چه کسی باید اول به برجام برگردد؟/ تنظیمات جدید در منطقه/ زنان قربانی اصلی کرونا

کد خبر: 1048281

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

چه کسی باید اول به برجام برگردد؟/ تنظیمات جدید در منطقه/ زنان قربانی اصلی کرونا

گروه سیاست سایت فردا- روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«شرق» پرویز فتاح و «ماجرای بازپس‌گیری املاک بنیاد از متصرفان» را عکس یک کرده و نوشته است: «رئیس بنیاد مستضعفان گفته است املاک مربوط به این بنیاد که در تصرف اشخاص حقیقی و حقوقی است، از‌طریق قوه قضائیه پیگیری می‌شود. فتاح افزوده است: هماهنگی این بنیاد با دولت و مجموعه سران قوه، سپاه، بسیج و... خوب است. هجدهم مرداد سال جاری بود که پرویز فتاح با حضور در یک برنامه تلویزیونی درباره مستغلات تحت تملک افراد خاص و ارگان‌ها افشاگری بی‌سابقه‌ای کرد و از تصرفات غیرقانونی برخی مقامات، سپاه و ارتش تا ساخت جکوزی و سونا در کاخ مرمر سخن گفت؛ افشاگری‌هایی که برای خود او هزینه بسیار داشت و مجبور به عذرخواهی شد.» این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری که تیتر یک شده با اشاره به اینکه «آمار‌های رسمی از رشد مناسبات غیرمتعارف بر محور قاچاق و واردات حکایت دارد» و با تیتر «مناسبات پنهانی و معمای ارزانی» می‌نویسد: «گزارش خلاصه تحولات اقتصادی کشور که بانک مرکزی منتشر کرده، از یک پدیده بیمارگونه در اقتصاد ایران حکایت دارد. در پایان ۱۳۹۸ در‌حالی‌که شاخص هزینه مصرف‌کننده نسبت به سال قبل‌تر ۴۱.۲ درصد رشد نشان می‌دهد، رشد شاخص هزینه تولید‌کننده به ۶۱.۵ درصد می‌رسد؛ یعنی مصرف‌کننده نهایی نسبت به قیمت تمام‌شده تولید ۵۰ درصد کمتر می‌پردازد. این اتفاق در ظاهر شاید نفع مصرف‌کننده را نشان دهد؛ اما در پسِ ماجرا به گفته استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی یک مناسبات غیرمتعارف بر محور قاچاق و واردات شکل گرفته است که فشار زیادی را بر بدنه تولید کشور وارد می‌کند و به‌تدریج هر آنچه به‌عنوان بخش مولد در کشور وجود دارد، جای خود را به کالا‌های تولید چین، ترکیه، عراق و افغانستان می‌دهد.»

چه کسی باید اول به برجام برگردد؟/ تنظیمات جدید در منطقه/ زنان قربانی اصلی کرونا

«اعتماد» واکنش ایران به اظهارات طرف آمریکایی درباره بازگشت به برجام را تیتر یک کرده و تاکید می‌کند که «تهران می‌گوید این واشنگتن است که باید به توافقی که ترک کرد، بازگردد». این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری نیز بازدید رئیس مجلس از سایت فردو را پوشش داده و با عنوان «تعهد در برابر تعهد» می‌نویسد: «رییس مجلس در بازدید از مجتمع غنی‌سازی شهید علی‌محمدی فردو با گرامیداشت دهه فجر و یاد امام و شهدای انقلاب گفت: آن روز بر اساس نظارت میدانی و قانون راهبردی لغو تحریم‌ها که در مجلس به تصویب رسید و زمانبندی‌های اجرایی آن به سایت فردو آمدیم. وی با بیان اینکه طی بازدید‌هایی که داشتیم مشخص شد این قانون مرحله به مرحله به اجرا درآمده است، ادامه داد: در غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانیوم که قرار بود سالانه ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شود، از جهت زمانبندی جلوتر هستیم و در عرض حدود یک ماه ۱۷ کیلوگرم اورانیوم غنی‌سازی شده است.»

چه کسی باید اول به برجام برگردد؟/ تنظیمات جدید در منطقه/ زنان قربانی اصلی کرونا

«آرمان ملی» عکس یک خود را به بهانه درخواست‌های آنتونی بلینکن و محمدجواد ظریف از یکدیگر پیرامون بازگشت به برجام به وزرای خارجه ایران و آمریکا اختصاص داد است. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی که تیتر یک شده نیز به موضوع واکسن کرونا و انتظار جامعه برای تامین آن پرداخته است. آرمان ملی با عنوان «جان ارزانتر از این؟!» مینویسد: «درگذشت مهرداد میناوند و حال نامساعد علی انصاریان و بستری شدن گوهر خیر‌اندیش به عنوان سلبریتی‌های ایران، تلنگری دیگر بر این نکته است که کرونا خیلی بیش از آمار‌هایی که این روز‌ها مسئولان بیان می‌کنند به همه ما نزدیک است و البته چه جان‌هایی که به واسطه این امر در خطرند، جان‌هایی که حتی جوان و ورزشکار هم هستند. اتفاق این روز‌ها باز هم نیاز به واکسیناسیون سراسری از طریق واکسن‌های مطمئن و مورد تایید سازمان جهانی بهداشت را گوشزد می‌کند؛ مساله‌ای که از قرار معلوم فعلا به یک معضل تبدیل شده است. دولت می‌داند باید این کار را خیلی زودتر از آنکه واکسن‌های ایرانی بخواهند مورد استفاده سراسری قرار بگیرند آغاز کرده و می‌بایست اقدام به خرید واکسن کند. اما با توجه به شرایط پیچیده‌ای که برای ایران در این مساله پیش آمده است، وعده خرید واکسن‌های چینی و روسی و کوبایی را می‌شنویم.»

چه کسی باید اول به برجام برگردد؟/ تنظیمات جدید در منطقه/ زنان قربانی اصلی کرونا

«آفتاب یزد» در گزارشی که تیتر یک شده به بررسی اهداف و آثار سفر منطقه‌ای ظریف پرداخته و با عنوان «تنظیمات جدید منطقه» می‌نویسد: «به صورت خلاصه سفر‌های چند روز گذشته وزیر خارجه ۳ دستاورد مشخص داشته است:یک: انتشار بیانیه مشترک ایران، روسیه و ترکیه در مورد سوریه. دو:تحکیم همکاری با کشور‌های درگیر در حوزه‌های مختلف پس از جنگ قره باغ. سه: دنبال کردن پلتفرم ۳+۳ در منطقه قفقاز» این روزنامه اصلاح‌طلب در عکس یک خود، اما محمدباقر قالیباف، ریس مجلس را هدف گرفته است. آفتاب یزد با انتشار عکسی نامناسب از قالیباف که پیش‌تر نیز روزنامه شرق از آن استفاده کرده و کلی حاشیه ایجاد کرده بود، می‌نویسد: «آقای قالیباف! این شما این مرغداری». ماجرای این تیتر در واقع به نامه کشاورز جهرمی که رئیس مجلس را با توجه به اظهارات اخیر وی به چالش مرغدار شدن دعوت کرد، برمی‌گردد. این مرغدار جهرمی در نامه‌اش خطاب به قالیباف، در قالب موضوع «طرح پیشنهادی و آزمایشی عرضه مرغ ۹ هزار تومانی» با استناد به کلیپ مشاهده شده از سخنان وی در فضای رسانه‌ای، پیشنهاد کرده تا رئیس مجلس شورای اسلامی در فرصت ۵۰ روزه باقیمانده به پایان سال ۹۹، مدرن‌ترین واحد مرغداری در شهرستان جهرم استان فارس را به ظرفیت ۳۹ هزار و ۵۰۰ قطعه جهت عملیاتی کردن دیدگاهش بصورت عقد قرارداد در دفتر رسمی یک دوره تولیدی در سال جاری را تحویل بگیرد.

چه کسی باید اول به برجام برگردد؟/ تنظیمات جدید در منطقه/ زنان قربانی اصلی کرونا

«وطن امروز» وزیرخارجه آمریکا را به بهانه اظهارات اخیرش درباره بازگشت به برجام عکس یک کرده و با تیتر «فراموشخانه برجام» می‌نویسد: «رونمایی وزیرخارجه آمریکا از شرط‌های دولت بایدن درباره برجام: ۱ ـ ابتدا ایران باید به محدودیت‌های هسته‌ای طبق برجام بازگردد ۲ ـ فرآیند طولانی‌مدت راستی‌آزمایی اقدامات ایران انجام شود ۳ ـ بازگشت آمریکا به مذاکره برای توافق گسترده‌تر و طولانی‌تر». در ادامه این گزارش آمده است: «با این وصف پرسش اساسی از دولت روحانی و دستگاه سیاست خارجی‌اش این است که پس چه فرقی میان بایدن و ترامپ یا بلینکن و پمپئو وجود دارد؟ رئیس‌جمهور مو نارنجی کاخ سفید هم در پی همان هدفی بود که تیم بایدن آن را دنبال می‌کند» این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری به موضوع خرید واکسن اشاره کرده و با کنایه به مطالبه خرید واکسن که در شبکه‌های اجتماعی تبدیل به یک هشتک پرکاربرد شده، تیتر زده است: «# واکسن - خریدیم».

چه کسی باید اول به برجام برگردد؟/ تنظیمات جدید در منطقه/ زنان قربانی اصلی کرونا

«کیهان» مواضع برجامی بلینکن را آب پاکی روی دست خوش‌خیالان خوانده و در گزارشی می‌نویسد: «مقامات دولت بایدن، مواضع ضدایرانی دولت ترامپ را مو به مو تکرار کردند. مقامات آمریکا بار دیگر آب پاکی روی دست خوش‌خیال‌ها ریختند.» این روزنامه اصولگرا در گزارشی که تیتر یک شده، آورده است: «مقامات دولت بایدن، اظهارات گستاخانه مقامات دولت ترامپ درباره برجام را تکرار کردند. در همین رابطه، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در اولین نشست خبری خود درباره موضوع ایران و توافق هسته‌ای گفت: بایدن بسیار شفاف بوده، اگر ایران به پایبندی کامل از تعهدات خود ذیل برجام بازگردد، آمریکا نیز همان کار را می‌کند.... محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران به شرط‌گذاری اخیر آنتونی بلینکن وزیر خارجه جدید آمریکا درباره بازگشت این کشور به برجام پاسخ داد.»

چه کسی باید اول به برجام برگردد؟/ تنظیمات جدید در منطقه/ زنان قربانی اصلی کرونا

«جوان» نیز جو بایدن و وزیرخارجه‌اش را عکس یک کرده و با تیتر «گزینه استراتژیک ایران در برنامه هسته‌ای» می‌نویسد: «وزیر خارجه بایدن بـه ۳۳ مـاه خوش‌بینی درباره بازگشت یک دولت دموکرات به برجام مهر بطلان زد و گفت که اگر «اول ایران» به تعهدات برجامی خود برگردد امریکا نیز همان کار را انجام خواهد داد و به برجام بازخواهد گشت. محمدجواد ظریف به طعنه گفته که «ما در داخل برجام هستیم و آن کسی که خارج شده باید (به برجام) برگردد» تا چشم‌انداز یک چالش هسته‌ای با دولت تازه‌کار بایدن بیش از هر موقع دیگری نمایان شود. تهران هشدار داده که اگر تا ۲۱ فوریه (دوم اسفند ۹۹) تحریم‌ها‎ لغو نشود، اجرای پروتکل الحاقی را متوقف خواهد کرد، اما فراتر از این، موضع دولت بایدن نشان می‌دهد که ایران نیازمند بازتعریف استراتژیک در برنامه هسته‌ای، در صورت تداوم اصرار امریکا بر سیاست «اول ایران» است.»

چه کسی باید اول به برجام برگردد؟/ تنظیمات جدید در منطقه/ زنان قربانی اصلی کرونا

«ایران» نیز مثل خیلی از روزنامه‌های امروز مساله بازگشت به برجام و اظهارات اخیر وزرای خارجه ایران و آمریکا را عکس یک کرده است. این روزنامه دولتی با عنوان «مجادله بر سر بازگشت» می‌نویسد: «بالا گرفتن بحران بی اعتمادی در مناسبات میان ایران و امریکا پیرامون اجرای تعهدات برجام وضعیت این توافق را در معرض خطر قرار داده است. اختلاف میان دو کشور مبنی بر اینکه کدام یک قدم اول را پیرامون اجرای تعهدات برجامی‌اش بردارد، به یک چالش جدی میان طرفین تبدیل شده است. امریکا شرط اجرای تعهدات برجامی‌اش را به اجرای تعهدات تهران گره زده است و مقام‌های کشورمان هم معتقدند کشوری که ابتدا از اجرای تعهداتش تخطی کرده، باید گام نخست را بردارد.» ایران در گزارش دیگری زنان را قربانی اصلی کرونا اعلام کرده است. البته نه از باب اینکه زنان بیشتر از مردم تحت تاثیر این ویروس، می‌میرند. بلکه از آن رو که شیوع ایرانی به بخش‌ها مختلف بازار و اقتصاد آسیب زده و زنان نیز بیشترین آسیب را دیده‌اند.

چه کسی باید اول به برجام برگردد؟/ تنظیمات جدید در منطقه/ زنان قربانی اصلی کرونا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها