یاقوت سومین گوهر محبوب

کد خبر: 804056

حرارت دادن باعث می‌شود تا یاقوت شفاف‌تر شود. این مسئله با توجه به همه گیر بودن تاثیری بر روی کیفیت و یا قیمت ندارد.

یاقوت سومین گوهر محبوب

سرویس سبک زندگی فردا: قصد داریم سومین گوهرسنگ محبوب، یاقوت؛ را مورد بررسی قرار دهیم.به نقل از جیم یاقوت از خانواده کوراندوم (corundum) با سختی ۹ است که بعد از الماس سخت‌ترین کانی شناخته شده لقب دارد. معادن اصلی این کانی بیشتر در زیمباوه، روسیه و هند است و تا کنون هیچ مرجع رسمی درمورد معادن یاقوت در ایران خبری منتشر نکرده است.

یاقوت سومین گوهر محبوب

انواع یاقوت چیست؟

یاقوت قرمز (Ruby)

همین‌طور که از اسم مشخصه درصورتی که کانی کوارندوم به رنگ قرمرکمرنگ تا پر رنگ - صورتی و قرمز مایل به بنفش باشد، به آن یاقوت قرمز و یا یاقوت سرخ و یا روبی گفته می‌شود.

یاقوت کبود (Sapphire)

به کانی‌های کوراندومی که دارای طیف رنگی آبی تیره تا ارغوانی تیره و کبود باشند به اصطلاح یاقوت کبود گفته می‌شود.

یاقوت زرد (Yellow Sapphire)

به کانی کوارندومی که دارای طیف رنگی زرد کمرنگ، زرد پر رنگ، نارنجی، طلایی و ترکیب قهوه‌ای با رنگ‌های قبل باشد یاقوت زرد گفته می‌شود. این رنگ به ندرت کشف می‌شود و بیشتر یاقوت‌های زرد بازار به وسیله دستکاری‌هایی شیمیایی و به‌سازی بر روی یاقوت کبود که توسط انسان‌ها انجام می‌شود به‌وجود می‌آید، اما از نظر ارزش چیزی از یاقوت قرمز و کبود کم نداشته و مناسب افرادی است که رنگ زرد را پسند می‌کنند.

یاقوت ستاره‌ای یا یاقوت استار

این مورد در اصل یک پدیده طبیعی است که برروی برخی یاقوت‌ها وجود دارد. در مواردی که داخل یاقوت، ناخالصی‌های سوزنی شکل وجود داشته باشد و یاقوت به صورت دامله (گنبدی-تراش مرسوم عقیق) تراش خورده باشد، بر اثر برخورد نور به ناخالصی‌های سوزنی پدیده زیبایی به اسم ستاره بوجود می‌آید. در بازار یاقوت‌هایی که دارای پدیده ستاره‌ای هستند را با قیمت بالاتری و به صورت کلکسیونی به فروش میرسانند.

به‌سازی یاقوت یعنی چه؟

در بعضی موارد به وسیله روش‌های مختلف شیمیایی و طبیعی برای بالا بردن کیفیت یک گوهرسنگ آن‌را به‌سازی می‌کنند. تمام یاقوت‌های موجود در بازار عمومی (به‌جز یاقوت‌های خیلی خاص و قیمت بالا) اکثرا یاقوت‌ها به‌سازی شده هستند که در اینجا توضیح می‌دهیم:

حرارت:

(heat) تقریبا ۹۵ درصد یاقوت‌های بازار در همان کشور مبدا مانند تایلند و یا هند حرارت داده می‌شوند. حرارت دادن باعث می‌شود تا یاقوت شفاف‌تر شود. این مسئله با توجه به همه گیر بودن تاثیری بر روی کیفیت و یا قیمت ندارد.

پر کردن با شیشه:

(Glass Filling) در بعضی موارد خاص برای اینکه یاقوت شفاف‌تر به نظر برسد. توسط یک‌سری روش‌های خاص و علمی مقدار بسیار کمی شیشه به داخل یاقوت تزریق می‌کنند. عمل اضافه کردن شیشه باعث می‌شود تا در ترکیب فیزیکی یاقوت تغییراتی بوجود بیاید که این مسئله باعث می‌شود تا ارزش یاقوت کمتر شود.

دیفیوژن کردن‌:

این مورد بسیار بسیار تخصصی است و فقط می‌توان گفت که باعث می‌شود یاقوت کاملا شفاف بشود.

چطور یاقوت را تشخیص دهیم؟

به صورت کلی در زمان خرید درصورتی که قصد دارید مبلغ بالایی بابت خرید یاقوت هزینه کنید، حتما از فروشنده درخواست شناسنامه اصلی بودن نمایید. اما درصورتی که قصد دارید انگشتر یا سرویس یاقوت ارزان قیمت تهیه کنید به موارد زیر توجه نمایید

شفاف بودن

تقریبا هیچ یاقوت شفاف و ارزان قیمتی در بازار وجود ندارد! درصورتی که نگین جواهر به صورت شیشه مانند شفاف بود احتمال اینکه آن یاقوت مصنوعی باشد زیاد است. در بازار یاقوت‌های مصنوعی که دارای شفافیت زیاد هستند را به اس یاقوت شمش، یاقوت روسی و یا یاقوت سنتتیک معرفی میکنند که هر سه مورد آن مصنوعی بوده و هیچ ارزشی ندارد (گرمی ۲ هزارتومان).

حباب دار بودن

به صورت کلی هیچ سنگ قیمتی طبیعی نباید دارای حباب هوا و یا گاز باشد! اما درصورتی که یاقوت به وسیله پرکردن با شیشه بهسازی شود، داخل آن حباب‌های ریز گاز (Gass Buble) بوجود می‌آید. حتما همیشه قبل از خرید یاقوت رو در مقابل نور قرار دهید و اگر داخل آن حباب مشاهده نمودید؛ آن یاقوت کم ارزش می‌باشد.

شفاف بودن یاقوت کبود

در مورد اول درمورد مصنوعی بودن یاقوت شفاف گفتیم، اما در بعضی موارد، یاقوت‌های کبود به وسیله عمل دیفیوژن شفاف میشوند؛ بنابراین اگر یاقوت کبود شفاف بود، درمورد دیفیوژن بودن از فروشنده سوال بپرسید. یاقوت دیفیوژن شده ارزش کمتری دارد.

تراش پشت یاقوت

تقریبا ۸۰ درصد یاقوت‌های بازار در کشور تایلند تراش داده میشوند. با توجه به اینکه این تراش به صورت عمده و با هزیه کم انجام میشود، کارگر‌های تراش کار در تایلند و هند با دقت کمتری یاقوت را تراش میدهند که این مسئله در پشت یاقوت بیشتر وجود دارد. زمانی که شما تراش‌های پشت یاقوت را با دقت نگاه کنید اکثرا نا منظم هستند و هیچ قرینه گی در آن دیده نمیشود. یاقوت‌های مصنوعی به دلیل اینکه از اروپا وارد میشوند و آنجا به وسیله دستگاه تراش داده میشود. دارای تراش منظم تری می‌باشند. اما در نظر داشته باشید این مسئله در تمام موارد صدق نمیکند و ممکن است یاقوت طبیعی با تراش منظم هم داشته باشیم؛ بنابراین سه مورد قبل را بیشتر مورد توجه قرار بدهید.

یاقوت‌های خاص

در بازار یاقوت‌های خاصی وجود دارند که قیمت آن‌ها تا چند میلیارد نیز می‌رسد. یاقوت برمه و یاقوت‌های دارای رنگ خاص مانند زیتونی، سبز، سفید و... از این دسته هستند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها