۵ راهکار معجزه آسای تقویت ذهن

کد خبر: 798995

ورزشی ۱۰ دقیقه‌ای موقتا بخش‌هایی از ذهن را تقویت می‌کند که به تمرکز، تصمیم‌گیری و حل مساله مربوط‌اند. توصیه می‌شود قبل از امتحان و یا مصاحبه کاری فعالیت فیزیکی داشته باشید.

۵ راهکار معجزه آسای تقویت ذهن

سرویس سبک زندگی فردا: آیا علاقه‌ای دارید که در سال ۹۷ بیشتر روی ذهنتان کار کنید؟ در اینجا بهترین متود‌ها را در مسیر افزایش بهره‌وری مغز، تقویت حافظه، تولید اتصالات نورونی جدید، تسریع یادگیری و بهبود عملکرد شناختی؛ برای شما دسته‌بندی کرده‌ایم. در ادامه به نقل از فوت و فن با همراه ما باشید.

۵ راهکار معجزه آسای تقویت ذهن

مغز انسان قابل انعطاف است؛ یعنی در هر سن و سالی می‌تواند تغییر کند. این انعطاف‌پزیری، نقش مهمی را در پیشرفت یا حتی افول عملکرد مغز بازی می‌کند و همین قابلیت هست که شخصیت ما را از دیگران متمایز نگه می‌دارد. اتصالات نورونی ما می‌تواند قوی یا ضعیف‌تر شوند و ماده خاکستری مغز می‌تواند کاهش یا افزایش یابد؛ این تغییرات در رفتار و عملکرد ما موثرند. برای مثال، یادگیری مهارت‌های جدید می‌تواند راه‌های نورونی جدیدی در مغزمان باز کند؛ در حالی که افزایش سن می‌تواند این مسیر‌ها را ضعیف‌تر بکند.

انجمن قلب آمریکا اخیراً ۷ قدم برای نگه داشتن ذهن سالم از کودگی تا پیری، ارائه داده است.

۱ ٫ منظم ورزش کنید.

۲ ٫ تغذیه سالم داشته باشید.

۳ ٫ وزن خود را متعادل نگه دارید.

۴ ٫ کلسترول را کنترل کنید.

۵ ٫ میزان قند خون را کنترل کنید.

۶ ٫ فشار خون را مدیریت کنید.

۷ ٫ سیگار را ترک کنید.

علاوه بر موارد بالا، پنج راهکار برای مغزی سالم و همچنین تقویت ذهن در سال جدید برای شما فراهم کردیم.

۱- فعالیت فیزیکی داشته باشید

از کودک تا جوانی و تا آنجا که پا به سن می‌گذاریم، فعالیت فیزیکی اهمیت خود در سلامت ذهن مؤثر است. محققان نشان داده‌اند که کودکانی که فعالیت فیزیکی بیشتری دارند در قسمت فرونتال، سابکروتیکال و تمپروال مغز، ماده‌ی خاکستری بیشتری دارند که همه‌ی این‌ها عملکرد، یادگیری و پردازش تصویر بهتری را به‌دنبال دارد.

ثابت شده است که فعالیت فیزیکی در بهبود حافظه و قدرت تفکر، در میان سالمندان، نقش بسزایی دارد. مخصوصا ورزش‌های هوازی که حجم ماده خاکستری را افزایش می‌دهد که به حافظه کوتاه‌مدت و ادراک مرتبط است.

یکی از تحقیقات نشان داده است که ورزشی ۱۰ دقیقه‌ای موقتا بخش‌هایی از ذهن را تقویت می‌کند که به تمرکز، تصمیم‌گیری و حل مساله مربوط‌اند. توصیه می‌شود قبل از امتحان و یا مصاحبه کاری فعالیت فیزیکی داشته باشید. عمل‌کرد شما می‌تواند با دوچرخه سواری یا پیاده‌روی بهتر شود. همچنین اگر ورزش‌های آرام‌تر را ترجیه می‌دهید؛ تمرین ۲۵ دقیقه‌ای یوگا یا مدیتیشن، پیشرفت‌هایی در عملکرد اجرایی مغز و توانایی‌های شناختی ادراکی را بهمراه دارد.

۲- غذا‌های مدیترانه‌ای را به برنامه غذایی اضافه کنید.

این رژیم متشکل از میوه، سبزیجات، دانه‌های غلات، لوبیا، آجیل، دانه‌ها و روغن زیتون است و همچنین با رعایت اعتدال لبنیات، گوشت قرمز، ماهی و مقادیره محدودی از محصولات فرآوری شده؛ را شامل می‌شود.

تحقیقات علمی نشان داده این رژیم در بلند مدت از مغز شما مراقبت می‌کند. همچنین افرادی که این رژیم را در روزمره‌ی خود جای داده‌اند کمتر به مشکلات ادراکی مبتلا می‌شوند و با افزایش سن تقویت ذهن را به همراه دارد.

یکسری از تحقیقات نشان داده‌اند که آجیل (بادام، پسته، گردو، و همچنین بادام‌زمینی با اینکه در دسته حبوبات قرار دارد) به تقویت سیگنال‌های مغزی منجر می‌شود؛ این سیگنال‌ها با ادراک، یادگیری، حافظه، ترمیم و ایمنی؛ و بسیاری از سازوکار‌های حیاتی مغز، رابطه مستقیم دارند. به عنوان مثال، بنظر می‌رسد پسته بیشتر پاسخ گاما را تولید و بادام‌زمینی مهم‌ترین پاسخ گاما را تولید می‌کند.

۳- با تمرین، مهارت‌های ادراکی خود را افزایش دهید.

آموزش مغز در مطالعات، نتایج متفاوتی داشته است. در حالی که برخی تحقیقات نشان داده است که تمرین مغز و حافظه توانایی ادراکی شناختی را بهبود می‌بخشد؛ مطالعات دیگر گزارش می‌دهند که شواهد کمی برای حمایت از ادعا‌ها وجود دارد که برنامه‌های آموزش مغز باعث بهبود عملکرد روزمره شود. مقالات اخیر مشخص کرده‌اند که نوع تمرین مغز در نتیجه جلسات آموزش مغز عامل مهمی است است.

تحقیقاتی در دانشکده پزشکی نیجمگان، هلند نشان داد که نه تن‌ها مهارت‌های حافظه قابل تمرین است بلکه اثراتش طولانی مدت باقی می‌ماند.

۴- زبان جدیدی یاد بگیرید.

علاوه بر تمرین‌های مغزی، می‌توانید با یادگیری زبان، مغزتان را تقویت کنید. یادگیری زبان جدید می‌تواند مهارت‌های شناختی و ادراکی را افزایش دهد، از پیر شدن مغز جلوگیری کند و مغزتان را سریع و تیز نگه دارد.

تحقیقاتی در دانشگاه هلینسکی فنلاند نشان داد که یادگیری زبان جدید جهندگی و حساسیت ذهن را افزایش می‌دهد و قابلیت رمز‌گذاری اطلاعات را افزایش می‌دهد. آن‌ها توضیح دادند که هرچه انسان زبان‌های بیشتری را بداند، شبکه‌های عصبی سریع‌تر و در نتیجه عکس‌العمل بهتر در تحلیل اطلاعات انباشته شده دارند.

تحقیقاتی دیگر در دانشگاه ادینبورگ بریتانیا خاطر نشان کرد، افرادی که با دو یا چند زبان مختلف صحبت می‌کنند، افول ادراک کند‌تری را با افزایش سن تجربه می‌کنند حتی اگر در بزرگسالی به یادگیری زبان اقدام کنید.

۵- ساز زدن بگیرید.

صرفنظر از اینکه شما در دوران کودکی یا بزرگسالی اقدام به یادگیری موسیقی کنید؛ رها کردن موتزارت درون تأثیرات مفیدی بر مغزتان دارد.

یادگیری و درگیری با ساز و موسیقی در سال‌های جوانی تأثیر مستقیم در توسعه مغز، تقویت شبکه‌های عصبی و تحریک مسیر‌های مغزی دارد. دریافت آموزش موسیقی در دوران کودگی در تشدید مهارت‌های شنیداری در بزرگسالی مؤثر است و همچنین از سرعت افول ادرک در رابطه با سن جلوگیری می‌کند.

گزارشات و مقاله‌هایی منتشر شده است که ادعا دارد یادگیری ساز موج‌های مغز را تغییر می‌دهد طوری که سریعاً مهارت‌های شینیدن و گوش دادن را افزایش می‌دهد. یادگیری موسیقی و ساز به نوعی مغز را دوباره سیم بندی می‌کند طوری که یادگیرنده توانایی این را بدست می‌اورد که به طریق مختلفی امور را آنجام دهد.

هر یک از این ۵ مورد بالا می‌تواند به تقویت ذهن و مغزتان کمک کند. اگر در طول هفته تنها وقت برای یکی از موارد داشته باشید ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که بیرون بروید و پیاده‌روی کنید. ورزش و فعالیت فیزیکی فوایدی بی پایان بر ذهن و بدن شما دارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها