لاهوتی: کسی نمی‌تواند وظیفه نظارتی را از مجلس بگیرد/ لاریجانی و روسای دیگر مجلس هم سفر می‌رفتند / دیدن واقعیت‌‎ها به حل مشکلات و پیگیری مطالبات مردم کمک می‌کند

کد خبر: 1018491

لاهوتی در پاسخ به منتقدان سفر اخیر رئیس مجلس گفت: این سفر‌ها به نظر من حتی باید بیشتر شود تا مجلس بتواند از بعد نظارت به وظیفه خود عمل کرده و اگر نقطه قوتی در کشور وجود دارد، تقویت و اگر ضعفی وجود دارد، آن را رفع کند.

لاهوتی: کسی نمی‌تواند وظیفه نظارتی را از مجلس بگیرد/ لاریجانی و روسای دیگر مجلس هم سفر می‌رفتند / دیدن واقعیت‌‎ها به حل مشکلات و پیگیری مطالبات مردم کمک می‌کند

گروه سیاست فردا : سفر رئیس مجلس به خوزستان و نشستن پای درد دل مردم انگار خوشایند برخی از اهالی سیاست نبوده است. اصلاح‌طلبان حامی دولت و رسانه‌هایشان این سفر را نوعی دخالت در کار دولت تلقی کرده اند. در مسیر تخریب این اقدام رئیس مجلس حتی تا آنجایی پیش رفته که وظیفه نظارتی نهاد پارلمان را منکر شده و ادعا می‌کنند قالیباف دلیلی برای انجام این سفر نداشته است. از سوی دیگر کاسه داغ‌تر از آش شده و نگران روی زمین ماندن وعده‌های رئیس مجلس شده‌اند. مخالفان این اقدام معتقدند که قالیباف و به طور کلی مجلس اختیار، امکانات و ابزار لازم را برای حل مشکلات مردم که در این سفر شنیده و دیده ندارد.

این درحالی است که با اندکی تفکر و تعقل می‌تواند به همه این ایراد‌گیری‌ها پاسخ داد. به عنوان مثال مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود در مجلس دهم در گفتگو با خبرنگار «فردا» بر بعد نظارتی وظایف مجلس تاکید کرده و معتقد است که سفر‌هایی از این دست باید افزایش یابد.

او با اشاره به اینکه قبلا هم علی لاریجانی و دیگر روسای مجلس چنین سفر‌هایی انجام می‌داند، گفت: «مجلس دو وظیفه قانون‌گذاری و نظارت دارد و هیچ کسی نمی‌توان این را از مجلس بگیرد لذا کسانی که اصل سفر را رد می‌کنند در اشتباه هستند. مجلس، نمایندگان و رئیس آن وظیفه نظارتی دارند و برای انجام وظیفه خود باید واقعیت‌های موجود در کشور را ببیند. این سفر‌ها به نظر من حتی باید بیشتر شود تا مجلس بتواند از بعد نظارت به وظیفه خود عمل کرده و اگر نقطه قوتی در کشور وجود دارد، تقویت و اگر ضعفی وجود دارد، آن را رفع کند».

این نماینده پیشین مجلس در پاسخ به اینکه دست مجلس در پاسخگویی به مطالبات مردم چقدر باز است و آیا سفر‌هایی مثل سفر آخیر قالیباف نتیجه عملی خواهد داشت؟ گفت: «حتما مجلس و نمایندگان آن اگر واقعیت‌ها را ببینند و بدانند می‌تواند بهتر پیگیری کرده و از همه ابزار‌ها و امکانات خود برای رفع مشکل استفاده کنند. تنها نکته قابل توجه این است که باید حواسشان باشد تا در انجام وظیفه قوا تداخل صورت نگیرد. زیرا اگر از طرف قوه مجریه قولی دهند و عملیاتی نشود حتما آسیب‌هایی دارد و ضمن اینکه برای خود قوه مقننه بد است، موجب بدبینی مردم به مجموعه نظام خواهد شد».

وی تاکید کرد: «در نظر داشته باشید که ما در کشور پروژ‌های نیمه کاره بسیاری داریم که اتمام آن حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد و تقریبا نیمی از این مبلغ موجود است - البته بخشی از آن هم اوراق است و نقدی نیست - حالا اگر برآورد ریالی این پروژه‌ها تغییر نکند که می‌کند، حدود ۲۰ سال زمان لازم داریم تا همه آن‌ها را به اتمام برسانیم؛ بنابراین باید حواسمان باشد که در این سفر‌ها تعهد جدیدی ایجاد نکنیم چراکه دولت نیز شرایط خاصی دارد و از یک سو امکان فروش نفت ندارد و از سوی دیگر با هزینه‌های جاری کشور که سال به سال رشد می‌کند، مواجه است.»

این نماینده پیشین مجلس خاطر نشان کرد: «در مجموع معتقدم که سفر‌هایی از جنس سفر رئیس مجلس از بعد وظیفه نظارتی مجلس است و دیدن واقعیت‌های کشور به حل مشکلات کمک خواهد کرد».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها