تناقضات دموکراسی در غرب/ ثمره تورم برای دولت؛ کاهش ارزش بدهی‌ها / واکسن مورد اعتماد

کد خبر: 1044076

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

تناقضات دموکراسی در غرب/ ثمره تورم برای دولت؛ کاهش ارزش بدهی‌ها / واکسن مورد اعتماد

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«شرق» تیتر یک خود را به مساله بدهی‌هایی که روی دست دولت سیزدهم می‌ماند، اختصاص داده است. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش خود می‌نویسد: «حسین راغفر، کارشناس اقتصادی میزان بازپرداخت اصل و فرع بدهی دولت برای سال ۱۴۰۱ از محل اوراق منتشرشده را رقمی معادل صد هزار میلیارد تومان اعلام می‌کند.... دولت سال ۹۹، حدود ۳۳ هزار میلیارد تومان از بورس درآمد کسب کرد. دولت از دو منظر در این بازار سود برد. اول از فروش دارایی‌های خود با قیمت‌هایی بیش از ارزش واقعی و دوم از کاهش ارزش بدهی‌هایش؛ به عبارت دیگر، از محل رشد کاذبی که به بورس وارد شد، تورمی شکل گرفت و ازطریق تورمی که در بازار به‌وجود آمد ارزش بدهی‌های دولت کاهش پیدا کرد. در اقتصاد ایران بزرگ‌ترین بدهکار خود دولت است. اگر بدهی‌های دولت را با قیمت روز محاسبه کنیم، خواهیم دید ارزش بدهی‌های دولت به‌دلیل تورم به‌شدت کاهش پیدا کرده است.» این روزنامه اصلاح طلب در گزارش دیگری نیز با عنوان «گزینه‌های باقی مانده واکسن برای ایران» می‌نویسد: «ماجرای واکسن کرونا برای مردم ایران حالا پیچیده‌تر شده و به چندین گزینه خلاصه می‌شود؛ واردات از چین و روسیه، همکاری با کوبا برای ساخت واکسن یا واکسن شرکت‌های داخلی. به نظر می‌آید گزینه آخر یعنی ساخت واکسن داخلی اصلی‌ترین و جدی‌ترین گزینه وزارت بهداشت و مسئولان سیاست‌گذار در حوزه سلامت جامعه است، هرچند هنوز هیچ واکسن ایرانی‌ای به موفقیت کامل برای واکسینه‌کردن جامعه دست پیدا نکرده و تمام گزینه‌ها در مراحل تست و آزمایش هستند که ممکن است نتیجه این آزمایش‌ها موفقیت‌آمیز باشد یا نباشد.»

تناقضات دموکراسی در غرب/ ثمره تورم برای دولت؛ کاهش ارزش بدهی‌ها / واکسن مورد اعتماد

«اعتماد» عکس یک خود را به روند انتقال قدرت در آمریکا و آخرین وضعیت ترامپ اختصاص داده است. این روزنامه اصلاح‌طلب با عنوان «رییس‌جمهورکودتا چی» به درخواست نمایندگان کنگره امریکا برکناری یا استیضاح او پر‌اخته و می‌نویسد: «ساعاتی از شب نگذشته بود که کری بوش، عضو دموکرات مجلس نمایندگان طرحی را برای استیضاح دونالد ترامپ ارایه داد. این طرح با استقبال دیگر دموکرات‌ها رو‌به‌رو شد و آن‌ها گفتند تمام تلاش‌شان را به کار خواهند بست تا دونالد ترامپ در روز‌های باقیمانده تا پایان دوره‌اش برکنار شود، اما بزرگان حزب دموکرات طرح دیگری را روی میز داشتند. روز پنجشنبه نانسی پلوسی و چاک شومر رهبران دموکرات‌ها در کنگره خواستار اجرای متمم ۲۵ قانون اساسی شدند. مطابق متمم ۲۵ قانون اساسی امریکا چنانچه معاون ریاست‌جمهوری و اعضای کابینه تشخیص دهند که رییس‌جمهور به لحاظ جسمی یا روانی دیگر قادر به هدایت امور نیست، می‌توانند با استناد به این متمم امور را به معاون ریاست‌جمهوری بسپرند.» این روزنامه اصلاح‌طلب در بخش سیاست نیز از جدی شدن کاندیداتوری محسن رضایی در انتخابات ریاست جمهوری خبر می‌دهد.

تناقضات دموکراسی در غرب/ ثمره تورم برای دولت؛ کاهش ارزش بدهی‌ها / واکسن مورد اعتماد

«آرمان ملی» سیدحسن خمینی و آن بخش از حرف‌هایش در مراسم سالگرد مرحوم هاشمی که رنگ و بوی انتخاباتی داشت را عکس یک کرده است. یادگار امام در این مراسم تاکید کره بود که «اگر به هر علتی این جامعه به کسی نیاز پیدا کرد، نسبت به مسئولیت نباید شانه خالی کنیم.» این روزنامه اصلاح‌طلب از میان سخنان دیروز رهبری نیز آن بخشی که به واکسن کرونا اختصاص داشت را تیتر کرده است. مقام معظم رهبری ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور را ممنوع اعلام کرده و گفتند: «آمریکایی‌ها اگر توانسته بودند واکسن تولید کنند این افتضاح کرونایی در کشورشان به‌وجود نمی‌آمد که در یک روز حدود ۴ هزار نفر تلفات داشته باشند. ضمن اینکه اساسا به آن‌ها اعتمادی نیست و گاهی این واکسن‌ها را برای آزمایش بر روی ملت‌هاست.»

تناقضات دموکراسی در غرب/ ثمره تورم برای دولت؛ کاهش ارزش بدهی‌ها / واکسن مورد اعتماد

«آفتاب یزد» قضایای حمله به کنگره و وضعیت ترامپ را عکس یک کرده و با تیتر «حذف ترامپ برای همیشه» به نقل از علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌المللی می‌نویسد: «تن‌ها راه باقی مانده برای ترامپ بازگشتن به همان «بیزینس» است». این روزنامه اصلاح‌طلب در پوشش سخنان دیروز رهبری را نیز آن بخشی که به واکسن مربوط بود را از همه مهم‌تر یافته و در سرمقاله خود با عنوان «سه نکته درمورد واکسن آمریکایی» می‌نویسد: «اول اینکه تقویت و پیگیری موضوع تولید واکسن مهم و حیاتی است، دوم واردات واکسن به طور کلی نهی نشده است و گزینه‌های متعددی در دنیا برای خرید وجود دارد و سوم آنکه مبادا تحولات اخیر منجر به پیدایش و تقویت بازار قاچاق واکسن کرونا شود. در هر سه مورد مسئولان مرتبط وظیفه خطیری دارند.»

تناقضات دموکراسی در غرب/ ثمره تورم برای دولت؛ کاهش ارزش بدهی‌ها / واکسن مورد اعتماد

«ایران» با تیتر آمریکایی به بیان نظر کارشناسان و تحلیل‌گران داخلی و خارجی درباره وقایع اخیر در آمریکا پرداخته است. این روزنامه در یادداشتی به قلم یوسف مولایی، کارشناس حقوق بین‌الملل نوشته است: «به‌نظر می‌رسد که دموکراسی امریکایی به‌لحاظ محتوا از درون پیر و فرتوت شده است و با نوار رنگ و لعاب چین و چروک‌های خود را از چشم‌ها پنهان می‌دارد. اما در درون انباشته از زخم‌ها و درد‌های مزمن است. ایرادات وارده به شکل دموکراسی در امریکا محتوای آن را تحت تأثیر قرار داده است. به‌طوری که امروز بر پایه شاخص‌های واقعی حقوق بشر فاصله دهک‌های اول و پایین آن به قدری زیاد است که اصلاً قابل اندازه‌گیری نیست. چهره دیگر امریکا تبعیض نسبت به بومیان، سرخ‌پوستان، سیاه‌پوستان و رنگین پوستان مهاجرین، زنان، کارگران همیشه در دل دموکراسی امریکا جریان داشته و امکان محو کلیه اشکال تبعیض در آن، خارج از ظرفیت دموکراسی امریکا است. از درون بحران دموکراسی یا بحران مشروعیت جریان‌های فکری و سیاسی جدیدی وارد عرصه کشمکش‌های سیاسی و اجتماعی شده است که در خارج از حوزه عملکردی حزب دموکرات و حزب جمهوریخواه فعالیت می‌کنند از قبیل جریان ضد وال‌استریت و ضد‌جهانی‌سازی و جریان حامیان محیط زیست و در داخل دو حزب حاکم جریان برنی ساندرز و ترامپ مطرح شدند که هر دو جریان ضرورت تغییر در نظام سیاسی موجود را مطرح می‌کنند انتخابات اخیر امریکا نشان داد که جامعه امریکا به سرعت به طرف دوقطبی و چندقطبی شدن حرکت می‌کند و فضای پساانتخابات تحت تأثیر مطالبات انباشته در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی قرار خواهد گرفت و زمینه و بستر تشدید پوپولیسم و ظهور ترامپ‌های افراطی‌تر وجود دارد.»

تناقضات دموکراسی در غرب/ ثمره تورم برای دولت؛ کاهش ارزش بدهی‌ها / واکسن مورد اعتماد

«وطن امروز» ماجرای حمله طرفداران ترامپ به کنگره را عکس یک کرده و در گزارشی با عنوان «خانه خراب» نوشته است: «آمریکا عجیب و غریب‌ترین چهارشنبه و پنجشنبه تاریخ خود را پشت سر گذاشت. حمله صد‌ها نفر از حامیان ترامپ که تنها لحظاتی بعد از پایان سخنرانی او از در و دیوار وارد ساختمان کنگره شده و با حمله به پلیس و نیرو‌های امنیتی چندساعتی آنجا را تسخیر کرده و همچون فاتحان برلین روی صندلی نانسی پلوسی نشستند، دنیا را در بهتی بزرگ فرو برد.» گروه سیاسی این روزنامه در گزارش دیگری از استاندارد‌های دوگانه آمریکا درباره آزادی نوشت و اتفاقات رخ داده را با نمونه‌های وطنی آن مقایسه کرد. وطن امروز در بخشی از گزارش خود با عنوان «خس و خاشاک‌های واشنگتنی» نوشت: «فراتر از واکنش ساختار سیاسی آمریکا در صیانت از عنصر امنیت با ایجاد محدودیت برای رئیس‌جمهور و نیمی از شهروندانش، می‌توان به بررسی ادبیات مقامات این کشور در مواجهه با آشوب حامیان ترامپ و مقایسه آن با ادبیاتی که در توصیف فتنه‌گران در سال ۸۸ استفاده می‌کردند نیز پرداخت. برای نمونه جو بایدن، رئیس‌جمهور برگزیده آمریکا در واکنش به حوادثی که در کنگره این کشور رخ داد، معترضان را با الفاظ «تروریست» و «اراذل و اوباش» مورد خطاب قرار داد.» این روزنامه اصولگرا از میان سخنان رهبری نیز آن بخشی که فرموندن «آمریکا مسخره دنیا شده است» را به عنوان تیتر برگزیده است.

تناقضات دموکراسی در غرب/ ثمره تورم برای دولت؛ کاهش ارزش بدهی‌ها / واکسن مورد اعتماد

«کیهان» برای تیتر یک خود آن بخش از سخنان مقام معظم رهبری که گفتند «بدون برداشتن تحریم‌ها بازگشت آمریکا به برجام معنا ندارد» را انتخاب کرده است. کیهان اتفاقات رخ داده در واشنگتن را نیز در یادداشت روز خود مورد توجه قرار داده و با عنوان «آمریکا دیگر بزک شدنی نیست» می‌نویسد: «چه خوشمان بیاید چه نه، تحولات آمریکا تناقضات وحشتناک دموکراسی غربی را خیلی واضح به نمایش گذاشت». این روزنامه اصولگرا در ادامه می‌افزاید: «ایامی که در آمریکا سپری می‌شود، از برخی زوایا شباهت‌های عجیبی به ایامی دارد که حدود ۱۱ سال پیش در ایران رقم خورد. خلاصه داستان این دو این بود که، انتخاباتی برگزار و یکی از طرفین، نتیجه انتخابات را نپذیرفت. طرفِ جِرزنِ ماجرا در هر دو کشور، پیش از اعلام رسمی نتایج انتخابات، خود را پیروز اعلام و از هوادارانشان خواستند به خیابان‌ها بریزند. کاری که ترامپ و طرفدارانش روز چهارشنبه در آمریکا و به شکل اردوکشی خیابانی کردند، ۱۱ سال پیش سران فتنه در ایران کرده بودند. شاید هیچ‌گاه مثل امروز نمی‌شد این‌قدر شفاف به قرابت فکری این دو طیف پی برد. البته این دو طیف در کنار همه تشابهاتشان، یک تفاوت اساسی با هم داشتند. ترامپ بالاخره نتیجه را پذیرفت، اما سران فتنه ۱۱ سال است به خیانتی که در حق قانون و آرای مردم کرده‌اند، افتخار می‌کنند و حاضر به عذرخواهی هم نشده‌اند.»

تناقضات دموکراسی در غرب/ ثمره تورم برای دولت؛ کاهش ارزش بدهی‌ها / واکسن مورد اعتماد

«جوان» در گزارشی که عکس یک شده به حمله هواداران ترامپ به کنگره پرداخته و با تیتر «کنگره لیبرال دموکراسی ترک برداشت» شرحی از آنچه در آمریکا رخ داد را ارائه کرده است. این روزنامه اصولگرا همچنان که سخنان رهبری درباره واکسن آمریکایی را تیتر یک کرده است، در گزارشی با عنوان «فایزر امریکایی فعلاً ۴ کشته داد» نوشته است: «یک سال پس از شناسایی ویروس تاجدار کرونا هنوز هیچ دارو یا واکسنی ندارد! واکسن‌های تولیدی شرکت فایزر به رغم تأیید سازمان جهانی بهداشت هر روز با چالش‌های تازه‌ای مواجه‌شده و در کنار گزارش واکنش‌های آلرژیک، یا ابتلا و ناقل شدن تزریق‌کنندگان واکسن حالا کم‌کم شمار مرگ افرادی که واکسن فایزر را دریافت کرده‌اند، زیاد می‌شود. تاکنون چهار تن از افرادی که واکسن فایزر را دریافت کرده‌اند، جان خود را از دست داده‌اند. پس از مرگ یک کارمند پرتغالی و دو تن از سالمندان نروژی اینبار یک پزشک امریکایی بعد از تزریق واکسن فایزر جان خود را از دست داده‌است! همین مسئله هم علامت سؤال‌های فراوانی را پیش روی این واکسن امریکایی گذاشته و در تصمیم کشور‌ها برای واردات این واکسن اثرگذار بوده‌است.»

تناقضات دموکراسی در غرب/ ثمره تورم برای دولت؛ کاهش ارزش بدهی‌ها / واکسن مورد اعتماد

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها