منظور سید حسن خمینی خودش بود یا ظریف؟

کد خبر: 1044284

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

منظور سید حسن خمینی خودش بود یا ظریف؟

گروه سیاست سیاست فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«وطن امروز» در تیتر یک خود با عنوان «امنیت یا آزادی؟» به بررسی دوگانه‌ای پرداخته که مردم آمریکا بعد از مشاهده اعمال شدیدترین محدودیت‌های رسانه‌ای علیه رئیس جمهور مستقر و طرح اتهامات تروریسی علیه هواداران او از سوی ساختار سیاسی؛ با آن مواجه شدند. این روزنامه اصولگرا همچنین فائزه هاشمی را به بهانه مصاحبه اخیر و اینکه گفته بود رئیس جمهور شدن ترامپ را ترجیح می‌داده است، عکس یک کرده است. وطن امروز با تیتر «سوگوار ترامپ در سالگرد پدر» می‌نویسد: «این فعال اصلاح‌طلب در حالی صراحتا از فشار بیشتر به کشورش با نیت ایجاد تغییرات سیاسی سخن به زبان می‌آورد که آن‌ها در تمام دهه ۹۰ با تعریف خود به عنوان عاملان رفع تحریم موفق به کسب آرای عمومی شدند. اما نکته سیاه این اظهارات آن است که فرزند اکبر هاشمی‌رفسنجانی می‌گوید علاقه‌مند بوده است در آمریکا دونالد ترامپ پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ شود و تصریح می‌کند دلیل این تمایل این بوده است که فشار‌های ترامپ بر ایران تداوم داشته باشد و تشدید شود تا این فشار‌ها منجر به عقب‌نشینی ایران و تغییر در سیاست‌هایش شود. اظهارات فائزه هاشمی‌رفسنجانی به وضوح ماهیت وی و همین‌طور جریان سیاسی حامی دولت در ایران را نسبت به فشار‌های اقتصادی و تحریم‌های چند سال اخیر آمریکا علیه ایران نشان می‌دهد؛ جریانی که بقای خود را در گرو فشار آمریکا به ایران و در مضیقه قرار گرفتن مردم و کاهش سرمایه‌های مردم می‌داند و به عبارتی چشم امید به فشار امثال ترامپ بر ایران دارد و از همه مهم‌تر رفتار سیاسی خود را با فشار‌های امثال ترامپ بر مردم ایران تنظیم می‌کند. نظیر اقدامی که برخی حواریون اکبر هاشمی‌رفسنجانی و حامیان دولت در سال گذشته انجام دادند و طی نامه‌ای خواستار عقب‌نشینی ایران در مقابل زیاده‌خواهی‌های ترامپ شدند.»

اصلاح‌طلبان با دست پر می‌آیند؟ / منظور خمینی جوان خودش بود یا ظریف؟

«کیهان» اظهارات دیروز امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس که گفته بود «تحریم‌ها تا سوم اسفند لغو نشود بازرسان آژانس را اخراج می‌کنیم» را تیتر یک کرده است. عکس یک خود را نیز به واکنش و اظهارات سید حسن نصرالله درباره تحولات اخیر آمریکا اختصاص داده و نوشته است: «دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره تحولات آمریکا گفت، اتفاقاتی که برای کنگره افتاد، چیزی بود که آمریکایی‌ها در دیگر کشور‌ها انجام می‌دادند تا حکومت‌ها را سرنگون کنند.» این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری به ماجرای واکسن و حواشی آن پرداخته و با تیتر «چرا نباید از آمریکا و انگلیس واکسن کرونا وارد کرد؟» نوشته است: «تجربه و شواهد از درستی بی‌اعتمادی به کشور‌های غربی همچون آمریکا، انگلیس و فرانسه در حوزه‌هایی همچون ارائه دارو و واکسن حکایت می‌کند.» این گزارش افزوده است: «بد نیست که بدانید بر اساس اطلاعات وب‌سایت رسمی وزارت دادگستری آمریکا، شرکت داروسازی «فایزر» که این روز‌ها برخی سنگ لزوم واردات واکسن آن به کشور را به سینه می‌زنند در سابقه خود بزرگ‌ترین تخلف دارویی تاریخ را ثبت کرده است؛ تخلفی که به‌جای برخورد قضایی جدی، با پرداخت ۲/۳ میلیارد دلار جریمه رفع و رجوع شد. در سیستم قضایی آمریکا برای این شرکت تاکنون ۷۴ مورد محکومیت قطعی بابت «به خطر انداختن سلامت جامعه» تا «پنهان‌کاری در اثرکرد محصولات» یا «فریبکاری» ثبت شده است.»

اصلاح‌طلبان با دست پر می‌آیند؟ / منظور خمینی جوان خودش بود یا ظریف؟

«جوان» شماره امروز خود را هم به ماجرا‌های پیش آمده در واشنگتن و کنگره اختصاص داده است. در تیتر یک خود با عنوان «آمریکا دیگر ایالات متحده نیست» می‌نویسد: «عـوام‌گـرایی ترامپ‏محور نیرویی است که همچنان گسل قطبی‌شدگی را در امریکا فعال نگه می‌دارد. در این شرایط جنگ نظرسنجی‌ها در امریکا دوباره راه افتاده است. نتایج یک نظر‌سنجی جدید نشان می‌دهد که با وجود اعتراضات هواداران ترامپ و حمله آنان به کنگره، میزان رضایت شهروندان امریکایی از وی افزایش یافته است. در این حالت توئیتر تصمیم گرفته است تعلیق حساب کاربری ترامپ را در این شبکه اجتماعی دائمی کند و ترامپ هم قول مقابله به مثل داد تا دوقطبی‌شدگی در هر دو بستر مجازی و واقعی در فضای سیاست‌ورزی امریکا افقی برای فرود نداشته باشد که هیچ، همچنان در حال اوج‌گیری و تبدیل شدن به قهر باشد. به خصوص که دموکرات‌ها عزم خود را جزم کرده‏اند که بار دیگر پرونده استیضاح برای ترامپ باز کنند و ترامپ هم بالاخره اعلام کرد که در مراسم تحلیف شرکت نخواهد کرد.» عبدالله گنجی در سرمقاله این روزنامه نیز به همین موضوع پرداخته و از «آورده‌های دیوارنوردی در کنگره امریکا» می‌نویسد.

اصلاح‌طلبان با دست پر می‌آیند؟ / منظور خمینی جوان خودش بود یا ظریف؟

«اعتماد» تیتر یک خود را به گزارشی از دیدار شورای هماهنگی نیرو‌های خط امام با رهبری و دیدار‌هایی با محمدخاتمی، ناطق نوری و مهدی کروبی از مهر ۷۵ تا دوم خرداد ۷۶ اختصاص داده و عکس مدیرمسئول خود که راوی این دیدار‌ها است را در صفحه یک منتشر کرده است. این روزنامه اصلاح‌طب در صفحات سیاسی خود، اما طبق روال ماه‌های اخیر گزارشی دارد که به قالیباف، کارها، اقدامات و مواضعش اختصاص دارد. گزارشی با برداشت دلخواه «اعتماد» از هر آنچه که رئیس مجلس می‌گوید و انجام می‌دهد. در گزارش امروز، اما اعتماد به قدری پیش رفته که حرف‌ها دیروز رییس حوزه ریاست مجلس که اعلام کرده بود قالیباف کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نمی‌شود را نوعی اعلام کاندیداتوری «غیررسمی» تلقی کرده است! نگاهداری گفته بود «قالیباف به دنبال حل مشکلات مردم است و تمام ظرفیت خود را برای این کار می‌گذارد در کشور ما انتخابات برگزار می‌شود و اگر بخواهیم نیت‌خوانی کنیم، باید همه اقدامات مسوولان را سیاسی و انتخاباتی قلمداد کرد، در حالی که بنده شهادت می‌دهم که قالیباف فقط به دنبال حل مشکلات مردم است؛ بنابراین نباید همه موضوعات را با عینک تبلیغاتی و انتخاباتی ببینیم.» اعتماد، اما می‌نویسد: «با درنظرگیری کلمات به‌کار برده شده از سوی یکی از چهره‌های نزدیک به قالیباف، می‌توان حضور او در انتخابات ریاست‌جمهوری را حتمی تلقی کرد؛ مشروط به آنکه توصیه‌ای برنامه‌های رییس فعلی مجلس را به‌هم نریزد. آنچه در این مسیر می‌تواند برنامه‌های قالیباف را به‌هم بریزد، مخالفت نمایندگان است؛ مخالفت‌هایی که از گوشه و کنار به گوش می‌رسند و احتمالا موجبات رویارویی نواصولگرایان و پایداری‌ها را فراهم خواهد آورد».

اصلاح‌طلبان با دست پر می‌آیند؟ / منظور خمینی جوان خودش بود یا ظریف؟

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با محمود صادقی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده تهران در مجلس دهم که وعده ورود اصلاح‌طلبان به انتخابات با دست پر را می‌دهد. اهم اظهارات وی در این گفتگو که عکس یک هم شده، به شرح زیر است: *بعضی معتقدند اصلاح‌طلبان باید رویکرد جامعه‌محوری را برای خود قرار بدهند و یک رویکرد دیگری هم وجود دارد که آن‌ها باید تن به همه مسائل بدهند و با حاکمیت هماهنگ‌تر عمل کنند؛ اما یک رویکردی هم وجود دارد که باید اصلاح‌طلبان هم جامعه‌محور باشند و در عین حال از فرصت‌های حداقلی حضور موثر در حاکمیت هم استفاده کنند. این رویکرد میانه‌رویی برای اصلاح‌طلبان خردمندانه‌تر است. * فکر نمی‌کنم که کاندیدای نهایی اصولگرایان نظامی باشد و به نظر می‌آید آن‌ها بیشتر به دنبال یک دوقطبی‌سازی اصولگرایی برای انتخابات ۱۴۰۰ هستند و در حال راه‌اندازی این سناریو هستند. بعضی‌ها تحلیل می‌کنند که اصولگرایان با تبلیغ کاندیدای نظامی به دنبال گمراه کردن افکار عمومی هستند و می‌خواهند که کاندیدای نهایی خود را بعدا معرفی کنند و شاید این تلاش‌های اصولگرایان برای انتخابات یک عملیات جنگ روانی باشد. *دست اصلاح‌طلبان از نیرو‌های کارآمد برای انتخابات سال آینده پر است و قطعا آن‌ها نیرو‌هایی دارند که بتوانند باعث به وجود آمدن امید و رغبت در جامعه شوند و مردم را برای حضور در انتخابات تشویق کنند. اما مساله اصلی اصلاح‌طلبان بررسی صلاحیت‌هاست که شرایط را برای حضور کاندیدا‌های اصلاح‌طلبان در انتخابات سخت کرده است و امکان حضور آن‌ها در انتخابات را با مشکل مواجه می‌کند.

اصلاح‌طلبان با دست پر می‌آیند؟ / منظور خمینی جوان خودش بود یا ظریف؟

«شرق» اظهارات امیرآبادی فراهانی، عضو هیات رئیسه مجلس مبنی بر اینکه اگر تحریم‌ها تا سوم اسفند لغو نشود، بازرسان آژانس را اخراج می‌کنیم؛ بهانه گزارشی با عنوان «روزشماری جبهه پایداری برای خروج ایران از پروتکل الحاقی!» کرده و می‌نویسد: «هروقت پای پرونده هسته‌ای و هرآنچه به آن مرتبط است در میان است، جبهه پایداری در همه این سال‌ها پیشرو بوده. نشان‌دارترین مخالفان برجام که علیه‌اش حتی بیانیه صادر کردند، همین جریان بود. برای خروج از پروتکل الحاقی هم باز همین جبهه پایداری مشتاق‌تر از دیگران است و حتی گنجاندن آن در مصوبه اخیر هسته‌ای مجلس هم با اصرار و پافشاری اعضای همین جبهه بوده است، تا‌جایی‌که هنوز دو ماه مانده به مهلت تعیین‌شده یک عضو آن در مجلس بازرسان آژانس انرژی اتمی را تهدید به اخراج کرده است.» این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری نیز به رایزنی تهران و سئول درباره پول‌های بلوکه شده پرداخته و نوشته است: «با آمدن هیئتی از کره جنوبی و مذاکره بر سر چگونگی تعامل مالی و دسترسی ایران به پول خود در این کشور، به نظر می‌رسد اندک بارقه‌ای از امید برای بهبود رابطه به چشم می‌خورد. اگرچه شاید توقیف نفتکش کره جنوبی در تنگه هرمز با همه استدلال به مشکل فنی این نفتکش، در روند این مذاکره خلل ایجاد کند؛ اما آنچه هویداست، این است که اگر نفتکش آن‌ها حق دارد به‌سادگی از تنگه هرمز بگذرد و چرخ تجارت این کشور بچرخد، ایران نیز حق دارد به پول نفت خود دسترسی داشته باشد. اگرچه این دو موضوع از هم جدا هستند و حتما در میز مذاکره به طور جداگانه بررسی خواهد شد. سئول برای بهبود رابطه‌اش با ایران بعد از این کج‌رفتاری، باید گام‌های مثبت بیشتری بردارد.»

اصلاح‌طلبان با دست پر می‌آیند؟ / منظور خمینی جوان خودش بود یا ظریف؟

«آفتاب یزد» اما سخنان امیرآبادی فراهانی درباره اخراج بازرسان آژانس را موضعی غیر رسمی می‌داند و به نقل از فرجی‌راد، سفیر پیشین ایران در نروژ می‌نویسد: «بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مستقیماً زیر نظر سازمان انرژی هسته‌ای ایران کار می‌کنند و تعیین نوع و شیوه‌ی همکاری آن‌ها را سازمان انرژی هسته‌ای باید مشخص کند پس باید منتظر ماند و دید مدیران ارشد این سازمان در واکنش به اظهارات آقای امیرآبادی فراهانی چه موضعی اتخاذ خواهند کرد که به نظر می‌رسد یا سکوت کامل اختیار یا نظر قطعی خود را اعلام کنند.... در واکنش به این سخنان نماینده محترم مجلس بعید نیست نمایندگانی از پارلمان اروپا و مجالس آمریکا واکنشی نشان دهند، اما چون اظهارات یک نماینده‌ی مجلس به عنوان موضوع رسمی ایران تلقی نخواهد شد همه‌ی موضوعات از بعدِ سوم اسفند مشخص خواهد شد.» این روزنامه اصلاح‌طلب عکس یک خود را نیز به سیدحسن خمینی و اظهارات اخیرش که رنگ و بوی انتخاباتی داشت، اختصاص داده است. آفتاب یزد با طرح این پرسش که منظور خمینی جوان چه کسی بوده است؟ می‌نویسد: «اگرچه حسن خمینی به صورت کلی مباحثی را مطرح کرده است و هرچند برخی علی السویه خودِ وی و ظریف را منظور این سخنان دانسته‌اند، اما با تکیه بر فشار‌هایی که روی ظریف از جانب اصلاح‌طلبان و خاصه، کارگزارانی‌ها وجود دارد چندان بعید نیست سیدحسن خمینی مشخصاً وزیر امورخارجه را خطاب قرار داده و تاکید کرده باشد: «اگر جامعه خواهان حضور وی است نباید امتناع ورزد.»

اصلاح‌طلبان با دست پر می‌آیند؟ / منظور خمینی جوان خودش بود یا ظریف؟

«ایران» که صدای دولت است، تیتر یک خود را به تقابل با مجلس اختصاص داده و با عنوان «ورود بهارستان به حوزه اجرا» طی گفتگو با غلامعلی جعفرزاده و عزت الله یوسفیان ملی به موضوع مصوبات نمایندگان در سفر‌های استانی که ادعا می‌کند با ابهامات و سؤالات حقوقی بسیاری همراه شده است؛ می‌پردازد. در این گزارش آمده است: «آنچه که از ظواهر موضوع به نظر می‌رسد این است که توقفی در کار این دست سفر‌ها شاهد نباشیم. چرا که اشتیاق مجلسی‌ها برای انجام آن کاملاً جدی است. از همین حالا هم نمایندگان به طور مکرر مقاصد بعدی سفر‌های خود را اعلام می‌کنند و هم از برنامه‌های رئیس مجلس این گونه به نظر می‌رسد که سفر‌های استانی او ادامه خواهد داشت. مانند بسیاری از تحرکات و اقدامات ماه‌های اخیر می‌شود قدری هم بازه زمانی نزدیکی به انتخابات ۱۴۰۰ را عامل مؤثر برای این دست تحرکات و برنامه‌ها دانست، اما کسی نمی‌داند با گذر از آن موعد زمانی، این سفر‌ها و مصوبات آن، بدون برخورداری از چارچوب قانونی مشخصی چه تأثیر تازه‌ای بر روابط دولت و مجلس بر جای می‌گذارند و چه مناسبات تازه‌ای را شکل خواهند داد. درست در همینجاست که نگرانی‌ها از افزایش مطالبات و توقعاتی که راهکار‌های برآورده شدنشان مشخص نیست بروز می‌کند و زمینه‌ای خواهد شد برای فشار‌های نمایندگان به مسئولان دولتی در سطوح مختلف بر پایه عرف شکل گرفته تازه.»

اصلاح‌طلبان با دست پر می‌آیند؟ / منظور خمینی جوان خودش بود یا ظریف؟

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها