فولادگر: مسئولان باید در بین مردم حاضر باشند/ نظارت مجلس کمک می‌کند از دولت کار بیشتری خواسته شود/ نظارت قوی رزومه‌کاری دولت را در ماه‌های پایانی تقویت می‌کند

کد خبر: 1046234

فعال سیاسی اصولگرا گفت: در ماه های پایانی کار دولت دوازدهم هستیم و در این ماه ها با توجه به شرایط اقتصادی انتظار آن است که دولت بتواند بهتر وظایفش را انجام دهد. اتفاقا برای دولت بهتر و مفیدتر است که با رزومه کاری بهتری مسئولیت اجرایی را به دولت بعدی تحویل دهد.

فولادگر: مسئولان باید در بین مردم حاضر باشند/ نظارت مجلس کمک می‌کند از دولت کار بیشتری خواسته شود/ نظارت قوی رزومه‌کاری دولت را در ماه‌های پایانی تقویت می‌کند

گروه سیاسی فردا : حمیدرضا فولادگر در گفتگو با خبرنگار «فردا» درباره تأثیر نظارت مستمر مجلس بر دولت گفت: علاوه بر قانونگذاری، نظارت بر حسن اجرای امور نیز از وظایف قوه مقننه است بنابراین مجلس می تواند با ابزاری که در اختیار دارد برای دستگاه های اجرایی ریل گذاری کند.

وی با اشاره به ابزارهای نظارتی مجلس افزود: طبق قانون اساسی و آیین نامه داخلی، مجلس با استیضاح، سئوال، تذکر، تحقیق و تفحص، دادن رأی اعتماد و سلب رأی اعتماد می تواند نظارت خود را اعمال کند. البته کمیسیون های تخصصی نیز در مواردی که موضوعی را خلاف قانون تشخیص می دهند می توانند گزارش نظارتی تهیه کنند و بعد از قرائت گزارش «تخلف یا استنکاف دولت از اجرای قانون» در صحن علنی، موضوع براساس ماده 234 آیین نامه رأی گیری و به قوه قضائیه ارجاع شود تا خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار گیرد.

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به صحبت های رئیس جمهور که گفته مجلس نمی تواند بر دولت نظارت کند، اظهار کرد: مجلس علاوه بر ابزارهای نظارتی یادشده، می تواند برای اصلاح مسیر دولت، طرح دهد و قوانین گذشته را اصلاح کند. همچنین کمیسیون اصل نود و دیوان محاسبات دو رکن نظارتی دیگر مجلس هستند که وظایف مشخصی طبق قانون دارند. در مجموع مکانیزم های نظارتی مجلس مشخص است.

وی با اشاره به نظارت های میدانی مجلس بر دولت افزود: این نوع نظارت ها نیز براساس قانون اساسی و قانون آیین نامه داخلی در همان قالب اختیارات قانونی مجلس تعریف می شود بنابراین طبیعی است که این نظارت باید اعمال شود. البته یک نکته ظریفی اینجا وجود دارد که باید مراقبت بود نظارت تبدیل به دخالت نشود که مثلا یک نماینده از وزیر انتظار داشته باشد مدیرکل یا معاونی را تغییر دهد و اگر این کار را نکند با استیضاح مواجه خواهد شد.

نماینده ادوار مجلس با اشاره به محاسن سفرهای استانی محمدباقر قالیباف یادآور شد: نفس این سفرها خوب و از رهنمودهای رهبرانقلاب است که مسئولان در بین مردم حاضر باشند. ضمن آنکه نظارت میدانی مجلس آثاری مثبتی را در حوزه حل مشکلات مردم در پی خواهد داشت. البته همان طور که گفته شد باید مراقبت کرد مباحث جنبه اجرایی پیدا نکند و بهانه به دست دولتی ها ندهد.

وی با اشاره جنبه های مثبت نظارت مجلس یازدهم بر دولت افزود: هر جا مجلس وارد شود و نظارت کند لازم است چون این مسئله کمک می کند تا از دولت کار بیشتری خواسته شود. به طور مثال در حوزه بازار سرمایه وظایفی داشته که عمل نکرده و هم اکنون نیز شاهد این آشفتگی ها هستیم. در حوزه اجرای سیاست های اصل 44 و تقویب بخش خصوصی در پاره ای موارد داشتیم که دولت خوب عمل نکرده است یا در سال جهش تولید انتظار می رفت که از تولید حمایت شود اما دولت به موقع برخی وظایفش ادا نکرده است. همچنین وظایف دولت در حوزه فعال سازی دیپلماسی اقتصادی کشور باید بهتر دنبال شود.

فولادگر گفت: در ماه های پایانی کار دولت دوازدهم هستیم و در این ماه ها با توجه به شرایط اقتصادی انتظار آن است که دولت بتواند بهتر وظایفش را انجام دهد. اتفاقا برای دولت بهتر و مفیدتر است که با رزومه کاری بهتری مسئولیت اجرایی را به دولت بعدی تحویل دهد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها