دلایل شکست طرح ریاض و تل آویو برای حمله به ایران چه بود؟

کد خبر: 1044538

یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: صبر راهبردی ایران و مدیریت شرایط در منطقه باعث شد ریاض و تل‌آویو به هدف خود برای تحریک دونالد ترامپ جهت حمله به ایران ناکام بمانند.

دلایل شکست طرح ریاض و تل آویو برای حمله به ایران چه بود؟

خبرگزاری ایرنا: «اردشیر سنایی» در گفتگو با خبرنگار سیاسی ایرنا با بیان اینکه سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران روز‌های آخر خود را سپری می‌کند، گفت: حمله نظامی از گزینه‌های آمریکا برای ایران بود و بر روی این گزینه فکر کرده بودند، اما با توجه به تحولات اخیر در منطقه و جهان و به ویژه خود آمریکا بعید می‌دانم در روز‌های باقیمانده از عمر دولت ترامپ اتفاق خاصی بیفتد.

وی با اشاره به تلاش‌های عربستان و اسرائیل برای ترغیب ترامپ به حمله نظامی علیه ایران در دوره انتقال قدرت گفت: ایران توانست با نوعی صبر راهبردی و کنترل رفتار‌های نیرو‌های تحت حمایت خود به آمریکا و متحدان آن بهانه نداده و رفتار‌های آمریکا را در این مدت مدیریت کرد و مانع از دستیابی ریاض و تلاویو به اهدافشان شد.

این کارشناس مسائل بین الملل در عین حال محاسبه گر بودن ترامپ را یکی دیگر از دلایل شکست طرح ریاض و تل آویو برای حمله به ایران دانست و افزود: ترامپ به نوعی سود و زیان این مسئله را هم محاسبه کرد و چنین اقدامی را زیانبار دید.

سنایی، چالش‌های داخلی ایالات متحده و چالش بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر نتایج انتخابات را هم درشکست طرح ماجراجویانه علیه ایران موثر ارزیابی کرد و گفت: چالش‌های داخلی بخشی از فرصت و انرژی ترامپ و تیمش را گرفت و مجموع این‌ها مانع از ماجراجویی علیه ایران شد و با اتفاقاتی که در روز اعلام رسمی نتایج افتاد و حمله به کنگره، روز‌های آینده هم صرف دعوا‌های دو حزب خواهد شد و با این اوصاف وقوع ماجراجویی علیه ایران منتفی است.

وی درباره سیاست جو بایدن رییس جمهوری منتخب ایالات متحده درباره غرب آسیا نیز تصریح کرد: فکر نمی‌کنم اختلاف زیادی با سیاست ترامپ داشته باشد مگر اینکه بخشی از رفتار‌ها و رویه‌ها تغییر کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه سیاست دموکرات‌ها درباره اسرائیل و اعراب در دوره بایدن تغییر نخواهد کرد، افزود: تقریباً همین رویکرد در دوره بایدن هم ادامه خواهد یافت و تنها فرق آن‌ها با جمهوری خواهان این است که معمولاً دموکرات‌ها سعی می‌کنند موازنه را بین اعراب و اسرائیل بیشتر رعایت کنند چیزی که در دوره ترامپ شاهد آن نبودیم و وزن حمایت از اسرائیل بیشتر بود.

سنایی از تداوم سیاست کنونی ایالات متحده در خصوص کشور‌های حاشیه خلیج فارس خبر داد و افزود: به نظر می‌رسد همین سیاست ادامه پیدا خواهد کرد، اما دموکرات‌ها ملاحظات حقوق بشری هم دارند و در سیاست‌های آن‌ها دخالت دارد، اما در مجموع تغییر محسوسی را شاهد نخواهیم بود.

وی، انتخاب بایدن را نوعی فرصت عنوان کرد و گفت: آمدن بایدن، مناسبات ایران و آمریکا و کشور‌هایی که در برجام هستند را متحول خواهد کرد، زیرا دموکرات‌ها و بایدن بر این عقیده هستند که با بودن در برجام می‌توان مانع هسته‌ای شدن جمهوری اسلامی ایران شد.

این تحلیلگر مسائل راهبردی به وعده انتخاباتی بایدن برای بازگشت به برجام اشاره کرد و گفت: اگر بایدن بخواهد به وعده خود کند باید تحریم‌ها را بردارد و برداشته شدن تحریم‌ها می‌تواند فشار بر اقتصاد ایران را کاهش دهد و شرایط معیشتی مردم را بهبود بخشد.

سنایی خاطرنشان کرد: بایدن به برجام برخواهد گشت و تحریم‌ها را هم به ظاهر برخواهد داشت، اما هماهنگ با متحدان اروپایی خود سعی خواهد کرد با مطرح کردن مسائل حقوق بشری، جمهوری اسلامی را به میز مذاکره بکشاند و در حوزه‌های موشکی و منطقه‌ای امتیازات بیشتری از ایران بگیرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها