۷ توصیه برای آشنایی کودکان با شب قدر

کد خبر: 824377

از نعمت‌های بی‌شمار خداوند برای کودکتان بگویید و درباره تاثیر گذاری دعایش با او صحبت کنید. از او سوال کنید که چه دعا و خواسته‌ای از خدا دارد و اگر برایتان مقدور است در جهت به اجابت رسیدن آن خواسته تلاش کنید.

۷ توصیه برای آشنایی کودکان با شب قدر

سرویس سبک زندگی فردا؛ محدثه انسی‌نژاد: شب قَدر یا لَیلَةُ القَدر، شبی است که در آن امور یک ساله انسان‌ها مقدر می‌شود. در روایات و احادیث ارزش این شب برتر از هزار ماه شناخته شده است. شب زنده داری در این شب، گناهان را آمرزیده و بندگان را از آتش جهنم رهایی می‌دهد. چنین شبی فقط مختص به بزرگسالان نبوده و اهمیت آن را باید به کودکان هم یادآوری کرد. اما چگونه می‌توانیم این کار را انجام دهیم؟ در ادامه توصیه‌های ما را در این باره بخوانید.

۷ توصیه برای آشنایی کودکان با شب قدر

با کودکتان درباره شب قدر صحبت کنید

اولین و مهم‌ترین گام برای اینکه فرزندتان به اهمیت شب قدر پی ببرد، صحبت کردن با اوست. در رابطه با اهمیت شب قدر و ارزش دعا کردن در این شب با او صحبت کنید. لازم نیست مفاهیم بزرگ و پیچیده را در این باره به کودک انتقال دهید؛ فقط کافی است که درباره دعا کردن و اهمیت صحبت با خدا برایش توضیح دهید. از نعمت‌های بیشمار خداوند برایش بگویید و به او تاکید کنید که دعایش در این شب چقدر می‌تواند تاثیرگذار باشد. از او سوال کنید که چه دعا و خواسته‌ای از خدا دارد و اگر برایتان مقدور است در جهت به اجابت رسیدن آن خواسته تلاش کنید. می‌توانید بعد از سومین شب قدر یا در عید فطر او را با رساندن به آرزویش خوشحال کنید؛ به این ترتیب اعتماد و علاقه او به خدا بیشتر می‌شود و اشتیاق بیشتری به دعا کردن پیدا می‌کند.

برای کودکتان قصه حضرت زهرا (س) را تعریف کنید

همان گونه که می‌دانید حضرت زهرا (س) در شب قدر بیدار می‌ماندند و خانواده‌شان را نیز به شب بیداری تشویق می‌کردند. ایشان بچه‌ها را در طول روز می‌خواباندند تا برای شب زنده داری مشکلی نداشته باشند. می‌توانید برای کودکتان درباره سیره عملی حضرت زهرا (س) صحبت کنید و از شیوه آن حضرت برای بیدار نگه داشتن بچه‌ها استفاده کنید. شنیدن این قصه‌ها علاوه بر اینکه باعث می‌شود کودکتان به بزرگی شب قدر پی ببرد، بلکه او را با حضرت زهرا (س) و زندگی ایشان نیز آشنا می‌کند.

برای فرزندتان از کودکان کوفه و کاسه‌های شیری که برای امام علی (ع) آورده بودند، بگویید

شب قدر به شهادت امیرالمومنین (ع) گره خورده است. چه فرصتی از این بهتر که در قالب داستان کودکتان را با امام علی (ع) و شخصیت ایشان آشنا کنید. داستان مربوط به کاسه‌های شیر کودکان کوفه که برای امیرالمومنین (ع) آورده بودند، بهترین موقعیت برای برانگیختن حس همزادپنداری کودکتان است. در بیان قصه خلاقیت داشته باشید و از کلیپ‌های تصویری موجود در فضای مجازی و شعرها کمک بگیرید. بگذارید این داستان‌ها به جان کودکتان بنشیند.

به کودکتان چگونه دعا کردن را بیاموزید

سوره قدر و مفاهیم آن را به صورت شعر برای کودکتان کار کنید. می‌توانید از او بخواهید که این سوره یا معنی آن را حفظ کند و برایش جایزه‌ای تعیین کنید. البته در این کار اجباری به خرج ندهید. به کودکتان یاد بدهید که در شب چگونه دعا کند. به همین بهانه می‌توانید وضو گرفتن و صلوات فرستادن را هم به او یاد بدهید. از فرزندتان بخواهید که در این شب ابتدا برای دیگران دعا کند و در آخر خواسته خودش را به زبان بیاورد. او را راهنمایی کنید که برای خوشبختی و آرامش انسان‌های دیگر هم دعا کند. به این ترتیب او با مفهوم انسان دوستی، ایثار و محبت به دیگران آشنا می‌شود.

چگونه کودکمان را برای شب قدر آماده کنیم؟

در طول روز به همراه کودکتان بخوابید تا برای شب سرحال باشید. یک شام سبک بخورید تا شب بیداری برایتان راحت شود. برای کودکتان یک قرآن کوچک بخرید. اسباب بازی و خوراکی حتما با خودتان به همراه داشته باشید. دفتر نقاشی و مداد رنگی‌هایش را نیز فراموش نکنید. در هنگام قرآن به سر گرفتن در محل مهدکودک هیئت یا مسجد حضور پیدا کنید و همراه کودکتان قرآن به سر کنید.

اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید، شب قدر را این گونه برگزار کنید

اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید، می‌توانید شب قدر را با حضور همسایه‌ها در خانه خود یا قسمتی در کوچه برگزار کنید. برای برگزاری این مراسم به کودکتان وظایفی را بسپارید تا او هم خودش را در این کار شریک بداند. می‌توانید از او بخواهید که به خانه همسایه‌ها برود و آنها را برای مراسم دعوت کند. بخشی از خانه یا محل برگزاری مراسم را به محل بازی کودکان تبدیل کنید و یکی از افراد خوش ذوق و آگاه را برای آموزش غیرمستقیم کودکان در آن مکان قرار دهید. اگر می‌خواهید به مسجد یا هیئت بروید، حتما به جایی بروید که مهدکودکی برای کودکان در نظر گرفته‌اند. اگر مسجد محل‌تان چنین جایی ندارد، این موضوع را با آن‌ها در میان بگذارید. یادتان باشد که شب قدر باید برای کودکتان خاطره انگیز و همراه با کسب معرفت باشد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها