پشت پرده سخنان حسن روحانی؛ لعنت اسم رمز مذاکره؟!

کد خبر: 1022897

حسن روحانی که تا دیروز دنبال مذاکره با کدخدا بود حالا که وقت نفرین رسید، آدرس کاخ سفید را می‌دهد. این رویکرد وی با انتقادات گسترده‌ای در رسانه‌ها همراه بود.

پشت پرده سخنان حسن روحانی؛ لعنت اسم رمز مذاکره؟!

گروه سیاست سایت فردا: حسن روحانی، رئیس جمهور روز گذشته در جلسه ستاد مقابله با کرونا همه مشکلات و مسائل فعلی را گردن عامل بیرونی انداخت تاکید کرد که اگر قرار است کسی را لعنت و نفرین کنیم، آن کاخ سفید است! این رویکرد و فرافکنی روحانی، اما با واکنش گسترده رسانه‌ها مواجه شد.

«وطن امروز» از تیتر «لعنت بر واشنگتن‌دی‌سی ‏اما مقصر شمایید» استفاده کرد و نوشت: «آقای روحانی! دشمنی آمریکا مسأله‌ای صحیح است، اما شما باید پاسخگوی عملکرد ۷ ساله دولت خود و تأثیر آن بر اثربخشی بیش از پیش تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد کشور باشید»

«خراسان» نیز در یادداشت روز خود تحت عنوان «آقای رئیس جمهور به ‏دشمن آدرس ندهید» نوشت: «ادامه این استراتژی سوالاتی را برمی انگیزد. از جمله این که آیا دولت، اکنون را زمان مناسبی برای امتیاز گیری از دولت آمریکا می‌داند؟ اگر چنین است آیا به رای آوردن ترامپ مطمئن است؟ آیا مذاکره با دولتی مستعجل معقول است؟ یا اگر دولت به رای آوری ترامپ مطمئن نیست این گونه موضع گیری که موقعیت دشمن قسم خورده این ملت را تحکیم می‌کند، چه تفسیری دارد؟ آیا کارکرد چانه زنی داخلی و پیاده سازی استراتژی فشار از پایین و چانه زنی از بالا را دارد؟ به نظر می‌رسد حتی اگر دولت به این جمع بندی رسیده که راه برون رفت از شرایط اقتصادی مذاکره است که با توجه به تجربه عمل کردن دولت قبلی و فعلی آمریکا به تعهدات شان دربرجام، این گزاره جای بحث جدی است، آیا این ایام و قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وقت مناسبی برای ورود به بحث مذاکره با این دولت که حداقل در نظر سنجی‌های فعلی شانس کمتری برای پیروزی دارد و به عبارتی دولت مستعجل است می‌باشد؟»

روزنامه دولتی «ایران» گزارشی با عنوان «آدرس غلط به مردم ندهید» دارد و درآن به شرح سخنان دیروز روحانی پرداخته است. همچنین طی گفتگو‌هایی با برخی کارشناسان در صدد تایید رویکرد روحانی برآمده است.

روزنامه «آفتاب یزد» با تیتر «آقای رئیس جمهور! اوضاع اگر تغییر کرد از کاخ سفید تشکر کنیم؟» نوشته است: «اگر در آینده (بخوانید بعد از انتخابات آمریکا) این مشکلات حل شد یا کاهش پیدا کرد (فارغ از اینکه چه کسی برنده انتخابات آمریکا شود) آیا در این صورت نیز مردم باید با بهبود شرایط تشکر و قدردانی خود را به آدرس واشنگتن دی سی، کاخ سفید، ارسال کنند؟ با این حساب مردم چه ساده دل بودند که همین چند سال پیش وقتی اوضاع نسبت به دوره احمدی‌نژاد بهتر شده بود شعار می‌دادند «روحانی مچکریم»! از قرار نه رفتن احمدی‌نژاد و نه آمدن روحانی اهمیتی نداشته است! در این صورت اساسا وقتی شرایط بد یا خوب به کاخ سفید وابسته است نقش پاستور چیست؟»

روزنامه «همدلی» در یادداشتی با تیتر «آقای روحانی شما دیگر چرا» از لحن و محتوای سخنان روز گذشته روحانی انتقاد کرده و نوشته است: «آیا واقعا نباید افسوس خورد رئیس دولتی که ۲۴ میلیون رأی مردم را در صندوق آرای خود داشته است، امروز به‌جای آنکه مسئولیت مشکلات جامعه را بپذیرد و قبول کند که بخش اعظم مشکلات مردم از سوءمدیریت‌ها در کشور است، به مردم توصیه می‌کند که به آمریکا لعن و نفرین کنند. آقای روحانی از شما انتظار می‌رود که نشانی درست را به مردم بدهید، اگرچه مردم بسیار خوب می‌دانند که مهم‌ترین مشکل‌شان چیست، ولی این مردم نیستند که باید مشکلات کشور را حل کنند، بلکه شما، آقای روحانی و دوستان شما و همه مسئولان کشور هستند که باید به حل مشکلات کشور بپردازند. شما به جای آنکه از مردم به دلیل افزایش افسارگسیخته گرانی، کاهش ترسناک ارزش پولی ملی و از بین رفتن درآمد روزانه آن‌ها عذرخواهی کنید، به آن‌ها نشانی دیگری می‌دهید. شکی نیست که اگر شما از مردم عذرخواهی می‌کردید چیزی از شما کم نمی‌شد، چه بسا به شأن شما می‌افزود. آقای روحانی از شما انتظار نمی‌رفت، شما دیگر چرا؟»

روزنامه «جهان صنعت» نیز با عنوان «پیشنهاد جدید روحانی برای حل مشکلات و کمبودها» به رویکرد روحانی کنایه زده و نوشته است: «کرونا اوج گرفته، گرانی بیداد می‌کند و مردم از هر طرف تحت فشار هستند. آقای رییس‌جمهور، اما هیچ راهکاری غیر از فرافکنی انجام نمی‌دهد.... قیمت دلار، طلا، سکه، خودرو، مسکن، کالا‌های اساسی و هر آنچه فکرش را کنید با سرعتی سرسام‌آور رو به افزایش است و آقای رییس‌جمهور حتی منتظر نمی‌ماند تا صدا از مردم درآید، بعد با دوربین‌هایش و … لب به تهدید گشاید، بلکه دست پیش را گرفته و با فرافکنی از مسوولیت شانه خالی می‌کند. معتقد است که لعن و نفرین‌ها را باید روانه کاخ سفید کرد و متوجه نیست که اگر قرار بر این کار بود کسی به شعار‌های قشنگ او در سال‌های ۹۲ و ۹۶ توجه نمی‌کرد. حسن روحانی این روز‌ها مدام و در جلسات مختلف حرف می‌زند، اما نه حرف تازه‌ای برای گفتن دارد و نه قصد همراهی و همدردی با مردم را. حرف او یک کلام است و اینکه همه تقصیر‌ها بر عهده دیگران است.»

روزنامه «جوان» نیز برای انتقاد از اظهارات روز گذشته روحانی مبنی بر مقصر دانستن تحریم‌ها و واشنگتن به خاطر وضعیت فعلی، کنایه پیشه کرده و با تیتر «کدخدا را نفرین کنید» آن زمانی را یادآور شده که دولت روحانی از ضرورت گفتگو با کدخدا می‌گفت. «جوان» در این گزارش نوشته است: «البته سیاست، باید با صداقت باشد، زیرا «النجاۃ فی‌الصدق»، اما یک نوع سیاست هم داریم که دنبال نجات نیست، بلکه وبال است. سیاستی که «برای رفع تحریم‌ها» پای میز مذاکره می‌نشیند و هسته‌ای را تعلیق و اقتصاد کشور را معلق می‌کند، اما، چون صداقت ندارد و وبال گردن است، دست آخر می‌گوید «اگر برجام نبود، اوضاع بدتر بود» و مشکلات اقتصادی هم ربطی به مدیریت داخلی ندارد و اگر مشکلی هست از کاخ سفید است.»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها