روش جدید برای درمان کمردرد

کد خبر: 720614

نتایج یک مطالعه عصب شناسی درد نشان می دهد، حس گرفتگی و درد در ناحیه تحتانی کمر الزاما نمی تواند انعکاس دهنده وضعیت واقعی ستون فقرات و مفاصل باشد و می توان از طریق حواس مختلف، به کاهش کمر درد مزمن کمک کرد.

سیناپرس: درد ناحیه تحتانی کمر یکی از علل اصلی ناتوانی محسوب شده و 9.4 درصد جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار داده است. تخمین زده می شود، در حدود 20 درصد از افرادی که دچار درد در ناحیه تحتانی کمر هستند، این وضعیت به درد مزمن تبدیل شده و دست کم تا 12 هفته یا بیشتر تسکین پیدا نمی کند.

اما آیا ممکن است که این حس درد، موضوعی مرتبط با درک و احساس باشد؟ آیا «احساس درد» به تنهایی نمی تواند منعکس کننده وضعیت بدن ما باشد؟

مطالعه احساس درد در ناحیه تحتانی کمر

تیم تحقیقاتی به سرپرستی دکتر تاشا استنتون از دانشکده علوم بهداشت در دانشگاه استرالیای جنوبی، مطالعه ای را برای پاسخ دادن به این سوالات انجام دادند.

انگیزه دکتر استنتون از انجام این مطالعه، وجود شواهدی بود که نشان می داد، افراد دچار قطع عضو در اندامی که دیگر وجود ندارد، احساس درد می کنند یا احساس ذهنی درد می تواند تحت تأثیر طیف وسیعی از فاکتورهای ادراکی مانند محرک های بصری یا شنوایی باشد.

در این مطالعه، 15 داوطلب که به گفته خودشان، با احساس یا نشانه های درد مزمن در ناحیه تحتانی کمر مواجه بودند، به همراه 15 داوطلب سالم به عنوان گروه کنترل مورد ارزیابی قرار گرفتند.

3 آزمایش بر روی این داوطلبان انجام شد: در آزمایش اول، محققان از یک دستگاه سفارشی ساز برای اعمال فشار بر روی ستون فقرات و اندازه گیری گرفتگی و فشار بر روی عضو استفاده کردند.

نتایج اندازه گیری های صورت گرفته با میزان گزارش شده از سوی داوطلبان با مقیاس های «فشاری احساس نکردم» و «فشار قابل توجهی بود» مقایسه شد.

در آزمایش دوم، به داوطلبان گفته شد که نیرویی به کمر آنها وارد می شود و سپس از آنها خواسته شد که دقیقا نیروی وارده شده را تخمین بزنند.

آزمایش سوم نیز با هدف بررسی این مسأله انجام شد که آیا افزودن صدا در زمان اعمال فشار، می تواند تغییری در احساس درد ایجاد کند.

حس گرفتگی: یک پاسخ محافظتی؟

محققان با استفاده از نمرات بدست آمده در دو آزمایش نخست، به این فرضیه دست پیدا کردند که «احساس گرفتگی کمر احتمالا در نقش یک ساختار محافظتی ذهنی عمل می کند».

استنتون تأکید کرد: مغز، اطلاعات بدست آمده از منابع مختلف شامل صدا، لمس، بینایی را مورد استفاده قرار می دهد تا احساسی مانند گرفتگی و درد ایجاد کند. با دستکاری در این منابع اطلاعاتی، قادر خواهیم بود که حس درد را نیز دستکاری کنیم.

وی افزود: با توجه به نتایج بدست آمده دریافتیم که حس درد می تواند با استفاده از صداهای مختلف تعدیل شود؛ به عنوان مثال، حس درد در زمان شنیدن صدایی مثل غژ غژ درب، بدتر و با شنیدن یک صدای ملایم، کمتر می شود.

یافته های تیم تحقیقاتی می تواند مسیر را برای توسعه روش های درمانی جدید برای دردهای مزمن کمر هموار کند و در این مسیر، می توان از حواس دیگر نیز بهره گرفت.

این نتایج در مجله Scientific Reports منتشر شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها