روحانی علیه دموکراسی

کد خبر: 1046610

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

روحانی علیه دموکراسی

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«اعتماد» رفتن ترامپ را با عنوان «پایان کابوس» پوشش داده و در گزارش خود آورده است: «ترامپ در حالی کاخ سفید را ترک می‌کند که به نوشته رسانه‌ها کمترین میزان محبوبیت در میان روسای جمهوری دهه‌های گذشته امریکا را دارد و در پی حمله هوادارانش به کنگره امریکا، به نخستین رییس‌جمهور امریکا تبدیل شده که در یک دوره چهارساله دو بار استیضاح شده است. مشخص نیست آیا بعد از پایان دوره ریاست‌جمهوری، کنگره امریکا همچنان پرونده محاکمه ریاست‌جمهوری پیشین را در سنا ادامه دهد یا نه، اما استیضاح ترامپ و تلاش‌هایش برای تغییر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری از جمله از طریق تحریک افکار عمومی برای خشونت و حمله به کنگره، بر تارک دوران چهارساله ریاست‌جمهوری او باقی خواهد ماند. رییس‌جمهور پیشین امریکا درست لحظاتی پیش از ترک واشنگتن به سمت محل سکونتش در ایالت فلوریدا، به هوادارانش وعده داد که خداحافظی‌اش طولانی نخواهد بود و به زودی باز می‌گردد.» این روزنامه اصلاح طلب گزارش دیگری دارد با عنوان «مناظره غیرمستقیم ظریف - بلینکن» که به اظهارات ظریف مبنی بر اینکه «امضا کافی نیست، اقدام کنید» و نامزد وزارت خارجه امریکا: که گفته بود «اگر ایران به برجام بازگردد ما هم بازمی‌گردیم» اشاره دارد.

استقبال روزنامه‌ها از رفتن ترامپ و آمدن بایدن/ حقوق ۶۰ میلیونی مدیران؟! / روحانی علیه دموکراسی

«شرق» سوگند خوردن بایدن را عکس یک کرده و با تیتر «تحلیف بایدن زیر شبح ترامپیسم» می‌نویسد: «مراسم تحلیف جو بایدن و «کامالا هریس»، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا با تفاوت‌های آشکاری در مقایسه با دوره‌های قبلی برگزار شد. همه‌گیری کرونا و نگرانی نسبت به تکرار آشوب و ناآرامی از سوی حامیان افراطی ترامپ باعث شد تا عموم مردم اجازه حضور در پارک ملی مقابل کنگره را نداشته باشند و به جای آن‌ها ۲۰۰ هزار پرچم آمریکا و ایالت‌های این کشور روی زمین نصب شد. تعداد حاضران در این مراسم که در محوطه بیرونی ساختمان کنگره برگزار شد حدود هزار نفر بود که «باراک اوباما»، «جورج بوش» و «بیل کلینتون» رؤسای جمهوری سابق آمریکا و همسرانشان از حاضران در این مراسم بودند. «جیمی کارتر» تنها رئیس‌جمهوری سابق و در قید حیات آمریکا بود که به دلیل مشکلات جسمی نتوانست در مراسم تحلیف بایدن شرکت کند. «مایک پنس» معاون دونالد ترامپ و رهبران جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره هم از دیگر حاضران در این مراسم محدود و عجیب بودند.» این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری با عنوان «حقوق ۶۰ میلیونی مدیران غیرمتخلف» می‌نویسد: «سال بعد پرداخت قانونی حقوق مدیران دستگاه‌های دولتی به ۶۰ میلیون تومان می‌رسد و این عدد دیگر یک حقوق غیرمتعارف نیست. دلیل قانونی‌شدن پرداخت این ارقام را نیز باید در لایه‌های قوانین مصوب جست‌وجو کرد. اگرچه دیروز مالک شریعتی‌نیاسر، عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، از شفاف‌سازی همه پرداخت‌ها از خزانه‌داری کل به ذی‌نفع نهایی و ممانعت از پرداخت حقوق‌های نجومی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ خبر داد، اما به گفته یک مقام آگاه، به‌دلیل وجود مجوز‌های قانونی نمی‌توان جلوی افزایش حقوق مدیران دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی را گرفت و برای سال آینده باید منتظر افزایش حقوق مدیران تا ۶۰ میلیون تومان در ماه باشیم.»

استقبال روزنامه‌ها از رفتن ترامپ و آمدن بایدن/ حقوق ۶۰ میلیونی مدیران؟! / روحانی علیه دموکراسی

«آفتاب یزد» نیز مثل سایر روزنامه‌های امروز عکس یک خود را به بایدن و تشریح جزئیات مراسم تحلیف او اختصاص داده است. این روزنامه، اما در تیتر یک خود به روزنامه «وطن امروز» و تیتر دیروزش با عنوان «ظریف ترامپید» می‌تازد. این روزنامه اصلاح‌طلب می‌نویسد: «روز سه شنبه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان برای ارائه توضیحاتی در مجلس حاضر شد. اما برخی از نمایندگان از توضیحات او قانع نشده و به او دو کارت زرد دادند، اما برخی دیگر، چون کریمی قدوسی پا را فراتر گذاشته و به محمد جواد ظریف تاختند. او خطاب به ظریف گفته بود: «برجام مُرد و بوی گند آن مردم را آزرده کرده است و این مجلس انقلابی با قانون انقلابی خود برجام را دفن کرد. پس خواهش می‌کنم که دیگر چنین حرف‌هایی را تکرار نکنید.» در این میان روزنامه اصولگرای وطن امروز نیز از آب گل آلود ماهی گرفته و با گزارشی با تیتر «ظریف ترامپید» به وزیر خارجه حمله کرد. به عقیده ناظران این حملات به ظریف دو نکته را نشان می‌دهد؛ اول اینکه برجام هنوز زنده است برخلاف ادعای دلواپسان و دوم اینکه ظریف همچنان دارای پایگاه قابل اعتنایی است که اینگونه به وی بی‌حرمتی می‌شود.»

استقبال روزنامه‌ها از رفتن ترامپ و آمدن بایدن/ حقوق ۶۰ میلیونی مدیران؟! / روحانی علیه دموکراسی

«ایران» در گزارشی که عکس یک شده از آغاز دوره پساترامپ و رئیس جمهور شدن بایدن گزارش می‌دهد. این روزنامه دولتی در تیتر یک خود، اما به انتقاد شدید روحانی از بودجه نویسی و تغییرات بودجه در مجلس پرداخته و با عنوان «بودجه جای سیاست و شعار نیست» می‌نویسد: «رئیس جمهوری در جلسه هیأت دولت همگان را از ترویج اسلام افراطی و انحرافی برحذر داشت و از تأکید مستمر بنیانگذار جمهوری اسلامی بر رأی اکثریت گفت. او تأکید کرد که هدف همه باید حضور حداکثری مردم در انتخابات ۱۴۰۰ باشد. اتفاقات و تغییراتی که بر سر لایحه بودجه در مجلس و کمیسیون تلفیق افتاده هم محور دیگر سخنان روحانی بود که از کاهش میزان فروش نفت و در مقابل افزایش وابستگی بودجه به نفت انتقاد کرد و برخی این تغییرات را چشم‌بندی خواند. روحانی البته خشنودی خود از پایان کار دونالد ترامپ در امریکا را نیز پنهان نکرد و به دولتمردان جدید واشنگتن هم یادآوری کرد که ایران سیاست اقدام در مقابل اقدام را در دستور کار دارد.» روزنامه ایران در مطلب دیگری نیز اظهارات دیروز واعظی که گفته بود «مجلس در حوزه اجرا دخالت نکند» را پوشش داده است.

استقبال روزنامه‌ها از رفتن ترامپ و آمدن بایدن/ حقوق ۶۰ میلیونی مدیران؟! / روحانی علیه دموکراسی

«آرمان ملی» تیتر یک خود را به مساله اعلام جرم علیه آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری به خاطر فیلتر نکردن اینستاگرام پرداخته و به نقل از احمد مازنی، رئیس کمیسیون فرهنگی در مجلس دهم می‌نویسد: «آقای رئیس‌جمهور باید از وزیر و حوزه اختیارات خود دفاع کند. درست نیست که وزیری که به وظیفه قانونی عمل می‌کند، در معرض فشار قوه دیگری باشد. اقدام آقای دادستان در این خصوص صحیح نیست. حوزه فضای مجازی صرفا در محدوده اختیارات شورای عالی فضای مجازی است. اگر مجلس هم بنای ورود به این حوزه را داشته باشد، باید با این شورا هماهنگ کند. نباید در حوزه اختیار این شورا ورود کند.» این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین گفت‌و‌گویی دارد با مجید ابهری، جامعه‌شناس. اهم اظهارات وی به شرح زیر است: *بی‌شک یکی از اهرم‌هایی که می‌تواند پدیده شوم مهاجرت نخبگان را کاهش دهد، آزاداندیشی و ایجاد آزادی‌های اجتماعی به‌ویژه برای جوانان است. * مهاجرت نخبگان فقط به‌دلیل ابعاد مادی و مالی زندگی نیست‌- هرچند این فرآیند‌ها هم جای تامل دارند-، اما خروج نخبگان بیشتر به‌خاطر رسیدن به عزت اجتماعی است. *چرا دستگاه دیپلماسی در قبال شخصیت و آبروی ایرانیان سرد و بلا‌اثر برخورد می‌کند؟

استقبال روزنامه‌ها از رفتن ترامپ و آمدن بایدن/ حقوق ۶۰ میلیونی مدیران؟! / روحانی علیه دموکراسی

«کیهان» تیتر یک خود را به انتقاد از سخنان دیروز روحانی که از زنده بودن برجام می‌گفت، اختصاص داده است. این روزنامه اصولگرا می‌نویسد: «در حالی که ماحصل ۷ سال و نیم معطل کردن همه ظرفیت‌های کشور به پای خسارت محض برجام وضع بیش از ۱۵۰۰ تحریم علیه کشورمان از سوی اوباما و ترامپ بوده است، مشخص نیست رئیس‌جمهور از کدام برجام زنده و سر حال حرف می‌زند؟ حقوق پایمال شده، یا تعهدات یکطرفه شده ایران؟!» این روزنامه در مطلب دیگری با عنوان «آقای ظریف! خسارت محض برجام نتیجه «امضای توافق به هر قیمت» است» می‌نویسد: «آقای ظریف و تیم مذاکره‌کننده در دولت روحانی، به‌جای اصالت دستاورد و نتیجه، به «امضای توافق به هر قیمت» اصالت دادند و همین رویکرد که با «اجرای برجام به هر قیمت» ادامه یافت، خسارت‌های فراوانی در پی داشت.»

استقبال روزنامه‌ها از رفتن ترامپ و آمدن بایدن/ حقوق ۶۰ میلیونی مدیران؟! / روحانی علیه دموکراسی

«وطن امروز» نیمی از صفحه نخست خود را به عکسی از رفتن ترامپ اختصاص داده و تیتر زده «تایتانیک». این روزنامه اصولگرا در گزارش خود نوشته است: «روز تحلیف «جو بایدن» به عنوان پیرترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا واقعا هم یک روز تاریخی برای آمریکا بود. البته نه آنطور که دموکرات‌ها مدعی‌اند به خاطر پایان یافتن دوران کابوس‌وار ۴ ساله حکومت دیوانه‌ای به نام «دونالد ترامپ» بر مرکزیت سیاسی مغشوش واشنگتن و ایالاتی که از زمان جنگ داخلی یانکی‌ها در دهه ششم قرن نوزدهم میلادی هیچ‌گاه اینقدر متفرق نبوده‌اند. برعکس، این آمریکای رو به افول طی ۴ سال اخیر در جهانی به‌شدت در حال دگردیسی، به قول معروف چنان ترامپیده که دیگر بازگشت آن به گذشته ممکن نیست. چنانکه پس از اشغال ۲ هفته پیش کنگره، معبد دموکراسی غربی توسط طرفداران رئیس‌جمهور مستقر در کاخ سفید، متفکری بانفوذ در قامت «ریچارد هاس» مجبور شد با اعترافی تلخ، بر آنچه یک دموکرات متفکر دیگر به نام فرید زکریا در دهه گذشته پیش‌بینی کرده بود مهر تایید بزند.»

استقبال روزنامه‌ها از رفتن ترامپ و آمدن بایدن/ حقوق ۶۰ میلیونی مدیران؟! / روحانی علیه دموکراسی

«جوان» برای استقبال از دولت بایدن تیتر «دولت تحریم‌های هوشمند بایدن آمد» را انتخاب کرده و می‌نویسد: «دونالد ترامپ بالاخره کاخ سفید را ترک کرد تا نزدیک به سه سال داستان خروج او از برجام وارد مرحله دیگری شود. جو بایدن گفته که قصد دارد به این توافق برگردد. اما اینکه بایدن و تیمش چطور به برجام برخواهند گشت، داستانی است جدا؛ داستانی که احتمالاً کش و قوس آن کمتر از خروج ترامپ از برجام نیست. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا در جلسه چهارساعته‌ای که سنای امریکا برای تأیید صلاحیت او گذاشت، گفت این را قبول دارد که «ایران بزرگ‌ترین حامی تروریسم است» و وعده کرد به دنبال توافقی «قوی‌تر و مستحکم‌تر» از برجام با ایران خواهد بود و از برجام فعلی به عنوان سکوی پرش بهره می‌برد.» این روزنامه اصولگرا در تیتر یک خود نیز با عنوان «دولت روحانی علیه دموکراسی» می‌نویسد: «رئیس جمهور روز گذشته در جلسه هیئت دولت به رغم آنکه ابتدا ژست عاقل قوم را به خود گرفت و حتی تصریح کرد که من «بلدم» جواب شعار‌های مجلس در مورد بودجه را بدهم، ولی «مردم این را نمی‌خواهند»، باز هم به تقابل با مجلس به عنوان «خانه ملت» پرداخت و نمایندگان مجلس را با دانش آموزان «دوم دبستان» قیاس کرد. ایستادگی دولت و شخص روحانی در برابر مجلس و مقابله با اختیارات قانونی نمایندگان مردم بار اول نیست که رخ می‌دهد و تبدیل به رویه دولت در تعامل با مجلس شده است.»

استقبال روزنامه‌ها از رفتن ترامپ و آمدن بایدن/ حقوق ۶۰ میلیونی مدیران؟! / روحانی علیه دموکراسی

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها