پاسخ احمدی‌نژاد به احتمال ردصلاحیتش در 1400

کد خبر: 1041929

محمود احمدی نژاد درباره احتمال ردصلاحیت شدنش از سوی شورای نگهبان تاکید گفت: در باره این موضوع هم باید در وقت خودش صحبت کرد و در سئوال اول پاسخ آن را دادم.

پاسخ احمدی‌نژاد به احتمال ردصلاحیتش در 1400

گروه سیاسی فردا، محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «الشرق» به موضوعاتی درباره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و حضورش در این انتخابات پرداخته است. او در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چرا حاضر به گفت‌وگو درباره حضورش در انتخابات 1400 نیست، گفت: «من فکر می کنم که در باره هر موضوعی باید در زمان خودش صحبت شود. امروز مسائل مهمتری در منطقه و کشور ما جریان دارد که من وقتم را به آنها اختصاص داده ام. مسائل ملت ایران و عموم مسائل منطقه برای بنده اولویت دارد و تمرکز بنده نیز بر این گونه مسائل است و البته هر وقت لازم شد در باره انتخابات هم نظر خودم را مطرح خواهم کرد».

احمدی نژاد درباره احتمال ردصلاحیت شدنش از سوی شورای نگهبان تاکید کرده است: «در باره این موضوع هم باید در وقت خودش صحبت کرد و در سئوال اول پاسخ آن را دادم».

او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه به فرض اینکه شما کاندیدا شدید و در انتخابات به پیروزی رسیدید، در آن صورت ما در سیاست خارجی ایران چه تغییری را شاهد خواهیم بود، گفت: «فارغ از انتخابات، بنده همیشه دیدگاهم را در باره سیاست خارجی و تحولات بین المللی اعلام کرده ام و معتقدم که تحت هر شرایطی باید آن اصول را پیگیری کنیم زیرا در سایه آن بسیاری از مسائل و مشکلات منطقه ای و جهانی حل و فصل خواهد شد. بر این باورم که بین همه کشورها و ملت ها اصل بر رابطه بر اساس عدالت و احترام و دوستی است. عدالت، دوستی، احترام، رفاه و امنیت باید برای همه وجود داشته باشد»

او ادامه داد: «جهان در حال تغییرات صریحی است. دوره جناح بازی های سیاسی به پایان رسیده است. اینکه چندتا گروه تشکیل شوند و برای قدرت با یکدیگر رقابت کنند و ملت ها سوخت موتور این جناحهای قدرت باشند. اینکه یک عده قلیلی در دنیا تصمیم بگیرند و برای ملت ها تصمیم بگیرند. این دوره و دوره سلطه گری و داروینیسم سیاسی به پایان رسیده و فصل اعمال اراده ملت ها آغاز شده است. برای اینکه ما بتوانیم دنیای بهتری سرشار از امنیت و رفاه بسازیم و از آزادی و عدالت و احترام برخوردار باشیم، همه ملت ها و انسانها باید در این تلاش مشترک، مشارکت داشته باشند. هیچ فرد یا گروهی نباید خودش را برتر از دیگران بداند. من معتقدم که مسابقه ویرانگر تسلیحاتی باید کنار گذاشته شود و از بین برود و ادبیات تهدید و سلطه گری پایان یابد. دوستی و محبت و احترام باید جایگزین دشمنی و خودخواهی و برتری جویی شود».

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که گفته می شود که اگر شما رد صلاحیت شوید، قصد دارید اسراری را افشا کنید، آیا چنین چیزی درست است؟، گفت: «در خصوص انتخابات ان شاالله در وقتش صحبت خواهم کرد».

رئیس‌جمهور سابق کشورمان درباره تحریم‌ها نیز گفت: «تحریم‌های اقتصادی در واقع تحریم و فشار بر ملت ایران است و این کار خیلی زشتی است که برای تحمیل نظرات خود، به ملت فشار بیاورند. این رفتار ناشی از خوی استکباری است. من معتقدم که در داخل و خارج از کشور دو کار مهم باید انجام شود. در داخل کشور باید بر قدرت ملی و اراده و مشارکت عمومی ملت و مدیریت عالمانه، خدمتگزار، مردمی، دلسوز و تلاشگر تکیه شود. ایران به لحاظ ثروت انسانی و مادی بسیار غنی است و در صورتی که موانع برداشته شود و این ثروت و فرصت ها در اختیار ملت قرار بگیرد، کشور به سرعت در تراز کشورهای پیشرفته و مرفه قرار خواهد گرفت و در سطح خارجی و بین المللی نیز باید توسعه ارتباطات و استفاده از ظرفیت های بین المللی و دوستان مدنظر قرار بگیرد».

او دیدگاه خود درخصوص رابطه ایران و عربستان را هم اینگونه بیان کرد: «ما در منطقه هیچ اختلاف اساسی با یکدیگر نداریم. صدها سال با برادری و دوستی با هم زندگی کرده ایم و باید زندگی کنیم. عامل اصلی مشکلات منطقه سیاست های قدرت های فرامنطقه ای است. دخالت بیگانگان و تلاش برای تحریک و تفرقه نقش اصلی را در مشکلات ما دارد. البته طرفهای منطقه ای هم باید هوشمندی بیشتری از خودشان نشان دهند. شما می دانید که قدرت های جهانی می خواهند تفرقه و درگیری و جنگ باشد تا اولا بتوانند سلاح بفروشند و ثانیا بر منطقه انرژی و فرهنگ جهان مسلط باشند. شما روزی را تصور کنید که ایران، عربستان و بقیه کشورهای منطقه به طور کامل متحد باشند و کنار هم قرار بگیرند. من معتقدم که چنین شرایطی به نفع تمام مردم منطقه و کل ملت های جهان خواهد بود و معادلات منطقه ای و جهانی به نفع ملت ها و آزادی و عدالت تغییر خواهد کرد... علت اصلی سیاست ها و دخالت های قدرت های فرامنطقه ای است که به دنبال اهداف خودشان هستند و می خواهند هم سلاح بفروشند و هم بر منطقه انرژی و فرهنگ مسلط باشند. آنها به دنبال درگیری و اختلاف هستند. البته دولتها و طرفهای منطقه ای هم باید هوشمندی بیشتری به خرج بدهند. من معتقدم غفلت هایی اتفاق افتاده که شرایط را به اینجا رسانده است».

او همچنین درباره انتخابات آمریکا و پیروزی جو بایدن هم گفت: «به نظرم تاثیر قابل توجهی ندارد. سیاست خارجی آمریکا را هیات حاکمه پشت صحنه تعیین می کند و روسای جمهور نقش کمی در آن دارند. آن سیاست ها باید تغییر کند تا ما شاهد تغییراتی در رفتار مقامات آمریکایی در سطح بین الملل باشیم».

او همچنین در پاسخ به این پرسش که انتخابات ایران چه تأثیری بر مناسبات ایران و آمریکا خواهد داشت، گفت: «ایران کشور مهمی است و تحولات ایران همیشه برمنطقه و جهان تاثیر داشته است. من معتقدم دلیلی برای تقابل بین ملت ها و دولت ها وجود ندارد. رابطه سازنده برای همکاری میان ملت ها اصلی است که به نفع همه ملت هاست و کشورها می توانند روابط خارجی خود را برپایه آن تنظیم کنند. من معتقدم که ایران و آمریکا هم سرانجام باید یک روزی بنشینند و بر اساس عدالت و احترام و رعایت حقوق همه ملت ها مسائل میان خود را حل کنند. فکر می کنم که این اتفاق خواهد افتاد».

احمدی‌نژاد درباره اینکه آیا ممکن است آمریکا در پس جنگی در منطقه باشد، اظهار کرد: «من فکر می کنم که شرایط منطقه بسیار خطیر است. منطقه ما امروز از هرزمان دیگری به جنگ نزدیک تر است. هر نوع جنگ در منطقه ما به ضرر همه ملت ها و دولت های منطقه است و فقط جهان خواران و قدرت های سلطه گر از آن منتفع می شوند. دشمنان ملت ها طالب جنگ هستند. هر کس دوست ملت هاست باید با تمام توان از وقوع هر جنگی جلوگیری کند. جنگ خواست شیاطین است و هیچکس نباید از آن استقبال یا حمایت کند. ملت ها با هم جنگی ندارند ولی قربانی هر جنگی هستند که اتفاق بیفتد. جنگ خواست قدرت هاست نه ملت ها. آثار جنگ ممکن است تا قرنها روابط ملت ها را تحت تاثیر سوء قرار دهد. منطقه ما هنوز از آثار جنگ صدام علیه ایران و کویت و جنگ آمریکا علیه عراق دارد رنج می برد. اصل در روابط کشورها باید بر دوستی واحترام و همکاری باشد. من معتقدم هر کسی امروز گامی در جهت جلوگیری از جنگ بردارد، در تاریخ، نامش به نیکی ثبت خواهد شد و هر کسی در جهت جنگ حرکت کند، فارغ از نتایج زودگذری که ممکن است داشته باشد، نامش به زشتی در تاریخ ثبت خواهد شد. عقلا نباید اجازه دهند جنگی در منطقه اتفاق بیفتد و من امیدوارم که اینطور شود».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها