خواص دارویی گیاه بادرنجبویه

کد خبر: 817761

بادرنجبویه به صورت گیاه خرد شده، پودر شده، عصاره مایی یا عصاره خشک شده برای تهیه چای استفاده می‌شود. برای تهیه عصاره خشک از آب خالص یا به نسبت ۴ به ۱ یا ۶ به ۱ همراه اتانول استفاده می‌شود.

خواص دارویی گیاه بادرنجبویه
سرویس سبک زندگی فردا: بادرنجبویه گیاهی است علفی، پایا، معطر، به ارتفاع ۱۲۰-۳۰ سانتی متر و یا گاهی بیشتر. با ساقه افراشته، منشعب، با پوشش متراکم و یا تنک از کرک‌های ظریف غده‌ای، دارا یا بدون پوشش کرکی، متشکل از مو‌های بلند پراکنده. برگ‌ها تخم مرغی پهن تا لوزی و یا بیضوی شکل و به طول ۸-۲ سانتی متر و عرض ۵٫۴-۵٫۱ سانتی متر و دارای پوششی از کرک‌های نرم خوابیده تا کرک‌های پراکنده و یا تقریبا بدون کرک است. نوک برگ تیز و یا کند و قاعده آن گوه‌ای تا قلبی شکل و حاشیه دالبر است. چرخه گل‌ها هر کدام دارای ۱۰-۵ گل است. براکته گل‌ها کما بیش هم اندازه، مستطیلی - سر نیزه‌ای یا بیضوی، نوک تیز یا منقاردار، دمبرگ دار است و کاسه گل استوانه‌ای و دولوبی بوده، به صورت پنج گوشه است.
مشخصات نام علمی Melissa officinalis L. نام‌های عمومی Lemon balm، Common balm تیره گیاهی نعنا / Lamiaceae / Labiatae نام‌های تجاری Balm گیاهشناسی گیاهی است علفی، پایا، معطر، به ارتفاع ۱۲۰-۳۰ سانتی متر و یا گاهی بیشتر. با ساقه افراشته، منشعب، با پوشش متراکم و یا تنک از کرک‌های ظریف غده‌ای، دارا یا بدون پوشش کرکی، متشکل از مو‌های بلند پراکنده. برگ‌ها تخم مرغی پهن تا لوزی و یا بیضوی شکل و به طول ۸-۲ سانتی متر و عرض ۵٫۴-۵٫۱ سانتی متر و دارای پوششی از کرک‌های نرم خوابیده تا کرک‌های پراکنده و یا تقریبا بدون کرک است. نوک برگ تیز و یا کند و قاعده آن گوه‌ای تا قلبی شکل و حاشیه دالبر است. چرخه گل‌ها هر کدام دارای ۱۰-۵ گل است. براکته گل‌ها کما بیش هم اندازه، مستطیلی - سر نیزه‌ای یا بیضوی، نوک تیز یا منقاردار، دمبرگ دار است و کاسه گل استوانه‌ای و دولوبی بوده، به صورت پنج گوشه است. جام گل از کاسه گل بیرون زده، دارای لوله خمیده، به طول ۱۵-۱۳ میلی متر، سفید یا قرمز، فاقد کرک و دولوبی است. پرچم‌ها ۴ عدد که دو تای پایینی درازترند. فندقه به طول ۲-۱٫۵ میلی متر، تخم مرغی، در قاعده خیلی باریک شده، دارای سطح صیقلی و به رنگ قهوه‌ای است. بخش مورد استفاده: برگ‌های خشک شده یا تازه، گیاه کامل یا اسانس حاصل از گیاه. موارد مصرف تایید شده: خوراکی: نا آرامی و بی خوابی. باید توجه داشت که تنها گیاه تازه (که کمتر از ۶ ماه از عمر آن گذشته باشد) به عنوان آرامبخش قابل استفاده است. نحوه آماده سازی برای مصرف: به صورت گیاه خرد شده، پودر شده، عصاره مایی یا عصاره خشک شده برای تهیه چای استفاده می‌شود. برای تهیه عصاره خشک از آب خالص یا به نسبت ۴ به ۱ یا ۶ به ۱ همراه اتانول استفاده می‌شود. برای تهیه دم کرده یک فنجان آب داغ را بر روی یک و نیم تا چهار و نیم گرم از گیاه ریخته و پس از ۱۰ دقیقه صاف و مصرف می‌کنیم. تداخلات دارویی: مطالعات کافی در این زمینه وجود ندارد، ولی بهتر است در ظروف پلاستیکی نگهداری نشود. موارد منع مصرف: در مصرف موضعی منع مصرفی ندارد. در مورد مصرف خوراکی مطالعات کاملی وجود ندارد. توصیه شده در کودکان زیر ۱۲ سال به دلیل نبود مطالعات کافی مصرف نشود. منبع:
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها