واکنش حسن رسولی به احتمال نامزدشدن ظریف از سوی اصلاح طلبان

کد خبر: 1031643

حسن رسولی گفت: اینکه در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ در چه وضعیتی قرار می‌گیریم مستلزم گذر زمان و تشکیل دولت جدید آمریکاست و مستلزم آن است که آقای بایدن به شعار‌های انتخاباتی‌اش پایبند است یا خیر؟ و به طور مشخص با برجام چه می‌کند؟

واکنش حسن رسولی به احتمال نامزدشدن ظریف از سوی اصلاح طلبان

نامه‌نیوز: برخی از کارشناسان سیاسی باور دارند که روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا می‌تواند بر انتخابات ریاست‌جمهوری ایران هم تأثیر بگذارد و در این میان اصلاح‌طلبان با تأکید بر گفتمان مذاکره شاید بتوانند دوباره سرمایه اجتماعی خود به تحرک وادارند. در چنین شرایطی پرسش این است که اولا آیا واقعا چنین گزاره‌ای صحیح است و ثانیا در صورت صحت آیا اصلاح‌طلبان به سمت یک دولت دیپلمات می‌روند و آیا رئیس آن دولت محمد جواد ظریف خواهد بود؟

حسن رسولی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره تأثیر انتخابات آمریکا بر فضای سیاسی ایران به «نامه‌نیوز» گفت: «در این که سیاست داخلی هر کشوری مثل ایران و سیاست خارجی آن به عنوان دو مولفه تاثیرگذار و متاثر از یکدیگر هستند، تردیدی وجود ندارد؛ به‌عبارتی شرایط سیاسی کشور ما در عین حال که به صورت عمده و عمیق متاثر از روابط، مناسبات و تحولات داخلی است و میزان رضایت عمومی از حاکمیت، دولت و مجموعه مسئولان نظام مهم‌ترین عامل امیدواری و یأس مردم است، اما فضای منطقه‌ای و جهانی و نوع روابط و مناسبات کشور با سایر دولت‌ها و ملت‌های جهان نیز در این ارتباط دو سویه یعنی رابطه ملت-دولت و آرایش سیاسی کشور بی‌تاثیر نیست». قفسه‌های مدرن فلزی (METAL SHELF) محصول دنیته هنوز آنتی ویروس اورجینال خریداری نکردی؟ الان اقدام کن میخوای بدونی روش‌های افزایش فروش با ریتارگتینگ چیه؟ با طلای کم اجرت ایران ژس سود کن! قفسه‌های مدرن فلزی (METAL SHELF) محصول دنیته هنوز آنتی ویروس اورجینال خریداری نکردی؟ الان اقدام کن میخوای بدونی روش‌های افزایش فروش با ریتارگتینگ چیه؟ با طلای کم اجرت ایران ژس سود کن! قفسه‌های مدرن فلزی (METAL SHELF) محصول دنیته هنوز آنتی ویروس اورجینال خریداری نکردی؟ الان اقدام کن میخوای بدونی روش‌های افزایش فروش با ریتارگتینگ چیه؟ با طلای کم اجرت ایران ژس سود کن!

او ادامه داد: «دولت آمریکا در زمان ترامپ یکی از کینه‌تورانه‌ترین دشمنان ملت و حاکمیت جمهوری اسلامی بود و طبیعی است انتخابات پر مشارکت کشوری که در صحنه حکم‌روایی یکی از بزرگ‌ترین کشور‌های جهان است و مملکتی است که قریب به ۳۰ درصد تولید ناخالص جهان را برعهده دارد، بر دیگر کشور‌ها از جمله ایران بی‌تأثیر نیست و خروج ترامپ از کاخ سفید اتفاق بسیار خوبی برای ملت ایران است، زیرا ترامپ. حلقه تصمیم‌گیر دولت در چهارسال اخیر سراسر برای تأمین منافع رژیم اشغالگر قدس و از سوی دیگر فشار بر ایران تلاش کردند و خسارت زیادی به کشور و ملت ایران تحمیل کردند و با تغییر دولت در آمریکا حتما از این میزان خسارات کاسته می‌شود. البته باور ندارم که در نتیجه این انتخابات ما وارد یک شرایط دلخواه و ایدآل در حوزه روابط منطقه‌ای و بین‌المللی خواهیم شد و حتما مانند سایر مقاطعی که دموکرات‌ها سر کار بوده‌اند با چالش‌های مهمی روبه‌رو خواهیم بود، اما در مقایسه با رفتار ترامپ و متحدانش مانند برخی کشور‌های عربی و رژیم اشغالگر قدس اوضاع بهتر می‌شود. به هر حال آقای بایدن با رأی بی‌سابقه و با مشارکت بالای ۶۴ درصدی مردم آمریکا که در صدسال اخیر این میزان مشارکت بی سابقه است انتخاب شده است و او به قاعد بین‌المللی باور دارد و فردی است که در حوزه سیاست نزدیک به ۵۰ سال است حضور دارد و با آداب دیپلماتیک آشناست و به حقوق زنان، مهاجران رنگین‌پوست و حقوق اساسی ملت‌ها احترام می‌گذارد و در عین حال که آمریکا همچنان متحد رژیم اشغالگر قدس باقی می‌ماند، اما تصورم این است از میزان شیفتگی و اطاعت محض ارکان حاکمیت آمریکا از مطالبات ضد ایرانی صهیونیست‌ها کاسته می‌شود».

این فعال سیاسی درباره احتمال عادی‌شدن روابط ایران و آمریکا اظهار کرد: «البته نباید با حضو بایدن در دولت به صورت خوش‌بینانه مواجه شویم و تصور کنیم میان دو کشور همه‌چیز عادی می‌شود، زیرا به هر حال چهل سال و بلکه بیشتر از زمان کودتای ۲۸ مرداد سال ۳۲ میان ایران و آمریکا چالش‌های مهمی وجود دارد و بعد از انقلاب هم فراز و فرود‌های زیادی در این رابطه تجربه شده است. اکنون باید با یک رویکرد هوشمندانه و مبتنی بر منافع ملی از ظرفیت‌های عمومی کشور در حوزه‌های مختلف قدرت به ویژه ظرفیت‌های دیپلماتیک استفاده کرد و در جهت تأمین منافع ملی گام برداریم، زیرا دولت آینده آمریکا برخلاف دولت آقای ترامپ پیش‌بینی‌پذیر خواهد بود».

رسولی درخصوص تأثیر روی کار آمدن بر انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ هم تصریح کرد: «اینکه در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ در چه وضعیتی قرار می‌گیریم مستلزم گذر زمان و تشکیل دولت جدید آمریکاست و مستلزم آن است که آقای بایدن به شعار‌های انتخاباتی‌اش پایبند است یا خیر؟ و به طور مشخص با برجام چه می‌کند؟ و نیز در نه ماه باقی مانده دولت آقای روحانی در راستای راهبردی که رهبری بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی ترسیم می‌کنند، رفتار خواهد کرد یا نه؟ اگر رویکرد دولت با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی باشد و اثربخشی بیشتر حاکمیت باشد، می‌توانیم امیدوار باشیم فضای یخ‌زده سیاسی به تدریج به سمت گرم‌تر شدن برود و مردم برخلاف رفتاری که در اسفندماه نشان دادند که حضور حداقلی داشتند در انتخابات حضوری پرشور داشته باشند و هرچه قدر شکاف‌های حاکمیت و ملت کاهش یابد ظریب امید مردم به آینده و افزایش مشارکت بالا می‌رود».

او در پاسخ به این پرسش که آیا این احتمال وجود دارد که با توجه به باز شدن احتمالی فضای مذاکره نامزد اصلاح‌طلبان محمدجواد ظریف باشد، گفت: «در امر سیاست به ویژه در سیاست داخلی ایران هیچ امر غیر محتملی نداریم. من سال ۷۵ پنج درصد هم احتمال نمی‌دادم آقای خاتمی رئیس‌جمهور شود یا در سال ۸۴ احمدی‌نژاد به ریاست‌جمهوری برسد. حتی آقای روحانی قبل از رصلاحیت آقای هاشمی و کناره‌گیری آقای عارف در بهترین حالت ۹ تا ۱۰ درصد رأی داشت. به نظر من دموکراسی انتخاباتی ایران نمی‌توان با وجود عدم قطعیت‌های فراوان فقدان نظام حزبی و پرشتاب بودن تحولات داخلی به صورت قطعی و مطلق در حوزه سیاسی و انتخاباتی اظهارنظر کرد؛ به ویژه که در نامزدگزینی در هر انتخاباتی به خصوص در انتخابات ریاست‌جمهوری که متأثر از فاکتور‌های قومی و محلی نیست آخرین پروسه فرایند انتخاباتی نامزدگزینی است و قبل از اینکه به سبد رأی نامزد‌ها بپردازیم توجه ما باید به بسترها، زمینه‌ها و مناسبات داخلی و خارجی معطوف باشد».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها