راه‌های افزایش درصد کنکور ۹۷ در یک ماه مانده به کنکور

کد خبر: 821099

علیرضا قمی مشاور کنکور در مصاحبه با فردا به بهترین روش‌های جمع بندی کنکور سراسری ۹۷ پرداخته است. تمرکز بر روی تست زنی و شیوه‌های آن در دروس سفید از جمله راهکار‌های پیشنهادی این مشاور کنکور است. پیگیری نکات فردانیوز در مورد برنامه ریزی درسی برای کنکور در دوران جمع بندی را به همه داوطلبان کنکور سراسری ۹۷ توصیه می‌کنیم.

راه‌های افزایش درصد کنکور ۹۷ در یک ماه مانده به کنکور

سرویس سبک زندگی فردا: تمرکز بر روی روش‌های تست زنی از جمله مهم‌ترین فاکتور‌های برنامه ریزی برای کنکور سراسری است. حل سوالات کنکور ۹۶ با استفاده از روش‌های تست زنی یکی از بهترین راهکار‌ها برای هر کنکوری است. توجه به بودجه بندی کنکور ۹۷ و برنامه ریزی بر روی دروسی که داوطلب توانمندی بیش تری در این دروس دارند، مهم‌ترین نکته در روز‌های باقی مانده است.

علیرضا قمی مشاور کنکور در مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی از جمله علامه حلی و رشد: حدود ۹۵۱ هزار نفر در کنکور سراسری سال ۹۷ شرکت کرده‌اند. رقابتی که کم کم به آخرین و سرنوشت سازترین روزهایش نزدیک می‌شویم و همه افراد شرکت کننده تلاش می‌کنند در ایام باقی مانده با به کارگیری یک برنامه ریزی مناسب، بهترین نتیجه را در آزمون‌های هفتم و هشتم تیرماه کسب کنند. در این مقاله قصد دارم با توجه به تجربه چندین سال کار با دانش آموزان کنکوری موفق، توصیه‌هایی برای برنامه ریزی بهتر در این دوره طلایی به شما ارائه کنم؛ دوران جمع بندی نهایی.

چگونه در ۳۰ روز انتهایی مانده به کنکور، احتمال موفقیتمان را بالا ببریم

استراتژی مناسب مطالعاتی در دوران جمع بندی

یکی از مهم‌ترین مسائل برای تعیین مدل برنامه‌ریزی، ایجاد آرامش روانی است. در ایام خرداد ماه با توجه به این که داوطلب با تعداد دروس بسیار زیادی برای مطالعه مواجه است و باید به همه آن‌ها به نوعی رسیدگی کند، توصیه می‌کنم در ابتدا همه مباحث خود را دسته بندی کنید و برای هر کدام از دسته‌ها، یک نگاه و استراتژی مختلف اتخاذ کنید. مدلی که من برای دسته بندی به دانش آموزان توصیه می‌کنم، شامل ۳ گروه از مباحث می‌شود: مباحث سفید، خاکستری و سیاه.

بیشتر بخوانید: ۵ نکته مهم برای جمع بندی در روزهای نزدیک به کنکور

تعریف هرکدام از دسته‌ها

مباحث سفید: مباحثی که روی آن‌ها تسلط کامل دارید و در هر کدام از آزمون‌ها روی درصد آن‌ها حساب می‌کنید و از درست زدن سوالاتشان در آزمون مطمئن هستید.

مباحث خاکستری: مباحثی که در آن‌ها تسلط نسبی دارید اما نقاط ضعفی هم در آن‌ها دارید که نمی‌توانید با اطمینان از گرفتن درصدشان در همه آزمون‌ها صحبت کنید. ممکن است این نقاط ضعف مربوط به قسمتی خاص یا مدل خاصی از سوالات آن بحث باشد یا به طور کلی توانایی حل سوالات سخت آن مبحث را نداشته باشید. هرچه که هست، مباحث خاکستری نیاز به کار و تمرین بیشتری دارند تا بتوانند در درسته دروس سفید قرار بگیرند.

مباحث سیاه: مباحثی که در حال حاضر توانایی زیادی در حل سوالات آن‌ها ندارید. ممکن است تعدادی از مباحث را از اول سال تا به حال نخوانده باشید، یا چند بار خوانده باشید اما نتیجه خوبی از آن‌ها نگرفته باشید، یا در یادگیری آن‌ها همیشه دچار مشکل شده باشید این مباحث در دسته دروس سیاه قرار می‌گیرند.

تمام دروس عمومی و اختصاصی خود را مبحث به مبحث از هم تفکیک کنید و در یکی از این سه دسته قرار بدهید. اگر تعداد مباحث سفید شما کم‌تر از حد انتظارتان است، نگران نباشید چرا که با اخذ استراتژی مناسب، در همین ایام کوتاه هم می توانید مباحث بیش‌تری را به نقطه‌ای برسانید که از گرفتن درصد آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

بیشتر بخوانید: برای کاهش استرس قبل از کنکور چه کنیم؟

خواندن همه مباحث یا تعدادی از مباحث؛ کدام یک راه درست‌تری است؟

مسلما راه اول اشتباه است. در سال های اخیر سوالات طرح شده در کنکور سراسری عموما مفهومی بوده اند و داشتن سواد سطحی برای پاسخگویی به این سوالات کافی نبوده و نیست. به قول معروف، داشتن سواد به صورت یک اقیانوس یک متری برای کنکور مناسب نیست و داوطلبان موفق عموما چاه هایی با عمق زیاد از نظر سواد در مباحث مختلف دارند. یعنی کسانی که در کنکور سراسری نتیجه مناسبی با توجه به وضعیت علمی خود کسب می‌کنند، کسانی هستند که سعی می‌کنند به جای داشتن سواد حداقلی در همه مباحث، تعداد بیشتری از مباحث را به وضعیت دروس سفید که پیش‌تر تعریف کردم برسانند.

چگونه در ۳۰ روز انتهایی مانده به کنکور، احتمال موفقیتمان را بالا ببریم

اولویت بندی مطالعه در ایام جمع بندی نهایی

از فاصله حدود ۴۰ روز مانده به کنکور، داوطلبان شروع به گرفتن آزمون کنکورهای سال‌های گذشته از خود می‌کنند. در رابطه با نحوه و فاصله برگزاری هر کدام از آزمون‌ها، جلوتر صحبت خواهم کرد. اما مطلب مهم‌تر این که، بعد از هر آزمون، دانش آموز باید چگونه برای مطالعه تا آزمون بعدی برنامه ریزی کند.

اولویت اول همواره با مباحث سفید است. مهم‌ترین کاری که شما باید در خرداد ماه انجام دهید، این است که مطمئن شوید هیچ کدام از دروس سفید از این وضعیت خارج نشوند و شما همواره درصد این مباحث را در چنگ خود داشته باشید. بنابراین، بعد از هر آزمون، ابتدا عملکرد خود را در مباحث سفیدتان بررسی کنید و در صورتی که در این مباحث درصدی از دست داده‌اید، قبل از هرکاری برای رفع مشکلات آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. قدم دوم، اضافه کردن یک یا تعدادی از مباحث خاکستری به مباحث سفید است. به خاطر داشته باشید مباحث خاکستری مباحثی بودند که شما در آن‌ها دارای تسلط نسبی با تعدادی نقاط ضعف هستید. در نتیجه در برنامه ریزی برای این دروس باید مستقیما برای نقاط ضعف خود کار تعریف کنید؛ می‌توانید به سراغ زدن تست‌های سخت آن بخش که شما را دچار مشکل کرده‌اند بروید یا قسمت و مدل خاصی از تست‌ها را که در حل آن ها ضعف دارید در دستور کار قرار دهید. فقط دقت کنید که نیاز نیست از ابتدا و مانند مباحثی که می‌خواهید برای اولین بار بخوانید روی این مباحث کار کنید. در انتها، با گرفتن آزمون از مبحثی که خوانده‌اید، برطرف شدن نقطه ضعف‌تان را کنترل کرده و از این اتفاق مطمئن شوید. در این جا دو سوال اساسی مطرح می‌شود:

۱. چه زمانی می‌توانم مطمئن شوم مبحثی که در گذشته خاکستری بوده، الان جزو مباحث سفید من به حساب می‌آید؟ زمانی که سوالات آن مبحث را در دو یا سه آزمون جامع بعد از مطالعه درست زدید، مبحث مورد نظر شما در دسته سفید قرار می‌گیرد و از آن به بعد به مانند سایر مباحث سفید برایش برنامه ریزی می‌کنید.

۲. بر چه اساسی از بین مباحث خاکستری، مبحث مورد نظر برای مطالعه را انتخاب کنم؟ مهم ترین معیارها برای انتخاب بهترین بحث، تعداد سوالات در کنکور، سختی یا آسانی سوالات آن بخش در کنکور و ضریب آن درس است.

بیشتر بخوانید: برترین‌های کنکور در فراغت چه می‌کنند؟

نکته مهم: جدای از معیارهای گفته شده، در ابتدای کار در نظر داشته باشید که اگر درصد یکی از درس‌هایتان در حال حاضر زیر بیست درصد است، بالاتر بردن درصد آن درس اولویت اول شماست. چرا که تعداد بسیار زیادی از داوطلبان، در یک یا تعدادی از دروس درصد زیر ۲۰ کسب می‌کنند. به طوری که می‌توان گفت با زدن فقط ۲۰ درصد در هر یک از دروس، شما در آن درس جزو ۱۵-۱۰ درصد ابتدایی داوطلبان خواهید بود. به طور مثال در سال‌های اخیر، تعدادی از دانش آموزان رشته تجربی را دیده‌ام که درس ریاضی یا فیزیک را به خاطر داشتن ضریب پایین‌تر نسبت به زیست و شیمی، به طور کل از سبد مطالعاتی خود حذف می‌کنند و بدون در نظر داشتن عواقب سفید گذاشتن یک درس، به این کار تن می‌دهند. این در حالی است که با انتخاب حدود ۳ فصل آسان از بین تمام مباحث ریاضی و یا فیزیک، می‌توان به ۶ سوال از ۳۰ سوال این دروس پاسخ داد و اختلاف تراز بسیار زیادی با دانش آموزانی که این دروس را صفر می‌زنند ایجاد کرد.

برای راحت‌تر شدن کار شما، تعداد سوالات هر مبحث در کنکورهای سراسری سال های اخیر را در جدول های زیر آورده‌ام تا بعد از هر آزمون راحت‌تر بتوانید برای انتخاب بحث بعدی سبد مطالعاتی خود از بین مباحث خاکستری انتخاب کنید. فقط قبل از این که به سراغ جدول‌ها برویم، در نظر داشته باشید که مباحث سیاه شما، به طور کامل از برنامه شما خارج نمی‌شوند اما اولویت پایین‌تری نسبت به دروس سفید و خاکستری دارند. بنابراین اگر به نقطه‌ای رسیدید که همه مباحث خاکستری را مطالعه کرده بودید و به تمام مطالب خوانده شده نیز مسلط بودید، می‌توانید از بین دروس سیاه نیز با همان معیارهایی که برای خاکستری‌ها گفتم، بحث جدید انتخاب کنید.

چگونه در ۳۰ روز انتهایی مانده به کنکور، احتمال موفقیتمان را بالا ببریم

چگونه در ۳۰ روز انتهایی مانده به کنکور، احتمال موفقیتمان را بالا ببریم

چگونه در ۳۰ روز انتهایی مانده به کنکور، احتمال موفقیتمان را بالا ببریم

نکاتی در رابطه با آزمون‌های جامع

همان طور که گفتم، در این ایام داوطلبان اقدام به گرفتن آزمون جامع از کنکورهای داخل و خارج کشور از خود می‌کنند. در این رابطه به چند نکته توجه داشته باشید:

۱. بهتر است در ابتدای کار، فاصله آزمون‌هایی که از خود می‌گیرید حدود ۳-۴ روز باشد و بعد از مدتی این فاصله را به اندازه یک یا دو روز می توانید کمتر کنید.

۲. در هنگام گرفتن آزمون سعی کنید در حد امکان از همه لحاظ آزمونتان شبیه به کنکور سراسری باشد. حتی می‌توانید لباس‌هایی که می‌خواهید سر جلسه بر تن کنید، هنگام گرفتن آزمون در منزل هم بپوشید. حتما از پاسخ‌برگ‌های ۴ گزینه‌ای استاندارد برای پر کردن گزینه‌ها استفاده کنید تا زمان پر کردن پاسخ‌برگ هم در آزمون شما در نظر گرفته شود و....

۳. جدای از آزمون‌هایی که در منزل از خود می‌گیرید، بهتر است در چند مرحله از آزمون‌های آزمایشی معتبر مثل سنجش، قلم چی و گزینه ۲ نیز شرکت کنید و نتایج خود را با دیگر داوطلبان نیز بسنجید.

۴. توصیه می‌کنم بعد از هر آزمون، عملکرد خود را بحث به بحث در جدولی مشابه جدولی که پایین‌تر آورده‌ام، وارد کنید. این کار به شما کمک می‌کند روند پیشرفت یا پسرفت خود در هر مبحث را بهتر و دقیق‌تر بسنجید، دروسی که در حال کمرنگ شدن در حافظه‌تان هستند را زود‌تر پیدا و مرور کنید، و کنترل بهتری روی مباحث سفید خود داشته باشید.

چگونه در ۳۰ روز انتهایی مانده به کنکور، احتمال موفقیتمان را بالا ببریم

جمع بندی

با هر وضعیتی که در حال حاضر دارید، اطمینان داشته باشید در یک ماه باقی مانده هنوز فرصت کافی برای پیشرفت و گرفتن نتیجه بهتر وجود دارد. دقت داشته باشید که کیفیت نتیجه کنکور شما به شکل صفر و صدی تعیین نمی‌شود و به شکل یک طیف است. یعنی نوع نگاه شما به نتیجه کنکورتان نباید این گونه باشد که بگویید: «اگر رتبه‌ام ۳۰۰۰ شد که هیچ. اگر نه ارزش ندارد دیگر تلاشی برای نتیجه گرفتن بکنم.» این نکته را در نظر بگیرید که اگر به طور مثال رتبه شما در حال حاضر نزدیک به ۳۰۰۰ نیست، در صورتی که رتبه ۴۰۰۰ در کنکور کسب کنید خیلی بهتر از ۵۰۰۰ است و خود ۵۰۰۰ هم خیلی بهتر از ۶۰۰۰. بنابراین، تا روز آخر برای گرفتن نتیجه آخر بجنگید و باقی امور را با توکل به خدای بزرگ بسپارید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها