تحریف دسته‌جمعی/ تلاش دولت برای دستاورد‌تراشی/ همگرایی اروپا علیه ایران 

کد خبر: 1039780

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

تحریف دسته‌جمعی/ تلاش دولت برای دستاورد‌تراشی/ همگرایی اروپا علیه ایران 

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«اعتماد» رویکرد جدید اروپایی‌ها در قبال ایران و برجام را زیر ذره‌بین قرار داده و با تیتر «بدهکاران طلبکار» که کاملا مناسب رویکرد فعلی اروپا است، سعی می‌کند به این پرسش که «آيا آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و تروييكاي اروپايي مسير بازگشت به برجام را تخريب مي‌كنند؟» پاسخ دهد. دبیر گروه دیپلماسی این روزنامه در گزارش خود آورده است: «بازيگران مستقيم و غيرمستقيم در توافق هسته‌اي از سه كشور اروپايي تا آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و البته متحدان عبري و عربي امريكا در منطقه غرب آسيا تمركز خود را بر اعمال فشار بر ايراني گذاشتند كه عملا در سه سال گذشته دستاورد اقتصادي ملموسي از برجام نداشته است. مجموع موضع‌گيري‌هاي اخير سه كشور اروپايي حاضر در برجام به اضافه اظهارات جسته و گريخته رافائل گروسي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نشان از نوعي همگرايي در مقابل ايران حداقل از سوي اروپايي‌ها را دارد. »

تحریف دسته‌جمعی/ تلاش دولت برای دستاورد‌تراشی/ همگرایی اروپا علیه ایران 

«شرق» روسای دو قوه مجریه و مقننه را عکس یک کرده و به صورت همزمان از نامه رئیس مجس به روحانی در باب اصلاح بودجه 1400 ، از ابراز بی‌اطلاعی سخنگوی دولت از وجود چنین نامه‌ای می‌گوید. این روزنامه اصلاح‌طلب می‌نویسد: «احتمال برگشت‌خوردن بودجه 1400 به دولت برای اصلاحات در اعداد و ارقام آن پس از آنكه یكی از نمایندگان مجلس از ارسال نامه محمد‌باقر قالیباف، رئیس مجلس به رئیس‌جمهور خبر داد، تقویت شد. به گفته این نماینده مجلس، قالیباف از روحانی خواسته كه بودجه 1400 را بر اساس نامه رهبری اصلاح كند. بنابراین به نظر می‌رسد با این نامه‌نگاری، باید بار دیگر بودجه به دولت بازگردانده شود تا اصلاحات مد‌نظر رهبری در بودجه اعمال شود. البته علی ربیعی، سخنگوی دولت در گفت‌وگو با «شرق» درباره ارسال این نامه اظهار بی‌اطلاعی می‌كند و پاسخ درباره این نامه و واكنش دولت را به روز شنبه موكول می‌كند.»

تحریف دسته‌جمعی/ تلاش دولت برای دستاورد‌تراشی/ همگرایی اروپا علیه ایران 

«وطن امروز» در تیتر یک امروز خود با عنوان «مزدوران حق‌التحریف» به روزنامه‌ها و رسانه‌های جریان رقیب انتقاد کرده و می‌نویسد:« روزنامه‌های حامی دولت با تحریف گستاخانه اظهارات رهبر انقلاب درباره ضرورت خنثی‌سازی تحریم‌ها باز هم نشان دادند زیست سیاسی خود را در تداوم وضعیت موجود و ادامه تحریم‌ها می‌دانند». این روزنامه اصولگرا همچنین در عکس یک خود، دولت را «تک‌مانده‌ای» می‌خواند تا بگوید که این دولت نمره قبولی ندارد. در این گزارش انتقادی آمده است: «با وجود تداوم ناکارآمدی مدیریت اجرایی مجلس دنبال تعامل و فرود آرام دولت است اما روحانی با عدم ابلاغ مصوبات مجلس دنبال ایجاد تنش و تقابل است».

تحریف دسته‌جمعی/ تلاش دولت برای دستاورد‌تراشی/ همگرایی اروپا علیه ایران 

«کیهان» نیز در تیتر یک خود همان خطی را رفته که «وطن امروز» می‌رود. این روزنامه اصولگرای با تیتر «خوش‌خدمتی به تحریم‌کنندگان با تحریف سازمان‌یافته» می‌نویسد: «مدعیان اصلاحات با تیترهایی تحریف آمیز، سعی کردند برداشت خاصی از بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب را منتشر و القا کنند که برای حل مشکلات کشور جز «انتظار نشستن برای رفع تحریم‌ها توسط دشمن» راه دیگری نداریم!؛ تحریف سازمان‌یافته‌ای که معنایی جز خوش‌خدمتی به تحریم‌­کنندگان نداشت.» این روزنامه اصولگرا در گزارشی نیز عملکرد دولت را مورد نقد قرار داده و با عنوان «بازی­‌های آماری مشکلات معیشتی مردم را حل نمی‌کند» می‌نویسد: «در شرایطی که آقای روحانی با توسل به بازی‌های آماری به‌دنبال دستاوردتراشی اقتصادی برای دولت است اما واقعیت‌ها نشان می‌دهد با این روش­‌ها مشکلات معیشتی مردم حل نمی‌شود.»

تحریف دسته‌جمعی/ تلاش دولت برای دستاورد‌تراشی/ همگرایی اروپا علیه ایران 

«آرمان ملی» گزارشی دارد با عنوان «قفلFATF برطلب‌های ايران از عراق،كره، چين و هند» و با اشاره به خبر امیدوار کننده موافق رهبری با تمدید مهلت رسیدگی به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، به نقل از یوسف مولایی، کارشناس حقوق بین‌الملل می‌نویسد: «بدون حل مساله FATFبا بازگشت آمريکا به برجام گرهي از مسائل کشور باز نمي‌شود». در ادامه این گزارش به نقل از عبدالرضا فرجي‌راد، تحليلگر سياسي نیز آمده است: «در صورتي که تحريم‌ها لغو شده، ايران قادر به فروش نفت شده و محدوديت‌هاي ايجادشده هم از بين برود، آنگاه ايران براي مبادلات تجاري و دريافت مطالبات خود از کشورهاي ديگر و همچنين دريافت پول نفت خود، نيازمند برقراري روابط بانکي و مالي است اما اکنون سد بزرگ و محکمي به ليست سياه FATFوجود دارد که انجام مبادلات مالي و برقراري روابط بانکي را اگر غيرممکن نکند، دشوار و با هزينه‌هاي زياد مي‌کند. اين استاد ژئوپولتيک دانشگاه افزود: ايران از برخي کشورها مانند عراق، کره جنوبي، هند، چين و... مطالباتي دارد که اين کشورها هنوز پول ايران را پس ندادند. بخشي از اين مساله به خاطر تحريم‌ها بوده اما بخشي هم به خاطر قرار داشتن ايران در ليست سياه FATFبوده که به روابط بانکي ايران و دنيا قفل زده است.»

تحریف دسته‌جمعی/ تلاش دولت برای دستاورد‌تراشی/ همگرایی اروپا علیه ایران 

«آفتاب یزد» در سرمقاله امروز خود به بودجه خبرگزاری خانه ملت خرده می‌گیرد و می‌نویسد: «جا داشت نمایندگان منتقد دولت و آنان که می‌گویند لایحه دولت سرتاپا ایراد دارد و مبهم است به این جدول نیز ورود می‌کردند و برای نمونه می‌پرسیدند خبرگزاری «خانه ملت» که خبرگزاری رسمی مجلس شورای اسلامی است به چه دلیل و برهانی باید طی یک سال بودجه 11میلیاردی داشته باشد؟!به عبارتی این خبرگزاری ماهیانه یک میلیارد تومان خرج بر روی دست بیت المال می‌گذارد که برای یک رسانه در این سطح گزاف و زائد به نظر می‌رسد.» این روزنامه اصلاح‌طلب در صفحات سیاسی خود نیز گزارشی با عنوان «قاطعیت در اخلافلگران و تسامح با فریب خوردگان» دارد که سراسر تعریف و تقدیرا ز قوه قضاییه است. در این گزارش به نکات درستی درباره عملکرد قوه قضاییه اشاره شده است اما معلوم نیست که شان نزول این گزارش چه بوده است!

تحریف دسته‌جمعی/ تلاش دولت برای دستاورد‌تراشی/ همگرایی اروپا علیه ایران 

«ایران» عکس یک خود را به تقدیر از پرستاران اختصاص داده و یک سلسله یادداشت و گفت‌وگو در این رابطه دارد. این روزنامه دولتی در شماره امروز خود نیز مثل خیلی از روزهای دیگری یادداشتی دارد به قلم علی ربیعی ، سخنگوی دولت. وی می‌نویسد: « از بین بردن آثار تحریم با همراه کردن جامعه است و در جریان تحریم‌شکنی باید هوشمندانه به پیش برویم. مخالفان خارجی تحریم‌شکنی می‌کوشند ساعت تحریم‌شکنی را از کار بیندازند. آگاهان اجماع دارند که دشمنان خارجی برجام همه تلاش خود را برای عدم تکرار تجربه برجام به کار برده و می‌برند و هیچ برجام یا تحریم‌شکنی را برنمی‌تابند. سیاست همسایگی سازنده و مسالمت‌آمیز مبتنی بر تقویت منافع متقابل مشروع و تلاش برای ساختن منطقه‌ای قوی‌تر، باطل‌کننده این‌گونه تلاش‌هاست. خنثی‌سازی تحریم و سمت‌گیری به سوی جهش تولید مستلزم محیط امن منطقه‌‌ای و به دست آوردن بازار منطقه‌‌ای است که به روی کالای ایرانی گشوده باشد و همزمان مراودات اقتصادی و فرهنگی با همسایگان را جهش‌وار ارتقا دهد. درست در همین نقطه است که شاهد تفرقه‌افکنی صهیونیستی هستیم که به دو شکل مختلف در جهت ایجاد شکاف و تعمیق اختلاف‌ها و تبدیل رقابت‌ها به دشمنی تلاش بی‌وقفه‌‌ای دارد.»

تحریف دسته‌جمعی/ تلاش دولت برای دستاورد‌تراشی/ همگرایی اروپا علیه ایران 

«جوان» اما به موضوع حضور نظامیان در انتخابات ریاست جمهوری 1400 پرداخته است. عبدالله گنجی در سرمقاله امروز جوان با تیتر «کلاهبرداری سیاسی با مغلطه نظامیان و انتخابات» می‌نویسد: «حرکت اعتراضی-روشنفکری- اصلاح‌طلبی از مدل برخورد با صداوسیما برای نظامیان استفاده می‌کنند. از یک طرف سال‌ها می‌گویند صداوسیما مخاطب ندارد و در عین حال اگر برنامه‌ای پخش شود که نمی‌پسندند فریاد برمی آورند که صداوسیما به کجا می‌رود؟ اینجا می‌گویند مردم به نظامیان رأی نمی‌دهند و از سوی دیگر احساس خطر می‌کنند و سازوکار حقوقی ورود نظامیان به انتخابات را نیز مخفی می‌کنند. بدون تردید منظور آنان از نظامیان سپاهیان است، چه سپاهیانی که قبلاً در سپاه بوده‌اند و چه آنان که بخواهند اکنون استعفا دهند و وارد انتخابات شوند. خوشبختانه هردو طیف از نسل اول سپاه هستند. درست است که به جهت حقوقی نظامی‌اند، اما از جهت رفتار و منش کمتر کسی سپاهیان را نظامی به معنی عرفی آن می‌داند. امام به آنان «نظامیان» نمی‌گفت. براساس آنچه از امام به‌صورت مکتوب مانده است، به سپاهیان می‌گفت، شما «سالک و موحد»، «مجاهد فی‌سبیل‌الله»، «پرچم‌داران عزت مسلمین»، «سپر حوادث کشور»، «همسنگر شهیدان»، «پیشکسوتان جهاد و شهادت» و... هستید».

تحریف دسته‌جمعی/ تلاش دولت برای دستاورد‌تراشی/ همگرایی اروپا علیه ایران 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها