وقتی خورشید از مکه طلوع کرد/ اعمال شب و روز میلاد پیامبر مهربانی‌ها

کد خبر: 756112

آمنه سلام الله علیها می‌گوید در هنگام ولادت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، کسی به او گفته بود که او سرور آدمیان را به دنیا آورده است، پس او را «محمّد» بنامد. وقتی عبدالمطلب از این جریان اطلاع یافت، گوسفندی را کشت و گروهی از بزرگان قریش را دعوت کرد و در آن جشن نام پیامبر صلی الله علیه وآله را محمد یعنی (ستوده شده) قرار داد.

وقتی خورشید از مکه طلوع کرد/ اعمال شب و روز میلاد پیامبر مهربانی‌ها

سرویس سبک زندگی فردا: هفدهم ربیع الاول مصادف با روز بزرگ میلاد پیامبر مهربانی‌هاست. روزی که در کشورهای عربی و مناطق سنی نشین در تاریخ دوازدهم ربیع الاول جشن گرفته می‌شود. اما این روز اعمال مخصوصی هم دارد که در ادامه با آن آشنا می‌شویم.

۶ عملی که در شب و روز میلاد پیامبر مهربانی‌ها باید انجام داد

وقتی خورشید از مکه طلوع کرد

عبدالله، پدر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم کوچکترین پسر عبدالمطلب، در میان قریش از لحاظ زیبایی، حجب و حیا مشهور بود. او با آمنه سلام الله علیها دختر وهب که به پاکی و عفت معروف بود ازدواج کرد. پدر پیامبر صلی الله علیه و آله برای تجارت به شام رفت و در راه بازگشت بیمار شد. ایشان در سن ۲۵ سالگی و در مدینه از دنیا رفتند. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله در روز هفدهم ربیع الاول عام الفیل یعنی همان سالی که ابرهه به دستور نجاشی پادشاه حبشه به خانه خدا حمله کرد و خداوند با دسته‌ای پرندگان از خانه خود مراقبت کرد، به دنیا آمد.

نقل شده است که در این روز؛ تمامی بت‌ها به رو بر روی زمین افتادند، ایوان کسری در آن شب به لرزه درآمد و چهارده کنگره آن ریخت. دریاچه ساوه که سال‌ها آن‌ را می‌پرسیدند، خشک شد. در بیابان سماوه که سال‌ها کسی در آن آب ندیده بود، آب جاری شد. آتشکده فارس که هزار سال خاموش نشده بود، خاموش شد. تخت‌های پادشاهان جهان سرنگون شد و در همان شب، نوری از سرزمین حجاز تابید و تا مشرق ادامه پیدا کرد.

آمنه مادر پیامبر صلی الله علیه وآله، در زمان بارداری هرگز احساس نکرده که باردار شده و هیچگاه باری سنگین همچون زنان دیگر را در خود نیافته است. روایت شده است که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در هنگام متولد شدن پاکیزه و تمیز بود و خون و چیزهای دیگر به همراه او از شکم مادر خارج نشد. آمنه سلام الله علیها می‌گوید در هنگام ولادت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)، کسی به او گفته بود که او سرور آدمیان را به دنیا آورده است، پس او را «محمّد» بنامد. وقتی عبدالمطلب از این جریان اطلاع یافت، گوسفندی را کشت و گروهی از بزرگان قریش را دعوت کرد و در آن جشن نام پیامبر صلی الله علیه وآله را محمد یعنی (ستوده شده) قرار داد.

اعمال روز هفدهم ربیع الاول

برای روز هفدهم ربیع الاول شش عمل در مفاتیح الجنان ذکر شده است:

اول- غسل کردن.

دوم- روزه که برای آن فضیلت بسیاری ذکر شده است و روایت شده که هر کس در این روز روزه بگیرد، خدا برای او ثواب یک سال روزه می‌نویسد که در تمام سال در فضیلت روزه ممتاز است.

سوم- زیارت حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم. اگر در مدینه هستید که از نزدیک و اگر در مدینه نیستید از راه دور.

چهارم- زیارت امیرالمؤمنین علیه السلام به همان زیارتى که حضرت صادق علیه السلام کرده و تعلیم محمّد بن مسلم فرموده و بیاید انشاءالله در باب زیارات.

پنجم- اگر در روزهای بلند سال باشیم، خواندن دو رکعت نماز مستحب است. نمازی که در هر رکعت بعد از حمد ده مرتبه اِنّا اَنْزَلْناهُ و ده مرتبه توحید دارد و بعد از سلام در باید در جای خود بنشینم و این دعا را بخوانیم: اَللّهُمَّ اَنْتَ حَىُّ لاتَمُوتُ الخ که دعاى مبسوطى است و چون سندش این دعا محکم نیست، به اختصار بیان شده است. اما اگر کسی می‌خواهد این دعا را بخواند، می‌تواند به زاد المعاد رجوع کند.

ششم- آخرین و شاید مهم‌ترین عمل این است که روز میلاد پیامبر مهربانی‌ها را جشن بگیریم و مومنین دیگر را خوشحال کنیم. شیرینی و شکلات پخش کنیم، به زیارت اماکن مقدس برویم و شادی به دل کودکان بنشانیم. در این روز تا جایی که می‌توانیم باید شادی به دیگران هدیه دهیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها