ضرورت اصلاحات ساختاری در بودجه ۱۴۰۰ از دید یک حزب اصلاح طلب

کد خبر: 1038789

وابستگی بالا به نفت، اقتصاد تک‌محصولی و عدم توجه به واقعیت‌های موجود جامعه است و دولت و نیز مجلس می‌دانند که این بودجه تحقق پیدا نمی‌کند.

ضرورت اصلاحات ساختاری در بودجه ۱۴۰۰ از دید یک حزب اصلاح طلب

خبرگزاری تسنیم: جلسه شورای سیاست‌گذاری حزب ندای ایرانیان به ریاست دبیر کل حزب و با حضور رئیس شورای مرکزی و اعضای شورای سیاست‌گذاری به صورت مجازی برگزار شد. مرور اخبار مهم هفته گذشته و بحث و بررسی پیرامون «محدود شدن اختیارات شوراها»، «لایحه بودجه ۱۴۰۰»، «سیلاب و آب‌گرفتگی خوزستان» و «بحران کرونا» از جمله موارد بررسی‌شده در جلسه شورای سیاست‌گذاری بود.

در ابتدای این جلسه بحث کاهش اختیارات نهاد شورا‌های شهر توسط مجلس شورای اسلامی مورد بحث قرار گرفت. اعضای شورای سیاست‌گذاری ضمن انتقاد نسبت به احتمال کاهش اختیارات نهاد شورا‌های شهر، تأکید کردند مجلس در جهت تقویت نهاد شورای شهر که برخواسته از دل مردم است تلاش کند و اهتمام جدی بر تقویت اختیارات شورا‌ها داشته باشد. در این جلسه تأکید شد تجربه کشور‌های توسعه یافته نشان می‌دهد که دولت‌های محلی زمانی که اختیارات و قدرت داشته باشند، به نفع توسعه کشور خواهد بود. شهر‌ها باید اختیارات متمرکز داشته باشند و منابع مالی برای آن‌ها به صورت مستقل تعیین شود که بتوانند شهر خود را با مقتضیات اداره کنند. باید تلاش کنیم به سمت مدیریت یکپارچه شهری و قدرتمند کردن مجموعه‌های مدیریت شهری در سطح روستاها، شهر‌ها و بخش‌ها برویم.

در ادامه این جلسه «لایحه بودجه ۱۴۰۰» مورد بررسی قرار گرفت. اعضای شورای سیاست‌گذاری تأکید کردند لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیازمند اصلاح ساختاری است، زیرا دولت و مجلس می‌دانند که این بودجه تحقق پیدا نمی‌کند و به تورم شدید منتهی خواهد شد. اصلاحات ساختاری بودجه در این شرایط تحریم و کرونا ضرورت دارد در غیر این صورت شاهد افزایش مشکلات اقتصادی خواهیم بود.

یکی از اشکالات اساسی بودجه ۱۴۰۰ وابستگی بالا به نفت، اقتصاد تک‌محصولی و عدم توجه به واقعیت‌های موجود جامعه است. بررسی‌ها نشان می‌دهد وابستگی بودجه ۱۴۰۰ به نفت در سال آینده افزایش دو برابری داشته است. در حالی است که همواره شعار قطع وابستگی مستقیم بودجه به درآمد‌های نفتی و وابستگی اقتصاد ایران به نفت از سوی دولت مطرح بوده است. اعضای سیاست‌گذاری اعتقاد داشتند به دلیل تحریم‌ها و شیوع کووید ۱۹ بخش زیادی از شرکت‌های خصوص و مردم آسیب‌دیده‌اند و بخش زیادی از اقشار متوسط جامعه به دهک‌های پایین‌تر سقوط کرده‌اند. طی یک سال گذشته رشد اقتصادی منفی باعث بروز آسیب‌های اجتماعی زیادی در کشور شده است. بازتاب این شرایط در بودجه ۱۴۰۰ چیست؟ بسیاری از مشاغل به دلیل کرونا تعطیل شده‌اند یا آسیب جدی دیده‌اند و باید در تدوین بودجه به این مسئله توجه جدی شود. در این جلسه تأکید شد تقویت رویکرد اجتماعی و حمایتی بودجه ۱۴۰۰ بسیار مهم است. در پایان این بحث مقرر شد از کارشناسان برنامه‌وبودجه در جلسه آینده شورای سیاست‌گذاری دعوت شده تا در جلسه حضور یافته و به برخی سؤالات پاسخ دهند.

بررسی «سیلاب و آب‌گرفتگی خوزستان» از دیگر مباحث این جلسه بود. اعضای شورای سیاست‌گذاری ضمن ابراز تأسف نسبت به سیلاب و آب‌گرفتگی در خوزستان، پیشنهاد دادند برنامه‌ریزی و مدیریت ریسک جایگزین مدیریت بحران در خوزستان شود. با بررسی و آسیب‌شناسی نقاط بحرانی استان و مدیریت ریسک می‌توان مانع بسیاری از بحران‌های قابل پیش‌بینی نظیر سیل اخیر شد. در حادثه اخیر این سیلاب‌ها از چند روز قبل هشدار داده شده بود، اما به دلیل ضعف مدیریت و ضعف در زیرساخت‌ها این معضلات دوباره به وقوع پیوسته است. بدون شک بخش عمده‌ای از بحران‌های خوزستان ناشی از سوء مدیریت مسئولان ناکارآمد است.

در انتهای این جلسه موضوع «بحران کرونا» در دستور قرار گرفت و اعضا به بحث پیرامون وضعیت کرونا در ایران و مدیریت بحران کرونا پرداختند. در این جلسه ضمن تقدیر از تلاش‌های محققان داخلی در جهت تولید واکسن کرونا، با توجه به عدم آمادگی واکسن ایرانی طی ماه‌های آینده، خواستار در اولویت قرار گرفتن ثبت سفارش و خرید واکسن ضد کرونا شدند. اعضای سیاست‌گذاری تأکید کردند انتظار می‌رود دولت تمام راه‌ها را برای خرید واکسن کرونا امتحان و واکسن مناسب و ایمن را تهیه کند، بر همین اساس انتظار می‌رود بودجه کافی برای خرید واکسن در بودجه سال آینده پیش‌بینی شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها