نظر متفاوت ابتکار درباره کاهش مشارکت مردم در انتخابات

کد خبر: 1017264

معصومه ابتکار می‌گوید کاهش مشارکت مردم در انتخابات اخیر مجلس محصول ذهنیت مردم از عملکرد اقتصادی دولت بود و این ذهنیت را دیگران وجود آوردند. او همچنین می‌گوید دولت روحانی از نظر اقتصادی کمبودی ندارد.

نظر متفاوت ابتکار درباره کاهش مشارکت مردم  در انتخابات

خبرگزاری تسنیم: معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور و از چهره‌های اصلاح‌طلب کابینه دوازدهم، درخصوص برنامه اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 گفت: هنوز زود است درباره این مسائل صحبت شود، اما اصلاح‌طلبان همیشه دلسوز مردم بودند و در آینده باید درباره این مسائل صحبت شود.

وی همچنین درباره دلایل کاهش مشارکت مردم در انتخابات گذشته گفت: این خوب نیست، هیچ جریان سیاسی نباید تلاش کند که مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری پایین باشد.

ابتکار در واکنش به این سوال که برخی منتقدان می‌گویند کاهش مشارکت محصول کارنامه اقتصادی دولت و ناتوانی دولت در عمل به وعده‌های اقتصادی داده شده در رقابت‌های انتخاباتی بوده است گفت: این محصول ذهنیتی است که از عملکرد دولت در ذهن مردم نشسته است.

وی می‌گوید: دولت آقای روحانی هیچ کمبودی از نظر اقتصادی نداشته است.

متن گفت‌و‌گوی تسنیم با معاون رئیس‌جمهور در امور زنان در حاشیه جلسه هیئت دولت را بخوانید:

* خانم دکتر سلام وقت بخیر،‌ آریا هستم از خبرگزاری تسنیم، شما از چهره‌های اصلاح‌طلب دولت هستید و در برخی تصمیم‌های این جریان سیاسی حضور دارید، گفته می‌شود این احتمال وجود دارد که اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری از چهره‌هایی مانند علی لاریجانی حمایت کنند. چقدر این موضوع درست است؟

ابتکار :‌ این خبر را نشنیدم، نشنیدم که از آقای لاریجانی حمایت کنند، اما اصلاح طلبان همیشه در جامعه ما خیرخواه بودند و خیرخواهی از این بابت بوده است که ما نباید مردم را از دست بدهیم، یعنی اگر یک طرفه در مناسبات ورود پیدا کنیم و یک طرف به سمت بحث سیاسی برویم، به نتایج خوبی نخواهیم نرسید.

* برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب گفته‌اند که حمایت از لاریجانی بهتر از حمایت از چهره‌هایی مانند آقای عارف است؟

ابتکار:‌ حالا تا آن موقع باید صبر کنیم. فعلا زود است. هنوز روی این مباحث توافقی صورت نگرفته است. ببینید ما می‌گوییم باید در کشور انتخاب‌ها یک دست و یک سویه نباشد، شما الان مجلس را ببینید، یکدست شده است، آیا این خوب است؟ بنابراین اگر ما همه طیف‌ها را در نظر نگیریم و ندانیم مردم کجا هستند، موفق نخواهیم بود. باید همه جریان‌هایی که نگران آینده مردم هستند و دلشان می‌خواهد که حداکثر مشارکت رقم بخورد، به فکر حذف رقیب نباشند و اجازه دهند همه در صحنه انتخابات حضور پیدا کنند.

انتخابات مجلس یازدهم واقعه خوبی نبود و چنین مشارکتی در شان انقلاب ما نیست. باید این فضا تغییر کند و فضا هم موقعی تغییر خواهد کرد که مردم بدانند در آینده نظام تعیین کننده هستند.

* در انتخابات گذشته مجلس وزن اصلاح‌طلبان سنگین‌تر بود، شما معتقدید در آن برهه هم خوب نبوده است؟

ابتکار :‌ بله فرقی نمی‌کند. جریان اصولگرا هم باید باشد. وقتی عده‌ای حذف شوند خلاء بزرگی بوجود می‌آید؛ به خصوص در شرایطی که بدترین تهدیدها را از سوی آمریکا و اسرائیل داریم یا بیشترین آسیب پذیری را کشور از نظر تحریم‌ها و کرونا دارد. انسجام و اتحاد و اعتماد عمومی سرمایه بی‌بدیل است و جریان‌های سیاسی نباید گامی را بردارند که مردم را بی اعتماد و ناامیدتر کنند. همه دلسوزان باید کنار هم قرار بگیرند تا یک تلاش فراجناحی صورت بگیرد. باید در وضعیت موجود مردم را مجددا امیدوار کنیم.

* برخی می‌گویند که این بی‌اعتمادی و یا کاهش مشارکت مردم در انتخابات محصول عملکرد 7 ساله دولت آقای روحانی بوده است، یعنی محصول ناتوانی دولت در عمل به وعده‌هایی که آقای رئیس‌جمهور از نظر اقتصادی داده بودند. شما چقدر این گزاره را قبول دارید؟

ابتکار:‌ این محصول ذهنیتی است که از عملکرد دولت در ذهن مردم نشسته است. اینکه آن ذهنیت چطور ایجاد شده، محصول هفت سال سیاه نمایی تحریف و دروغ تهمت و تخریب است.

* یعنی دولت در کارنامه اقتصادی موفق بوده اما ذهنیت مردم اینطور نقش بسته که دولت موفق نبوه است و عده‌ای دیگر این ذهنیت را بوجود آوردند؟

ابتکار:‌ آقای روحانی و دولتش از نظر اقتصادی هیچ کمبود و کاستی ندارد، البته مشکل و تحریم وجود دارد و درآمد دولت به شدت کاهش یافته و این مسئله تاثیرگذار بوده است، اما شما ببینید در این شرایط تحریمی چطور و چکار می تواند انجام دهد؟ همه می‌دانند که مجلس جدید چه برنامه‌ای برای دولت آقای روحانی از آغاز داشته است و درایت مقام معظم رهبری مانع آن شد، چرا که نگاه ایشان کلان و فراتر از جریان‌های سیاسی است و راهگشاست و باید همان مسیر و نگاه را ادامه دهیم. ایشان بارها و بارها تاکید داشتند که تصویر درستی از فعالیت‌های دولت ارائه شود اما این تصویر درست متاسفانه به دلیل رقابت های سیاسی ارائه نمی شود.

* ان‌شاءالله یک فرصت حضوری بدهید تا وقت بیشتر برای پاسخ به سوال‌‌ها داشته باشید.

ابتکار : ان‌شاالله در اولین فرصت حتما.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها