نجفی: با نوعی «حجتیه لیبرال» در مدیران مواجه هستیم

کد خبر: 1048571

استاد تمام علوم سیاسی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی امری واکنشی به بحران‌ها و رژیم پهلوی نبوده است، گفت: در مدیران ما هم کسانی هستند که یک نوع از رگه‌های حجتیه لیبرال را دارند.

نجفی: با نوعی «حجتیه لیبرال» در مدیران مواجه هستیم

خبرگزاری فارس: برنامه جهان‌آرا شنبه شب (۱۱ بهمن‌ماه) با حضور موسی نجفی نظریه‌پرداز و استاد تمام علوم سیاسی با موضوع «فلسفه سیاسی، دستاوردها، چالش‌ها، تحولات و افق‌های نوین» از شبکه افق سیما به روی آنتن رفت.

نجفی در پاسخ به این سوال که فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی چیست؟ اظهار داشت: بیشتر بحث‌های سیاسی، فلسفه سیاسی نیست و نظر و تحلیل و علم و حتی نظریه سیاسی هست و برای رفع بحران‌ها نظریه استفاده می‌کنیم و این نظریه‌ها باید در محیط بزرگتری به اسم فلسفه سیاسی ارجاع داده شود.

استاد تمام علوم سیاسی با بیان اینکه در دعوا‌های جناحی و سیاسی سطح بحث‌ها را یا در حد تحلیل یا نظریه سیاسی می‌بینم و هیچ‌وقت فلسفه سیاسی بحث نمی‌شود، گفت: هر دو جناح سیاسی اگر از برخی از بحث‌های هیجانی عبور کنند و سطح بحث‌ها را به نظریه یا فلسفه سیاسی برسانند خوب است.

وی افزود: در دولت فعلی بحث‌ها هیچ وقت به فلسفه سیاسی نرسید، ولی در دولت اصلاحات بعضی بحث‌ها توسط رئیس دولت اصلاحات جنبه فلسفه سیاسی داشت. انقلاب اسلامی باید اختلاف‌ها را به فلسفه سیاسی ببرد تا آنجا ببینند چقدر حرف دارند.

نجفی با بیان اینکه عده‌ای معتقدند انقلاب یک واکنش به بحران رژیم پهلوی است، گفت: اگر اینطور باشد ناخودآگاه پذیرفته‌ایم که انقلاب واکنشی به بحران‌های پهلوی هست و این سوال پیش می‌آید که چگونه این انقلاب تداوم یافته است و داعیه فراملی دارد.

استاد تمام علوم سیاسی افزود: اکثر کتاب‌هایی که نظریه‌پردازان غربی می‌نویسند و در دانشگاه‌های ما مرجع است، بیش از اینکه فلسفه سیاسی باشد نظریه انقلاب است و انقلاب را می‌خواهند واکنشی به یک امری در مقطعی می‌خواهد نشان دهند.

نجفی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی بالاتر از نظریه سیاسی هست و فلسفه سیاسی دارد، گفت: انقلاب یک امر واکنشی به بحران‌ها نبوده و از دل رژیم شاه در نیامده است و در زمان پهلوی مبارزانی داشتیم که قصدشان سرنگونی پهلوی بوده نه تشکیل نظام اسلامی و ما باید از دو واقعه سقوط پهلوی و تاسیس نظام اسلامی صحبت کنیم.

این نظریه‌پرداز علوم سیاسی گفت: انقلاب اسلامی حداقل سه مرحله نهضت، نظام سیاسی و تمدن اسلامی را دارد و آسیب شناسی و موفقیت انقلاب‌ها در هر مرحله فرق می‌کند، ولی دوره نهضت در انقلاب اسلامی کوتاه بوده است و مسلما پیروزی انقلاب اسلامی در این فرصت کوتاه یک موفقیت با تلفات کم است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی الگوی خودش را داشت و اولین بار بود انقلابیون به نام خدا انقلاب می‌کردند، تصریح کرد: این ادبیات از انقلاب اسلامی است و این موفقیتی بسیار بزرگ است که انحصار انقلاب از مارکسیسم را شکست.

استاد تمام علوم سیاسی با اشاره به اینکه انقلاب برای خودش یک نظام سیاسی جدید را تاسیس کرد که از هیچکدام از دو نظام سیاسی موجود الگوبرداری نشد، اظهار داشت: خود تاسیس نظام یک موفقیت است و نظام نوپایی که نه الگوی مارکسیستی و نه لیبرالیستی دارد، الگوی دیگری ندارد و این نیازمند جنبش نرم افزاری بود، ولی در تک تک موارد این موفقیت‌ها حاصل نشده است. تا انقلاب آمد روشنفکر و سیاستمدار تراز خود را پیدا کند مقداری طول کشید و هنوز نتوانسته این را به طور کامل به منصه ظهور برساند و در جنبش نرم افزاری کار‌هایی کند که با این ایده منطبق باشد.

نجفی در پاسخ به این پرسش که آیا ما قرار است یک کشور باشیم یا یک انقلاب، گفت: برای پاسخ به این سوال باید به تاریخ غرب برگردیم و فرانسوی‌ها وقتی انقلاب کردند نظام حاکم بر اروپا نظام وستفالیایی بود و قدرت‌های بزرگ سهم خود را قبلا مشخص کرده بودند و فرانسه جزو کشور‌های درجه اول نبود، ولی انقلاب فرانسه یک ابهتی به کشور فرانسه می‌دهد.

وی افزود: انقلاب اسلامی به ایران یک توان مضاعف می‌دهد و ایران را از قدرت خود جدا و آن را فراملی می‌کند و انقلاب اسلامی در ذات خود مقابل نظم وستفالیایی است.

استاد علوم سیاسی گفت: این دو قطبی‌های کاذب مثل پیاده رو‌ها و پهنای باند و دوگانه آزادی در آستانه انتخابات‌ها پررنگ می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی اصول انترناسیونالیستی لیبرال را نمی‌پذیرد، گفت: اینکه بگوییم یک کشور می‌شویم تا از حقوق برابر برخوردار شویم مربوط به وستفالی قرن ۱۷ هست نه واقعیت تکامل یافته از نظر اروپایی‌ها که منجر به استعمار شد. این‌ها فقط حقوق ملت خود را پذیرفتند و برای آسیا و آفریقا استعمارگرانی وحشی بودند.

استاد تمام علوم سیاسی افزود: کیسینجر می‌گوید نباید بگذاریم ایران کشوری قدرتمند باشد، چون این قدرت هم تعادل و هم نظم را به هم می‌زند و به همین خاطر برایشان مهم است که ایران را در حالت وحشت و ترس همیشگی نگه دارند.

نجفی با تاکید بر اینکه آسیب‌شناسی انقلاب به فرصت سازی انقلاب برمی گردد، تصریح کرد: ما از مرحله نهضت به مرحله نظام آمدیم و باید از مرحله انقلاب به مرحله تمدن وارد شویم و آسیب شناسی مرحله نهضت و نظام متفاوت است و همین طور از نظام به تمدن هم متفاوت است.

این نظریه پرداز سیاسی با اشاره به اینکه عده‌ای نمی‌توانند نظم جدید را بپذیرند و یا در مرحله نهضت و یا در خود نظام جا مانده‌اند و این ممکن است شامل حزب‌الهی‌ها هم شود، اظهار داشت: یک نوع حجتیه لیبرال داریم که می‌آید به بعد انقلاب و در مرحله پیروزی انقلاب متوقف می‌شود و ممکن است یک عده از اصلاح طلبان و اصولگرایان اینگونه باشند و در مرحله نظام متوقف شوند و در کشور ما کم نیستند و در مدیران ما هم کسانی هستند که یک نوع از این رگه‌های حجتیه لیبرال را دارند.

وی تاکید کرد: قبول سلطه جهانی وستفالی و اینکه جرات نکنیم به آن نزدیک شویم نوعی حجتیه و تفکری است که ما را متوقف می‌کند. آسیب اصلی این است که انقلاب جلو رفته، ولی برخی مدیران انقلاب و کسانی که باید آن را جلو ببرند، جامانده‌اند.

استاد تمام علوم سیاسی افزود: آقایان احمدی نژاد، خاتمی و رفسنجانی و روحانی با کارهایشان و حرفهایشان انقلاب را به جلو برده اند، ولی خودشان جامانده‌اند در حالی که این‌ها هستند که باید خودشان را به انقلاب برسانند.

نجفی با بیان اینکه رهبر انقلاب بر اساس اصول قانون اساسی رهبری می‌کنند، گفت: عجیب است کسانی که به جامعه مدنی معتقدند چطور این قدر اختلاف پیدا می‌کنند و مثلا به راحتی می‌گویند قوانین مجلس را اجرا نمی‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد تطهیر رژیم پهلوی در سال‌های اخیر اظهار داشت: عده‌ای می‌خواهند از موضع اپوزیسیون صحبت کنند که بگویند حرف ما تکراری نیست و حرف حکومت تکراری هست و این جاذبه‌ای می‌دهد و حتی برخی روشنفکران دوست دارند چیزی بگویند که در تایید رضاشاه باشد.

استاد تمام علوم سیاسی با بیان اینکه حافظه تاریخی مردم ما مقداری کم است، تصریح کرد: برجام یکی از نکاتش این بود که مردم سلطه آمریکا را فراموش کرده اند و دوباره باید امتحان پس می‌دادیم و باید حافظه تاریخی مردم قوی شود و این مستلزم کار فکری و هنری بسیار عمیق هست.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها