کسب و کارم را با فروش گلدان‌های خانه شروع کردم/ پرورش گل‌ و گیاه باعث شد داروهای ضد افسردگیم را کنار بگذارم/ مستقل شدن خوب است اما نه به قیمت عدم رسیدگی به خانواده

کد خبر: 837955

تصمیم گرفتم از فروش گلدان‌های خانه‌ام کار فروش اینترنتی را شروع کنم. اوایل دیگران سخت به من اعتماد می‌کردند. به مرور مشتری‌هایم بیشتر شدند، من هم برای تامین نیاز مشتری به گل فروشی‌ها سر می‌زدم و در حد سیصد هزار تومان گل می‌خریدم. گل‌ها را به خانه می‌آوردم، گلدانشان را عوض می‌کردم و به آن‌ها رسیدگی می‌کردم. در آخر هم عکس گل‌ها را داخل کانالم می‌گذاشتم.

کسب و کارم را با فروش گلدان‌های خانه شروع کردم/ پرورش گل‌ و گیاه باعث شد داروهای ضد افسردگیم را کنار بگذارم/ مستقل شدن خوب است اما نه به قیمت عدم رسیدگی به خانواده

سرویس سبک زندگی فردا؛ محدثه انسی‌نژاد: خانم روحانی از آن آدم‌هاست که بر اساس علاقه و توانایی‌هایش نه تنها کسب و کار خانگی ایجاد کرده، بلکه توانسته برای ۵ نفر نیز اشتغال‌زایی کند و تبدیل به یکی از معدود گل‌فروشان اینستاگرام گردد. او در زمینه پرورش گل و گیاه، روش مخصوص خود را دارد. روشی که به واسطه آن سموم و کودهای شیمیایی حذف شده و جای خود را به محصولات ارگانیک داده‌ است. او درباره فروش اینترنتی گل و گیاه نیز سبک خاص خودش را دارد. در ادامه گفت‌وگوی خواندنی فردا را با خاطره روحانی که علاوه بر کسب و کار خانگی، یک مادر و همسر تمام وقت نیز هست را می‌خوانید.

کسب و کار خانگی را با فروش گلدان‌های خانه شروع کردم

کار بیرون از خانه را با وجود درآمد خوب به خاطر خانواده‌ام رها کردم

خاطره روحانی درباره انتخاب خانه داری به جای کار بیرون توضیح می‌دهد: «من سال‌های زیادی به گل و گیاه علاقه داشتم. خانواده‌ام مزرعه دار و کشاورز بودند و در حال حاضر هم هستند. برای همین علاقه به کشت و کار در ذاتم وجود داشت. پس از به دنیا آمدن فرزندانم و در حالی که دو سال بیرون از منزل مشغول به کار بودم، از کارم استعفا دادم. چون دردسرهای زیادی برایم داشت، باید بچه‌ها را به مهدکودک می‌سپردم، اما من نمی‌خواستم این کار را انجام بدهم، چون بچه‌ها و زندگیم برایم اهمیت بیشتری داشتند. به همین دلیل کار بیرون از خانه واقعا برایم سخت بود. تصمیم گرفتم یک کار خانگی انتخاب کنم که هم حالم را بهتر کند و هم با روحیاتم سازگار باشد.»

بیشتر بخوانید: ۶ نکته مهم برای راه اندازی کسب و کار خانگی

پرورش گل‌ و گیاه باعث شد داروهای ضد افسردگیم را کنار بگذارم

خانم گل‌فروش درباره معجزه گل‌ها در بهبود افسردگی‌اش می‌گوید: «مدتی پس از زایمان آخرم دچار افسردگی شدم، چون در شهری دور از خانواده‌ام زندگی می‌کنم و تنها هستم، افسردگی و خلا زیادی در زندگیم حس می‌کردم. تصمیم داشتم کاری را شروع کنم. من جزو کسانی بودم که برای افسردگیم دارو مصرف می‌کردم و برای درمانم نزد روانپزشک می‌رفتم. اما توانستم با وابسته کردن خودم به گل و گیاه، داروهایم را قطع کنم. حالا به جایی رسیدم که با دیدن جوانه زدن گل‌ها به آرامش رسیدم.»

کسب و کار خانگی را با فروش گلدان‌های خانه شروع کردم

گل فروشی اینترنتی را با فروش گل‌های خانه خودم آغاز کردم

او درباره شروع کارش توضیح می‌دهد: «من برای شروع کار خانگی دو ایده داشتم؛ یکی آشپزی و دیگری گل و گیاه. به آشپزی خیلی فکر کردم و فهمیدم نمی‌توانم از عهده آن بر بیایم، برای اینکه دیسک کمر دارم و به من فشار زیادی وارد می‌شود. مدتی ترشی خانگی و دوغ کفیر می‌فروختم. اما ریسک این کارها کمی بالا بود، چون ممکن بود کسی از من خرید نکند و آنچه درست کرده بودم، روی دستم بماند. این شد که کار گل و گیاه را شروع کردم. من با گل و گیاه همیشه به آرامش می‌رسم. برای همین در خانه‌های مستاجری و کوچک هم گلدان‌های زیادی نگه می‌داشتم. ابتدا یک گروه ایجاد کردم و اطلاعاتم را در آن‌جا قرار دادم، بعد تصمیم گرفتم از فروش گلدان‌های خانه‌ام کار فروش اینترنتی را شروع کنم. اوایل دیگران سخت به من اعتماد می‌کردند. چون برای خرید یک گلدان باید آن را از نزدیک دید. برای همین بعضی افراد به خانه‌ام می‌آمدند و گل می‌خریدند. به مرور مشتری‌هایم بیشتر شدند، من هم برای تامین نیاز مشتری به گل‌فروشی‌ها سر می‌زدم و در حد سیصد هزار تومان گل می‌خریدم. گل‌ها را به خانه می‌آوردم، گلدانشان را عوض می‌کردم و به آن‌ها رسیدگی می‌کردم. در آخر هم عکس گل‌ها را داخل کانالم می‌گذاشتم. هر روز کارم بیشتر رونق می‌گرفت.»

بیشتر بخوانید: وقتی دختر دهه‌هفتادی با اینستاگرامش برای ۱۰ نفر شغل ایجاد می‌کند

شرکت‌های زیادی برای استفاده از تجربیات گلکاریم از من درخواست همکاری کردند

خانم گلفروش درباره رونق گرفتن کارش توضیح می‌دهد: «خریدار وقتی گل‌های سالم و مقاومم را می‌دید، تبدیل به مشتری ثابتم می‌شد و چند مشتری دیگر همراه خودش می‌آورد. کارم سخت بود ولی درآمد بدی نداشتم. در ماه اول ۴۰ هزار تومان، ماه دوم ۱۲۰ هزار تومان و در ماه سوم ۲۸۰ هزار تومان سود کردم. به این ترتیب سودم بیشتر شد. البته مشکلاتی هم داشتم؛ مثلا اینکه همیشه باید در خانه می‌ماندم و نمی‌توانستم به مسافرت طولانی بروم یا به مادرم در بجنورد سر بزنم. چند ماهی در این کار ماندم تا اینکه از طرف شرکتی برای فروش کود ارگانیک به من پیشنهاد همکاری شد. البته پیشنهاد فروش انواع خاک و بسیاری کارهای مرتبط با گل و گیاه هم داشتم. روش‌های گلکاری من خاص خودم است که از روی تجربه به آن رسیده‌ام. سپس گلکاری ارگانیک را شروع کردم و روش‌های خودم را در این کار پیاده کردم. سموم را از گلکاری حذف کردم و از محصولات شیمیایی استفاده نکردم. هر گاه برای فروش چنین پیشنهاداتی داشتم آن‌ها را رد می‌کردم.»

کسب و کار خانگی را با فروش گلدان‌های خانه شروع کردم

تلاش کردم مردم به جای کودها و سموم شیمیایی برای گل‌هایشان از محصولات ارگانیک استفاده کنند

خاطره روحانی درباره تلاشش برای حذف محصولات شیمیایی از گلکاری می‌گوید: «بعد از اینکه نمایندگی فروش محصولات گلکاری ارگانیک را برعهده گرفتم، مدتی به خاطر عدم شناخت مردم از این محصولات فروش خوبی نداشتم. چون مردم کودها و سموم شیمیایی را به محصولات ارگانیک ترجیح می‌دادند. من به مشتریانم توصیه می‌کردم که مقدار کمی از محصولات ارگانیک را تهیه کنند و در صورت رضایت میزان بیشتری بخرند. در هشت ماه اول درآمدم کم بود، چرا که بیشتر روی اطلاع رسانی متمرکز شده بودم. اما به مرور سود کارم زیاد شد. در حال حاضر نیز سود کارم عالی شده است. هشتگ گلکاری ارگانیک در اینستاگرام متعلق به من است و فقط از طریق گلکاری ارگانیک مشکلات مربوط به گل و گیاه را حل می‌کنم و تا جایی که بتوانم سم تجویز نمی‌کنم.»

بیشتر بخوانید: ۱۵ نکته کلیدی برای راه اندازی یک کسب و کار خانگی پر سود

برای پنج نفر شغل ایجاد کردم و این تعداد در حال افزایش نیز هست

او درباره میزان درآمد و کارآفرینی‌اش می‌گوید: «در چند ماه اخیر کارم خیلی زیاد شده بود، چون علاوه بر فروش گل و گیاه و محصولات ارگانیک به کسانی که در این باره از من سوال می‌پرسند هم باید اطلاعات می‌دادم. من روزانه دو ساعت برای این کار وقت می‌گذارم، به تک‌تک سوالات مخاطبانم پاسخ می‌دهم و برایم فرقی ندارد که کسی مشتریم باشد یا نباشد. در حال حاضر من برای پنج نفر شغل ایجاد کردم و مسئولیت‌هایم را میان آن‌ها تقسیم کردم تا بتوانم به همه کارهایم برسم. حالا به جایی رسیدم که از شغل قبلی‌ام بیشتر درآمد دارم. از مزایای دیگر کارم این است که در خانه هستم و نیاز نیست که بیرون بروم.»

کسب و کار خانگی را با فروش گلدان‌های خانه شروع کردم

بعد از خرید، گیاه دچار شوک می‌شود و یک ماه طول می‌کشد تا به محیط خانه عادت کند

خانم گل‌فروش درباره شیوه نگهداری گل‌ و گیاه بعد از خرید از گلخانه توضیح می‌دهد: «برای نگهداری گل و گیاه چند فاکتور داریم. اولین نکته نور است؛ چرا که هر گل و گیاهی به میزان مشخصی نور احتیاج دارد و اصلا امکان ندارد که گلی در محیط تاریک رشد کند. بعد از آن خاک مناسب، رطوبت و تغذیه گیاه است. گیاه شما بعد از خرید از گلخانه به چند دلیل ممکن است از بین برود؛ یکی به علت رطوبت، چون گلخانه‌ها برای پرورش گل و گیاه محیط مرطوبی دارند و آوردنشان به خانه باعث می‌شود که گیاه دچار شوک شود. چرا که از محیط شرجی گلخانه به محیط خشک خانه وارد می‌شوند. یک ماه طول می‌‌کشد که گیاه خودش را با شرایط جدید وفق دهد. از طرفی گلخانه‌ها از انواع مواد شیمیایی برای شاداب ماندن گیاهانشان استفاده می‌کنند؛ براق کننده‌ها، قارچ‌کش‌ها، سموم و کودهای شیمیایی از این موارد هستند. وقتی گیاه به یکباره دیگر آن مواد شیمیایی را دریافت نمی‌کند و به محیط خانه وارد می‌شود، دچار بی‌حالی یا در بعضی مواقع دچار مرگ می‌شود. برای اینکه گیاه‌تان دچار مشکل نشود، باید حداقل تا یک هفته به آن کاری نداشته باشید و در شرایط مناسب آن را قرار دهید. سپس آن را چک کنید تا از بیماری و کمبودهایش با خبر شوید. بعد از یک هفته با آبی که از قبل جوشیده و هم دمای محیط شده، گیاه را آب شویه کنید. این باعث می‌شود که سموم شیمیایی از گل خارج شود. نهایتا یک ماه طول می‌کشد تا گیاه به محیط خانه عادت کند.»

بیشتر بخوانید: با ۱۰۰ هزار تومان سرمایه برای ۱۴ نفر شغل ایجاد کردیم

خواهرم با وجود اینکه در زمینه گیاه پزشکی درس خوانده از تجربیات من استفاده می‌کند

او درباره استفاده از تجربیاتش توسط خواهرش می‌گوید: «خواهرم در زمینه گیاه پزشکی درس خوانده ولی وقتی گل و گیاه می‌خرد یا به دنبال جواب سوالی در این باره است، از تجربیات من کمک می‌گیرد. خوشبختانه مردم روز به روز بیشتر به گل‌های طبیعی روی می‌آورند. وقتی هم که تصمیم به خرید گل و گیاه می‌‌گیرند، این کار چنان انرژی و حال خوبی به آن‌ها می‌دهد که دیگر نمی‌توانند از آن دل بکنند. خیلی از دوستان من تحت تاثیر دیدن گلدان‌ها و فضای سبز خانه‌ام، به گل و گیاه علاقه‌مند شده‌اند.»

کسب و کار خانگی را با فروش گلدان‌های خانه شروع کردم

تاثیر مثبت گل و گیاه روی خانواده‌ام مشهود بوده است

خانم گل فروش درباره ساعات کارش توضیح می‌دهد: «چون من کارم را با گوشی هماهنگ می‌کنم، باید اکثر اوقات در دسترس و آنلاین باشم. اما برنامه ریزی کردم که ساعات خاصی را به دیگران اطلاعات بدهم تا نیاز نباشد که همیشه آنلاین باشم. معمولا صبح‌ها سرم خیلی شلوغ است، چون باید سفارش‌ها قبل از ساعت ۹ ثبت شود. تاثیر گل و گیاه روی خانواده‌ام مشهود بوده و بچه‌ها هم در این کار کمکم می‌کنند. به خصوص که بازی با خاک برای آن‌ها بسیار لذت بخش است. نگهداری گل و گیاه روی خواب، شادابی و ایجاد روحیه مثبت بسیار اثرگذار است.»

بیشتر بخوانید: ۵ توصیه عالی برای موفقیت در کسب و کار

تا به حال به افراد زیادی درباره گل و گیاه اطلاعات دادم تا بتوانند کارشان در این زمینه شروع کنند

خانم روحانی درباره تشویق افراد به گل‌فروشی می‌گوید: «خیلی از خانم‌های خانه دار و حتی آقایان با اطلاعاتی که من به آن‌ها در این زمینه دادم و علاقه خودشان به صورت مستقل شروع به کار کرده‌اند که تعدادشان از ده نفر بیشتر است. چندین نفر از آقایان هم به من پیام دادند که برای کار کمکشان کنم تا از بیکاری در بیایند. من به این افراد اطلاعات می‌دهم تا بتوانند کار را با سرمایه کم شروع کنند. من در حال حاضر کسانی را می‌شناسم که در قائم شهر، گرگان، بندرعباس مشغول گل‌فروشی هستند و کوچک و بزرگ بودن شهر تاثیری در این مساله ندارد.»

کسب و کار خانگی را با فروش گلدان‌های خانه شروع کردم

مستقل شدن خوب است اما نه به قیمت عدم رسیدگی به خانواده

او درباره خاطرات شیرین گل‌فروشی می‌گوید: «خاطره شیرین از کارم زیاد دارم؛ وقتی مشتری‌هایم عکس گل‌هایشان را برایم می‌فرستند و با ذوق می‌گویند که این گل داشت از بین می‌رفت ولی ما با راهنمایی شما نجاتش دادیم یا کسانی که می‌گویند به خاطر شما به کار گل و گیاه علاقه‌مند شدیم و حالا برای ما تبدیل به منبع درآمد شده‌ است. افرادی که اکثر آن‌ها را زنان خانه‌دار تشکیل می‌دهد. خاطره تلخ هم اینکه اوایل کار مخالف زیاد داشتم، اما با پافشاری و تحمل سختی‌ها توانستم به این مسیر ادامه بدهم. من همیشه به دخترم مستقل شدن را توصیه می‌کنم، البته به شرطی که برای زندگی و فرزندانش کم نگذارد، یعنی به هر قیمتی مستقل شدن را توصیه نمی‌کنم.»

بیشتر بخوانید: با این شغل‌ها پولدار شوید!

خانم‌های‌ خانه‌دار به دنبال علایق‌شان بروند تا بتوانند از آن درآمدزایی کنند

خانم روحانی در پایان توصیه‌ای هم به خانم‌های خانه‌دار می‌کند: «آرزویم این است که یک گلخانه داشته باشم و با دستان خودم گل و گیاه یا سبزی پرورش بدهم. می‌خواهم انقدر در گلخانه‌ام مشغول باشم که اصلا متوجه گذر زمان نشوم. توصیه‌ام به خانم‌های مثل خودم این است که به دنبال علاقه‌شان بروند و ببنند چه چیزی باعث آرامش‌ آنها می‌شود؛ در همان زمینه برای خود سرگرمی درست کنند. به مرور سرگرمی تبدیل به درآمدزایی می‌شود و اعتماد به نفس‌شان بالا می‌رود. در نهایت این باعث می‌شود که مادر و همسر بهتری باشند.»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها