۱۰ مرحله ساده که باید در هنگام کاشت درخت رعایت کرد

کد خبر: 788551

دقت داشته باشید یک روز قبل از کاشتن نهال حتما گلدانی که نهال در آن قرار دارد را زیر آب بگیرید تا خاک درونش شل شود. این کار به شما این امکان را می‌دهد تا درهنگام کاشتن نهال بتوانید به راحتی آن را از گلدان جدا کرده و درون خاک قرار دهید البته گفته می‌شود وقتی نهال را پیش از کاشتن آبیاری کنید، تنش و استرس نهال کم می‌شود و راحت‌تر با محیط جدید سازگار می‌شود.

۱۰ مرحله ساده که باید در هنگام کاشت درخت رعایت کرد
سرویس سبک زندگی فردا؛ بشیر قلی زاده سرچشمه: درخت‌ها با توجه به مزایای که برای ما و اکوسیستم دارند از جایگاه ویژه‌ای در سرتاسر جهان برخوردار هستند. امروزه با توجه به برداشت‌های بی‌رویه‌ای که از درختان می‌شود، خطر کمبود آنها روی کره زمین کاملا احساس می‌شود. تصور کنید زمین بدون درخت تا چه اندازه تحمل میزبانی از ما را خواهد داشت؟ درختان یکی از عوامل مهم در تصفیه کردن هوا، ثبات خاک، اکسیژن سازی و بسیاری دیگر از مزایا برای سلامتی و امنیت ما انسان‌ها و دیگر موجودات زنده روی زمین هستند. از این رو وجود آن‌ها برای ادامه حیات امری بسیار ضروری و حیاتی است.
۱۰ مرحله ساده که باید در هنگام کاشت درخت رعایت کرد
همانطور که می‌دانید روز درخت کاری یک فرصت عالی برای کاشت نهال درختان است. شاید در نگاه اول کاشتن نهال درخت کار سختی باشد، اما شما با دانستن یکسری اصول برای کاشت نهال، به راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید. در ادامه این مطلب شما را با ۱۰ مرحله ساده که باید در هنگام کاشت درخت رعایت شود، آشنا می‌کنیم تا با پیروی از آن بتوانید یک نهال را بدون دردسر و با موفقیت بکارید.
انتخاب نهال سازگار با محیط زندگی جدید
این امر بسیار مهم است که شما تا اندازه‌ای با درختان بومی منطقه‌ای که زندگی می‌کنید، آشنایی داشته باشید. اگر این نکته در هنگام کاشت نهال درخت رعایت نشود، چه بسا نهال مورد نظر شما به بار ننشیند و خیلی زود خشک شود. برای دانستن این نکته که از چه نوع درختی برای کاشت استفاده شود؛ یک سرچ ساده در اینترنت و یا پرس جو از کسانی که در حوزه کشاورزی تجربه دارند، می‌تواند به شما کمک کند. یک مسئله دیگر درباره انتخاب نهال این است که آیا شما دوست دارید که از درختان پر برگ استفاده کنید تا در فصل تابستان از سایه‌اش استفاده کنید و یا به فکر کاشت نهالی هستید که در آینده میوه دهد. این امر به خودتان و محیطی که قرار است نهالتان را آنجا بکارید، بستگی دارد.
انتخاب نهال سالم برای کاشت
دومین نکته پس از انتخاب نهال مورد نظر برای کاشت این است که شما از سالم بودن آن مطمئن باشید؛ چرا که نهال‌های شکسته و یا بیمار توانایی رشد خوب را ندارند. از این رو زحمت کاشتن یک نهال توسط شما ممکن است به هدر برود. یک راه ساده برای شناسایی نهال سالم و غیر سالم شکل ظاهری آن است؛ به طور مثال وقتی برای تهیه نهال به یک مرکز فروش نهال درخت مراجعه می‌کنید، معمولا نهالی که دارای رشد کمتری است می‌تواند دلیلی بر بیمار بودن آن باشد. در ضمن شکسته بودن شاخه اصلی نهال که دیگر شاخه‌ها به آن وصل هستند؛ نیز برای کاشتن مناسب نیست. چرا که این گونه نهال‌ها عملا نمی‌توانند رشد مناسب و صافی داشته باشند.
انتخاب محل مناسب و مراقبت‌های پس از کاشتن
هدف از کاشتن نهال درخت این است که به ثمر برسد تا شما بتوانید از مزایای طبیعی آن نهایت استفاده را ببرید. از این رو شما قبل از کاشتن نهال درخت باید به این نکته توجه کنید که پس از کاشتن نهال می‌توانید به آن آب برسانید و یا یکسری مراقبت‌های ویژه را دراختیارش قرار دهید یا نه؟ از یاد نبرید فقط نباید به کاشتن نهال اکتفا کنید. در چنین شرایطی حتما پرس و جو کنید که آیا به نهال‌تان در آینده رسیدگی می‌شود و یا خودتان باید مسئولیت نگهداری از آن را برعهده داشته باشید. کاشتن نهال درخت، کاری بسیار پسندیده است، اما اگر مراقبت‌های ویژه پس از کاشت آن صورت نگیرید، بی‌شک زحمتی که برای این کار کشیده‌اید، فایده خاصی نخواهد داشت.
آبیاری نهال پیش از جدا کردن آن از گلدان
همان طور که می‌دانید نهال را به صورت گلدانی به فروش می‌رسانند. حال این گلدان‌ها ممکن است از جنس پلاستیک و یا سفالی باشند. اما امروزه نهال‌ها را درون کیسه‌های پلاستیکی گلدانی مانند که بسیار ظریف نیز هستند، پرورش می‌دهند و با این روش در اختیار خریدار قرار می‌دهند. البته در برخی از شهر‌ها در روز درختکاری نهال‌هایی را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهند. دقت داشته باشید یک روز قبل از کاشتن نهال حتما گلدانی که نهال در آن قرار دارد را زیر آب بگیرید تا خاک درونش شل شود. این کار به شما این امکان را می‌دهد تا درهنگام کاشتن نهال بتوانید به راحتی آن را از گلدان جدا کرده و درون خاک قرار دهید. البته گفته می‌شود وقتی نهال را پیش از کاشتن آبیاری کنید، تنش و استرس نهال کم می‌شود و راحت‌تر با محیط جدید سازگار می‌شود.
حفاری مناسب پیش از کاشتن نهال
این نکته بسیار مهم است که شما گودالی را که برای نهال خود حفر می‌کنید تقریبا دوب رابر اندازه ریشه‌های نهالتان باشد. البته رعایت عرض هم بستگی به نوع نهالی دارید که می‌خواهید بکارید. اگر گودال حفر شده به اندازه کافی باشد، توپ ریشه نهال به خوبی در آن قرار می‌گیرد. در واقع چنین گودال‌هایی از خود نهال در برابر ضربه‌های احتمالی نیز حفظ می‌کند. البته بزرگ بودن گودال برای کاشت نهال خوب است، اما نباید به اندازه‌ای باشد که ساقه نهال در خاک فرو رود همین که تمام ریشه نهال در زیر خاک باشد کافی است.
استفاده از خاک مرغوب در هنگام کاشت
وقتی حفره را برای کاشت نهال آماده کردید؛ خوب است از مقداری خاک مرغوب جهت بهتر رشد کردن نهال خود نیز استفاده کنید. استفاده از برخی از کمپوست‌ها می‌تواند مواد آلی مورد نیاز نهال برای رشد را در اختیارش قرار دهد. از یاد نبرید اگر خاکی که شما می‌خواهید نهال خود را در آنجا بکارید، شنی باشد، باید از کمپوست نیز استفاده کنید تا نهالتان بهتر رشد کند و در آینده خودش بتواند از دل خاک نیازهایش را برطرف کند. برای تهیه خاک حاصل‌خیز هم می‌توانید از جنگل چنین خاکی را استخراج کنید و هم در تمام گل فروشی‌ها و یا در مغازه‌هایی که لوازم باغبانی می‌فروشند، چنین خاک‌هایی عرضه می‌شود. البته شما این گونه خاک‌های مرغوب که تمام نیاز‌های یک نهال در آن قرار دارد را می‌توانید به صورت اینترنتی نیز تهیه کنید.
کاشتن نهال، پس از آماده سازی بستر مناسب
برای کاشتن نهال ابتدا مطمئن شوید که خاک آن پس از آبیاری نرم شده باشد. دقت کنید در هنگام بیرون کشیدن نهال از گلدان، خاک اصلی ریشه حفظ شود. به هیچ عنوان خاکی که به همراه ریشه است را نتکانید؛ چرا که نهال شما با آن خاک سازگاری یافته است. حتما با دقت کامل نهالتان را به همراه خاک گلدانی که به ریشه‌های آن چسبیده است از گلدان جدا کنید. در چنین شرایطی سعی نکنید که ریشه‌های به هم تندیه شده را باز کنید؛ چرا که این کار به آن‌ها آسیب می‌زند. پس از این مرحله آن را به آرامی درون گودال قرار دهید.
ریختن خاک حاصلخیز به همراه مخلوط خاک گودال که از قبل حفر کرده‌اید
وقتی شما خاک حاصلخیز را به همراه خاک گودال مخلوط می‌کنید، در واقع به نهال خود اجازه می‌دهید که علاوه بر اینکه از مواد عالی خاک حاصلخیز استفاده کند، همچنین خود را نیز با خاک جدید که می‌خواهد در آنجا رشد کند، وقف دهد. وقتی نهال را با احتیاط درون گودال قرار دادید، مخلوط خاک‌ها را درون آن بریزید. به هیچ عنوان با تمام وزن خود روی خاک نروید؛ چرا که ممکن است ریشه‌ها به خاطر وزن شما آسیب بببیند. ابتدا گودال را پر کنید، در هنگام پر کردن با دست‌تان کمی به خاک فشار بیاورید تا نهال‌تان را مهار کند. پس از پر کردن گودال کمی بیشتر به آن خاک اضافه کنید تا خاک از سطح گودال بالاتر بیاید. البته سعی کنید، این خاک دو الی سه سانتی متر بیشتر از انتهای ساقه وصل شده به ریشه نهالتان، بالاتر نرود. پس از پایان این مرحله خاک گودال را سیراب کنید تا علاوه بر اینکه رطوبت کافی در اختیار نهالتان قرار بگیرد، اکسیژن نیز به ریشه‌ها برسد؛ چرا که وجود اکسیژن برای رشد ریشه‌ها ضروری است.
آبیاری دقیق و کافی
اگر احساس می‌کنید که پس از کاشتن نهال، خاک مورد نظر رطوبت کافی ندارد؛ باید به صورت آرام نهال‌تان را آبیاری کنید. فشار آب زیاد در هنگام آبیاری می‌تواند خاک پای نهالتان را بشوید و این امر به نفع نهال شما نیست. سعی کنید در چنین شرایطی از آب پاش استفاده کنید. این اولین آبی است که شما پس از کاشتن در اختیار نهالتان قرار می‌دهید. از یاد نبرید این آب باید با محلول کردن مواد مغذی در خاک، به نهال این امکان را می‌دهد تا بهتر مواد مغذی درون خاک را از طریق ریشه‌هایش جذب کند. چنین شرایطی برای روز‌های نخست پس از کاشتن نهال امری ضروری است؛ چرا که کمبود آب در روز‌های نخست پس از انتقال نهال از گلدان به محل رشد جدیدش، باعث خشک شدن آن می‌شود.
مراقبت پس از کاشت نهال
یک روش ساده برای مراقبت از نهال‌های کوچک این است که شما آن‌ها را به یک تکیه گاه وصل کنید؛ به طور مثال تکه چوبی را به عنوان داربست کنار نهال خود درخاک فرو کنید و با استفاده از طناب‌های که در طبیعت جذب می‌شوند نهالتان را به چوب ببندید تا در برابر جانوران، باد و حتی طوفان‌های فصلی در امان باشد.
نکته: اگر شما علاقه‌مند به این سیاره هستید با کاشت نهال درختان می‌توانید هم برای بقای خود و هم برای بقای زمین بسیار موثر واقع شوید از یاد نبرید که این انسان‌ها هستند که باعث نابودی اکوسیستم خود می‌شوند، وگرنه طبیعت بهتر از هر موجودی می‌تواند خود را احیا کند. از آن‌جایی که دستکاری ما در طبیعت به اوج خود رسیده است، دیگر این مقوله رشد طبیعی درختان جوابگو نیست. از این رو شما با کاشت نهال درختان می‌توانید به این سیر طبیعی کمک کنید تا خود را بهتر احیا کند.
منبع: environment.sa.gov.au
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها