۶ اشتباه عجیب درباره‌ سرطان پوست

کد خبر: 717293

در این مطلب به شما اطلاعاتی درباره سرطان پوست و باورهای غلط درباره سرطان پوست می‌دهیم.

۶ اشتباه عجیب درباره‌ سرطان پوست
‌سرویس ترجمه فردا؛ طاها ربانی: در این مطلب به شما اطلاعاتی درباره سرطان پوست و باورهای غلط درباره سرطان پوست می‌دهیم.
۶ افسانه درباره‌ سرطان پوست
نمی‌شود به این راحتی‌ها از جاذبه‌ی آن توپ بزرگ پرتقالی وسط آسمان گذشت. در روز‌های گرم و آفتابی می‌چسبد که از خانه بیرون بزنید، در ساحل قدم بزنید یا در ایوان خانه بنشینید و یک نوشیدنی یخ را مزه‌مزه کنید. اما این اشعه‌های گرم ممکن است آسیب‌های جدی به بدن شما بزنند، به‌خصوص اگر اقدامات احتیاطی را انجام نداده باشید.
ما در اینجا به بعضی از تصورات غلط فراگیر (و بالقوه خطرناک) درباره‌ی آفتاب و سرطان پوست می‌پردازیم. آیا شما کار‌هایی را که باید برای درامان‌ماندن از خطرات آفتاب انجام دهید انجام می‌دهید؟
اشتباه ۱: اگر زیاد بیرون نمی‌روید، لازم نیست نگران آفتاب باشید
برای اینکه اشعه‌ی آسیب‌زای فرابنفش مایه‌ی نگرانی شما بشود لازم نیست که حتماً نجات غریق یا مسئول اردوگاه‌های تابستانی باشید. تابیدن محدود آفتاب از سان‌روف ماشین یا پیاده‌روی در اطراف مراکز خرید هم برای نگرانی کافی هستند. به‌خصوص اگر در محدوده‌ی ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر باشد. انجمن آمریکایی عمل پوست می‌گوید: «در معرض آفتاب بودن به‌صورت هرروزه با سرطان سلول‌های فلسی ارتباط دارد. با اینکه این سرطان به‌اندازه‌ی ملانوما خطرناک نیست، اما تخمین می‌زنند که تا ۲۰درصد از مرگ‌های ناشی از سرطان پوست را این نوع خاص سرطان باعث می‌شود. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که برای جلوگیری از آسیب‌های مستقیم و غیرمستقیم اشعه‌ی فرابنفش (UV) می‌توان انجام داد این است که زمان درمعرض‌آفتاب‌بودن را محدود کنید. آفتاب‌گیر‌های پنجره می‌توانند در خانه، محل کار، و هنگام رانندگی از شما در برابر اشعه‌های مضر فرابنفش محافظت کنند.»
۶ افسانه درباره‌ سرطان پوست
اشتباه ۲: اگر راحت برنزه می‌شوید، لازم نیست نگران سرطان پوست باشید
شاید شنیده باشید که برنزه‌شدن بی‌خطر است و افرادی که پوست‌شان آفتاب‌سوخته نمی‌شود [و در عوض برنزه می‌شوند]دچار سرطان پوست نخواهند شد. همه‌ی این حرف‌ها غلط است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها می‌گوید: «برنزه‌شدن نشانه‌ی سلامتی نیست. برنزه‌شدن واکنش به آسیب‌دیدگی است. سلول‌های پوست با برنزه‌شدن این علامت را می‌دهند که اشعه‌ی ماوراءبنفش دارد به آن‌ها آسیب می‌رساند. سلول‌ها برای اینکه این علامت را بفرستند رنگدانه‌های بیشتری تولید می‌کنند.»افرادی که پوست روشن‌تری دارند راحت‌تر می‌سوزند، اما معنای این حرف این نیست که افرادی که راحت‌تر برنزه می‌شوند خطر کمتری تهدیدشان می‌کند. پوست همه وقتی در معرض اشعه‌ی یو. وی (فرابنفش) قرار بگیرد آسیب می‌بیند.
اشتباه ۳: روز‌های ابری و در زمستان نیازی به کرم ضدآفتاب نیست
بیشتر مردم می‌دانند که موقع قدم‌زدن در ساحل یا وقتی وسط یک روز گرم تابستانی بیرون می‌روند باید کرم ضدآفتاب بزنند. اما وقتی هوا ابری یا مه‌گرفته است یا در فصلی غیر از تابستان قرار دارید، آیا باز هم ضدآفتاب را از کیف‌تان بیرون می‌آورید؟ آکادمی آمریکایی پوست‌شناسی می‌گوید باید در تمام سال از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. خورشید همیشه اشعه‌های مضر فرابنفش منتشر می‌کند. حتی در روز‌های ابری، ممکن است تا هشتاددرصد از اشعه‌های فرابنفش به پوست شما رسوخ کنند.
۶ افسانه درباره‌ سرطان پوست
اشتباه ۴: استفاده از دستگاه‌های برنزه‌کننده‌ی داخلی بی‌خطر است
اینکه شما دارید آفتاب تقلبی می‌گیرید دلیل نمی‌شود که اشعه‌های فرابنفش آن هم تقلبی باشد. دستگاه‌های برنزه‌کننده از چراغ‌هایی استفاده می‌کنند که اشعه‌ی فرابنفش نیز منتشر می‌کنند، و این اشعه‌های خانگی همان‌قدر برای پوست خطرناک هستند که اشعه‌ی مستقیم خورشید. انجمن سرطان آمریکا می‌گوید: «حقیقت این است که هیچ راه «امنی» برای برنزه‌شدن با چراغ‌های فرابنفش وجود ندارد. وقتی پوست‌تان در معرض این نوع نور قرار می‌گیرد، فرقی نمی‌کند که منبع‌اش چه باشد. به‌هرحال، خطر ابتلا به سرطان پوست افزایش می‌یابد.»
اشتباه ۵: برنزه‌شدن در کودکی از ابتلا به سرطان در بزرگسالی جلوگیری می‌کند
فرقی نمی‌کند که در نوجوانی سرتاپای خودتان را غرق روغن بچه می‌کرده‌اید یا، برعکس، مادرتان آن‌قدری که پدرومادر‌های امروزی حواس‌شان هست به مصرف کرم ضدآفتاب حساس نبوده است. به‌هرحال، برنزه‌شدن در سنین پایین‌تر کمکی به حفاظت پوست در بزرگسالی نمی‌کند. مجله‌ی معتبر ریدرز دایجست در مطلبی به قلم یک متخصص می‌گوید: «این یکی از بزرگ‌ترین افسانه‌ها درباره‌ی سرطان پوست است. خیلی‌ها باور دارند که اگر کودکان زیاد در معرض آفتاب قرار بگیرند، پوست‌شان در بزرگسالی به سرطان پوست و آسیب‌های ناشی از آفتاب مقاوم می‌شود. درواقع، برعکس این قضیه درست است.» آفتاب‌گرفتن زیاده از حد در سنین کم احتمال ابتلا به آسیب‌های ناشی از آفتاب و سرطان پوست را افزایش می‌دهد.
۶ افسانه درباره‌ سرطان پوست
اشتباه ۶: کرم ضدآفتاب تنها چیز لازم برای حفاظت درمقابل اشعه‌ خورشید است
کرم ضدآفتاب خط اصلی دفاع در برابر نور خورشید است. آکادمی پوست‌شناسی آمریکا به همه توصیه می‌کند از کرم‌های ضدآفتابی استفاده کنند که در مقابل طیف وسیع‌تری از اشعه‌ها از پوست حفاظت می‌کند (یعنی در مقابل فرابنفش نوع آ. و فرابنفش نوع بی) و SPF آن برابر با ۳۰ یا بیشتر و ضدآب باشد. اما بیشتر افراد بین ۲۵ تا ۵۰ درصد از میزان لازم ضدآفتاب را به پوست‌شان می‌زنند. (متخصصان پوست می‌گویند برای پوشاندن کل بدن حدود ۳۰ گرم کرم نیاز است.) و نکته‌ی مهم این است که هر دو ساعت یا بعد از شنا یا عرق‌کردن حتماً کرم را تجدید کنید. اما حتی اگر کرم را به‌صورت صحیح استعمال بکنید، باز هم کرم به‌تن‌هایی کافی نیست. حتماً باید هرموقع که می‌شود در سایه قرار بگیرید، به‌خصوص مابین ساعت‌های ۱۰ صبح تا ۲ بعدازظهر، و حتماً از وسایل محافظ استفاده کنید، مثل عینک آفتابی، کلاه لبه‌بلند، و پیراهن و شلوار آستین‌بلند. همه‌ی این کار‌ها را انجام داده‌اید؟ خیلی هم خوب. حالا می‌توانید از جای‌تان بلند شوید و بیرون (زیر سایه) بروید.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها