اعتراف «ایران» به قصور مسئولان در سیل خوزستان/ اقدامات مشکوک آژانس انرژی اتمی/ برجام و نگرانی شرق و غرب

کد خبر: 1037325

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

اعتراف «ایران» به قصور مسئولان در سیل خوزستان/ اقدامات مشکوک آژانس انرژی اتمی/ برجام و نگرانی شرق و غرب

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«اعتماد» اگرچه امسال روز دانشجو مثل هرسال نبود و تحت تاثیر شیوع کرونا خیلی سوت و کور گذشت، عکس یک خود را به این مناسب اختصاص داد و مروري بر بعضي كنشگري‌هاي دانشجويي سال‌هاي گذشته پرداخت. این روزنامه در گزارش دیگری نیز با عنوان «دیپلماسی نیابتی» به اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان سعودی درباره مذاکره با ایران پرداخته است. در این گزارش آمده است: «سعودي‌ها هر چند همواره در اظهارنظرهاي علني، نگراني خود از برنامه هسته‌اي ايران را احتمال دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي عنوان مي‌كنند اما در عمل تنها كشور عربي هستند كه با ايجاد منطقه عاري از سلاح هسته‌اي در خاورميانه و شمال آفريقا مخالفت كرده‌اند.» در ادامه گزارش نیز به شرح مواضع اعلامی و عملکرد ریاض در قبال ایران طی سال‌ها پرداخته شده است.

اعتراف «ایران» به قصور مسئولان در سیل خوزستان/ اقدامات مشکوک آژانس انرژی اتمی/ برجام و نگرانی شرق و غرب

«آرمان ملی» گفتگویی دارد با مقصود فراستخواه، جامعه شناس که معتقد است «تغييرات راديكال مردم را نااميدتر می‌كند». اهم اظهارات وی در این مصاحبه که عکس یک آرمان ملی است، به شرح زیر است: *از نظر روانشناسي اجتماعي جامعه ايران در شرايطي قرار گرفته که عصب اجتماعي خسته شده است. *مشکل زماني تشديد مي‌شود که مردم تفسير معناداري از اين فشارها نداشته باشند و احساس کنند اين فشارها را بيهوده تحمل مي‌کنند. مردم احساس مي‌کنند اين فشارها نبايد در اين اندازه و مقياس در جامعه وجود داشته باشد. * بخش بزرگي از طبقه متوسط از دايره اين طبقه خارج شده و وارد طبقه پايين شده‌اند. مشکل ديگر بخش بزرگي از طبقات متوسط جديد شهري ما در پذيرش اجتماعي است. در پذيرش اجتماعي، گروه‌هاي اجتماعي بايد احساس کنند تفاوت‌هاي آنها جدي گرفته مي‌شود. بايد تفاوت‌هاي قوميتي، جنسيتي، مذهبي و... مورد پذيرش قرار بگيرد. اگر احساس شود که اين تفاوت‌ها جدي گرفته نمي‌شود جامعه در وضعيت نامطلوبي قرار خواهد گرفت. *اقتصاد در ايران بيش از اندازه سياسي شده است. در چنين شرايطي اين اقتصاد از نرم يک اقتصاد عقلاني، محاسبه‌گر و سود و زيان خارج مي‌شود. اين در حالي است که کشور، تنش‌هاي مهمي نيز با آمريکا و برخي از کشورهاي منطقه دارد. در چنين شرايطي معناي فشارهاي اقتصادي براي مردم است که تأثير اين فشارها را کم يا زياد مي‌کند. *در اعتراضات اجتماعي سال‌هاي اخير بخش‌هايي از جامعه شايد با اعتراض‌کنندگان همدل بودند اما همراهي نمي‌کردند. به اين وضعيت عقلانيت محدود گفته مي‌شود. عقلانيت محدود در شرايطي مطرح مي‌شود که افراد در زمان تصميم‌گيري با محدوديت اطلاعاتي، گستردگي و پيچيدگي مساله، محدوديت‌هاي شناختي ذهن و محدوديت و ابهامات ديگر مواجه هستند. در اين حالات تصميم‌‌گيرنده به جاي راه‌‌حل بهينه در پي دست‌يابي به راه‌حلي رضايت‌‌بخش است. *در شرايط کنوني تغييرات راديکال براي جامعه خطرناک است. امروز جامعه در يک وضعيت حساس قرار گرفته است. مردم نيز مشکلات را مشاهده مي‌کنند اما اين احتمال وجود دارد که نتوانند اين مشکلات را تحمل کنند. در چنين شرايطي گام‌هاي مهم و موثر به‌هنگامي از سوي سياستگذار بايد برداشته شود.

اعتراف «ایران» به قصور مسئولان در سیل خوزستان/ اقدامات مشکوک آژانس انرژی اتمی/ برجام و نگرانی شرق و غرب

«آفتاب یزد» محمدباقر قالیباف را عکس و گمانه کاندیداتوری وی در انتخابات 1400 را بررسی کرده است. این درحالی است که رئیس مجلس تا کنون هیچ اظهارنظر رسمی و غیر رسمی در این‌باره نداشته است و هر آنچه که درباره ورود یا عدم ورود او به این انتخابات گفته می‌شود، صرفا گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای است. این روزنامه اصلاح‌طلب نیمه دیگر از صفحه نخست خود را به مواضع عربستان سعودی درباره برجام اختصاص داده و در گزارشی نوشته است: «عربستان سعودی به نظر می‌رسد در دوره‌ای از اضطراب قرار گرفته است. روابط ریاض- واشنگتن در دوره ترامپ یکی از گرم‌ترین ادوار خود را سپری کرد. اما حالا کسی به کاخ سفید خواهد رفت که در دوره اوباما معاون رئیس جمهور بوده و در واقع برخی می‌گویند شباهت‌های بسیاری میان دولت بایدن و اوباما وجود خواهد داشت. این برای عربستان خبر خوشی نخواهد بود چراکه دولت قبل از ترامپ روابط با ریاض را آنطور که همیشه بوده پیش‌نبرد. بنابراین این روزها نوعی نگرانی در واکنش‌های عربستانی‌ها وجود دارد. آنها ایران را مهمترین رقیب خود در منطقه می‌دانند و همیشه روی این موضوع حساب کرده‌اند که واشنگتن تهران را مهار کند. در چنین وضعیتی طبیعی است بازگشت آمریکا به برجام مطلوب ریاض نیست همانگونه که دستیابی به این توافق، پنج ساله پیش مطلوب آنها نبود.»

اعتراف «ایران» به قصور مسئولان در سیل خوزستان/ اقدامات مشکوک آژانس انرژی اتمی/ برجام و نگرانی شرق و غرب

«شرق» نیم‌رخی از مرحوم هاشمی رفسنجانی را عکس یک کرده تا خاطرات او در سال اول دولت اصلاحات را مرور کند؛ آن هم با تیتر «گعده بدگویان». این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری نیز به نقش سیدمحمد خاتمی در انتخابات 1400 پرداخته و درحالی که به اثرگذاری وی با دیده تردید می‌نگرد، می‌نویسد: «آنچه در مقطع کنونی برای اصلاح‌طلبان یک مخاطره مهم به نظر می‌رسد، آن است که اولا در چند قدمی انتخابات ریاست‌جمهوری هنوز یک تشکل وحدت‌بخش شکل نگرفته است؛ ثانیا اگر در گذشته این امید وجود داشت که خاتمی بتواند در نهایت به اختلاف‌نظرها پایان دهد و همه را بر یک موضوع واحد متفق‌القول کند، اکنون تصور چنین نقشی برای او در پرده ابهام است.» این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین در گزارشی با عنوان «محل تصمیم‌گیری‌ها پاستور است یا بهارستان؟!» به استقبال ابهام‌آفرینی و دروغ پراکنی برخی افراد همچون محمد مهاجری درباره پروسه تدوین قانون اقدام راهبری برای لغو تحریم رفته با ثابت کند که «یک جای کار عیب دارد».

اعتراف «ایران» به قصور مسئولان در سیل خوزستان/ اقدامات مشکوک آژانس انرژی اتمی/ برجام و نگرانی شرق و غرب

«ایران» عکس یک خود را به سیل در خوزستان اختصاص داده است، در واقع وضعیت سیل و آب گرفتگی‌ در این استان که طی روزهای اخیر مردم را به سختی انداخته است، به جای رسیده که حتی روزنامه دولت نیز قادر به چشم پوشی از آن نیست. ایران در گزارش خود در این رابطه می‌نویسد: «گزارش اولیه نشان دهنده حجم بالای خسارت ها و آسیب دیدن 8 هزار واحد مسکونی است. مسئولان میدانی اکنون از دولت می‌خواهند میزان کمک بلاعوض و وام معیشتی که ویژه جبران خسارت وارده به لوازم خانگی مردم سیلزده است از روال متعارف بیشتر شود . این در حالی است که در جریان بحران آبگرفتگی شهرهای خوزستان ردپای کم کاری و قصور برخی مسئولان خوزستان در حجم بالای خسارت، دیده می‌شود و همین مسأله موجب نارضایتی و خشم مردم سیلزده شده است. آنها خواهان جبران سریع خسارت و عزل برخی مسئولان شده‌اند.» این روزنامه به نقل از «محسن بیرانوند» فرماندار ماهشهر می‌نویسد: «شهردار بندرامام خمینی(ره) به‌دلیل قصور از وظایف خود در زمان آبگرفتگی حدود پنج روزه شهر، توسط استاندار از سمت خود تعلیق شد.» همچنین به این نکته اشاره دارد که « یکی از مسئولان ارشد استانی هم در گفت‌و‌گو با «ایران» از قصور شهردار منطقه 6 اهواز در جریان آبگرفتگی‌ها خبر می‌دهد. کوی علوی اهواز که آسیب زیادی از این بحران دید در این منطقه قرار دارد.»

اعتراف «ایران» به قصور مسئولان در سیل خوزستان/ اقدامات مشکوک آژانس انرژی اتمی/ برجام و نگرانی شرق و غرب

«وطن امروز» در تیتر یک خود به شک و تردیدهای ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرداخت و در گزارشی با عنوان «آژانس امن جاسوسان» نوشت: «درز گزارش محرمانه آژانس درباره ایران و سر درآوردن گزارش در رسانه‌ها در حالی است که این نهاد هنوز حاضر به محکومیت ترور دانشمند هسته‌ای کشورمان شهید محسن فخری‌زاده به طور شفاف نشده است. این اتفاقات نمایانگر مسیر سوال‌برانگیزی است که آژانس در دوره مدیریت رافائل گروسی در برخورد با پرونده ایران در پیش گرفته است. آژانس انرژی اتمی طی چند ماه گذشته به وضوح از مسیر حرفه‌ای و بی‌طرفی این سازمان فاصله گرفته و به اتخاذ رویکرد سیاسی و حاشیه‌سازی در برخورد با پرونده صلح‌آمیز هسته‌ای ایران روی آورده است. » در ادامه این گزارش آمده است: «همچنین طی این مدت مصاحبه‌های متعدد مدیر کل آژانس با رسانه‌های بین‌المللی و ارائه اظهارات بی‌ربط به وظایف حرفه‌ای و مرتبط با آژانس، اعتراض‌های مسؤولان سیاست خارجی کشور و نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به دنبال داشته است. علاوه بر این، آژانس خردادماه سال جاری با اتکا به گزارش‌های رژیم صهیونیستی قطعنامه‌ای ضدایرانی در شورای حکام تصویب کرد. همچنین بامداد پنجشنبه ۱۲ تیرماه 99 در مجتمع هسته‌ای شهید احمدی‌روشن (نطنز) در یک عملیات خرابکارانه انفجاری رخ داد که طی آن بخشی از سوله مربوط به مونتاژ سانتریفیوژهای نسل جدید دچار خسارت بالایی شد؛ اتفاقی که باز هم البته با سکوت سوال‌برانگیز رافائل گروسی و مجموعه تحت امرش مواجه شد.»

اعتراف «ایران» به قصور مسئولان در سیل خوزستان/ اقدامات مشکوک آژانس انرژی اتمی/ برجام و نگرانی شرق و غرب

«کیهان» در تیتر یک خود گزارشی دارد تحلیلی درباره «پایان دوره امتیازات یکطرفه با آغاز نصب سانتریفیوژهای پیشرفته» و می‌نویسد: «آژانس انرژی اتمی با انتشار گزارشی، از برنامه ایران برای نصب سه آبشار سانتریفیوژهای جدید در نطنز خبر داد. این خبر که در رسانه‌های غربی بازتاب زیادی داشت، از پایان دوره امتیازات یکطرفه ایران حکایت دارد. ... این پالس به طرف خارجی داده شد که طرح مجلس قرار نیست «قانونی برای اجرانشدن» باشد و این طرح، زیربنای مجموعه‌ای از اقدامات عملیاتی خواهد بود. کارشناسان و صاحبنظران پیش از این بارها تاکید کرده بودند که علت اصلی بی‌عملی آمریکا و اروپا این بود که مطمئن بودند که دولت آقای روحانی در پاسخ به بی‌عملی‌ها و عهدشکنی‌ها دست به اقدام متقابل نخواهد زد. تجربه ثابت کرده است که نوع مواجهه با آمریکا و تروئیکای اروپایی باید از موضع قدرت و اقتدار باشد. باید این پالس به طرف غربی داده شود که از این به بعد، عهدشکنی‌ها، برای کشور تخطی‌کننده هزینه ایجاد خواهد کرد.»

اعتراف «ایران» به قصور مسئولان در سیل خوزستان/ اقدامات مشکوک آژانس انرژی اتمی/ برجام و نگرانی شرق و غرب

«جوان» در تیتر یک خود برجام را عروس هزار داماد می‌خواند و می‌نویسد: «کار برجام به جایی رسیده که از آسیای شرقی تا غرب آسیا و از آنجا تا جنوب اروپا، مدعیان ملحق شدن روز به روز در حال بیشتر شدن هستند. اتفاقی که ممکن است این توافق مرگ مغزی شده را کاملاً نابود کند. روز شنبه، عبداللطیف بن راشد الزیانی، وزیر خارجه بحرین گفت که هرگونه اصلاحی در توافق هسته‌ای ایران باید شامل جنبه‌هایی باشد که نگرانی کشور‌های منطقه را برانگیخته است. ساعتی بعد، خبر آمد که ژاپنی‌ها هم خواستار این هستند که هفتمین کشوری باشند که به مذاکرات با ایران ملحق می‌شوند. از عرب‌های خلیج فارس و رژیم صهیونیستی که بگذریم، مدتی قبل‌تر، لوییجی دی مایو، وزیر امور خارجه ایتالیا هم در لفافه گفته بود که مایل است به مذاکرات با ایران ملحق شود. ضمن اینکه اسپانیایی‌ها هم در خفا چنین تمایلی دارند. ظاهراً فقط ترانس‌نیستریای مستقل نشده مانده که درخواست الحاق به مذاکرات یا در نظر گرفتن ملاحظاتش را بدهد. سفیر روسیه در وین هشدار داده که هرگونه توافق هسته‌ای جدید با ایران، سال‌های زیادی طول می‌کشد و تازه معلوم هم نیست به نتیجه برسد و بدون اینکه نامی از دولت آتی امریکا ببرد، تأکید کرده «بدون هرگونه مذاکره وضعیت را به شرایطی که در دوره اوباما قرار داشت» برگرداند.»

اعتراف «ایران» به قصور مسئولان در سیل خوزستان/ اقدامات مشکوک آژانس انرژی اتمی/ برجام و نگرانی شرق و غرب

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها