با این ۶ حرکت ظروف چدنی کهنه را براق و زیبا کنید

کد خبر: 787687

کی از بزرگترین مشکلات استفاده از ظروف چدنی این است که غذا‌ها در هنگام پخت و پز به راحتی به آن می‌چسبند و از دیگر مشکلات استفاده از این گونه ظروف برای آشپزی این است که اگر آن‌ها را در یک محیط بسیار مرطوب و خیس برای مدتی قرار دهید زنگ می‌زنند.

با این ۶ حرکت ظروف چدنی کهنه را براق و زیبا کنید
سرویس سبک زندگی فردا؛ بشیر قلی ز اده سرچشمه: پخت و پز با ظروف چدنی از دیر باز در بین مردم رایج بوده است. اینگونه ظروف با توجه به مقامت بالایی که در برابر ضربه و حرارت دارد، کار کردن با آن را آسان کرده است. اما یکی از بزرگترین مشکلات استفاده از ظروف چدنی این است که غذا‌ها در هنگام پخت و پز به راحتی به آن می‌چسبند و از دیگر مشکلات استفاده از این گونه ظروف برای آشپزی این است که اگر آن‌ها را در یک محیط بسیار مرطوب و خیس برای مدتی قرار دهید زنگ می‌زنند. این زنگ زدگی و چسبیدن غذا به ظروف چدنی باعث می‌شوند تا ما با مشکلاتی برای تمیزکردن شان روبرو می‌شویم.
با ۶ حرکت ظروف چدنی کهنه را براق و زیبا کنید
استفاده از چدن برای ساخت ظروف پخت و پز آشپزخانه ممکن است، معایبی چون زنگ زدگی و یا سنگین بودن آن را به همراه داشته باشد، اما مزایایی هم چون ارزان‌تر بودن نسبت به دیگر ظروف ارائه شده در بازار و همچنین عدم واکنش پذیری آن با مواد غذایی که برای سلامتی ما بسیار مهم است، می‌تواند دلیل بسیار محکمی برای استفاده کردن از این گونه ظروف در آشپزخانه باشد. البته ظروف چدنی با توجه به عنصر آهنی که در خود دارند، در هنگام پخت و پز می‌توانند مقداری از این آهن را که برای سلامتی نیز بسیار ضروری است را در اختیار مصرف کننده قرار دهد. دلایل این چنینی باعث شده است تا مصرف کنندگان رغبت بیشتری برای استفاده از ظروف چدنی در آشپزخانه خود داشته باشند، اما زنگ زدگی و جرم گیر بودن ظروف چدنی بسیار آزار دهنده است. همان طور که می‌دانید جلوه بصری ظروف آشپزخانه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. ما در این مطلب سعی کرده‌ایم تا شما را با ۶ حرکت آشنا کنیم تا با پیروی از آن بتوانید ظروف چدنی جرم گرفته و زنگ زده خود را به ظروف براق و قابل مصرف تبدیل کنید.
بیشتر بخوانید: ظروف تفلون برای سلامت مضر هستند؟
با ۶ حرکت ظروف چدنی کهنه خودتان را براق و زیبا کنید
وسایل مورد نیاز برای براق و تمیز کردن ظروف چدنی کهنه
- فویل آلمینیوم
- دستکش مقاوم به حرارت بالا
- شبکه سیمی برای نگهداشتن ظروف چدنی
- آب به اندازه کافی
- سرکه سفید مقطر شده
- مایع ظرفشویی به اندازه یک قاشق غذا خوری
-اسفنج مخصوص شستشوی ظروف چدنی (سیم ظرفشویی)
- حوله کاغذی و یا یک تکه پارچه نخی تمیز
- فر آماده به کار
- روغن بادام زمین
- یک لگن به اندازه ظروف چدنی به صورتی که ظروف چدنی به راحتی درون آن قرار بگیرند
به طور معمول وقتی ما با یک ظرف چدنی زنگ زده و جرم گرفته روبه‌رو می‌شویم، سعی می‌کنیم آن را از محیط آشپزخانه دور کنیم؛ چرا که اعتقاد بر این است که چنین ظروفی نباید دوباره مورد استفاه قرار بگیرند. در بیشتر موارد با شستن معمولی نمی‌توان این گونه ظروف را به شکل اولیه خودش در آورد. وقتی بتوان با استفاده از برخی اصول ظروف چدنی را نو کرد، دیگر نیازی نیست که آن‌ها را دور بریزیم. اگر می‌خواهید ظروف چدنی خانه خود را که پس از مدت‌ها استفاده به شکل نافرمی در آمده‌اند را براق و زیبا کنید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.
با ۶ حرکت ظروف چدنی کهنه خودتان را براق و زیبا کنید
مرحله اول: قرار دادن فویل آلمینیومی درون فر
برای شروع کار ابتدا یک فویل آلمینیومی را روی شبکه فر قرار دهید. این فویل به شما کمک می‌کند که وقتی ظرف چدنی کثیف و نافرم را درون فر قرار می‌دهید، محیط داخلی آن را کثیف نکند. بلکه لایه فویل به شما این امکان را می‌دهد تا خیلی سریع از شر آلودگی‌های حاصل ازظرف چدنی خلاص شوید. اگر قصد دارید چندین ظروف چدنی را تمیز کنید، چندین لایه از فویل آلومینیوم را روی هم درون شبکه‌های فر قرار دهید تا برای تمیز کاری هر کدام از چدن‌ها وقت‌تان تلف نشود. البته اگر فر شما به اندازه کافی جا داشته باشد، شما می‌توانید تمام ظروف را به صورت یک جا درون فر قرار دهید.
بیشتر بخوانید: ۷ مزایا و معایب انواع ظروف پخت و پز
با ۶ حرکت ظروف چدنی کهنه خودتان را براق و زیبا کنید
مرحله دوم: ظروف چدنی را دورن فر قرار دهید و آن را روشن کنید
در این مرحله شما باید ظرف و یا ظروف چدنی را درون فر مورد نظر قرار دهید. سعی کنید دمای فرتان را روی ۴۲۵ درجه تنظیم کنید و به مدت دو ساعت به آن زمان بدهید تا ظروف چدنی به خوبی تحت حرارت درون فر قرار گیرند. معمولا در چنین شرایطی بیشتر مواد چسبیده به آن از روی سطح شان جدا شده و روی فویل آلمینیومی می‌ریزند. از یاد نبرد هر نیم ساعت درون فر را بررسی کنید تا مشکلی به وجود نیاید. پس از اتمام حرارت دهی به مدت دو ساعت چند دقیقه‌ای صبر کنید تا ظرف و یا ظروف چدنی کمی خنک شوند.
بیشتر بخوانید: استفاده از ظروف آلومینیومی باعث ابتلا به آلزایمر می‌شود
تذکر: برای شروع کار سعی کنید فر خود را در بیرون از ساختمان و یا زیر هود بگذارید، چرا که در چنین شرایطی معمولا از دورن فر بو و دود حاصل از سوختن مواد چسبیده به ظروف چدنی متساعد می‌شود. در چنین شرایطی فضای باز به شما کمک می‌کند تا محیط داخلی خانه شما بد بو نشود. البته باز کردن پنجره‌ها نیز می‌تواند برای رهایی از بوی بد ایجاد شده توسط مواد روی ظروف چدنی، بسیار موثر باشد.
با ۶ حرکت ظروف چدنی کهنه خودتان را براق و زیبا کنید
مرحله سوم: خواباندن ظروف چدنی درون حمام سرکه
در این مرحله قبل از خارج کردن ظروف چدنی از درون فر ابتدا درون یک لگن مقداری سرکه سفید و یک قاشق غذا خوری مایع ظرفشویی بریزید و پس از این مرحله درون ظرف را آب بریزید به صورتی که ظرف و یا ظروف چدنی در آن غرق شود. پس از این مرحله دقت کنید که ظروف چدنی به اندازه کافی خنک شده باشند وسپس با استفاده از یک دستکش ضد حرارت آن را از درون فر خارج نموده و درون حمام سرکه که از قبل آماده کرده‌اید، قرار دهید. وقتی مراحل بالا را به خوبی انجام دادید به مدت سه ساعت صبر کنید تا ظروف چدنی به خوبی خیس بخورند. در این مرحله سرکه و مایع ظرفشویی موجود در آب لگن با مواد باقی مانده روی ظروف چدنی واکنش می‌دهند و باعث جدا شدن آن‌ها از روی سطح داخلی و حتی بیرونی ظروف چدنی می‌شوند.
با ۶ حرکت ظروف چدنی کهنه خودتان را براق و زیبا کنید
مرحله چهارم: شستشو و پاک کردن ظروف چدنی
پس از گذشت سه ساعت ظروف چدنی را از درون لگن سرکه بیرون بیاورید و با استفاده از آب به خوبی بشوید. پس از این مرحله به کمک پارچه و یا یک اسفنج خشک بقایای آب باقی مانده روی ظروف چدنی را به خوبی پاک کنید. اگر پس از این مرحله باز هم مقداری از غذا و یا زنگ آهن روی ظروف مانده باشد، شما می‌توانید با استفاده از یک سیم ظرفشویی بقایای باقی مانده را خوب پاک کنید. پس از سپری کردن مراحل بالا شما اکنون با ظروف چدنی براق و زیبا روبه‌رو خواهید شد.
بیشتر بخوانید: بهترین قابلمه برای پخت و پز کدام است؟
با ۶ حرکت ظروف چدنی کهنه خودتان را براق و زیبا کنید
مرحله پنجم: برق انداختن ظروف چدنی با استفاده از روغن بادام زمینی
برای انجام این مرحله کافی‌ست تمام سطوح ظروف چدنی را با مقداری روغن بادام زمین آغشته کنید. فقط دقت داشته باشید که مقدار روغن بادام زمینی به کار رفته بیش از اندازه نیاز نباشد، چرا که این روغن درون حرارت بالای فر دود می‌کند. اگر شما از روغن زیادی در این مرحله استفاده کنید، ممکن است؛ فضای داخلی خانه شما با دود حاصل از روغن آلوده شود.
با ۶ حرکت ظروف چدنی کهنه خودتان را براق و زیبا کنید
مرحله ششم: قرار دادن ظروف چدنی آغشته به روغن بادام زمینی درون فر
در این مرحله ابتدا ظرف و یا ظروف چدنی را درون طبقه بالایی فر قرار دهید و سپس آن را روی دمای ۳۵۰ درجه تنظیم کرده و به مدت یک ساعت صبر کنید. این عمل باعث می‌شود تا تمام منافذ ظروف چدنی باز شوند و روغن را جذب کنند. پس از جذب روغن توسط منافذ ظروف چدنی این منافذ پس از خنک شدن بسته می‌شود. در چنین شرایطی شما با یک ظرف چدنی بسیار شفاف و براق روبه‌رو خواهید شد.
بیشتر بخوانید: بازسازی ظروف تفلون؛ خوب است یا بد؟
نکته: در هنگام استفاده از این روش ترجیحا نکات ایمنی را رعایت کنید؛ چرا که ممکن است، روغن روی ظروف چدنی درون فر دود بسیار زیادی تولید کند. البته قبل از برداشتن ظروف چدنی مطمئن شوید که آن‌ها خنک شده باشند. در هر صورت استفاده از دستکش‌های نسوز را از یاد نبرید.
منبع: ehow
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها