مهاجرانی علیه اصلاح‌طلبان/ ما و طالبان/ پیشگام برای تزریق واکسن وارداتی

کد خبر: 1048695

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

مهاجرانی علیه اصلاح‌طلبان/ ما و طالبان/ پیشگام برای تزریق واکسن وارداتی

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«اعتماد» در تیتر یک خود به اظهارات دیروز نماینده سبزوار که فضای رسانه‌ای بعد از ماجرای درگیری عنابستانی و سرباز وظیفه را به میدان‌داری عده‌ای شعبان بی‌مخ تشبیه کرده بود، پرداخته و با عنوان «توهین بی‌سابقه‌ها به مطبوعاتی‌ها» می‌نویسد: «برای حل این قبیل معضلات و جلوگیری از تکرار چنین خطاهایی، پارلمان نیازمند اصلاح آیین‌نامه هیات نظارت بر رفتار نمایندگان است ولی نه در مجالس گذشته و نه در پارلمان یازدهم، عزمی برای تحقق این مساله وجود ندارد. ماجرا‌های اصولگرایان و نوع واکنش‌شان به ماجرای عنابستانی به همین‌جا ختم نشد. اوضاع زمانی جالب‌تر شد که یکی از اعضای هیات رییسه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و از چهره‌های مورد وثوق جبهه پایداری در پارلمان که گاه و بی‌گاه با اظهاراتش علیه حسن روحانی و دولتش تیتر یک رسانه‌های اصولگرا را به خود اختصاص می‌دهد، در صحن علنی مجلس به جای حمایت از سرباز وظیفه ناجا بابت انجام وظیفه و انتقاد از واکنش در نوع خود بی‌سابقه نماینده مجلس یازدهم، انگشت اتهام را به سوی ناجا بلند کرد و خواستار عذرخواهی این نهاد نظامی شد.»

مهاجرانی علیه اصلاح‌طلبان/ ما و طالبان/ پیشگام برای تزریق واکسن وارداتی

«شرق» عکس یک امروز را به پشت‌پرده حملات مهاجرانی به بوروقانی و اصلاح‌طلبان اختصاص داده است. این روزنامه اصلاح‌طلب به نقل از ناصر قوامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌نویسد: «مهاجرانی اصلاح‌طلبان را می‌زند تا به ایران برگردد و به جایگاهی برسد». گزارش‌نویس شرق در ادامه آورده است: «عطاالله مهاجرانی که سال‌هاست در خارج از کشور به‌سر می‌برد و احتمالا سال‌ها هم از فضای سیاسی داخلی ایران دور است، در شرایطی بر پیکره نحیف اصلاح‌طلبی در ایران می‌تازد که اصلاح‌طلبان در همین چند وقت اخیر کم هزینه سیاسی متحمل نشده‌اند؛ برای مثال ردصلاحیت گسترده نیرو‌های اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس یازدهم در اسفند ۹۸. او در شرایطی که عموم نیرو‌های اصلاح‌طلب می‌کوشند با ایجاد نهاد اجماع‌ساز به صورت منطقی و به دور از هرگونه تنش سیاسی وارد انتخابات ریاست‌جمهوری شوند، اصلاح‌طلبان را متهم به رادیکال‌بودن می‌کند و مشخص نیست این گزاره که جریان تندرو سومی در میان اصلاح‌طلبان در حال شکل‌گیری است که هدفش تخریب سپاه است، از کجاست و چه نشانه‌ای دال بر این موضوع دارد؟ اگر هم صرف انتقاد به نامزد‌های نظامی را به‌مثابه تخریب سپاه پاسداران می‌گیرد، باید گفت که از چنین مقدمه‌ای، چنین نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود».

مهاجرانی علیه اصلاح‌طلبان/ ما و طالبان/ پیشگام برای تزریق واکسن وارداتی

«آفتاب یزد» واکنش برخی نمایندگان مجلس به درگیری عنابستانی و سرباز وظیفه را تیتر یک کرده و می‌نویسد: «مجلس طلبکار شد!». اشاره این روزنامه اصلاح‌طلب به اظهارات دیروز حسینعلی حاجی‌دلیگانی است که خواستار عذرخواهی ناجا شده بود. در ادامه این گزارش آمده است: «این تنها حاجی دلیگانی نبود که سعی داشت تا از بار گناهان عنابستانی بکاهد بهروز محبی نجم آبادی همکار عنابستانی و دیگر نماینده سبزوار هم درباره ماجرای سیلی زدن به سرباز به شدت رسانه‌ها را متهم کرد. محبی به برنا گفت: «فضای رسانه‌ای تبدیل شده به عده‌ای شعبان بی‌مخ که از کاه کوه می‌سازند. آدم‌هایی هستند که دروغ پردازی می‌کنند حادثه‌ها را بزرگ نمایی می‌کنند مانند خطای عنابستانی که در آن بزرگنمایی صورت گرفت.» این نماینده در پاسخ به این سوال که فکر نمی‌کنید این توهین به فضای رسانه‌ای کشور، است، اظهار کرد: «منظورم با عده‌ای است که در اجرای نجفی واقعیت را وارونه نشان دادند، ولی در ماجرای عنابستانی بزرگنمایی کردند.»

مهاجرانی علیه اصلاح‌طلبان/ ما و طالبان/ پیشگام برای تزریق واکسن وارداتی

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با غلامعلی دهقان، عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه که از شانس جریان اعتدال در انتخابات ۱۴۰۰ می‌گوید و ظریف و سیدحسن خمینی را نماینده این طیف می‌داند. اهم اظهارات وی در این گفتگو به شرح زیر است: * به نظر می‌رسد حضور یک گزینه پرتوان و نوگرا، که بتواند مورد تأیید شورای نگهبان هم باشد، می‌تواند رقابت خوبی با گزینه نهایی اصولگرایان انقلابی و ارزش‌مدار داشته باشد. حالت دوم این است که گزینه‌های دارای کاریزما، مقبول و رأی‌آور جریان اعتدالی پس از مرحله ثبت‌نام در مرحله نهایی انتخابات به هر دلیلی حضور نداشته باشند. به همین دلیل سه ضلع طیف میانه می‌توانند در انتخابات آینده با هم هم‌افزایی داشته باشند و در هفته‌های پایانی انتخابات با توجه به نظرسنجی‌های صورت گرفته به گزینه نهایی دست پیدا کنند. مانند اتفاقی که در خرداد سال ۱۳۹۲ رخ داد؛ اتفاقی که به عنوان یک الگو شمرده شد. *حضور یک گزینه محبوب و رأی‌آور می‌تواند این سه ضلع را دوباره به هم نزدیک کند. به عنوان مثال اگر سید‌حسن خمینی در انتخابات ثبت‌نام کند و مورد تأیید شورای نگهبان نیز قرار بگیرد قطعأ مورد حمایت هر سه ضلع میانه خواهد بود. این وضعیت درباره آقای ظریف نیز وجود دارد و اگر ایشان نیز بنا به ضرورت‌هایی در انتخابات حضور پیدا کند، می‌تواند کانون اجماع سه ضلع میانه سیاسی کشور باشد. *برخی رسانه‌های تندرو عنوان کرده‌اند که آیت‌ا... سید‌حسن خمینی رجل سیاسی نیست. باید از این دوستان سوال کرد که چه تعریفی از رجل سیاسی ارائه می‌کنید؟ *آقای رئیسی گزینه مناسبی برای اصولگرایان به شمار می‌رود و با توجه به اینکه در انتخابات سال ۹۶ نیز رأی خوبی به دست آورده می‌تواند دوباره به عنوان گزینه نهایی جریان اصولگرایی مطرح باشد. این در حالی است که آقای رئیسی در کسوت رئیس قوه قضائیه نیز عملکرد قابل‌قبولی داشته است. * اگر آقای لاریجانی به انتخابات ورود کنند صلاحیت ایشان نیز احراز می‌شود و در نهایت در معرض آرای مردم قرار خواهد گرفت. در چنین شرایطی اگر رقابتی بین سعید جلیلی و علی لاریجانی یا قالیباف و لاریجانی شکل بگیرد به احتمال زیاد می‌تواند بخش‌هایی از اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان را به سمت خود جلب کند و این احتمال وجود دارد که در چنین شرایطی بخش‌هایی از طیف میانه از آقای لاریجانی حمایت کنند.

مهاجرانی علیه اصلاح‌طلبان/ ما و طالبان/ پیشگام برای تزریق واکسن وارداتی

«جوان» عکس امروز خود را به پیش‌قدمی وزیر بهداشت برای تزریق واکسن وارداتی به خود و خانواده‌اش اختصاص است. در سرمقاله خود، اما به موضوع سیاست ایران در قبال طالبان که اخیرا حاشیه‌ساز شده، می‌پردازد. عبدالله گنجی در این باره می‌نویسد: «علت ارتباط مهم است که اگر نبود امریکا چند سال با این گروه مذاکره نمی‌کرد. حتی غربی‌ها بسیار مشتاق بودند با داعش و القاعده مذاکره کنند، اما آن‌ها به ظاهر از این کار ابا داشتند و علت اصلی آن هم عدم اعتقاد داعش و القاعده به حقوق بین‌الملل و مقوله دولت - کشور است. اما در خصوص طالبان سؤالات چندگانه‌ای در ذهن ملت ماست که نگارنده تا آنجا که می‌فهمم یا اطلاعات دارم، توضیح می‌دهم.... ناامن کردن حضور امریکا در افغانستان توسط طالبان برای ایران موضوعیت دارد. اخراج امریکا از افغانستان آرمان حاج قاسم شهید بود و اگر طالبان این مهم را به پایان رسانند، منافع و امنیت ملی ما نیز تأمین شده‌است. البته ممکن است طالبان اهدافی داشته باشند که ما قبول نداریم، اما اگر ارتباط با آنان داعش را زمینگیر، سلامت شیعیان را تضمین و خواب راحت را از امریکایی‌ها می‌گیرد، ارتباط لازم است و دولت باید این موضوع را باز بگذارد. نباید حضور نمایندگان طالبان در ایران صرفاً برای روکم کنی از امریکا یا اینکه ما هم در افغانستان پایگاه داریم، تلقی شود. اگر ارتباط با طالبان منطبق بر منافع ملی ما و شیعیان افغانستان است، باید برای ۲۷ سال گذشته پاسخگو باشیم. شاید هم از بدو تولد طالبان ارتباطی نبود و در سال‌های اخیر امکان ارتباط فراهم شده‌است. این موضوع لازم است برای مردم تبیین شود و البته طالبان باید بداند اگر به روش خشونت به دنبال قدرت‌خواهی است، هرگز از سوی ایران حمایت نخواهد شد.»

مهاجرانی علیه اصلاح‌طلبان/ ما و طالبان/ پیشگام برای تزریق واکسن وارداتی

«وطن امروز» عکس و بخش عمده‌از صفحه نخست امروز را به حضور مقام معظم رهبری در مرقد مطهر امام راحل اختصاص داده و نگاهی دارد به به مختصات شخصیتی و ابعاد هویتی حضرت آیت‌الله‌خامنه‌ای در راهبری انقلاب اسلامی. این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری نیز با اشاره به عدم تصویب آیین‌نامه‌های اجرایی قانون مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر خانه‌ها و خودرو‌های لوکس در هیأت دولت از «نقش دولت در فرار مالیاتی» می‌گوید و می‌نویسد: «صرف نظر از آگاهانه یا ناآگاهانه بودن بی‌توجهی دولت به اصلاح نظام مالیاتی، این بی‌توجهی در نهایت به رشد شدید کسری تراز عملیاتی در لوایح بودجه سال‌های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ منجر شد. تنها به عنوان نمونه، تراز عملیاتی در لایحه‌ای که دولت برای بودجه سال ۱۴۰۰ در میانه آذرماه تقدیم مجلس کرد، حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان کسری دارد که حدود ۸ برابر یارانه ۴۵ هزار تومانی کل سال مردم است. این کسری در نهایت پس از محقق نشدن درآمد‌های حاصل از فروش اوراق و فروش نفت در نهایت منجر به رشد تورم و سخت شدن معیشت اقشار متوسط و بویژه کم‌درآمد می‌شود.»

مهاجرانی علیه اصلاح‌طلبان/ ما و طالبان/ پیشگام برای تزریق واکسن وارداتی

«کیهان» در تیتر یک خود به جنجال واکسن پرداخته است. این روزنامه اصولگرا با تیتر «واکسن وارداتی را ابتدا به خود و خانواده‌ام تزریق می‌کنم» که نقل قولی از وزیر بهداشت است، می‌نویسد: «وزیر بهداشت ضمن پاسخ به برخی شائبه‌های ایجاد شده پیرامون تأیید تزریق واکسن روسی کرونا در کشورمان گفت: مگر می‌شود اجازه دهیم پای واکسن نامطلوب به کشور برسد؟» این روزنامه اصولگرا موافقت نمایندگان با بررسی اولویت‌دار طرح شفافیت آرا را نیز در گزارش دیگری دیده و آورده است: «نمایندگان مجلس روز گذشته به وعده خود درباره شفافیت عمل کردند و با رای اکثریت بررسی اولویت‌دار آن در دستور کار قرار گرفت همچنین دیروز مجلس کارش را با جلسه غیرعلنی ۲ ساعته پیرامون بودجه آغاز کرد.»

مهاجرانی علیه اصلاح‌طلبان/ ما و طالبان/ پیشگام برای تزریق واکسن وارداتی

«ایران» حضور مقام معظم رهبری در مرقد امام راحل را عکس یک و اظهارات دیروز روحانی که از تحقق وعده امام یعنی آب و برق مجانی می‌گفت را تیتر یک کرده است. این روزنامه دولتی همچنین اظهارات اسحاق جهانگیری را در دومین روز از سفر به خوزستان پوشش داده و به نقل از وی تیتر می‌زند «سیاست‌های خارجی و داخلی خود را باید اصلاح کنیم». روزنامه ایران یادداشتی نیز از سعید لیلاز اقتصاددادن دارد که سعی می‌کند مهار نشدن تورم را علت‌یابی کند. لیلاز می‌نویسد: «پس‌از گذشت حدود ۲۰ ماه از اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه اقتصاد ایران که تقریباً تمام آثارآن درحال جذب بود، بحران چهارمی دراقتصاد ایران این بار ناشی از شیوع کرونا پدیدار شد که تاکنون ۳ تا ۴ درصد از اقتصاد ملی را بلعیده و موجب شده است تا هزینه‌های دولت برای حمایت از اقشار کم درآمد و همچنین کسب و کار‌های آسیب دیده از کرونا بشدت افزایش یابد. برهمین اساس دولت مجبور به چاپ اسکناس شد به طوری که برداشت یک میلیارد یورویی از صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا حدود ۲۰ هزارمیلیارد تومان پول پرقدرت به اقتصاد ایران تزریق کرد؛ بنابراین درطول این سال‌ها نه تنها مشکلات ساختاری و سنتی رشد تورم دراقتصاد ایران حل نشده است، بلکه دو مشکل جدید نیز به آن‌ها اضافه شده است. دراین مدت دولت تقریباً مشکل سوم یعنی تحریم‌ها را جذب و رفع کرده است، اما همچنان سه مشکل دیگر باقی است به طوری که کسری بودجه همچنان ادامه دارد، دولت یارانه سنگینی برای مقابله با کرونا پرداخت می‌کند و فساد شبکه بانکی نیزپابرجاست. درهمین راستا به نظر می‌رسد با وجود کاهش قابل توجه شتاب نرخ تورم درماه‌های اخیر نمی‌توان انتظار تک‌رقمی شدن تورم درآینده نزدیک را داشت.»

مهاجرانی علیه اصلاح‌طلبان/ ما و طالبان/ پیشگام برای تزریق واکسن وارداتی

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها