دیاکو حسینی: برای تصویب FATF به اراده سیاسی نیاز داریم

کد خبر: 1039421

مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتزیک ریاست جمهوری با تاکید بر این که اف‌ای تی اف با یک اراده سیاسی ملی قابل حل است، گفت: باید این مساله فارغ از گرایش‌های سیاسی و با توجه به نظرات کارشناسی ارائه شده بررسی و درمورد آن تصمیم گرفته شود.

دیاکو حسینی: برای تصویب FATF به اراده سیاسی نیاز داریم

خبرگزاری ایسنا: دیاکو حسینی درباره انتشار اخباری مبنی بر موافقت مقام معظم رهبری با درخواست دولت برای بررسی مجدد اف‌ای تی اف گفت: در رابطه با اف‌ای تی اف پیش از این به طور مفصل مباحث کارشناسی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و تقریبا نگاه کارشناسی به این مساله به صورت کامل وجود دارد. اما آنچه در این نتایج مشخص است این که رعایت پروتکل‌های اف‌ای تی اف بخش جدایی ناپذیر ادغام اقتصاد کشور در نظام بین الملل به عنوان یک ضرورت است.

وی تصریح کرد: ما تنها کشوری نیستیم که می‌خواهیم به این نهاد ملحق شویم، اما نکته قابل توجه در مورد اف‌ای تی اف در کشور ما این است که عدم تصویب آن عمدتا با انگیزه و نیاز سیاسی و یا برداشت‌های ناقص و یا ناشی از یک بدبینی افراطی نسبت به این نهاد بوده است.

این پژوهشگر مسائل استراتژیک همچنین اظهار کرد: فکر می‌کنم دراین دوره جدید که رهبری برای بررسی مجدد آن دستور داده و موافقت کرده است باید فارغ از گرایش‌های سیاسی و با دقت بیشتر با توجه به نظرات کارشناسی درباره‌ی آن تصمیم گرفته شود.

حسینی خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد تصمیم رهبری به تمدید این موضوع نشان دهنده این است که چنین استعدادی در نظام وجوددارد و اهمیت آن در کشور قابل توجه است.

مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در خصوص ضرورت تصمیم اف‌ای تی اف اظهار کرد: تا زمانی که تحت تحریم‌های سنگین امروزی قرار داریم شاید تفاوت آن برای این که پروتکل‌ها را اجرا کنیم و یا نه و عملا نقل و انتقال مالی انجام شود قابل مشاهده نباشد، اما زمانی روشن می‌شود که تحریم‌ها برداشته شود.

وی تصریح کرد:، اما اگر این مقررات را نپذیریم در راس همه کشور‌ها، آمریکا خوشحال خواهد بود و بهانه‌ای برای سنگ اندازی بر تجارت بین الملل ایران و عدم دسترسی به حقوق ایران در نظام جهانی خواهد داشت.

این پژوهشگر مسائل استراتژیک افزود: اگر اف‌ای تی اف را بپذیریم در واقع پیام قوی از جانب ایران خواهد بود که مانعی برای گسترش تجارت وجود ندارد و ما می‌توانیم رشد و توسعه اقتصادی را شاهد باشیم. زیرا موانع تجارت خارجی برداشته می‌شود.

وی با تاکید بر این که امروز بحث پیوستن به اف‌ای تی اف کاملا بحثی استراتژیک است گفت: این مساله می‌تواند به طور مستقیم تلاش ایران برای لغو تحریم‌ها و رفع موانع تجارت خارجی را نشان دهد، اما باید در نظر داشته باشیم که به یک اراده سیاسی در داخل مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تصویب اف‌ای تی اف و حل آن در کشور نیاز داریم. در واقع این موضوع با اراده سیاسی ملی قابل حل است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها