۸ نکته حیاتی برای خوابیدن در چادرهای مسافرتی

کد خبر: 796227

اولا به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود که نه تنها در طول سفر بلکه در هیچ کجا از قلیان و یا سیگار استفاده کنید. همان طور که می‌دانید ذغالی که برای استعمال قلیان استفاده می‌شود به راحتی می‌تواند چادرتان را شعله ور کند. البته سیگار روشن نیز برای شما می‌تواند یک تهدید جدی به حساب آید.

۸ نکته حیاتی برای خوابیدن در چادرهای مسافرتی
سرویس سبک زندگی فردا؛ بشیر قلی زاده سرچشمه: با اوج گرفتن سفر‌های برون شهری بسیاری از مسافرین با توجه به مساعد شدن آب و هوا علاقه دارند، شب خود را درون چادر‌های مسافرتی به سر ببرند. شاید ثبت یک شب در چادر مسافرتی به همراه خانواده و یا دوستان بسیار خاطره انگیز و دلچسب باشد، اما رعایت نکردن برخی نکات ایمنی در هنگام خوابیدن در چادر می‌تواند، خاطرات بسیار تلخی را برای شما و یا کسانی که همراه شما هستند، رقم بزند. از این رو هر شخص و یا خانواده‌ای باید پیش از استفاده از چادر برخی موارد حیاتی و مهم را در نظر داشته باشد تا در هنگام استفاده از چادر مسافرتی با مشکل و خطری روبه‌رو نشوند. در ادامه این مطلب شما را با ۸ نکته ایمنی در هنگام خوابیدن در چادر‌های مسافرتی آشنا می‌کنیم تا با پیروی از آن‌ها بتوانید سفری شاد و زیبا را در دل طبیعت تجربه کنید.
رعایت ۸ نکته بسیار حیاتی در هنگام خوابیدن در چادر‌های مسافرتی
امروزه با توجه به تنوعی بسیار زیادی که در چادر‌های مسافرتی وجود دارد، استفاده کردن از آن‌ها بسیار آسان شده است. البته برخی از چادر‌های مسافرتی با توجه به کیفیتی که دارند به راحتی می‌توانند در طول شب یک سرپناه تقریبا امن از جهات ریزش نزولات آسمانی برای کسانی که درون آن به سر می‌برند ایجاد کنند. اما هر چقدر چادر مسافرتی شما با کیفیت و خوب باشد، باز هم شما در هنگام استفاده از آن باید برخی از مسائلی همچون، نصب کردن آن در یک مکان امن، روشن نکردن وسایل گرمایشی دارای شعله در آن و بسیاری دیگر از موارد مطمئن شوید تا با خیال راحت در طول شب در آن استراحت کنید.
گرم کردن چادر با استفاده از اجاق‌های مسافرتی
بی‌شک یکی از خطرناک‌ترین کار‌ها هنگامی که در چادر هستید، این است که شما برای گرم کردن محیط داخلی چادر از اجاق‌های گازی شعله دار استفده کنید. شاید با این روش محیط داخلی چادر گرم شود، اما خطراتی که در استفاده از این روش شما را تهدید می‌کند، در پاره‌ای از مواقع می‌تواند بسیار مرگ بار نیز باشد. توجه داشته باشید جنس چادر‌های مسافرتی به نوعی است که در مقابل شعله مستقیم آتش به سرعت شعله ور شده و می‌تواند باعث سوختگی تمام کسانی که در چادر به سر می‌برند شود. از این رو توصیه می‌شود؛ به هیچ عنوان از اجاق گاز‌های مسافرتی برای گرم کردن چادرتان استفاده نکنید.
پخت و پز درون چادر مسافرتی
برخی از خانواد‌ه ها علاقه دارند در طول سفر به جای رفتن به رستوران‌ها خودشان غذای مصرفی‌شان را درست کنند. از این رو با استفاده از اجاق‌های مسافرتی سعی می‌کنند، برای خود و خانواده‌شان غذا طبخ کنند. این کار شاید در نگاه اول بسیار هوشمندانه و پسندیده باشد اما اگر قصد چنین کاری دارید به هیچ عنوان پخت و پز را درون چادر مسافرتی انجام ندهید. شاید با یک بی‌احتیاطی توسط شما و یا دیگر افراد اجاق گاز مسافرتی درون چادر سقوط کرده و باعث آتش سوزی آن شود. از این رو اگر قصد پخت و پز دارید حتما این کار را خارج از فضای داخلی چادر مسافرتی انجام دهید.
گاز گرفتگی ناشی از اجاق‌های مسافرتی
وقتی چادرتان را برای استراحت بنا کردید، اگر احساس کردید که درون چادر بیش از اندازه سرد است، می‌توانید از یک وسیله گرمایشی البته با رعایت کامل موارد ایمنی، برای گرم کردن فضای داخلی چادر بهره ببرید، اما وقتی که قصد دارید بخوابید به هیچ عنوان وسیله گرمایشی دارای شعله را روشن نگذارید. این کار علاوه بر امکان آتش سوزی می‌تواند در طول شب اکسیژن مصرفی شما را بسوزاند و در چنین شرایطی کسانی که در طول شب در چادر به سر برده‌اند، دچار گاز گرفتگی می‌شوند. البته این مورد در سال‌های اخیر نیز مشاهده شده است که عده‌ای ندانسته با روشن کردن وسایل شعله دار در طول شب دچار گاز گرفتگی شده و جان خود را از دست داده‌اند. همان طور که می‌دانید چادر‌های مسافرتی را به شکلی می‌سازند تا هوا و یا آب قادر نباشد به درون آن نفوذ کند، از این رو شما باید در هنگام خواب قسمتی را که برای همین منظور با توری مسدود کرده‌اند، مقداری باز بگذارید تا درون چادر مقداری هوا جریان داشته باشد. البته با توجه به این شرایط باز هم شما نباید در طول شب از اجاق‌های مسافرتی برای گرم کردن چادرتان استفاده کنید. چرا که باز بودن قسمت پنجره مانند، در هنگامی که گاز مونو اکسید فضای داخلی چادر را پر کند کمکی به شما نمی‌کند.
استفاده از کیسه خواب
اگر شما از آن دست از خانواده‌هایی هستید که در طول سال به دفعات مسافرت می‌کنید، سعی کنید علاوه بر چادر مسافرتی حتما به تعداد همراهان‌تان کیسه خواب نیز تهیه کنید. کیسه خواب‌ها با توجه به کاربردی که دارند به خوبی می‌توانند از شما در برابر سرما محافظت کنند. خوشبختانه استفاده از کیسه خواب هیچ خطری برای شخص استفاده کننده ایجاد نمی‌کند.
نصب چادر در مکان امن
این نکته که چادر خود را باید در یک مکان امن نصب کنید از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ به طور مثال اگر چادر شما روی تپه نصب شود با طوفانی شدن هوا ممکن است باد بتواند چادرتان را از جای خود بکند و به گوشه‌ای پرتاب کند. این کار می‌تواند جان افرادی که درون آن هستند را تهدید کند. یک نکته بسیار مهم دیگر این است که چادرتان را در حاشیه رودخانه نصب نکنید، شاید با بر هم خوردن شرایط جوی سیل ایجاد شود و این سیل جان شما و دیگر همراهان‌تان را تهدید کند. بهترین مکان برای نصب چادر جایی است که شما از پناهگاه طبیعی نیز برخوردار باشید، به طور مثال مکانی که از وجود باد به طور طبیعی در امان باشد، می‌تواند مکان مناسبی برای چادر زدن باشد. یک نکته بسیار مهم دیگر در هنگام چادر زدن این است که شما نباید این کار را در پای صخره و یا کوهی که احتمال ریزش در آن وجود دارد، انجام دهید. چرا که ممکن است در طول شب با توجه به شرایط جوی و دیگر عوامل طبیعی صخره‌های موجود بالای سرتان ریزش کنند و این ریزش صخره و سنگ می‌تواند جان شما و خانواده تان را تهدید کند.
حفظ اشیای با ارزش از دست سارقین
اگر شما در طول سفر با خود اشیای با ارزش یا کیف دستی و حتی کیف پول دارید، سعی کنید در هنگام خوابیدن آن را در کنار خود قرار دهید؛ چرا که برخی از سارقین منتظر فرصت هستند تا کیف دستی و یا دیگر اشیاء با ارزش‌تان را به سرقت ببرند. قرار دادن کیف در حاشیه چادر‌های مسافرتی کار عاقلانه‌ای نیست. چرا که یک سارق به راحتی می‌تواند با استفاده از یک چاقوی تیز چادرتان را وقتی شما در خواب هستید ببرد و به راحتی کیف شما را به سرقت برد. از این رو توصیه می‌شود در حد امکان از بردن وجه نقد و وسایل با ارزش در طول سفر خودداری کنید تا سارقین وسوسه دزدی به سرشان نزند. البته امرزوه با توجه به اینکه در هر خانواده‌ای یک گوشی و یا تبلت یافت می‌شود و این وسایل جزء جدایی ناپذیر زندگی امروزی شده است، از این رو در طول سفر همواره سعی کنید، آن‌ها را در مکانی امن جاسازی کنید تا از دست سارقین در امان باشند.
سیگار و یا قلیان کشیدن درون چادر
اولا به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود که نه تنها در طول سفر بلکه در هیچ کجا از قلیان و یا سیگار استفاده کنید. همان طور که می‌دانید ذغالی که برای استعمال قلیان استفاده می‌شود به راحتی می‌تواند چادرتان را شعله ور کند. البته سیگار روشن نیز برای شما می‌تواند یک تهدید جدی به حساب آید. از این رو به هیچ عنوان درون چادر که به راحتی می‌تواند شعله ور شود از این موارد استفاده نکنید. در هر صورت اگر قصد استعمال سیگار و یا قلیان را دارید، این کار را در فضای بیرون از چادر انجام دهید تا خطری شما را تهدید نکند، البته کشیدن سیگار و قلیان درون چادر می‌تواند باعث آسیب دیدگی بیشتر ریه‌های شما و اطرافیان‎تان نیز شود؛ چرا که با تجمع دود درون چادر شما و کسانی که درون چادر هستند با حجم بیشتری از مواد سمی روبرو می‌شود و این دوز بالای مواد آلاینده آسیب بیشتری به شما وارد خواهد کرد.
محافظت در برابر حشرات و خزندگان
همان طور که می‌دانید خزندگان و برخی دیگر از موجودات همچون عقرب و رتیل علاقه زیادی به گرمای درون چادر دارند. از این رو در طول شب وقتی شما در خواب به سر می‌برید، ممکن است وارد چادرتان شده و با حرکت ناخواسته شما واکنش نشان داده و نیشتان بزنند. بسیار مهم است که قبل از خواب راه‌های ورودی این‌گونه موجودات به دورن چادرتان را بگیرید تا با خیال راحت شب را به استراحت بپردازید. توصیه می‌شود که اگر اطلاعات کافی درباره محل سفرتان ندارید، سعی کنید با یک سرچ ساده در اینترنت از وضعیت اکوسیستم آن منطقه برخوردار شوید. البته قبل از خوابیدن در چنین مناطقی شما می‌توانید اطلاعات کافی را از بومی‌های آن منطقه به دست آورید و حتی برخی نکات ایمنی را از آن‌ها بپرسید. بی‌شک با اطلاعاتی که جمع می‌کنید، بهتر می‌توانید در چادر مسافرتی اقامت داشته باشید.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها