روزنامه خوانی «فردا»/ راز بزرگ برادرزاده هاشمی و مک فارلین

کد خبر: 1006908

روزنامه‌های صبح ۲۵ تیرماه تهران با رویکرد‌های مختلف به کیوسک‌ها راه یافته اند و هرکدام از منظر سیاسی خود به موضوعات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور پرداخته اند.

روزنامه خوانی «فردا»/ راز بزرگ برادرزاده هاشمی و مک فارلین

گروه سیاست سایت فردا: روزنامه‌های صبح ۲۵ تیرماه تهران با رویکرد‌های مختلف به کیوسک‌ها راه یافته اند و هرکدام از منظر سیاسی خود به موضوعات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور پرداخته اند. نکته قابل توجه در تیتر‌های نخست روزنامه‌های اصلاح طلب نبود انگیزه لازم در پرداختن به دغدغه‌های اقتصادی و مشکلات این روز‌های مردم و اشاره به موضوعات تقریبا بی اهمیت است. درحالی که این روز‌ها معیشت حرف نخست مردم است و به نظر می‌رسد آنقدر حرف برای گفتن در این زمینه وجود دارد که روزنامه‌ها بخواهند به آن بپردازند. در ادامه نگاهی به سرخط برخی از این روزنامه‌ها داریم که با هم می‌بینیم.

آرمان ملی روزنامه اصلاح طلب آرمان ملی در تیتر یک خود با عنوان «عدم اعتماد- دروغگویی؛ بحران امروز جامعه» این مسئله را از چالش‌های اصلی جامعه برشمرده و در نقل قولی از محمدرضا عارف از حاکمیت خواسته تا در مسیر بازتولیداعتماد به جامعه گام بردارد. پرداختن این روزنامه به موضوع عدم اعتماد و دروغگویی در شرایطی که کشور درگیر مشکلات عدیده اقتصادی است و دغدغه‌های مسئولان تراز اول کشور رفع آن است نوعی فرافکنی از موضوعات اصلی کشور و منحرف کردن افکار عمومی تلقی می‌شود. حاشیه سازی و دوری از پرداختن به مشکلات اصلی کشور از جمله موضوعاتی است که از تیز اول این روزنامه برداشت می‌شود. درحالی که در این موضوع مجلس یازدهم با اقتدار وارد شده و قصد دارد تا با نظارت دقیق‌تر بر قوانین جاری کشور شرایط امنیت سیاسی و اجتماعی را به کشور بازگرداند و اشاره به این موضوع فراررو به جلوی این رسانه اصلاح طلب تلقی می‌شود.

آفتاب یزد روزنامه آفتاب یزد در تیتر یک امروز خود به موضع مشکلات بخش مسکن پرداخته و با تیتر «وزیر مسکن از مهار قیمت‌ها می‌گوید مردم، کارشناسان و مشاوران املاک از سرکشی نرخ‌ها!» تلاش دارد تا اقداماتی که در این بخش آغاز شده را گزارشی میدانی به چالش بکشد. پرداختن به این موضوع در حالی که مجلس در گام نخست تلاش هایش برای مهار قیمت مسکن طرح مالیات بستن بر خانه‌های خالی را در دستور کار دارد و انتظار می‌رود در آینده نزدیک تحولات مثبتی را در این بخش شاهد باشیم تامل برانگیز است. درحالی که می‌شد با پرداختن به طرح مجلس و انتظار جامعه ازاثرات مثبت این طرح به ایجاد امید به جامعه به ویژه نسل جوان کمک نماید.

اعتماد روزنامه اصلاح طلب اعتماد نیز امروز مطلب اول خود را به اظهارات سخنگوی قوه قضائیه اختصاص داده و با عنوان «در پاسخ به «اعتماد» درباره نگرانی از ابتلای نرگس محمدی به کرونا: تبعیض قائل نیستیم» را با فونت بزرگ در پیشانی روزنامه استفاده کرده است. شاید باتوجه به موضوعات مهم اقتصادی کشور پرداختن به موضوعات غیرمرتبط از سوی برخی روزنامه‌های اصلاح طلب نشان از تلاش آن‌ها برای دور کردن دغدغه‌های جامعه از معضلات اقتصادی و پرداختن به ناکارآمدی دولت در این زمینه تلقی شود. یادداشت عباس عبدی در نحوه مقابله با فساد در کشوربا تیتر «دادگاه طبری و FATF» هم نشان از علاقه این روزنامه به پرداختن به موضوعاتی است که می‌تواند افکار عمومی را از مطالبات اقتصادی به موضوعات دیگر منحرف نماید. در حالی که رویکرد مجلس یازدهم و سبقه شخص رئیس مجلس در مبارزه با فساد قابل انکار نیست و این امید وجود دارد تا با نظارت دقیق، رفع این معضل نیز در کشور بر ریل و مدار قانونی قرار گیرد.

ایران روزنامه ارگان دولت هم در تیتر یک امروز خود به موضوع برجام پرداخته و با عنوان «اگر برجام نبود» تلاش دارد تا این توافق مرده را نوعی پیروزی و موفقیت دیپلماتیک برای دولت دوازدهم عنوان نماید. این گزارش بیشتر تاکید بر دستاورد‌های سیاسی و امنیتی این توافق دارد و واقعیت‌های دیگری که در دل این توافق نامه به نتیجه نرسید و کشور و مردم را سال‌ها معطل میوه‌ای نارس کرد را فراموش کرده است.

روزنامه جوان روزنامه اصولگرای جوان نیز در تیتر یک امروز خود به مضوع برجام پرداخته و با تیتر «سوگواری بازماندگان در پنجمین سالگرد برجام» از اثرات و تبعات خسارت بار این توافق برای کشور یاد کرده است. موضع مهم دیگری که این روزنامه در صفحه نخست خود آن را تیتر کرده «رقص کرونا در دورهمی‌های خانوادگی» است که اشاره به افزایش بیماران کرونایی در سایه بی توجهی مردم در عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

شرق

روزنامه شرق امروز در تیتر دوم خود با عکسی از آیت الله هاشمی رفسنجانی به موضوع حضور مک فارلین در ایران و روایات اتفاقات تاریخی آن روز‌های کشور پرداخته و با تیتر «مذاکره از کانال دوم» به آن می‌پردازد. تیتر یک این روزنامه هم با عنوان «دست‌کاری در پرونده سقوط» مصاحبه خبرنگار این روزنامه با بازپرس پرونده آنتونف ۱۴۰ است که از دست‌کاری در پرونده سقوط این پرواز و قرار جلب مدیر دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری گفته است. شرق هم مانند سایر رسانه‌های اصلاح طلب از پرداختن به موضوعات روز کشور و دغدغه‌های مردم طفره رفته و به بابازخوانی پرونده‌های تاریخی و یا موضوعی مانند سقوط آنتونف ۱۴۰ تلاش دارد تا ناکارآمدی دولت در مدیریت فضای اقتصادی کشور را کم رنگ جلوه دهد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها