آب چغندر کمش مفید است زیادش مضر!

کد خبر: 790858

در برخی افراد، نوشیدن آب چغندر منجر به قرمز شدن رنگ ادرار می‌شود. به این عارضه بیتوریا (beeturia) می‌گویند. البته، همان طور که گفتیم در همه رخ نمی‌دهد، زیرا بعضی از مردم چغندر را بهتر از دیگران هضم می‌کنند. محققان هنوز در حال مطالعه هستند که چرا این عارضه در همه افراد یکسان اتفاق نمی‌افتد.

آب چغندر کمش مفید است زیادش مضر!

سرویس سبک زندگی فردا: آب چغندر یکی از منابع عالی سرشار از کلسیم، فولات، پتاسیم، منیزیوم، آهن، ویتامین ث، فیبر و آنتی اکسیدان است.به نقل از فوت و فن مطالعات نشان می‌دهد آب چغندر منجر به کاهش فشار خون، پیشگیری از معده‌درد و سرطان روده بزرگ می‌شود. بر طبق مطالعات بالینی مصرف حداقل دو پیمانه آب چغندر در روز اشکالی ندارد، اما این نوشیدنی می‌تواند عوارض جانبی برای شما به همراه داشته باشد. با فوت‌وفن همراه باشید تا با این عوارض آشنا شوید.

مواظب باشید… آب چغندر کمش مفید است زیادش مضر!

قرمز شدن رنگ ادرار

در برخی افراد، نوشیدن آب چغندر منجر به قرمز شدن رنگ ادرار می‌شود. به این عارضه بیتوریا (beeturia) می‌گویند. البته، همان طور که گفتیم در همه رخ نمی‌دهد، زیرا بعضی از مردم چغندر را بهتر از دیگران هضم می‌کنند. محققان هنوز در حال مطالعه هستند که چرا این عارضه در همه افراد یکسان اتفاق نمی‌افتد. احتمال دارد که این موضوع به مصرف مواد لبنی (لبنیات) و لاکتوز مربوط باشد. بعضی از افراد آنزیم‌های لازم برای هضم این نوشیدنی را دارند و عده‌ای دیگر ندارند. آن‌هایی که ندارند، بیشتر احتمال دارد که دچار عارضه بیتوریا شوند.

فلج موقت کلامی

در برخی افراد، مصرف آب چغندر منجر به سفت شدن تار‌های صوتی و فلج شدن موقت آن‌ها می‌شود و نمی‌توانند صحبت کنند. این یک عارضه رایج و شایع نیست، اما به عنوان نوعی حساسیت ممکن است رخ دهد. با این حال، اندک تحقیقاتی در مورد دلیل دقیق بروز چنین مشکلی صورت گرفته است. اگر بعد از نوشیدن آب چغندر در صحبت کردن خود دچار مشکل شدید، نگران نشوید، زیرا موقتی است و زود رفع می‌شود. بهتر است آب چغندر را با آب میوه‌های دیگر ترکیب کنید تا احتمال بروز این عارضه کمتر شود.

سرگیجه

نوشیدن مقدار زیادی آب چغندر باعث سرگیجه فرد می‌شود. دلیل بروز این عارضه جانبی نیز هنوز مشخص نیست، اما مطالعات بالینی تأیید کرده‌اند که نوشیدن دو یا چند پیمانه از آب چغندر به طور روزانه می‌تواند در کاهش فشار خون مفید باشد. همین افت فشار می‌تواند باعث سرگیجه در بعضی از افراد شود.

این عارضه نیز مانند فلج تار‌های صوتی موقتی است و زود از بین خواهد رفت.

حساسیت

نوشیدن آب چغندر یا مصرف خود چغندر، درست مانند هر ماده غذایی دیگری، ممکن است در افراد منجر به بروز آلرژی یا حساسیت شود. این عارضه ممکن است شامل بثورات پوستی، تورم و حتی شوک آنافیلاکسی شود. آنافیلاکسی یا بیش‌دفاعی یک واکنش حساسیتی جدی است که به طور ناگهانی آغاز می‌شود و می‌تواند منجر به مرگ شود. آنافیلاکسی معمولاً با علایمی همچون ضایعات پوستی، خارش، تورم گلو و افت فشار خون همراه است. محققان دانشگاه دو مونفورت دریافته‌اند که یکی از ژن‌های موجود در چغندر قند به مواد حساسیت‌زای موجود در لاتکس مربوط می‌شود. آن‌هایی که به لاتکس حساسیت دارند، نظیر همان واکنش را به چغندر قند دارند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها