هاشمی‌ها علیه فائزه / محمد هاشمی: فائزه اشتباه کرد

کد خبر: 1044521

مصاحبه جنجالی فائزه هاشمی هنوز در صدر اخبار است و واکنش‌ها به آن نیز ادامه دارد.

هاشمی‌ها علیه فائزه / محمد هاشمی: فائزه اشتباه کرد

گروه سیاست سایت فردا - احتمال خود فائزه هاشمی هم فکر نمی‌کرد که مصاحبه‌اش با انصاف‌نیوز تا این اندازه در مرکز توجه قرار بگیرد، اما استقبال از ریاست جمهوری ترامپ، آن هم به آن دلیل جنجالی مسائل کوچکی نبود، که دیده نشود و مورد نقد قرار نگیرد. شاید خیلی‌های دیگر هم در فضای سیاست ایران به دلایلی از رئیس جمهور ماندن ترامپ بدشان نمی‌آمد، اما حداقل آن را نگفته بودند یا اینکه فقط به تاثیرات احتمالی آن بر انتخابات نظر داشتند نه اینکه مثل فائزه هاشمی خواستار فشار به ایران و بعد هم عقب نشینی حاکمیت باشند! برای همین هم سخنان وی تا این اندازه سر و صدا به پا کرد. سخنان او خیلی زود با واکنش‌های گسترده‌ای همراه شد. نه فقط اصولگرایان که صدای اصلاح‌طلبان و خانواده هاشمی نیز درآمد. به عنوان مثال محمدعلی ابطحی رییس دفتر خاتمی در دولت اصلاحات در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت: «سرکار خانم فائزه هاشمی کاش آرزو نمی‌کردید ترامپ بماند برای فشار بیشتر به ایران، باور کنید وضع معیشت بیشتر مردم، مثل خاندان هاشمی نیست. رنج بردند از دوران تحریم و فشار. هیچ قوم و ملتی با نگاه به خارجی سربلند نشده.»

نقد‌های خانوادگی

سایت خبری برنا نیز به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده هاشمی نوشت: «فاطمه، محسن، مهدی و یاسر هاشمی از این اظهارات به شدت عصبانی هستند و آن را خلاف دیدگاه‌های آیت‌الله هاشمی و مواضع خانواده آن مرحوم می‌دانند. این واکنش فرزندان آیت‌الله هاشمی به اطلاع فائزه هاشمی رسیده است.» عصبانیت مورد اشاره را می‌شد در سطر‌های نامه سرگشاده محسن هاشمی هم مشاهده کرد. رییس شورای شهر تهران که این روز‌ها نامش در همه لیست‌های احتمالی برای ریاست‌جمهوری در دوره بعد یا تصدی شهرداری پایتخت به چشم می‌خورد، اصلا از اظهارات خواهر خوشش نیامد. او در نامه گلایه‌آمیز خود نوشت: «می‌دانم که در سال‌های اخیر برخورد‌های نادرستی با تو، خانواده و فرزندت شده است که شاید باعث کشاندن تو به تندروی و خارج شدن از مشی میانه‌روی پدر گردیده، ولی این دلیل نمی‌شود که به رییس‌جمهور کشور بیگانه امید ببندی و دم از استقلال بزنی! بنابراین از تو صمیمانه تقاضا دارم صحبت‌های خود را اصلاح و از این موضع عذرخواهی کنی و مانع تخریب پدر از طرف تجدیدنظرطلبان خارجی و افراطیون داخلی شوی.»

محمد هاشمی: حق با محسن است

محمد هاشمی برادر مرحوم هاشمی‌رفسنجانی، اما حق را به محسن می‌دهد. او در گفتگو با «جهان‌صنعت» ضمن تاکید بر اینکه حتما «برخورد آقا محسن درست است» گفت: «فائزه اشتباه می‌کند». وی در تشریح دلایل خود برای این رویکرد گفت: «ترامپ دیوانه‌ای است که تاریخ نظیر آن را ندیده است. بر این اساس معتقدم که فائزه اشتباه می‌کند.» هاشمی تاکید کرد: «فائزه گفته است که ریاست‌جمهوری ترامپ را برای ایران بهتر می‌بیند و این فلسفه کاملا اشتباه است. اینکه معتقد باشیم فشار به ملت ایران نتیجه خوبی دارد، تفکر بدی است. ضمن اینکه ایران اصلا این‌گونه نیست. کسانی که تصور می‌کنند ایران بیدی است که با باد‌هایی مثل ترامپ بلرزد، اشتباه می‌کنند.» وی ادامه داد: «ایران یک قدرت منطقه‌ای و جهانی است که راه خود را انتخاب کرده و ادامه می‌دهد. دوره این حرف‌ها گذشته که کسی فکر کند با فشار بایدن یا ترامپ چیزی تغییر می‌کند. در بحث برجام هم اگر آن‌ها به تعهدات خود عمل کنند، ما هم متعهد می‌شویم، اما اگر آن‌ها عمل نکنند، دلیلی ندارد که ما هم پایبند باشیم.» محمد هاشمی در واکنش به اینکه برخی نامه سرگشاده محسن هاشمی را ناشی از محافظه‌کاری او می‌دانند، گفت: «این نامه نشان از واقع‌بینی محسن است.» وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا حرف‌های فائزه برای محسن مشکل‌ساز شده و به موقعیت سیاسی وی آسیب می‌زند یا خیر گفت: «به نظر من این دو ربطی به هم ندارد. نظر محسن جداست و هر کسی نظر خود را دارد و مسوول نظرات خود نیز هست.»

روی پیشخوان

اظهارات فائزه و واکنش خانواده، اما همه ماجرا نبود و دیدیم که حواشی پیش آماده چطور ادامه دارد. حواشی که سبب شد عکس خواهر و برادر روی پیشخوان روزنامه‌های امروز حسابی به چشم بیاید. به عنوان مثال «وطن امروز» که در شماره دیروز هم از این مصاحبه غافل نشده و تیتر «سوگوار ترامپ در سالگرد پدر» را برگزیده بود، امروز با تیتر «پشت نقاب اصلاحات» نوشت: «صحبت‌های غیرملی فائزه هاشمی درباره نفع اصلاح‌طلبان از تحریم‌های ترامپ علیه مردم ایران، پرده‌ها را کنار زد و اندرونی جریان اصلاحات برای مردم آشکار شد». «کیهان» نیز حمایت فائزه هاشمی از تحریم‌های ترامپ را رسوایی جدید مدعیان اصلاحات می‌خواند و یادآور می‌شود که: «چند سال پیش (آذرماه ۱۳۹۱) افشای فایل صوتی گفت‌وگوی مهدی هاشمی (فرزند مرحوم آیت‌الله هاشمی) و نیک‌آهنگ کوثر (ضدانقلاب خارج‌نشین) که با حواشی و جنجال زیادی همراه بود، مشخص کرد که یک برنامه‌ریزی میان مهدی هاشمی و جریان برانداز به‌منظور اعمال فشار به ارکان نظام برای کوتاه آمدن در برابر فتنه‌گران وجود داشته است.»

مرزبندی اصلاح‌طلبان

روزنامه‌های اصلاح‌طلب نیز در این قضیه سکوت نکرده و با جانبداری از محسن هاشمی، سعی کردند که حساب خود را فائزه جدا و مرزبندی کنند. این توصیه‌ای است که در سرمقاله روزنامه «آفتاب یزد» صراحتا بیان شد. در این یادداشت آمده است: «وقتی جریان اصلاح طلب بر مصالحه و مذاکره تاکید دارد طبعا ترامپ دشمن این رویکرد بوده پس شان طرح این سخنان غریب چه بوده است؟ پیش‌تر هم البته یکی دیگر از اعضای حزب کارگزاران سخنانی مطرح کرد که حاشیه ساز شد. سعیدلیلاز که مشاور امین غالب دستگاه‌های دولتی شده است (!) در سخنانی به استقبال رئیس جمهور نظامی رفته بود. هرچند برخی از طرفداران اجاره‌ای وی در پی ماله کشی بر سخنان عجیب او بودند، اما روشن بود که او می‌خواهد بگوید حتی اگر رئیس جمهور بعدی نظامی هم باشد او حاضر است با وی کار کند! خب طبعا این ادعا نیز میانه‌ای با مرام اصلاح طلبی ندارد. هیچ وقت این جریان طالب یک رئیس جمهور نظامی نبوده و به صورت مداوم و مکرر تاکید و اصرار بر مرزبندی میان فعالیت سیاسی و نظامی‌گری کرده است. به نظر می‌رسد بجاست موثران جریان اصلاح طلب فکری به حال این قضیه کنند. این گاف‌های سهوی یا عمدی برای جریان مذکور گران تمام خواهد شد. به عبارت ساده اینجا، جای رودربایستی سیاسی نیست و باید مرزبندی کرد با کسانی که عاشق ترامپ جانی هستند و .... فکر نمی‌کنم روشن‌تر می‌شد نوشت!» روزنامه «شرق»، اما چندان هم منتقد فائزه نیست و با پررنگ کردن قضاوت‌های وی درباره برادر و محافظه‌کاری‌هایش در لفافه هم که شده، به او حق بدهد. این روزنامه اصلاح‌طلب می‌نویسد: «فائزه در همان مصاحبه جنجالی گفته بود که محسن در بین ما از همه محافظه‌کارتر است یا به قول خودش عاقل‌تر است. خیلی دلش می‌خواهد ما را کنترل کند.... به نظر می‌رسد که از آن منظر که محسن هاشمی گفته، صحبت‌های خواهرش گزکی به دست مخالفان هاشمی می‌دهد، بیراه نیست». «آرمان ملی» که به خانواده هاشمی نزدیک است، اما به شرح ماجرا و انتقاد از منتقدان فائزه اکتفا کرده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها