پیام های یک سخنرانی مهم

کد خبر: 1039427

روزنامه‌های امروز توجه ویژه ای به سخنان بسیار مهم رهبر انقلاب داشته اند.

پیام های یک سخنرانی مهم

گروه سیاست سایت فردا - مقام معظم رهبری دیروز در جمع مسئولان برگزاری بزرگداشت شهید سردار سلیمانی به مسائل مختلفی از جمله خنثی‌کردن تحریم‌ها، تلاش برای رفع تحریم در صورت امکان، حل مشکلات قوا از طریق مذاکره و ... اشاره کردند. روزنامه‌های صبح امروز به صورت ویژه به این سخنان پرداخته اند. اغلب سرمقاله‌های امروز نیز به تحلیل فرمایشات دیروز رهبری اختصاص داشت.

هم افزایی ملی محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در سرمقاله «ایران» نوشت: «رهبر معظم انقلاب روز گذشته در دیدار با مســـئولان ســتاد بزرگـــداشت شـــهید ســـــلیمانی نکات و توصیه‌های مهمی را خطاب به مسئولان کشور بیان کردند. از تشریح جایگاه و نقش بی‌نظیر شهید سلیمانی در تحولات منطقه تا ضرورت خروج امریکایی‌ها از منطقه و توصیه به حل مشکلات از طریق همکاری و هم‌افزایی ملی و گفت‌و‌گوهای داخلی. ایشان همچنین در حوزه مراودات خارجی و بین‌المللی در عین حال که برقراری روابط با دنیای خارج را نفی نکردند اما تأکید داشتند که کلید حل مشکلات در داخل است. به تعبیر ایشان ما باید در حوزه‌های مختلف اقتصادی، دفاعی، اجتماعی و سیاسی قوی و قوی‌تر شویم تا بدخواهان ایران چشم به ضعف‌های ما نداشته باشند. به نظر می‌رسد مهمترین فراز سخنان رهبر معظم انقلاب همان تأکید همیشگی بر ضرورت همکاری‌ها و هم‌افزایی‌های ملی باشد چرا که وقتی این شیوه از تعامل و روابط داخلی جایگزین رفتارهای تقابلی شود... و یا به تعبیر ایشان صدای واحدی از ایران اعم از مردم و مسئولان بلند باشد، به معنای تقویت جبهه داخلی هم برای حل مشکلات داخلی و هم ابزار چانه‌زنی قوی در مناسبات و مراودات بین‌المللی است. اینکه ایشان این مهم را یادآوری می‌کنند شاید ناشی از آن باشد که روابط مسئولان در قوا و حوزه‌های مختلف آن‌گونه که شایسته و بایسته است، نیست حال آنکه هر عقل سلیمی می‌پذیرد در مواجهه با شرایط سخت، کدورت‌های شخصی یا رقابت‌های جناحی باید به مرتبه نازل‌تری از اهمیت برود و آنچه در اولویت قرار گیرد، مسائل و منافع کلان و ملی است. اینکه ایشان تأکید دارند رفع تحریم به‌دست طرف‌های خارجی است اما خنثی کردن اثر تحریم در داخل و به دست خود ماست نکته بسیار مهمی است که راه حل تحقق آن نیز در همان توصیه قبلی ایشان یعنی تقویت روحیه همکاری و هم‌افزایی ملی است.»

تحریف ممنوع حسین شریعتمداری، نیز در یادداشت روز خود با عنوان «تحریف ممنوع؛ آدرس سراب ندهید!» به توصیه‌های رهبری در جلسه دیروز اشاره کرده و نوشته است: «توصیه‌های حضرت آقا مانند همیشه با پیوست منطقی، علمی، تجربی و بسیار بدیهی همراه است و از جمله درباره یکی از مسائل مطرح این روزها، یعنی تحریم‌ها به وضوح حاکی از آن است که؛ اولاً؛ دولت نباید برای رفع تحریم‌ها در انتظار رئیس‌جمهور جدید آمریکا بماند.... ثانیاً؛ دشمن از تحریم‌ها به عنوان اهرم و حربه‌ای برای مقابله با ایران اسلامی استفاده می‌کند و بدیهی است هرگز از حربه‌ای که در اختیار گرفته، دست بر نمی‌دارد، چرا که دشمن است و بسیار ساده‌لوحانه است که از دشمن انتظار داشته باشید در گرماگرم جنگ (جنگ اقتصادی)، اسلحه خود (تحریم) را کنار بگذارد.... ثالثا؛ سه کشور اروپایی نیز قابل اعتماد نیستند و کسانی که برای رفع تحریم‌ها به همراهی آن‌ها دل بسته‌اند، به جای آب، آدرس سراب می‌دهند»

طلیعه سیاست اصولی احمد شیرزاد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب که سابقه حضور در کمیسیون امینت ملی مجلس را دارد در سرمقاله امروز «شرق» با عنوان «سخنانی برای طلیعه سیاست اصولی ایران» نوشت: «طنین سخن مقام معظم رهبری این است که ما با طرف‌های دیگری مواجهیم و نباید گفت‌وگوی داخلی قوا با زبان گزنده باشد و مجلس چاقوی دولت و نظام را تیز کند نه اینکه تیری را به سمت دولت پرتاب کند. به‌هر‌حال تجربه ورود مقام معظم رهبری در سطح رسمی به مسائل سیاست خارجی به همه طرف‌ها این پیام را می‌دهد که کشتی‌بان، مسیر را مشاهده کرده و مسئله رها‌شده نیست. ایشان معتقد است از موضع عزت، حکمت و مصلحت می‌توان از فرصت ایجاد‌شده در فضای پساترامپ استفاده کرد و البته هم‌زمان باید تحکیم فضای داخلی و صدای واحد در مذاکرات در دستور کار همه تصمیم‌گیران باشد»

پایان دوگانگی جاوید قربان‌اوغلی، دیپلمات پیشین در یادداشتی برای روزنامه «جهان صنعت» نوشت: «فرمایشات دیروز رهبری در دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت شهید سلیمانی هم از اقتدار لازم برخوردار بود و هم راهکارهایی را برای رفع دغدغه‌ای که رییس‌جمهور در نشست خبری خود مطرح کرده و مطالبه مردم است، داشت. به اعتقاد بنده سخنان رهبری درباره لغو تحریم با اظهارات رییس‌جمهور در این باره نوعی «همپوشانی» داشت. ایشان فرمودند اگر راهکاری برای لغو تحریم باشد، استقبال می‌کنند. این در حالی است که قبلا در این باره یک دوگانگی و تردید وجود داشت و عده‌ای بر آن بودند که با استناد به سخنان قبلی رهبری به نوعی تقابل در کشور دست بزنند. بنابراین از این منظر سخنان روز گذشته ایشان بسیار حائزاهمیت بود .اگر قبلا این باور شکل گرفته بود که چون لغو تحریم‌ها امکان‌پذیر نشده، باید در جهت بی‌اثر کردن تحریم‌ها حرکت کنیم، در صحبت‌های دیروز اما این بی‌اثر کردن را در کنار تلاش برای لغو تحریم‌ها قرار دادند.من به عنوان یک کارشناس این‌طور استنباط کردم که اگر راهکارهایی برای لغو تحریم وجود دارد، دست‌اندرکاران باید دنبال آن بروند، در عین حال باید اقتصاد را به قدری مقاوم کنیم که اگر به هر دلیلی تحریم‌ها ادامه یافت، کمترین آسیب به کشور برسد.در واقع ما بعد از فرمایشات دیروز رهبری از آن دوگانگی که برخی در کشور تلاش داشتند ایجاد کنند، خارج شدیم.»

آثار لغو تحریم‌ها حسن بهشتی‌پور، تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل نیز در سرمقاله «آرمان ملی» نوشت: « سخنراني رهـــبر انـــقلاب و تـــاکيد ايشان بر اينکه «اختلافات خود را با مذاکره با يکديگر حل کنيد... و آيا نمي‌شود با عنصر داخلي مذاکره و اختلافات را حل کرد؟» گوياي اين نکته مهم است که يک موضع وحدت و يکپارچه داشته باشيم، تا طرف مقابل آمريکا، اتحاديه اروپا و ديگر شرکت‌کنندگان در اين مذاکرات، بدانند اگر با طرف ايراني به نتيجه مي‌رسند، مورد حمايت هشتادميليون نفر قرار مي‌گيرد، نه اينکه سياست خارجه اسير بازي‌هاي جناحي شود. درواقع مشکلمان در برجام و FATF همين است که هرکدام براساس جناحي موضوع را تحليل مي‌کنيم و نه براساس اينکه چقدر به نفع کشور است و چقدر هزينه-فايده روي دست مردم مي‌گذارد و چقدر برايمان مشکل‌ساز خواهد شد. اشاره ايشان به تلف شدن وقت از سال 95 تاکنون، عدم اجراي تعهدات طرف مقابل به دلايل مختلف است و يکي ديگر از کارهايي که قبل از مذاکره بايد انجام داد، آسيب‌شناسي است که ببينيم دليل اجرا نشدن برجام فقط سياست‌هاي زياده‌خواهانه آمريکا بوده يا موانع ديگري هم بر سر اجراي برجام وجود داشته. به نظر مي‌رسد در اين‌باره هم بايد يک بررسي منصفانه، غيرجناحي، عميق و دقيق داشته باشيم تا سياست‌هاي گذشته را تکرار نکنيم.»

مثلث رفع تحریم، اتکا به خویش و گفتگوی داخلی روزنامه «اعتماد» نیز در سرمقاله خود با عنوان «مثل رفع تحریم، اتکا به خویش و گفت‌وگوی داخلی» به قلم علی صارمیان نوشته است: «اگر رهبري براي كساني كه در نظام در قواي مختلف، شاكله حكمراني را تشكيل مي‌دهند، حجت و برهان مسير در پيش است، به نظر مي‌رسد سه عنوان و تابلو براي همه آنان در جلسه رهبري با ديدار‌كنندگان براي راه آينده نظام رونمايي شد. اول اينكه بالاخره به صراحت بيان شد كه تحريم‌ها مقدس نيست. اگر بتوان آنها را برطرف كرد حتي يك ساعت هم تعلل جايز نيست. ... نظر دوم رهبري در مورد خوداتكايي است. خوداتكايي از منظر استقلال كشور از بيگانه امري ارزشمند است. ... خوداتكايي تصميمي براي رفع ضعف‌هاست نه تنگنايي براي محدوديت توانايي‌ها. مدل ايراني خوداتكايي سال‌هاست به خاطر اشتباهات راهبردي و ستيزندگي بي‌حاصل داخلي، خاك مي‌خورد تا آنجا كه هر جناحي، ديگري را به عدم كفايت در رعايت استقلال متهم مي‌سازد. اگر نتيجه مذاكرات با دنيا خوداتكايي باشد، اين امر سودمند را عقل تاييد مي‌كند وگرنه ارجاع مشكلات داخلي به تفقد بيگانه، فقط دست اضافي به بازي سردرگم داخلي خواهد افزود. مساله سوم گفت‌وگو است.رهبري اين مساله را خيلي روشن با مثالي ابراز مي‌كند. اگر راه‌حل مشكلات گفت‌وگو است، چرا در داخل گفت‌وگو‌ها شروع نشود. عقيده رهبري اين است كه ساختار قانوني در صورت اجماع مي‌تواند پاسخگوي بحران‌ها، مشكلات و گره‌هاي راه ايران باشد. اين گفت‌وگو بدون به رسميت شناختن يكديگر و عقبه هم امكان‌ناپذير است.»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها