با این ۸ نوع میوه و سبزی در زمستان هرگز مریض نمی‌شوید

کد خبر: 775733

مرکبات با توجه به مزایای بهداشتی‌ای که دارند از شما در برابر بیماری‌هایی چون؛ آلزایمر، پارکینسون، دیابت، وبا، بیماری زنگوییت، آب مروارید و بیماری کرون بیمه می‌کنند. سعی کنید برای دوری از سرماخوردگی و دیگر بیماری‌های فصل زمستان در روز‌های سرد سال از مرکباتی چون؛ نارنگی، لیمو، گریپ فروت، پرتقال، کامکوات، نارنج و دیگر مرکبات در سبد غذایی خود استفاده کنید.

با این ۸ نوع میوه و سبزی در زمستان هرگز مریض نمی‌شوید
سرویس سبک زندگی فردا؛ بشیر قلی زاده سرچشمه: همان طور که ما با شروع فصل تابستان سعی می‌کنیم با خوردن انواع میوه‌ها و نوشیدنی‌های مختلف خودمان را خنک نگه داریم. در شروع فصل زمستان نیز باید به فکر میوه‌ها و حتی سبزیجاتی باشیم که علاوه بر اینکه توانایی گرم نگه داشتن ما را داشته باشند، باید بدن‌مان را در مقابل بیماری‌های رایج در فصل سرما حفظ کند. درست است که ما در فصول سرد سال با فراوانی انواع میوه‌ها و دیگر خوردنی‌های طبیعی مانند تابستان روبه‌رو نیستم، اما جالب است که بدانید میوه‌های و سبزیجاتی که در روز‌های سرد سال برداشت می‌شوند کاملا با سرما سازگاری داشته و از آن‌جایی که سرشار از ویتامین‌های مختلف هستند، ما را در برابر انواع بیماری‌ها حفظ می‌کنند. در ادامه این مطلب شما را با ۸ نوع از بهترین میوه‌ها و سبزیجات که باید در روز‌های سرد سال مصرف کنید، آشنا می‌کنیم.
با این ۸ نوع میوه و سبزی سلامت خود را در زمستان بیمه کنید
مرکبات
مرکبات با توجه به انواع مختلفی که دارند می‌توانند یک منبع عالی و جذاب از میوه‌ها در روز‌های سرد سال باشند. مرکبات با توجه به ویتامین C. و فلاونوئید‌های بالایی که دارند، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند. همچنین مرکبات با توجه به مزایای بهداشتی‌ای که دارند از شما در برابر بیماری‌هایی چون؛ آلزایمر، پارکینسون، دیابت، وبا، بیماری زنگوییت، آب مروارید و بیماری کرون بیمه می‌کنند. سعی کنید برای دروی از سرماخوردگی و دیگر بیماری‌های فصل زمستان در روز‌های سرد سال از مرکباتی چون؛ نارنگی، لیمو (ترش و شیرین)، گریپ فروت، پرتقال (خونی و معمولی)، کامکوات، نارنج و دیگر مرکبات در سبد غذایی خود استفاده کنید تا از مزایای بهداشتی آن‌ها نهایت بهره را ببرید.
بیشتر بخوانید: ۴ باور نادرست درباره فصل زمستان
کلم
از آنجایی که کلم از قیمت بالایی برخوردار نیست؛ علاقه‌مندان به این نوع گیاه می‌توانند در فصول سرد سال که زمان فراوانی آن است از کلم بهره ببرند. کلم‌ها از چندین نوع مختلف تشکیل شده‌اند. کلم گیاهی است که سر شار از ویتامین K.C و مخصوصا فولات بوده و همچنین این گیاه شگفت‌انگیز منبع غنی از فیبر و آنتی اکسیدان‌های مختلف است. البته در کلم ترکیباتی به نام گلوکوزینولات وجود دارد که خواص ضد سرطانی دارد. برخی بر این باورند که کلم علاوه بر اینکه خواص ضد سرطانی دارد، کلسترول را کاهش داده و احتمال ابتلا به دیابت را به میزان قابل توجه‌ای کم می‌کند. از آن‌جایی که این گیاه در فصول سرد سال برداشت می‌شود، شما نیز می‌توانید به راحتی از آن‌ها در فصل زمستان استفاده کنید و از مزایای بهداشتی آن بهره برید. از دیگر نکات جالب درباره کلم این است که اگر شما کلم‌های بریده شده را درون پلاستیک بگذارید و سپس آن را درون یخچال نگهداری کنید تا یک هفته بدون هیچ گونه مشکلی می‌توانید از آن استفاده کنید. طبق گفته محقیق بیشترین خاصیت در هنگام استفاده از کلم آن است که کلم را به صورت خام مصرف کنید. البته شما می‌توانید تکه‌های بریده شده کلم را درون سالاد خود بریزید و با دیگر مواد غذایی میل کنید.
با این ۸ نوع میوه و سبزی در زمستان هرگز مریض نمی‌شوید
کدو
کدوی پخته شده بی‌شک می‌تواند یک وعده کامل غذایی باشد. این ماده غذایی با رنگ زرد طلایی داخلی که دارد، بسیار جذاب و چشم نواز است. کدو سرشار از کاروتنوئید، ویتامین A و پتاسیم است. از آن‌جایی که کدو در روز‌های سرد سال قابل برداشت است. از این رو در فصل زمستان به وفور یافت می‌شود؛ و حتی می‌توان آن را به عنوان یک وعده غذایی کامل به حساب آورد. از یاد نیرید بهترین مکان برای نگهداری کدو یک مکان مرطوب و خنک مثل زیر زمین است. تحت شرایط طبیعی، کدو می‌تواند تا ۳ ماه بدون نگهداری خاص حفظ شود. کدو با توجه با ساختاری که دارد در انواع مختلف از منو‌های غذایی یافت می‌شود. ساده‌ترین نوع مصرف کدو این است که آن را تکه تکه کرده و با مقداره کمی آب بخار پز کنید و سپس با توجه به ذائقه خود آن را با یک شیرین کننده طبیعی و یا هر چیز دیگر مزه‌دار کرده و میل کنید.
بیشتر بخوانید: این خوراکی‌ها حکم ضد یخ برای بدن دارند
چغندر
چغندر (لبو) با مزه شیرن و رنگ شاد و قرمزی که دارد، در بین مردم بسیار شناخته شده است و از آن‌جایی که پختن و آماده‌سازی آن برای مصرف زمان زیادی را نمی‌گیرد، از جایگاه خاصی در بین مردم برخوردار است. چغندر‌ها حاوی آنتی اکسیدانی به نام بتالین هستند که می‌توانند به مبارزه با سرطان و سایر بیماری‌های دژنراتیو (degenerative) به بدن کمک کنند. چغندر همچنین دارای ویتامین A، B، C. پتاسیم و فولات نیز است. جالب است که بدانید چغندر یک منبع طبیعی از شکر نیز است (حدود ۹ گرم در هر وعده) بهترین مکان برای نگهداری ریشه چغندر این است که آن را درون یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و سپس در یخچال نگهداری کنید با این روش شما می‌توانید تا یک ماه بدون آنکه فاسد و خراب شود، آن را ذخیره سازی کنید. بهترین نوع مصرف چغندر این است که آن‌ها را مانند کدو تکه تکه کرده و به همراه مقدار کمی آب درون قابلمه بریزد و روی اجاق گاز بگذارید. پس از این که آب بخار شد، چغندر‌های تکه تکه شده برای مصرف آماده هستند. این گیاه شیرین با دارا بودن شکر دیگر نیازی به شیرین کننده ندارد. از این رو بدون اضافه کردن شکر می‌توانید به راحتی آن را میل کنید. دقت داشته باشید، کسانی که دارای قند خون بالایی هستند، باید از خوردن چغندر صرف نظر کنند.
با این ۸ نوع میوه و سبزی در زمستان هرگز مریض نمی‌شوید
هویچ
همانطور که از دیر باز شنیده‌ایم خوردن هویج می‌تواند باعث بهبود بینایی شود. این امر به خاطر وجود بتاکاروتن در هویج است که در بدن به ویتامین A. تبدیل می‌شود. جالب است که بدانید وجود ویتامین A. در بدن برای قوی‌تر شدن سیستم ایمنی و محافظت از چشم ضروری است. همچنین این ویتامین برای تقویت پوست و غشا‌های مخاطی بدن ضروری است. در ضمن هویج دارای ویتامین C، سیانیدین و لوتئین لود که از انواع خاصی از آنتی اکسیدان‌ها مفید برای بدن هستند را در خود داراست. برخی از مطالعات در این باره نشان می‌دهد که خوردن هویج می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد و حتی از ابتلا به بیماری قلبی عروقی نیز جلوگیری کند. هویج نیز مثل برخی از سبزیجات هم خانواده خود وقتی درون کیسه پلاستیکی قرار بگیرد و در یخچال نگهداری شود تا چند هفته دوام می‌آورد، اما بهتر است که شما قبل از چروکیده شدنش، آن را مصرف کنید. از آنجایی که هویج دارای رنگ نارنجی شادی است، شما می‌توانید آن‌ها را به انواع سوپ‌ها اضافه کنید؛ حتی به صورت پخته شده در آب و اضافه کردن به سالاد نیز مورد استفاده قرار دهید.
بیشتر بخوانید: چطور ویتامین C را به رژیم غذایی‌مان وارد کنیم
شلغم
این سبزیجات غددی به رنگ جذاب سفید و بنفش که ساختاری شبیه به ترب سفید گرد دارند، در بازار و در روز‌های سرد سال به وفور یافت می‌شوند. در واقع شلغم‌ها از خانواده کلم هستند. شغلم‌ها با توجه به بوی بدی که بعد از پختن از خود به جای می‌گذارند از طرفداران زیادی برخوردار نیستند، اما خواص درمانی و مزایای بهداشتی آن‌ها بی نظیر است. این ماده غذایی عجیب دارای خواص ضد سرطانی بوده و همچنین به مقدار قابل توجه‌ای ویتامین‌های C. و K، فولات، پتاسیم، فیبر و کلسیم را در خود دارا است. شلغم‌ها را می‌توان تا ۲ الی ۳ ماه در یخچال نگهداری کرد. البته آن‌ها را باید درون کیسه‌های پلاستیکی قرار داد تا تبادل هوایی نداشته باشند. یکی دیگر از مزایای شلغم‌ها این است که آن‌ها در محیط سرد خوب رشد می‌کنند و با توجه به خواص درمانی که دارند، مانند یک آنتی بیوتیک طبیعی برای بدن عمل می‌کنند. آب پز کردن شلغم یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای مصرف بدون دردسر آن‌ها است.
با این ۸ نوع میوه و سبزی در زمستان هرگز مریض نمی‌شوید
سبزیجاتی با برگ‌های سبز تیره
معمولا در فصل زمستان با تنوع زیادی از سبزیجاتی که دارای برگ‌های سبز تیره هستند، روبه‌رو می‌شویم. این گونه سبزیجات غنی از ویتامین‌های A، C، K. و E. و آهن، کلسیم، منگنز، پتاسیم و فیتوشیمیائی‌ها و آنتی اکسیدان‌ها مفید هستند. همچنین این گونه سبزیجات با توجه به کالری کمی که دارند، می‌توانند در سبد غذایی افرادی که به فکر کاهش وزن هستند، قرار گیرند. از دیگر مزایای سبزیجات با برگ‌های سبز تیره این است که آن‌ها به دستگاه گوارش کمک می‌کنند تا پروسه هضم را به خوبی انجام دهند. همچنین مصرف سبزیجات دارای برگ‌های سبز تیره باعث کاهش سطح کلسترول در بدن می‌شوند و بدن ما را در مقابل ابتلا به انواع سرطان حفظ می‌کنند. اگر می‌خواهید عمر سبزیجات را پس از خریداری افزایش دهید، پس از شستشو آن‌ها را درون یک حوله کاغذی پیچده و درون یک کیسه پلاستیکی زیپ دار قرار دهید و سپس آن‌ها را درون یخچال نگهداری کنید. سبزیجات در این شرایط ممکن است یک الی دو هفته سالم و قابل مصرف بمانند.
بیشتر بخوانید: انار میوه‌ای علیه آلزایمر
انار
انار یکی از قدیمی‌ترین میوه‌های جهان است. این میوه با دانه‌های خوش‌رنگ و یاقوتی مانندش مزایای بهداشتی فراوانی برای ما انسان‌ها دارند. دانه‌های انار سرشار از آنتی اکسیدان و مواد ضد التهابی هستند. از این رو مصرف این میوه می‌تواند در بیماران قلبی باعث کاهش کلسترول بالا، فشار خون بالا، حمله قلبی و نارسایی‌های قلبی شود. مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن آب انار سبب کاهش ذخایر چربی در شریان‌های خونی می‌شود، که عامل اصلی در بروز انواع بیماری‌های قلبی هستند. اگر می‌خواهید از تمام مزایای بهداشتی انار بهره‌مند شوید؛ سعی کنید فقط به آب انار اکتفا نکنید. بلکه با خوردن دانه‌های آن نهایت استفاده را از این میوه جذاب و خوشمزه ببرید. این میوه درون یخچال تا دو ماه سالم می‌ماند. البته اگر دچار ضرب خوردگی نشده باشد، اما در دمای اتاق تا دو هفته قادر به سالم ماندن است.
منبع: greatist
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها