شود تهدیدشان کرد و یا بابت درس نخواندن برایشان خط و نشان کشید! نمی‌شود در تابستان بچه را یک ساعت بکنید توی اتاق و بگویید درست را بخوان! یا مثلا وسط مهمانی و مسافرت خوش بگذرانید و از او بخواهید تنهایی درس بخواند. شده هفته‌ای نیم ساعت با هم یک فعالیت درسی انجام بدهید. اینطوری هم از احساس بدبختی درس خواندن وسط تابستان می‌کاهید و هم یک فرصت خوب برای تعامل با فرزندتان به دست آورده‌اید.
بیشتر بخوانید: چگونه فرزندم را به نوشتن تکالیف مدرسه تشویق کنم؟
در ایجاد علاقه به درس‌ها بکوشید
خیلی وقت‌ها عملکرد ضعیف بچه‌ها در درس‌ها به خاطر این است که به آن درس علاقه ندارند. تابستان بهترین فرصت برای ایجاد علاقه است. آنها را به کلاس‌های متفاوتی ببرید. مثلا اگر از ادبیات بیزارند آنها را در یک کلاس داستان نویسی خوب ثبت نام کنید و یا از ایده‌های بازی و ریاضی برای درس ریاضی کمک بگیرید. بگذارید بچه‌ها در فرصت تابستان با درس‌ها آشتی کنند!
جمع و تفریق کردن
درس را به زندگی روزمره وارد کنید
زمانی که بچه‌ها درسی را عملی تمرین می‌کنند، آن را بهتر یاد می‌گیرند. ممکن است در طول سال تحصیلی به هر دلیلی این اتفاق نیفتد. می‌خواهید جمع و تفریق یادشان نرود؟ بدهید فاکتورهای خریدتان را چک کنند تا از درست بودن آن مطمئن بشوند. می‌خواهید خواندن و نوشتن یادشان نرود؟ بدهید برای پدربزرگ و مادربزرگشان نامه بنویسند. درباره مباحث بازیافت علوم، مواد غذایی، جانوران و گیاهان حرف بزنید و سعی کنید آنها را در زندگی روزمره خود به کار ببرید.
بیشتر بخوانید: چرا فرزندتان در درس ریاضی ضعیف است؟
پروژه تعریف کنید
می‌توانید در تابستان یک پروژه به بچه‌ها بدهید تا آن را انجام بدهند. مثلا از آنها بخواهید مساحت دیوار اتاقی که می‌خواهید رنگ کنید را حساب کنید. تحقیق کنند چقدر رنگ برای این دیوارها لازم است، درباره رنگ مناسب در بازار تحقیق کنند، حتی بروند رنگ بخرند و دیوار را خودشان رنگ بزنند. یا مثلا بخواهید تحقیق کنند چطور مصرف آب را می‌شود در ساختمان کاهش داد و خودشان راهکارشان را عملی کنند.
جلو نزنید
جلو نزنید
خیلی وقت‌ها پدر و مادرها فکر می‌کنند، اگر فرزندشان درس‌های سال بعد را جلوجلو بخواند سال بعد مشکل درسی نخواهد داشت اما باید بگویم که اشتباه بزرگی مرتکب می‌شوند و نه تنها کمک درسی نمی‌کنند بلکه به بچه‌ها آسیب هم می‌زنند، چرا که اولا پایه ضعیف آنها تقویت نمی‌شود، بعد هم باعث می‌شود در طول سال تحصیلی بعد چون فکر می‌کنند همه چیز را بلدند، سر کلاس درس را به دقت گوش ندهند. پس لطفا در تابستان سراغ درس‌های سال بعد نروید، چون نه تنها کمکی نمی‌کند، بلکه آسیب‌زا نیز هست.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها