بوته انجیر چسب رونده را در گلدان پرورش دهید

کد خبر: 768930

برای تکثیر گیاه به این روش، در ابتدای بهار و با شروع رشد مجدد در گیاه، چند ساقه نسبتا جوان از انجیر چسب را به کمک تیغ یا چاقویی تیز و استریل از آن جدا کنید. قلمه‌ها را در هورمون ریشه زایی قرار دهید تا شانس موفقیت‌تان بالا برود.

بوته انجیر چسب رونده را در گلدان پرورش دهید

سرویس سبک زندگی فردا: این گیاه جذاب متعلق به خانواده فیکوس است. اگر یک بوته از آن را در جلوی در خانه بکارید،به نقل از فوت و فن به سرعت تمام دیوار را با برگ‌هایش می‌پوشاند! اما چه طور آن را در درون خانه پرورش دهیم؟

بوته انجیر چسب رونده را در گلدان پرورش دهید

نام دیگر گیاه "فیکوس پامیلا" است. این گیاه بومی مناطق استوایی و نیمه استوایی است. همانطور که گفتیم، گیاه از خانواده فیکوس است و بر خلاف دیگر اعضای راست قامت خانواده‌اش، انجیر چسب به صورت رونده رشد می‌کند.

پامیلا یکی از بهترین و خوش اخلاق‌ترین گیاهان رونده است! این گیاه برای کاشت در تراریوم هم مناسب است، همچنین می‌تواند به عنوان پوشاننده زمین هم به کار رود. اگر آن را در گلدان بکارید، بعد از پر کردن سطح گلدان به زیبایی از لبه‌ها آن آویزان می‌شود.

در مناطقی با آب و هوای گرم از انجیر چسب برای پوشاندن زمین استفاده می‌کنند. این گیاه می‌تواند هرس شدید را تحمل کند.

شرایط رشد

- نور

انجیر چسب مکانی روشن با نور زیاد را دوست دارد، اما از آفتاب مستقیم خوشش نمی‌آید. انجیر چسب را می‌توان برای مدتی طولانی در محیطی با نور کم هم پرورش داد، اما در این محیط رشد گیاه کند می‌شود و شروع به برگ ریزی می‌کند.

- آبیاری

انجیر چسب به آبیاری منظم و همیشگی نیاز دارد، اما خاک غرقاب و خیس ماندن طولانی مدت خاکش را دوست ندارد. در صورتی که خاک انجیر چسب برای مدت طولانی خیس بماند، گیاه شروع به برگ ریزی می‌کند و به پوسیدگی ریشه دچار می‌شود. قبل از آبیاری مطمئن شوید سوراخ‌های زهکش گلدان باز و به اندازه کافی هستند. اگر سوراخ‌ها ناکافی بودند، به وسیله میخ، دریل یا هر شئ دیگری، تعدادی سوراخ به کف گلدان اضافه کنید تا آب اضافی در خاک نماند و باعث پوسیدگی ریشه گیاه نشود.

- خاک

هر خاک خوبی با زهکشی خوب برای کاشت انجیر چسب مناسب خواهد بود.

- کود دهی

گیاه را در طول فصل رشد با کود‌های مایع ضعیفی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند، کود دهی کنید.

تکثیر

انجیر چسب به راحتی از طریق قلمه ساقه تکثیر می‌شود.

برای تکثیر گیاه به این روش، در ابتدای بهار و با شروع رشد مجدد در گیاه، چند ساقه نسبتا جوان از انجیر چسب را به کمک تیغ یا چاقویی تیز و استریل از آن جدا کنید. قلمه‌ها را در هورمون ریشه زایی قرار دهید تا شانس موفقیت‌تان بالا برود.

چند گلدان کوچک را پر از خاک استریل مخصوص جوانه زنی کنید و سپس قلمه‌ها را در آن بکارید. قلمه‌ها را در محیطی گرم، روشن (اما بدون نور مستقیم) و با رطوبت بالا قرار دهید. بعد از چند وقت رشد جدید را در آن‌ها مشاهده می‌کنید و این به معنی موفقیت آمیز بودن قلمه گیری است! زمانی که رشد جدید را مشاهده کردید می‌توانید قلمه‌ها را به گلدان‌هایی بزرگ‌تر منتقل کنید.

تعویض گلدان

گیاهان کوچک‌تر باید هر سال تعویض گلدان شوند. تعویض گلدان باید به همراه هرس شدید باشد تا گیاه بیش از حد رشد نکند و از کنترل خارج نشود. هرس را با ابزار ضد عفونی شده انجام دهید و بعد از اتمام کار دوباره قیچی هرس را با آب گرم و صابن بشویید. اگر می‌خواهید اندازه گیاه در همان حد باقی بماند علاوه بر هرس شاخسار، ریشه گیاه را هم هرس کنید.

هرس علاوه بر کوچک نگه داشتن گیاه، آن را تقویت هم می‌کند و باعث می‌شود رشد بعدی گیاه قوی‌تر و بهتر باشد. در هنگام هرس شکل نهایی که می‌خواهید گیاه داشته باشد را در ذهن نگه دارید و بر طبق آن گیاه را هرس کنید.

برای تعویض گلدان در فصل بهار، ابتدا اجازه دهید خاک گلدان گیاه خشک شود. سپس به کف و دیواره‌های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می‌شود. خاک قدیمی اطراف ریشه گیاه را به آرامی با دست جدا کنید. در این هنگام می‌توانید ریشه‌ها را هرس کنید. گلدانی تنها یک سایز بزرگ‌تر از گلدان قبلی گیاه تهیه کنید و گیاه را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها