تمام قد به احترام سردار/ همتی زیر تیغ نقد اصلاح‌طلبان/ پیشنهاد آمریکا و رای قابل تامل همسایگان

کد خبر: 1042684

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

تمام قد به احترام سردار/ همتی زیر تیغ نقد اصلاح‌طلبان/ پیشنهاد آمریکا و رای قابل تامل همسایگان

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«آرمان ملی» عملکرد عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی را نقد می‌کند و در گزارشی با عنوان «سلطان نوسان؛ دست در جیب مردم» که عکس یک هم شده، می‌نویسد: «دو سال و پنج ماه قبل و زمانی که پس از التهابات بازار ارز، سکاندار قبلی به قول خودش دیگر نمی‌دانست چه باید بکند، ریاست بانک و نهاد مجری تصمیمات پولی و مالی دولت را به او دادند و برایش شعر‌ها و شعار‌ها سرودند و سر دادند که او آمد! نامش عبدالناصر همتی است. او برنامه داشت، اما نتیجه اصلاحات اقتصادی‌اش در عمل کمی سر از جیب مردم درآورد. آمدنش آنقدر هیجان داشت که همان ابتدا دلار جهشی دوبرابری را ثبت کرد، اما دیری نگذشت که با اقدامات خود و دوستانش و برای چیدن مقدمات برنامه‌هایش، هیجان بازار را آرام ساخت. در ابتدا با مدیریت اینستاگرامی و علمی و هدایت و نظارت بر نقدینگی و البته از سر ناچاری توانست سال را لنگان‌لنگان به پایان ببرد و ضمن تاکید بر عادی و تحت کنترل بودن شرایط به بیان محاسباتش از قیمت ارز بپردازد. آغاز سال ۱۳۹۸ ارز با روندی طبیعی و متناسب با تورم اندکی افزایش یافت، اما خیلی زود جشن تولد یک‌سالگی حضورش فرامی‌رسید و نیاز به نمایشی تمام‌عیار بود. او که از همان ابتدا جریان نقدینگی را به دست گرفته بود با محدود کردن تخصیص ارز برای واردات طیف وسیعی از اقلام و ارائه خدمات و هدایت پول به سمت بورس با تضعیف سمت تقاضا، قیمت ارز و طلا را وارد روندی کاهشی کرد تا جایی که برای خرید سکه، مبلغی پایین‌تر از ارزش ذاتی آن پرداخت می‌شد! به هر حال خودش می‌دانست نمی‌شود مدت زیادی به این وضع ادامه داد، اما باز با مدیریت نوسانی و اینستاگرامی و حضور میدانی در سایه جناب فردوسی، اخلالگران را تهدید می‌کرد و احتمالا اگر صرافان محله جناب فردوسی از قیمت‌های این روز‌ها اطلاع داشتند با برچسب «برای بازرسی به اینستاگرام ما مراجعه کنید» به استقبالش می‌رفتند.»

تمام قد به احترام سردار/ همتی زیر تیغ نقد اصلاح‌طلبان/ پیشنهاد آمریکا و رای قابل تامل همسایگان «اعتماد» عکس یک خود را به سالگرد درگذشت سردار سلیمانی اختصاص داده و یک سلسله یادداشت و گفتگو با مجید انصاری-مجتبی امانی - ناصر ایمانی - ناظم دباغ - صباح زنگنه- سیدمحسن حکیم محمود صادقی - عباس عراقچی- سینا عضدی- احمد مازنی - ایرج مسجدی - امیر موسوی- علی موسوی خلخالی - اردشیر نوریان و ... دارد. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری نیز به ماجرای مخالت آمریکا با بودجه سازمان ملل و بی‌نتیجه ماندن این مخالفت پرداخته است. اعتماد در گزارشی با عنوان «اصرار بر اثبات انزوا» در این باره می‌نویسد: «زمانی که موعد رأی‌گیری پیرامون پیشنهاد امریکا فرا رسید ۱۱۰ کشور علیه این پیشنهاد رأی دادند، ۱۰ کشور با آن موافقت کردند، ۳۲ کشور ترجیح دادند رأی خود را ممتنع اعلام کنند و ۴۱ کشور نیز راه غیبت در رأی‌گیری را در پیش گرفتند. بر اساس آرای اعلام شده، تنها بحرین، جیبوتی، السالوادور، هاییتی، میکرونزیا، مراکش، عربستان سعودی، یمن و اسراییل با امریکا همراهی کردند که این موضوع با توجه به فشار‌هایی که ایالات متحده در ماه‌های گذشته برای هم‌صدا شدن دیگران علیه توافق هسته‌ای ایران وارد می‌آورد جالب توجه بود. آرای ۱۵ کشور همسایه زمینی و دریایی ایران نیز قابل تأمل است: روسیه، ترکیه، پاکستان، قزاقستان، آذربایجان و ارمنستان کشور‌هایی بودند که با پیشنهاد امریکا مبنی بر تشکیل کمیته تحریم و کاهش بودجه اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ مخالفت کردند. عراق، عمان، قطر، امارات و کویت به این پیشنهاد رأی ممتنع دادند و افغانستان و ترکمنستان نیز ترجیح دادند در رأی‌گیری حاضر نباشند. در میان این ۱۵ کشور تنها عربستان سعودی و بحرین با پیشنهاد امریکا موافق بودند که در نهایت با عدم تصویب آن، به هدف خود یعنی بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران دست نیافتند.»

تمام قد به احترام سردار/ همتی زیر تیغ نقد اصلاح‌طلبان/ پیشنهاد آمریکا و رای قابل تامل همسایگان

«وطن امروز» تمام قد به احترام سردار سلیمانی ایستاده و وی را «علمدار ولایت» می‌خواند. این روزنامه اصولگرا در گزارشی با عنوان «خون احیاگر» می‌نویسد: «شاید مهم‌ترین مساله‌ای که در این زمینه به شهید سلیمانی این فرصت را داد که تبدیل به یک الگوی هویتی برای تمام آحاد اجتماعی ایران شود آن بود که فراتر از میدان رزم و شیوه فرماندهی، یک نشان تمام‌عیار از اصول و ارزش‌های جامعه خود بود. او درست در زمانی که جامعه ایران رگه و ریشه‌هایی از چندپارگی را بر تن خود احساس می‌کرد به عنوان یک فرمانده ملی در برابر خطرناک‌ترین گروه‌های تروریستی ایستاد و تا زمان به زانو درآوردن آن‌ها از پا ننشست. آغاز میدان‌داری او در جهاد علیه این گروه‌ها درست در نقطه‌ای بود که کمتر تحلیلگری نسبت به سرانجام فتنه آمریکا در منطقه غرب آسیا به رخ دادن آنچه حادث شد فکر می‌کرد، اما تیزبینی و فرصت‌شناسی او در شناخت بحران خونینی که در حال شکل‌گیری بود باعث شد بعد‌ها که ایران از گزند این خطر بزرگ در امان ماند او به عنوان یک قهرمان ملی برای آحاد ایرانیان مورد احترام قرار بگیرد. مضاف بر این، نقش کلیدی این سردار شهید در صیانت از حرم آل‌الله در جدال با گروه‌های تکفیری باعث شد او فراتر از یک سرباز حافظ وطن، به عنوان مدافع حریم مقدسات نیز به حساب آید. مهندسی دقیق شهید سلیمانی در نسبت‌سنجی میان ۲ عنصر ملیت و دیانت باعث شد نه‌تن‌ها عملیات‌های برون‌مرزی به تشدید این دوگانه منتهی نشود که از فضای متلاطمی که در این باره در جامعه شکل گرفته بود بکاهد». این روزنامه اصولگرا خبر فوت آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی را نیز با تیتر «رحلت عمار ولایت» پوشش داده است.

تمام قد به احترام سردار/ همتی زیر تیغ نقد اصلاح‌طلبان/ پیشنهاد آمریکا و رای قابل تامل همسایگان

«کیهان» تیتر یک خود را به مراسم بزرگداشت سردار سلیمانی اختصاص و سخنان سردار قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه را با تیتر «انتقام سخت قطعی است حتی از درون آمریکا» پوشش داده است. این روزنامه همچنین گفت‌وگویی دارد با حسین امیرعبداللهیان» دستیار ویژه رئیس و مدیرکل بین‌الملل مجلس و سخنگوی ستاد مردمی گرامیداشت سالگرد شهادت سردار سلیمانی. کیهان در یادداشت روز خود با عنوان «ادامه راه به فرماندهی حاج اسماعیل سلیمانی» نیز نوشته است: «سردار حاج قاسم سلیمانی هنوز در منطقه، فرماندهی می‌کند، ساز و کاری که او در جای جای منطقه به وجود آورد، هنوز و تا ده‌ها سال دیگر کار می‌کند، نیرو‌هایی که او تربیت کرد و عدد واقعی آن به میلیون‌ها نفر می‌رسد، حضور دارند و مهم‌تر از آن منطق سردار سلیمانی در مواجهه با مسایل مهم بین‌المللی و منطقه‌ای بر جای خود باقی است. آمریکا امروز از سوی همه ملت‌های منطقه، «دشمن» دیده می‌شود. این منطق منطقه ماست که آینده را «معماری تازه» خواهد کرد.»

تمام قد به احترام سردار/ همتی زیر تیغ نقد اصلاح‌طلبان/ پیشنهاد آمریکا و رای قابل تامل همسایگان

«شرق» اسحاق جهانگیری را به بهانه گفت‌وگوی وی با «جماران» و اشاره به ارتبارط نزدیکش با سردار سلیمانی عکس یک کرده و در گزارشی با عنوان «ارتباط سردار با بزرگان اصلاح‌طلب» به نقل از وی می‌نویسد: «این اواخر یک وقت با ایشان خیلی مفصل راجع به اختلافات برخی شخصیت ها، به‌طور خاص درباره آقای خاتمی صحبت کردم که تا چه زمانی می‌توانیم این وضعیت را ادامه بدهیم و چقدر به مصلحت کشور است؟ ایشان خیلی علاقه‌مند بود که کمک کند. من فکر می‌کنم آخرین جلسه‌ای که با ایشان داشتیم و سر این مسائل هم بود، اول آذر سال گذشته بود. صبح جمعه‌ای بود که به دفتر ایشان رفتیم و یکی دیگر از دوستان و مسئولان بالای امنیتی کشور نیز حضور داشت و سه نفر بودیم. در واقع تدبیر سردار این بود که سه‌نفری صحبت کنیم. آنجا خیلی بحث کردیم و به جمع‌بندی روشنی رسیدیم و قرار شد که یک‌سری اقداماتی را من انجام بدهم؛ اقداماتی که بنا شد من انجام بدهم، عمدتا این بود که با برخی از دوستان باید گفتگو می‌کردم و آن‌ها کار‌هایی انجام می‌دادند. اقداماتی هم باید دوستان امنیتی انجام می‌دادند و نهایتا یک‌سری اقدامات هم سردار سلیمانی باید انجام می‌داد. اقداماتی که ما باید انجام می‌دادیم، انجام شد».

تمام قد به احترام سردار/ همتی زیر تیغ نقد اصلاح‌طلبان/ پیشنهاد آمریکا و رای قابل تامل همسایگان

«روزنامه ایران» در صفحه نخست خود یک عکس تمام قد از سردار سلیمانی و به مناسبت سالگر شهادت وی یک ویژه نامه منتشر کرده است. این روزنامه دولتی در صفحات سیاسی خود نیز طی گزارشی با عنوان «هشدار صریح به تحرکات ماجراجویانه امریکا» می‌نویسد: «تحرکات نظامی پیدا و پنهان نیرو‌های نظامی امریکا در آب‌های خلیج فارس، محور اصلی رایزنی‌های وزیر امور خارجه با همتایان عربی خود و نامه ایران به شورای امنیت سازمان ملل است. کمی پس از آنکه منابع خبری از طرح‌های پنهان دولت ترامپ برای ماجراجویی پیش از رسیدن جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب امریکا خبر دادند، حمله موشکی به سفارت امریکا در بغداد طی چند روز گذشته فرصتی را برای بهانه جویی‌های جدید کاخ سفید فراهم کرد تا عواقب این حملات نظامی به نمایندگی امریکا در بغداد را متوجه تهران کند، اگر چه در یک نشست امنیتی مهم در کاخ سفید که با حضور مقامات ارشد دستگاه‌های اطلاعاتی و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی برگزار شد، گزینه حمله نظامی به ایران چندان مورد اعتنای فرماندهان نظامی این کشور قرار نگرفت، اما این مسأله مانع از فرستادن پیام‌های تهدید‌آمیز رئیس‌جمهوری امریکا علیه ایران نشده است؛ تهدیدی که تقریباً در بحبوحه سالروز شهادت سردارسلیمانی فرمانده پیشین سپاه قدس ایران و حمله تلافی جویانه ایران به پایگاه نظامی امریکا در عراق مطرح می‌شود به موازات حمله در بغداد و چنین تهدیداتی بود که امریکا بمب‌های افکن‌های استراتژیک B۵۲ خود و نیز ناو هواپیمابر غول پیکر خود را که یکی از بزرگ‌ترین ناو‌های هواپیمابر جهان است، به منطقه ارسال کرد. انتشار اخباری مبنی بر ارسال یک زیردریایی رژیم اسرائیل از کانال سوئز به سمت آب‌های خلیج فارس هم باید به این مجموعه تحولات افزود.»

تمام قد به احترام سردار/ همتی زیر تیغ نقد اصلاح‌طلبان/ پیشنهاد آمریکا و رای قابل تامل همسایگان

«آفتاب یزد» تیتر یک خود را به رای ممتنع عراق در جریان رای گیری درباره مخالفت آمریکا با بودجه سازمان ملل اختصاص داده و ضمن آنکه این اقدام را از روی ترس می‌داند، به نقل از محمدصالح صدقیان، کارشناس مسائل منطقه می‌نویسد: «خبر موثق دارم که دستور اعلام رای ممتنع از بغداد به آقای بحرالعلوم نماینده عراق در سازمان ملل مخابره شده است، اما فراموش نکنید جوی که اینک در عراق توسط آمریکایی‌ها به وجود آمده، جوی ترسناک، غیرقابل کنترل و در عین حال حساس است! این رای گیری، به خودی خود غیرقانونی، بدون اثر و صرفاً یک ماجراجویی خبیثانه از سوی ترامپ و تیم شکست خورده‌ی او است و همه‌ی آگاهان می‌دانند حتی اگر عراق رای مثبت می‌داد نیز تاثیری در اصل موضوع نداشت. این که بخواهیم بپذیریم که مواضع عراق در تضاد با ایران و منافع تهران است دقیقا افتادن در همان ورطه‌ای است که مثلث عبری ـ عربی ـ آمریکایی طراحی کرده‌اند در حالی که می‌دانیم منصورالکاظمی هیچ زاویه‌ای با جمهوری اسلامی ایران ندارد و آمریکا در تلاش است تا مخالف این واقعیت را به رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای دیکته کند.»

تمام قد به احترام سردار/ همتی زیر تیغ نقد اصلاح‌طلبان/ پیشنهاد آمریکا و رای قابل تامل همسایگان

«جوان» با تیتر «وحشت از مطالبه انتقام» سردار سلیمانی را عکس کرده و نوشته است: «دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا آخرین روز‌های خود در کاخ سفید را هم دارد در وحشت انتقام ایران سپری می‌کند، مسئله‌ای که باعث شده آرایش نظامی امریکایی‌ها و استقرار تسلیحات جدید در نزدیکی مرز‌های ایران، سطح تنش‌ها را به اوج خود برساند. در حالی که مقامات ایران به صراحت اعلام کرده‌اند که دنبال جنگ نیستند، امریکایی‌ها از ترس واکنش احتمالی ایران در سالگرد ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس ایران در آماده‌باش کامل قرار گرفته‌اند، اما جمع‌بندی امریکایی‌ها نسبت به موضع ایران یکدست نیست.»

تمام قد به احترام سردار/ همتی زیر تیغ نقد اصلاح‌طلبان/ پیشنهاد آمریکا و رای قابل تامل همسایگان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها