۱۲ راهکار موثر برای مقابله با ورم دوران بارداری

کد خبر: 746048

ماساژ دادن در طول دوران بارداری می‌تواند باعث کاهش تورم شود. شما می‌توانید خودتان و یا به کمک یک شخص حرفه‌ای نقاطی از بدن را که متورم شده را ماساژ داده تا تورم آن نواحی کاهش یابد. ماساژ دادن می‌تواند مایعات اضافی را از بافت‌های بدن دور کرده و در سراسر بدن پخش کند.

۱۲ راهکار موثر برای مقابله با ورم دوران بارداری

سرویس سبک زندگی فردا؛ بشیر قلی‌زاده سرچشمه: ورم بدن در دوران بارداری با نفوذ مایعات به درون بافت ایجاد می‌شود. در دوران باردای بدن زنان باردار خون و مایعات بیشتری تولید می‌کند، چرا که در این دوران مادران باردار علاوه بر نیازهای روزانه خود باید غذای بچه در حال رشد درون بدنشان را نیز تامین کنند. در نتیجه وجود تورم در زنان باردار بسیار رایج است. همان طور که گفته شد مایعات و آب اضافی می‌تواند در دست‌ها، چهره، پاها و حتی مچ دست و پا، تورم ناخوشایندی ایجاد کند. اگر در دوران بارداری شما دچار تورم اعضای بدن شدید راه‌های مختلفی برای کاهش این گونه تورم‌ها وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

چگونه می‌توان ورم دوران بارداری را کاهش داد

کنترل عوامل محیطی

سعی کنید بیشتر در حرکت باشید

ایستادن و نشستن زیاد می‎تواند ورم بدن را تشدید کند، زیرا ایستادن و نشستن زیاد روی رگ‌های شما برای بازگشت خون به قلب فشار وارد می‌کند. اگر بتوانید تحرک‌تان را بالا ببرید، تورم حاصل از دوران بارداری را تا حد زیادی کاهش دهید. این کار از تجمع مایعات در بافت‌های شما جلوگیری می‌کند. ورزش دادن مچ پاها می‌تواند از تورم آن جلوگیری کند. سعی کنید وقتی که به حالت ایستاده هستید، مچ پایتان را بچرخانید تا جریان خون در را آن راحت‌تر شود. تحرک در مچ پا و دست به شما کمک می‌کند تا از تورم آن‌ها جلوگیری شود. توجه داشته باشید در دوران بارداری از پوشیدن کفش‌هایی که ممکن است به پاهای‌تان فشار بیاورند اجتناب کنید. چرا که چنین کفش‌هایی می‌توانند باعث تشدید تورم در پاهای‌تان شوند. پوشیدن کفش‌های راحتی به شما این امکان را می‌دهد تا در گردش خون در قسمت‌های مچ پا اختلالی ایجاد نشود. از یاد نبرید پوشیدن کفش‌های تنگ و پاشنه بلند می‌تواند ناراحتی‌هایی دیگری نیز برای شما فراهم کند.

بیشتر بخوانید: دیابت بارداری چیست؟

سعی کنید در هنگام استراحت، پاهای خود را بالا نگه دارید

وقتی که استراحت می‌کنید، سعی کنید برای چند دقیقه پاهای خود را از سطح بدنتان بالاتر قرار دهید. این کار نه تنها باعث رفع خستگی پاها می‌شود، بلکه به گردش خون را تسریع می‌بخشد، چرا که وقتی سر پا هستید جاذبه زمین روی گردش خون پاهای‌تان تاثیرگذار است و این عامل نیز می‌تواند باعث جمع شدن مایعات درون بافت پاهای‌تان شود و در نتیجه تورم را به همراه بیاورد. وقتی شما پاهای‌تان را بالاتر از سطح بدن خود قرار می دهید، تسریع در گردش خون باعث می‌شود، تورم پاها کاهش یابد. شما می‌توانید پاهای‌تان را بالاتر از سطح قلب خود قرار دهید. این کار بستگی به شرایط جسمی خودتان دارد که آیا می‌توانید از عهده چنین کاری بر بیاید یا نه. در هنگام خواب می‌توانید متکایی را زیر پای‌تان قرار دهید تا پاهای‌تان کمی بالاتر از سطح معمولی خود قرار گیرند.

۱۲ راهکار موثر برای مقابله با ورم دوران بارداری

پوشیدن لباس و جوراب مخصوص برای مهار تورم

وقتی که جوراب‎های تنگ و مخصوص دوران بارداری را می‌پوشید، فشاری که این جوراب به مچ پا و اطراف آن وارد می‌کند، می‌تواند گردش مایعات در بدن را تسریع کنید. البته برخی لباس‌های تنگ نیز می‌توانند از تجمع مایعات در پهلوها، ناحیه کمر و همچنین شکم‌تان جلوگیری کنند. بنا به نوع ورم شما می‌توانید از لباس و جوراب‌های مختلف استفاده کنید. شما در این رابطه باید با پزشک خود نیز مشورت کنید تا در صورت تایید از چنین لباس‌هایی بهره ببرید. در غیر این صورت به هیچ وجه آن‌ها را نپوشید. لباس‌های تنگ برای همین منظور دراکثر فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها یافت می‌شوند.

پوشیدن لباس‌‎های شل و راحت

وقتی زن باردار از وجود تورم در اطراف مچ دست و یا پا‌ها رنج می‌برد، پوشیدن لباس راحت که فضای زیادی داشته باشد، بسیار توصیه ‌می‌شود تا شخص با پوشیدن این گونه لباس‌ها از گرفتگی و فشار روی اندام‌های بدن خود در امان باشد. در این مورد به خصوص در بازار لباس‌های راحت مخصوص بارداری عرضه می‌شود. پوشیدن پارچه‌های خنک و راحت نخی و صاف می‌تواند از گرم شدن و عرق کردن زیاد بدن جلوگیری کند.

۱۲ راهکار موثر برای مقابله با ورم دوران بارداری

ماساژ مناطق ورم کرده

برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که ماساژ دادن در طول دوران بارداری می‌تواند باعث کاهش تورم شود. شما می‌توانید خودتان و یا به کمک یک شخص حرفه‌ای نقاطی از بدن را که متورم شده را ماساژ داده تا تورم آن نواحی کاهش یابد. ماساژ دادن می‌تواند مایعات اضافی را از بافت‌های بدن دور کرده و در سراسر بدن پخش کند. این کار از تجمع مایعات در یک بخش از بدن جلو گیری می‌کند، در نتیجه بدنتان از ورم کردن فاصله می‌گیرد. سعی کنید در هنگام ماساژ دادن از فشار مستقیم روی قسمت ورم کرده جدا خوداری کنید، چرا که ممکن است باعث درد و ناراحتی شما شود. همچنین درباره ماساژ دادن با پزشک خود مشورت کنید که آیا این کار مناسب شرایط فعلی شما هست یا نه. هنگامی که بدنتان گرم شد، سعی کنید وارد یک مکان خنک‌تر شوید.

بیشتر بخوانید: بهترین سن برای بارداری

در معرض گرمای شدید قرا نگیرید

گرمای شدید می‌تواند تورم بدن‌تان را تشدید کند. شما با فاصله گرفتن از یک محیط گرم به محیط خنک‌تر می‌توانید تورم بدن‌تان را کاهش دهید. یادتان باشد اگر بنا به هر دلیلی در محیط گرم قرار گرفتید، سعی کنید در یک محیط سایه بروید و یا در کنار تهویه مطبوع خودتان را خنک کنید. اجتناب از قرار گرفتن در نور مستقیم خورشید می‌تواند باعث کاهش تورم دوران بارداری شود. سعی کنید، وقتی در محیط گرمی قرار گرفتید در حد امکان به یک مکان خنک‌تر بروید تا ابتلا به تورم را که بسیار ناراحت کننده نیز است را کاهش دهید.

۱۲ راهکار موثر برای مقابله با ورم دوران بارداری

شنا یا استراحت در استخر

اگر در ورزهای گرم خارج از منزل هستید و شانس برگشت سریع یه خانه را ندارید شنا کردن در استخر و یا دیگر آب‌های خنک می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای رهایی از گرما باشد. شنا کردن می‌تواند فشار بر روی مفاصل‌تان را کاهش دهد. این کار به نوبه خود از ایجاد هر گونه تورم در بدن جلوگیری می‌کند و یا اندازه تورم به وجود آمده را کاهش می‌دهد. اگر نمی‌توانید شنا کنید، در آب راه بروید و یا روی آن شناور شوید.

اعمال کمپرس سرد روی نواحی متورم شده

وجود جسم سرد مثل کیسه آب یخ می‌تواند جریان خون ناحیه متورم بدن را کاهش دهد. این کار سبب می‌شود تا تورم کاهش یابد. این کار همچنین می‌تواند آرامش خاصی را به شما منتقل کند. شما می‌توانید با کمپرس یخ و یا آب بسیار سرد باعث کاهش تورم در بدن شوید. سعی کنید آب یخ را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در هر دو ساعت روی عضو ورم کرده قرار دهید تا باعث کاهش تورم آن ناحیه شود. اطمینان حاصل کنید که بسته‌های یخ را درون یک پارچه و یا حوله نازک قرار دهید تا از آسیب‌های پوستی جلوگیری شود.

خواب در محیط راحت و خنک

زنان باردار سعی کنند در اتاقی که راحت و خنک است و همچنین دارای تهویه مطبوع است استراحت کنند. زنان باردار ترجیحا سعی کنند در سمت چپ خود بخوابند. این کار به نفع‌شان است. کنترل عواملی همچون دما و حتی ملحفه‌هایی که برای خواب استفاده می‌شود، می‌تواند روی تورم بدن تاثیرگذار باشند. خوابیدن در سمت چپ بدن باعث می‌شود، فشار کمتری بر روی رگ‌های وریدی پایین تنه وارد شود، کنترل فشار بر روی این رگ‌ها می‌تواند در کاهش تورم پایین تنه بدن بسیار موثر باشد. شرایط دمایی مطلوب برای زنان باردار در هنگام خواب بین ۶۰ تا ۷۵ درجه فارنهایت (۱۵.۶ تا ۲۳.۹ درجه سانتیگراد) باید باشد. سعی کنید در هنگام خواب، درون اتاق خوابتان گردش هوایی توسط یک فن و یا با باز کردن پنجره چنین جریان هوایی را برقرار کنید. برای تزئین روی تخت خود از پارچه‌های نخی غیر پلاستیکی و طبیعی استفاده کنید. این گونه مواد باعث کنترل دمای محیط می‌شوند که به نوبه خود می‌توانند باعث کاهش تورم در بدن شوند.

۱۲ راهکار موثر برای مقابله با ورم دوران بارداری

کاهش تورم با تغذیه صحیح

کاهش میزان مصرف مواد دارای نمک و سدیم

وقتی نمک اضافی وارد بدنتان می‌شود، تورم بدنتان بیشتر می‌شود. چرا که نمک خاصیت جذب آب بالایی دارد. کم کردن میزان مصرف نمک و سدیم می‌تواند باعث کاهش تورم در بدن شود. میزان مورد نیاز سدیم روزانه برای زنان باردار ۳۰۰۰ میلی گرم است، اگر بیش از این مقدار سدیم دریافت می‌کنید با کم کردن آن می‌توانید باعث کاهش تورم بدن شوید.

بیشتر بخوانید: بهترین تغذیه دوران بارداری چیست؟

اجتناب از خوردن غذاهای غنی از سدیم

غذاهای فراوریی شده سرشار از سدیم هستند. یک روش دیگر برای اینکه بتوانید از دریافت سدیم زیادی در بدن جلوگیری کنید، استفاده از غذاهایی است که غنی از پتالسیم هستند. غذاهایی همچون: موز، زردآلو، پرتقال، سیب زمینی شیرین و چغندر سرشار از پتاسیم هستند.

۱۲ راهکار موثر برای مقابله با ورم دوران بارداری

نوشیدن مقدار زیادی آب

به نظر می‌رسد مقدار فراوان نوشیدن آب با تورم رابطه مستقیم داشته باشد اما رساندن آب کافی به بدن راهی برای از بین بردن تورم در بدن است. نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز به شما کمک خواهد کرد که درهیدراتاسیون بمانید، این کار در دوران حاملگی به شما کمک می‌کند تا تورم بدن‌تان را کاهش دهید. یادتان باشد، آب بهترین گزینه برای کمک به پاک کردن مایعات اضافی در بدن است. زنان باردار باید سعی کنند روزانه تا ۱۰ فنجان معادل ۲.۳ لیتر آب مصرف کنند. آنان حتی می‌توانند روزانه بیشتر از این مقدار بنا به نیاز خود مصرف کنند. کسانی که حامله هستند، نباید نوشیدنی‌های شیرین همچون نوشابه‌ها و دیگر آب میوه‌های صنعتی را مصرف کنند.

بیشتر بخوانید: چند بار سونوگرافی‌های در بارداری لازم است؟

نکته: زنان باردار باید در میزان مصرف نمک و مواد غذایی سدیم دار توجه بیشتری بکنند. آنان با توجه به دستور پزشک می‌توانند، میزان مورد نیاز بدنشان به نمک و یا سدیم را دریافت کنند تا بیش از میزان مورد نیاز این مواد غذایی که عاملی برای تورم هستند را مصرف نکنند. توجه داشته باشید مواد غذایی پر نمک و سدیم یکی از دلایل مهم در تورم در دوران حاملگی هستند. همچنین زنان باردار باید روزانه به میزان ۲۰ الی ۳۵ میلی گرم فیبر از منابع محلول و یا غیر محلول دریافت کنند. در ضمن ورزش کردن منظم طبق دستور پزشک می‌تواند گردش خون را تسریع کند و از تورم در اندام‌های بدن جلوگیری کند، ۳۰ دقیقه ورزش کردن در روز می‌تواند بسیار مفید باشد. زنان باردار باید در مورد مصرف انواع مواد غذایی و یا تمرینات ورزشی با پزشک خود مشورت کنند و هیچ کاری را سر خود و بدون هماهنگی انجام ندهند. حذف و یا اضافه کردن برخی مواد غذایی شاید روی جنین تاثیر نامطلوبی بگذارد، از این رو حتما با پزشک خود قبل از انجام چنین کارهایی مشورت کافی داشته باشید.

منبع: wikihow

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها