خوراکی‌های خوشمزه یلدایی

کد خبر: 759946

پختن چغندر و لبو که از محصولات مرسوم ایرانیان و نماد برکت و روزی بوده است، هنوز هم در این شب متداول است.

خوراکی‌های خوشمزه یلدایی

سرویس سبک زندگی فردا: یلدا آخرین شب آذر ماه (برج قوس) و طولانی‌ترین شب سال است که به شب چله معروف است.به نقل از پارسه گرد یکی از بهترین آیین‌هایی که در این شب در بین همه اقوام ایرانی رواج دارد، جمع شدن در خانه بزرگان خانواده است.

خوراکی‌های خوشمزه یلدایی

شب نشینی در خانه پدربزرگ‌ها به دلیل احترام خاص و حرمتی که ایرانیان برای والدین و بزرگان خانواده قائل هستند از دیرباز رواج داشته است. در این شب خانه‌ها را نورانی می‌کنند و با خوردن میوه‌های دانه‌دار مثل انار و هندوانه خوشحالی و برکت را به زندگی‌شان می‌آورند. یلدا را با آجیل، شیرینی، کدو، لبو، خرما و گردو جشن می‌گیرند و با چند غزل از حافظ آینده را پیش‌گویی می‌کنند.

آونگ کردن انگور

آونگ به خوشه‌های انگوری گفته می‌شود که با نخ به‌هم وصل‌شده‌اند و برای خشک کردن آویزان می‌شوند. در تهیه آونگ، یک طناب کنفی بلند شبیه به نخ قالی‌بافی را برمی‌داریم، خوشه‌های انگور را از چوب آن با نخ نازک‌تری می‌بندیم. خوشه بعدی باید با فاصله ۵ سانتی‌متری از خوشه قبل به شیوه ذکر شده آویزان شود. دقت کنید که خوشه‌های انگور نباید با هم تماس داشته باشند، چون کپک می‌زنند. چینش این انگور‌ها به‌گونه‌ای‌ست که از ۵ یا ۶ خوشه انگور یک آونگ درست می‌شود. خوشه‌های انگور را آویزان و به اصطلاح، آونگ می‌کنند.

در گذشته آونگ‌های به رشته درآمده را، با میخ در انبار یا در محل‌هایی از خانه که سرد‌تر از بقیه خانه بود، از سقف آویزان می‌‎کردند تا در شب‌های سرد زمستان - به‌ویژه شب یلدا و در مجالس و میهمانی‌ها - کام خانواده‎ را شیرین کنند.

در واقع آونگ‌کردن روشی برای نگهداری انگور‌های برداشت‌شده در فصل پاییز برای استفاده در فصل زمستان است. بیشتر از انگور‌های بی‌دانه برای درست‌کردن آونگ استفاده می‌کنند.

هندوانه:

هندوانه یکی از خوراکی‌های مرسوم شب یلداست که به روش‌های مختلف سرو می‌شود. سالاد هندوانه یک دستور تهیه جالب را در اختیار شما می‌گذارد تا بتوانید هندوانه را به‌صورتی متفاوت با طعمی دلچسب سرو کنید.

لبو:

پختن چغندر و لبو که از محصولات مرسوم ایرانیان و نماد برکت و روزی بوده است، هنوز هم در این شب متداول است.می‌توانید به صورت سنتی لبو را طبخ کنید یا از بیرون به‌صورت آماده آن را خریداری کنید و با آن، سالاد خوشمزه به عنوان پیش غذا آماده و مهمانان‌تان را هیجان‌زده کنید.

آش رشته:

هیچ خوراکی نمی‌تواند جای آش‌رشته را در سرما بگیرد. پس دست به‌کار شوید و یک آش‌رشته رویایی برای مهمانان‌تان درست کنید و از خوردن آن در کنار اطرافیان‌تان لذت ببرید.

کدو حلوایی:

پختن کدو حلوایی در شب یلدا از قدیم رواج داشته، کدو حلوایی و کدو تنبل از مظاهر روشنایی و نمادی از غلبه روز بر شب است. قلیه کدو حلوایی غذایی لذیذ و بسیار ساده است که مقوی و غنی از ویتامین است. کاری کدو و نخود غذای پیشنهادی دیگری است که خوشمزه و خوش ادویه است. این غذا بسیار مقوی و گرمابخش است.

اگر دوست داشتید بشقاب مکملی در کنار غذاهای‌تان سرو کنید، پوره کدو حلوایی را انتخاب کنید که مکمل و پیش‌غذایی خوش‌طعم و خوش‌خوراک است.

خورشت فسنجان:

خورشت فسنجان هم نیازی به تعریف ندارد. مزه این غذا آن را در جایگاه اولین غذا‌های سنتی ایرانی قرار داده است. برای این شب قشنگ می‌توانید مطابق تصویر روی غذا را با دانه‌های انار تازه تزیین کنید.

آب هندوانه:

آب هندوانه، نوشیدنی پرطرفدار این شب خواهد بود که هیچ کسی دست رد به سینه آن نمیزند.

در گذشته مردم عقیده داشتند در شب یلدا باید چراغ خانه‌های خود را تا صبح روشن نگه دارند و با جمع شدن دور کرسی در خانه بزرگان خانواده و پختن دسر‌هایی مثل حلوای کدو تنبل، شب را به صبح پیوند بزنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها