مینی بوس نامزد‌ها به روایت آقای مهندس

کد خبر: 1037546

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

مینی بوس نامزد‌ها به روایت آقای مهندس

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«اعتماد» که پیش‌تر هم گزارشی درباره حضور اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری با یک مینی‌بوس کاندیدا نوشته بود، از شنیدن حرفی با همین مضمون از زبان عزت‌الله ضرغامی استقبال کرده است. این روزنامه همچنین با انصراف تلویحی سید ابراهیم رئیسی از کاندیداتوری را مورد توجه قرار داده است و در گزارشی با عنوان « صف اصولگرایان متقاضی پاستور» می‌نویسد: « در جريان اصولگرايي جنگ قدرتي ميان خرده‌جريان‌ها به راه افتاده و هر كس گزينه اصلح خود را برگزيده است؛ موضوعي كه از نگاه ضرغامي «پوست خربزه زير پاي اصولگرايي است.» خبر افزايش درخواست‌ها براي حضور محسن رضايي در انتخابات نيز كه البته صرفا از زبان يكي از نزديكانش شنيده شده، نشان مي‌دهد هر چه مي‌گذرد راستِ سياسي به ‌جاي نزديك‌تر شدن و غربال كانديداها از هم دور مي‌شوند و كانديداهايشان نيز متكثر و متعدد. حمايت پايداري‌ها از رييسي در درجه اول و بعد از او سعيد جليلي هم از اين حكايت دارد كه دست‌كم زمان نام‌نويسي بايد منتظر صف طولاني اصولگرايان باشيم. در اين ملغمه اما برخي سنتي‌هاي اين جريان هنوز بر اين باورند كه «جامعه روحانيت مبارز» با اتكا به سازوكار جديد مي‌تواند اثربخش و وحدت‌آفرين باشد.» این روزنامه در گزارش دیگری نیز سیل در جنوب کشور را «سیل شرمندگی مسئولان» خوانده و نوشته است: « مردم در روزهاي اوج شيوع كرونا، ميان آب به دام افتاده‌اند و نه كاشانه‌اي دارند و نه چاره‌اي ».

سیل و جای خالی مدیریت/ مصوبه کارساز و عصبانیت عهدشکنان/ بودجه 1400 و آفات آن

«شرق» دیگر روزنامه‌ای است که اظهار نظر اخیر ضرغامی را در صفحه نخست خود می‌بیند. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی نوشته است: « همان‌طور که ضرغامی گفته است مینی‌بوسی از چهره‌های سیاسی اصولگرا هم برای 1400 صف بسته‌اند؛ از محمد دهقان که رسما و علنی اعلام حضور کرده تا قالیباف که در حال چینش کابینه پشت پرده است، تا ابراهیم رئيسی، سعید جلیلی و سعید محمد و حتی خود ضرغامی... . از سوی دیگر برخی چهره‌های اصولگرایی که این روزها چندان مقبول جریان اصلی اصولگرایی نیستند؛ مانند لاریجانی هم براساس برخی شنیده‌ها عزم 1400 کرده‌اند. نقوی‌حسینی به‌تازگی گفته بود که عزم لاریجانی جدی است و حتی استجازه هم کرده است.» این روزنامه همچین به درنظر گرفتن مجازات زندان برای امتناع از اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها اشاره کرده و به نقل از نعت احمدی، حقو‌قدان نوشته است: «اینکه برای دولت یا نهادی در متن قانون، مجازات و‌ حبس در نظر گرفته شود، بدعت جدید مجلس یازدهم است؛ زیرا در قوانین ما آمده است که اگر شخصی مانع اجرای قانون شد، چه مجازاتی شامل او می‌شود. »

سیل و جای خالی مدیریت/ مصوبه کارساز و عصبانیت عهدشکنان/ بودجه 1400 و آفات آن

«آرمان ملی» نیز حضور به قول ضرغامی مینی‌بوسی اصولگرایان در انتخابات آتی را بهانه تیتر یک کرده و در گزارشی نوشته است: « اصولگرايان که تنها دليل مشکلات کشور را وابسته به قوه‌مجريه مي‌دانند و بعضا معتقدند که پيروز نهايي انتخابات 1400 خواهند بود، صفي طولاني از نامزدهاي انتخاباتي تشکيل داده‌اند که حضور نظاميان در ميان آنها از هميشه پررنگ‌تر است. در اين ميان به‌نظر مي‌رسد، عده‌اي نيز طمع کرده‌اند تا به‌عنوان جريان سوم در انتخابات رياست‌جمهوري ظاهر شوند. » این روزنامه هچنین عادل فردوسی‌پور را عکس یک کرده و از بازگشت وی به رسانه ملی خبر داده است. آرمان ملی در این بار می‌نویسد: « فردوسي‌پور قرار است از پشت صحنه خارج شود. ماجرا از اين قرار است که ظاهرا نهادهاي مسئول تاثيرگذار بر روند تصميم‌گيري درباره‌ عادل فردوسي‌پور با تلاش‌ها و رايزني‌هايي که انجام داده بودند، زمينه‌ پخش فينال جام باشگاه‌هاي آسيا با حضور عادل فردوسي‌پور را فراهم کرده‌اند. اما اين تلاش‌ها بدون حاشيه نبود چنانکه انصاف‌نيوز نوشت؛ علي فروغي مدير شبکه 3 سيما که بارها مخالفت خودش با بازگشت فردوسي‌پور را علني کرده بود اين‌بار و وقتي مي‌بيند تصميم‌گيري در اين باره در حال نهايي شدن است و گزارش فينال جام باشگاه‌هاي آسيا قرار است با صداي فردوسي‌پور روي آنتن برود اين بخش از ويدئوي خود را که در ديدار ويدئو کنفرانسي با بسيج دانشجويي دانشگاه علامه ضبط شده بود، رسانه‌اي مي‌کند تا در واکنشي قابل پيش‌بيني، رسانه‌هاي موافق عادل با هجمه به او فضا را ملتهب کنند و در نهايت اين تصميم‌گيري عملياتي نشود. »

سیل و جای خالی مدیریت/ مصوبه کارساز و عصبانیت عهدشکنان/ بودجه 1400 و آفات آن

«آفتاب یزد» حضور اصولگرایان در انتخابات آتی را به بهانه اظهارنظر ضرغامی درباره تکثر کاندیداها، عکس یک کرده و معتقد است که کاندیداهای این جریان در یک اتوبوس هم جا نمی‌شوند. این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته است: « با وجود همه دیدگاه‌های مختلف و گاه متناضی که در جریان اصولگرا وجود دارد واقعیت این است که اصولگرایان برای 1400 بسیار پر اشتها هستند. هرچند آنها بعد از پیروزی بایدن کمی نگران شدند که با گشایش احتمالی وضع اقتصاد ذیل برجام ممکن است اصلاح‌طلبان شانس قابل توجهی برای رقابت در 1400 داشته باشند اما براساس واقعیت‌های موجود بعید به نظر می‌رسد که مردم دست کم در 1400 با اصلاح‌طلبان آشتی کنند و این فرصت را برای اصولگرایان فراهم خواهد کرد تا در میان خود به رقابت شدیدتری بپردازند، امری که برخی درباره آن هشدار داده اند، برخی کتمان می‌کنند و برخی راه حل ارائه می‌کنند. » این روزنامه همچنین « چند خطی در باره معصومه ابتکار و تمام مسئولینی که آقازاده‌های شان به بهانه‌های مختلف در غرب حضور دارند و سعی می‌کنند با توجیهات عجیب این حضور را طبیعی جلوه دهند » نوشته و تیتر زده «حداقل مردم را عصبانی نکنید».

سیل و جای خالی مدیریت/ مصوبه کارساز و عصبانیت عهدشکنان/ بودجه 1400 و آفات آن

«وطن امروز» بیانیه سه کشور اروپایی را «مثلث وقاحت» توصیف کرده و در گزارشی که تیتر یک این روزنامه شده است، نوشته: «3 کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان که به بهانه فشار دولت آمریکا تعهدات خود در برجام را انجام نمی‌دهند با صدور بیانیه‌ای مصوبه هسته‌ای مجلس‌شورای اسلامی را محکوم کرده و آن را اقدامی علیه توافق هسته‌ای دانستند». این روزنامه همچنین به بیانیه اخیر سه کشور اروپایی پرداخته و با عنوان « مشت آهنین اروپا برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه » نوشته است: « موضع گیری اروپایی‌ها از دو منظر قابل بحث است؛ نخست اینکه آیا اروپا توانایی فعال سازی مکانیسم ماشه را دارد و دیگر آنکه «نقطه جوش» اروپایی‌ها کجاست که نزدیکی ایران به آن نقطه می‌تواند منجر به واکنش‌های عصبی‌تر این کشور‌ها شود؟»

این روزنامه اصولگرا عکس یک خود را نیز به سیل استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان، فارس و کرمان که 7 کشته هم به همراه داشته است، اختصاص داده و از جای خالی مدیریت انتقاد کرده است. در این گزارش آمده است: «با آنکه همچنان کرونا مساله اول کشور است اما خسارت‌های بسیار سیل در استان‌های جنوبی نشان می‌دهد دولت باید بیش از پیش به سیل‌زدگان توجه کند. تجربه نشان داده دولت برای رسیدگی به سیل‌زده‌ها و جبران خسارات در دام بروکراسی می‌افتد و روند کمک‌رسانی مالی بسیار کند پیش می‌رود. همچنین هنوز مناطق سیل‌زده نیاز به امدادرسانی و بسیاری از راه‌ها احتیاج به بازسازی دارند. حل مشکلات سیل‌زده‌ها باید اولویت دولت باشد و مسؤولان برای حل مشکلات سیل‌زده‌ها باید سریع‌تر اقدام کنند؛ سریع‌تر از زمان رسیدگی به سیل‌های سال‌های گذشته.»

سیل و جای خالی مدیریت/ مصوبه کارساز و عصبانیت عهدشکنان/ بودجه 1400 و آفات آن

«کیهان» نیز بیانیه سه کشور اروپایی را گستاخی می‌خواند. این روزنامه اصولگرا طی گزارشی در این باره می‌نویسد: « انگلیس، فرانسه و آلمان در کنار آمریکا جزو بدهکارهای برجام هستند. این کشورها به‌جای اینکه به تعهدات خود عمل کنند، با گستاخی ایران را که در برجام طلبکار است مورد مواخذه قرار می‌دهند. بدهکارهای برجام از پایان دوره امتیازات یکطرفه ایران عصبانی هستند. برنامه ایران برای نصب سه آبشار سانتریفیوژهای جدید در نطنز، این پیام را به طرف غربی داد که قانون تصویب شده اخیر تحت عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» قرار نیست صرفا فقط روی کاغذ باشد و این قانون وارد فاز عملیاتی شده است. به عبارت دیگر طرح مجلس تحت عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها» در حقیقت اولین گام در جبران خسارت‌های اجرای یکطرفه برجام است. مصوبه مجلس، مفید برای ایران، هزینه ساز برای عهدشکنان عصبانیت اعضای اروپایی برجام در واکنش به مصوبه اخیر مجلس، نشان داد که این مصوبه برای ایران مفید و کارساز بوده و برای طرف عهدشکن، هزینه ساز است. » کیهان در تیتر یک خود نیز برای چندمین بار به بودجه 1400 پرداخته و نوشته است: « نمایندگان مجلس می­‌گویند لایحه بودجه 1400 نه تنها در مسیر اصلاح ساختار بودجه نیست بلکه دقیقا در مسیر مخالف آن حرکت کرده و آثار و تبعات چنین لایحه بودجه‌ای تورم، عدم شفافیت، نظارت‌پذیر نبودن و... است، کارشناسان نیز انتقادهای جدی به لایحه بودجه دارند و معتقدند تصویب آن اقتصاد را بیش از پیش دچار آثار سوء خواهد کرد. »

سیل و جای خالی مدیریت/ مصوبه کارساز و عصبانیت عهدشکنان/ بودجه 1400 و آفات آن

«جوان» به « هزینه‌تراشی در بودجه ۱۴۰۰ » اشاره کرده و در گزارشی که تیتر یک هم کرده است، نوشته که « در حالی توجهات به ۲۰۰‌هزار میلیارد تومان درآمد نفتی دولت در بودجه‌۱۴۰۰ جلب شده‌است که به فرض تأمین این حجم از درآمد از محل صادرات نفت یا فروش داخلی اوراق مالی مبتنی بر نفت و تأمین ۲۵۰‌هزار میلیارد تومان از محل مالیات‌ها، تأمین مالی هزینه‌های ردیف شده در بودجه سنواتی بازهم به استقراض داخلی و خارجی وابسته است. بدین ترتیب در صورت اجرای بودجه‌۱۴۰۰ حجم بدهی‌های دولت همچون گلوله برفی بزرگ‌تر می‌شود، مگر اینکه کل بودجه مورد بازبینی اساسی قرار گیرد. »

سیل و جای خالی مدیریت/ مصوبه کارساز و عصبانیت عهدشکنان/ بودجه 1400 و آفات آن

«ایران» بخش عمده‌ای از صفحه نخست خود را به نقل قول از مقامات دولتی اختصاص داده است. از محمد باقر نوبخت گرفته تا جهانگیری و ربیعی. این روزنامه گفتگویی دارد با نوبخت درباره بودجه 1400 و آن را دارای یک پیام سیاسی برای جهان می‌داند. اهم اظهارات نوبخت در این مصاحبه به شرح زیر است: * تلاش دولت این است که عدالت اجتماعی را محقق کند. *اگر صادرات نفت به این میزان محقق نشود، در داخل پیش فروش می‌شود. *دولت به جای کلنگ زنی ترجیح داد طرح‌های نیمه تمام را تکمیل کند. *رئیس جمهوری مرد صلح و گفت وگواست اما اگر در جایی ببیند طرف مقابل دست به شمشیر برده، شمشیر می‌کشد. *شرایط به گونه‌‌ای است که می‌توانیم تحریم‌ها را بشکنیم. *طرح جدید مجلس برای این نبود که تحریم‌ها تشدید شود.

سیل و جای خالی مدیریت/ مصوبه کارساز و عصبانیت عهدشکنان/ بودجه 1400 و آفات آن

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها