همه دعوت‌نامه‌هایی که ارسال نشد

کد خبر: 1047933

هاشمی و ناطق‌نوری به جامعه روحانیت دعوت نمی‌شدند، ضرغامی و پورازغدی به شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی، شهرداران و حالا رئیس صداوسیما هم به هیئت دولت.

همه دعوت‌نامه‌هایی که ارسال نشد

روزنامه شرق:هرجا اختلاف یا دلخوری بین افراد یا نهاد‌های سیاسی در قدرت ایجاد شده، خودش را در عدم دعوت‌ها نشان داده است. مثلا وقتی ناطق‌نوری از جامعه روحانیت قهر کرد، دیگر دعوت‌نامه‌ها برایش ارسال نشد. هاشمی قهر نکرد؛ ولی بابت مشغله ریاست‌جمهوری و بعد هم حضورش در مجمع، حضورش در جلسات کم شد و کم‌کم اختلافات سیاسی هم اضافه شد تا دیگر دعوت‌نامه‌ای به دست او نرسد. در ماجرای اختلاف بین دولت و صداوسیما که اوجش در ماجرای توهین به حسن روحانی در برنامه زاویه اتفاق افتاد، علی‌عسگری، رئیس رسانه ملی، دو جلسه است به هیئت دولت دعوت نمی‌شود. نه یکشنبه و نه دیروز. دولت انتظار داشت عذرخواهی رسمی رئیس این رسانه از خود رسانه ملی پخش شود که نشد. حسین سیمایی‌صراف، دبیر هیئت دولت، گفته بود: «درباره انتشار واکنشش گفتند خبر را به فضای مجازی می‌فرستیم. این در حالی است که توهین در تلویزیون پخش شده است. من به آقای علی‌عسگری گفتم که چرا از‌طریق رسانه خودتان خبر را منتشر نمی‌کنید، ایشان گفت می‌خواهم این موضوع را کنترل کنم تا این صحنه کمتر انتشار پیدا کند. من به ایشان گفتم آقای علی‌عسگری این موضوع به اندازه کافی انتشار پیدا کرده است، شما می‌توانید از‌طریق زیرنویس شبکه خبر یا بخش خبری این موضوع را تقبیح کنید؛ اما این کار را نکردند. به خاطر همین است که می‌گوییم واکنش نشان‌داده‌شده نه به‌موقع بود نه به‌اندازه». دو سال قبل هم که بگو‌مگوی بین حسن رحیم‌پور‌ازغدی و عزت‌الله ضرغامی با روحانی در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی اوج گرفت، تا مدتی این دو نفر به طور موقت دعوت‌نامه حضور در جلسات این دو نهاد را دریافت نمی‌کردند (ضرغامی عضو هر دو شوراست و رحیم‌پور‌ازغدی عضو یک شورا). این دو نفر جدای از نزاع درون جلسه، دعوای خود با رئیس دولت را به خارج از جلسه و شبکه‌های اجتماعی هم می‌کشاندند.

زمان حیات هاشمی‌رفسنجانی هم سخنگوی جامعه روحانیت مدعی شد که هر جلسه برای آقای روحانی و هاشمی دعوت‌نامه ارسال می‌شود. این دو نفر عضو ثابت جامعه روحانیت هستند و درصورتی‌که تمایل داشته باشند، می‌توانند در جلسات حضور داشته باشند؛ اما مدتی است که به این جلسات نیامده‌اند. همان زمان محمد هاشمی، برادر و رئیس دفتر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، به «شرق» گفته بود که ارسال دعوت‌نامه شرکت در جلسات جامعه روحانیت مبارز در گذشته‌های دور مرسوم بود، اما حالا مدت‌هاست که هیچ دعوت‌نامه‌ای از جامعه روحانیت مبارز دریافت نشده است. مصباحی‌مقدم در پاسخ به این پرسش «شرق» که آیا شما از ارسال آن برای آقای هاشمی مطمئن هستید و اینکه نحوه ارسال آن به چه شکل است؟ گفته بود: «بله، مطمئن هستم که دعوت‌نامه‌ها ارسال می‌شود. احتمالا فکس می‌شود که از جزئیات آن دبیرخانه در جریان است»؛ اما همان زمان هم دبیرخانه و روابط‌عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام از دریافت نامه دعوت به شرکت در جلسات جامعه روحانیت مبارز اظهار بی‌اطلاعی کرده بودند. ماجرای دعوت‌شدن و نشدن شهرداران به هیئت دولت هم سابقه‌ای طولانی دارد. تعارض و تفاوت جناح سیاسی دولت و شهرداری همواره محمل و بهانه خوبی بوده برای حضور‌نداشتن شهردار در هیئت دولت. زمان دولت اصلاحات اصولگرایان شاکی بودند که چرا احمدی‌نژاد به جلسات هیئت دولت دعوت نمی‌شود. احمدی‌نژاد که رئیس دولت شد، هیچ‌وقت قالیباف را به هیئت دولت راه نداد. حالا هم رابطه شهرداران با روحانی کج‌دار‌و‌مریز است. با روی‌کار‌آمدن مدیریت پنجم شهری در سال ۹۶، بعد از حدود ۱۸ سال شهردار تهران به جلسات هیئت دولت دعوت شد. نجفی، اولین شهردار اصلاح‌طلبان، حضور در جلسات هیئت دولت را به نفع شهر و شهروندان دانسته بود؛ اما بعد از گذشت سه سال از حضور شهردار تهران در جلسات هیئت دولت یک‌باره خبر رسید که شهردار به جلسات هیئت دولت دعوت نمی‌شود. البته پیروز حناچی، شهردار تهران، در تیر امسال این موضوع را رد و تأکید کرد که در جلسات دعوت می‌شود. با‌این‌حال عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه حضور شهردار تهران در جلسات هیئت دولت ضرورت دارد، گفته بود: سوءتفاهم، دلیل دعوت‌نکردن از حناچی در جلسات هیئت دولت بوده است. زهرا نژادبهرام گفته بود: «هرچند اطلاع دقیقی ندارم که به‌تازگی پیروز حناچی به دولت دعوت می‌شود یا خیر، ولی به نظرم این نکته حائز اهمیت است که همه باید بدانیم هر اتفاقی در پایتخت بر روی فضای اجتماعی و سیاسی سایر استان‌ها و کشور تأثیرگذار است. حضور شهردار تهران در جلسات هیئت دولت ضرورت دارد و باید سوءتفاهم‌های ایجاد‌شده برطرف شود. در دوره اول ریاست‌جمهوری حسن روحانی شهردار به جلسات هیئت دولت دعوت نمی‌شد؛ ولی از دور دوم فعالیت ریاست‌جمهوری شهردار تهران در جلسات هیئت دولت حضور می‌یافت که به نظرم استمرار این مسئله حائز اهمیت است». به نظر می‌رسد که مورد حناچی مربوط به ایرادی است که شهرداری از لحاظ قانونی به ساخت‌وسازی در منطقه جماران گرفته بود؛ ساخت‌وسازی که گفته شد متعلق به حسن روحانی است و همین منشأ دلخوری شده بود! گرچه بین علت دعوت‌نکردن از شهردار تهران تا صداوسیما فاصله زیاد است. در مورد نخست، به شأن حقوقی منتخب ملت توهین شد؛ اما در مورد دوم به نظر می‌رسد که نوعی برخورد شخصی صورت گرفته است!

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها