بودجه ۱۴۰۰ زیر ذره‌بین روزنامه‌ها / بایدن و شرط‌هایش / روزنامه اصلاح‌طلب از شکل‌گیری جایگزین شعسا خبر داد

کد خبر: 1036532

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

بودجه ۱۴۰۰ زیر ذره‌بین روزنامه‌ها / بایدن و شرط‌هایش / روزنامه اصلاح‌طلب از شکل‌گیری جایگزین شعسا خبر داد

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«کیهان» بودجه ۱۴۰۰ را زیر ذره‌بین گذاشته و ۵ ایراد آن می‌گوید. در گزارش تحلیلی این روزنامه آمده است: «روز گذشته لایحه بودجه ۱۴۰۰ منتشر شد، ولی نه تنها اثری از اصلاحات ساختاری در آن وجود نداشت، بلکه پنج مشکل اساسی «هزینه محور بودن»، «افزایش وابستگی به نفت»، «افزایش کسری بودجه»، «درآمد‌های موهوم» و «برداشت بی­‌رویه از منابع صندوق توسعه ملی» هم در آن وجود دارد. این در حالی است که مشکل شفافیت و نامشخص بودنِ نسبیِ بودجه شرکت­ها و بانک­های دولتی نیز همچنان به‌عنوان مسئله بغرنج بودجه حضور دارد.» این روزنامه در گزارش دیگری نیز به بایدن و شرط‌هایش پرداخته و نوشته است: «علی‌رغم آنکه جو بایدن با تکرار مواضع ترامپ و در اظهاراتی گستاخانه شرط بازگشت به برجام را دائمی‌کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران و تعمیم برجام به حوزه‌های موشکی و منطقه‌ای اعلام کرده است، دو طیف سهل‌اندیش و مأموریت‌دار در داخل، با ذوق‌زدگی برای مذاکره با بایدن لحظه شماری می‌کنند!»

بودجه ۱۴۰۰ زیر ذره‌بین روزنامه‌ها / بایدن و شرط‌هایش / روزنامه اصلاح‌طلب از شکل‌گیری جایگزین شعسا خبر داد

«شرق» برای توصیف بودجه تنظیمی دولت از عبارت «حساب ویژه دولت روی پول ملت» استفاده کرده و در گزارشی که تیتر یک این روزنامه است، می‌نویسد: «لایحه بودجه دوهزارو ۴۳۵ هزار میلیارد تومانی دولت روز گذشته به مجلس تحویل داده شد. شاید بخش مهمی از سند مالی سال آینده به درآمد تصور‌شده دولت از محل فروش نفت برگردد. دولت پیش‌بینی کرده است که سال آینده روزانه دو‌میلیون‌و ۳۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات بفروشد که البته برای این میزان فروش روی خریداران داخلی حساب باز کرده است. در شرایطی که فروش نفت در کشور به‌دلیل تحریم‌های بی‌سابقه آمریکا به زیر ۳۰۰ هزار بشکه رسیده است، فلزات و میعانات نفتی ایران هم در فهرست تحریم‌ها قرار دارند، دولت در بودجه ۱۴۰۰ درآمد‌های کشور از محل فروش نفت را سه‌و‌نیم برابر کرده است. سقف درآمد‌های نفتی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ معادل ۱۹۹‌هزار و ۲۷۲ میلیارد تومان تعیین شده که ۳.۵ برابر رقم مصوب در قانون بودجه ۹۹ است. همچنین میزان وابستگی مستقیم بودجه به نفت در سال آینده افزایش دو‌برابری داشته است. آن‌طور‌که شواهد و قرائن نشان می‌دهد، گویا اتکای دولت به فروش اوراق نفتی و تکیه به جیب ملت است؛ منبعی که از نظر کارشناسان اقتصادی تحقق آن را به‌دلیل آنکه دولت قبلا با بورس، فروش سکه و ارز و‌... جیب ملت را خالی کرده، بسیار ضعیف است.»

بودجه ۱۴۰۰ زیر ذره‌بین روزنامه‌ها / بایدن و شرط‌هایش / روزنامه اصلاح‌طلب از شکل‌گیری جایگزین شعسا خبر داد

«اعتماد» به بودجه سال ۱۴۰۰ که دیروز در غیاب رئیس جمهور به مجلس تقدیم شد پرداخته و از ارقام کلیدی آن گزارش می‌دهد. در این گزارش آمده است: «نگاه اجمالی به لایحه بودجه نشان می‌دهد که منابع بودجه کل کشور در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال جاری افزایشی ۲۲ درصدی داشته و به ۲۴۳۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. از سوی دیگر منابع بودجه عمومی دولت نیز با ۳۶۶ هزار میلیارد تومان افزایش به ۹۲۹ هزار و ۸۲۱ میلیارد تومان رسید. از این میزان سهم منابع عمومی بالغ بر ۸۴۱ هزار و ۳۴۲ میلیارد تومان و درآمد اختصاصی وزارتخانه‌ها نیز حدود ۸۸ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات غیرانتفاعی وابسته به دولت نیز هزار و ۵۶۱ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده که نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد. دولت در بودجه سال آینده، مانند امسال سهم صندوق توسعه ملی از درآمد‌های نفتی را ۲۰ درصد تعیین کرد. در بودجه سال ۹۸ سهم صندوق از صادرات محصولات نفت و گاز ۳۴ درصد بود که از لایحه بودجه ۹۹ به ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد تا جبران درآمد‌های از دست رفته به دلیل کاهش صادرات نفت باشد.»

بودجه ۱۴۰۰ زیر ذره‌بین روزنامه‌ها / بایدن و شرط‌هایش / روزنامه اصلاح‌طلب از شکل‌گیری جایگزین شعسا خبر داد

«ایران» ، اما همانطور که انتظار می‌رود دید مثبتی به بودجه سال آینده دارد و برای بررسی مهم‌ترین اعداد و ارقام آن از تیتر «معیشت ۱۴۰۰» استفاده می‌کند. این روزنامه دولتی می‌نویسد: «حقوق ۴ میلیون تومان و کمتر، از مالیات معاف شد پیش بینی فروش روزانه حداقل ۱.۲میلیون بشکه نفت از سوی دولت میزان افزایش حقوق سال آینده ۲۵ درصد شد یارانه‌ها تکان نخورد یارانه نان و خرید تضمینی گندم در سال آینده بیشتر شد وام ودیعه ۷۰ میلیونی مسکن برای خانوار‌هایی که فرزند سوم بیاورند درآمد نفت و فروش اموال دولتی ۲ برابر شد». روزنامه ایران نیز مثل خیلی از روزنامه‌های امروز به اظهارات اخیر جو بایدن پرداخته است، اما ترجیح می‌دهد، شرط و شروط‌ها را ندیده و فقط آن بخش «به برجام برمی‌گردیم» را مورد توجه قرار دهد؛ لذا در گزارشی با همین تیتر، می‌نویسد: ««جو بایدن»، رئیس‌جمهوری منتخب امریکا در نخستین موضعگیری‌اش درباره برجام بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، که در گفتگو با روزنامه امریکایی «نیویورک تایمز» صورت گرفت، بار دیگر بر موضع بازگشت به برجام تأکید کرد و در عین حال آن را کاری دشوار دانست. «بایدن» در پاسخ به این سؤال که آیا هنوز به موضع خود مبنی بر اینکه اگر ایران به تبعیت از برجام بازگردد، امریکا هم به توافق بازمی‌گردد و تحریم‌ها را لغو می‌کند، پایبند هست یا نه، گفت: «سخت خواهد بود، اما بله».»

بودجه ۱۴۰۰ زیر ذره‌بین روزنامه‌ها / بایدن و شرط‌هایش / روزنامه اصلاح‌طلب از شکل‌گیری جایگزین شعسا خبر داد

«وطن امروز» بایدن را به بهانه مصاحبه با نیویورک‌تایمز عکس یک کرده و از «یک خروار شرط» او برای احیای برجام می‌گوید. رئیس جمهور جدید آمرکیا در این مصاحبه بازگشت آمریکا به برجام را به تغییرات گسترده در متن برجام برای تشدید محدودیت‌های هسته‌ای ایران و تعیین تکلیف برنامه دفاع موشکی در این توافق مشروط کرده است. او می‌گوید: «با رایزنی متحدان و شرکای‌مان در مذاکرات و توافق‌های بعدی برای سخت‌تر و طولانی‌تر‌کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران همچنین مطرح کردن برنامه موشکی‌اش مشارکت خواهیم کرد». این روزنامه اصولگرا همچنین به تشریح دردسر‌های بندی از برجام که مروبط به حل اختلاف است پرداخته و نوشته است: «ضعف تیم حقوقی در تدوین برجام موجب شد مقامات ایران یکی از شروط بازگشت آمریکا به برجام در زمان دولت بایدن را لغو مکانیسم ماشه عنوان کنند، هر چند بایدن در اظهارات خود نشان داده است نه‌تن‌ها قصد ندارد این بند را کنار بگذارد، بلکه حتی حساب ویژه‌ای روی آن باز کرده است. بازگشت‌پذیری تحریم‌ها موضوعی بود که بار‌ها توسط منتقدان به تیم مذاکره‌کننده اخطار داده شد، اما تیم مذاکره‌کننده بدون توجه به این انتقادات، تن به خواسته حقوقی طرف غربی داد و از بند‌های مربوط به برجام از جمله بند‌های مربوط به مکانیسم ماشه دفاع می‌کرد.»

بودجه ۱۴۰۰ زیر ذره‌بین روزنامه‌ها / بایدن و شرط‌هایش / روزنامه اصلاح‌طلب از شکل‌گیری جایگزین شعسا خبر داد

«آرمان ملی» گفتگویی دارد بار مرتضی مبلغ، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نسبت به ورود نظامیان به انتخابات هشدار می‌دهد. اهم اظهارات وی در این گفتگو به شرح زیر است. *این ادعا که ساختار شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان دموکراتیک نبود، غیر واقعی است. *به زودی این نهاد با سازوکاری جدید و متناسب با شرایط موجود شکل خواهد گرفت. * زمانی ممکن است کسانی برای انتخابات نامزد شوند که سابقه نظامی دارند، اما سالیان سال است که از چارچوب نظامی‌گری خارج شده و به عرصه‌های سیاسی و مدیریتی آمده‌اند. نمی‌توان اسم این افراد را نیروی نظامی گذاشت و این افراد نظامی محسوب نمی‌شوند. در نقطه دیگر، افرادی که حقیقتا نظامی بوده و می‌خواهند به انتخابات ورود کنند، بحث متفاوتی دارند.... ورود آنان به سیاست هم سیاست را آفت زده کرده و هم خود آنان را نیز آسیب‌پذیر می‌کند. این موضوع تا حدودی تحت الشعاع قرار گرفتن جمهوریت خواهد شد.

بودجه ۱۴۰۰ زیر ذره‌بین روزنامه‌ها / بایدن و شرط‌هایش / روزنامه اصلاح‌طلب از شکل‌گیری جایگزین شعسا خبر داد

«جوان» نرفتن روحانی به مجلس برای ارائه بودجه و تمرکز او بر ایراد گیری از طرح راهبردی لغو تحریم را «وارانگی» می‎نامد و در گزارش انتقادی، نوشته است: «دولت از طرح اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها عصبانی است، این عصبیت که از روز تصویب طرح در مجلس کلید خورد با واکنش تند و مداخله‌جویانه ربیعی، سخنگوی دولت آغاز شد، دیروز به جلسه هیئت دولت راه پیدا کرد و پس از آن رئیس دفتر رئیس‌جمهور و معاون اولش آن را ادامه دادند و آن را اقدامی مشکل‌زا در روابط دیپلماتیک و حتی داخلی و ضدبرجام تفسیر کردند، بی‌آنکه از دستاورد‌های برجام سخنی بگویند. البته در این میانه اتاق فکر رسانه‌ای دولت و جریان‌های همسو نیز به میدان آمدند. آن‌ها حتی به عکس شهید فخری‌زاده هم متوسل شدند تا این نکته را القا کنند که او هم موافق برجام بوده، به همین دلیل از رئیس‌جمهور نشان گرفته است. حال آنکه تا چند روز قبل از این حتی در پوشش خبر ترور ایشان ابا داشتند. رئیس‌جمهور، اما در روزی که باید بودجه سال ۱۴۰۰ را تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌کرد، در اقدامی غیرمعمول که به رفتار این روز‌های وی تبدیل شده، مصوبات ستاد ملی کرونا را بهانه کرد تا به مجلس نرود و بودجه را به معاون پارلمانی‌اش سپرد که تقدیم خانه ملت کند. به قول ظریفی، گویی روحانی با خود عهد کرده است در جلسه‌ای که ریاست آن را رقبای انتخاباتی او در سال ۹۶ برعهده دارند، حضور پیدا نکند و همچنان از فضای انتخابات خارج نشده است!»

بودجه ۱۴۰۰ زیر ذره‌بین روزنامه‌ها / بایدن و شرط‌هایش / روزنامه اصلاح‌طلب از شکل‌گیری جایگزین شعسا خبر داد

«آفتاب یزد» قانون شدن «طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» را مورد توجه قرار داده و در گزارشی در این رابطه نوشته است: «با وجود مخالفت دولت، مجلس ایراد شورای نگهبان را برطرف کرد تا این طرح تایید شود. با اعلام تاییدیه، خانه ملت این طرح را به ریاست جمهوری ابلاغ کرد.» این روزنامه همچنین در گزارشی که عکس یک شده، از سخت بودن مسیر احیای برجام گفته و شواهد بین‌المللی و داخلی را برای اثبات این مدعا برشمرده است. در این گزارش آمده است: «شواهد مختلفی در این زمینه وجود دارد. از جمله می‌توان استناد کرد به جلسه‌ای که به تازگی جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با موگرینی و سولانا داشته که پیش از بورل در این مقام حضور داشته اند.... این نشست به خوبی نشان می‌دهد که اروپا بار دیگر عزم خود را برای احیای برجام جزم کرده است. همان وظیفه‌ای که پیش از این در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ نیز برای خود درنظرگرفته بود. اما از سوی دیگر نگرانی‌های قدیمی نیز باقی مانده است و مسئول سیاست خارجی اتحادی اروپا تاکید می‌کند «کسانی نمی‌خواهند»، او همزمان به موضوع ترور شهید فخری زاده اشاره کرده تا مشخص شود سیگنال‌های اروپا مربوط به نقش مخربی است که نسبت به اسرائیل درباره احیای برجام وجود دارد.»

بودجه ۱۴۰۰ زیر ذره‌بین روزنامه‌ها / بایدن و شرط‌هایش / روزنامه اصلاح‌طلب از شکل‌گیری جایگزین شعسا خبر داد

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها