نمایندگان مجلس: دیگر در رأس امور نیستیم

کد خبر: 122266

«چند روز قبل وزيري كه در مسير استيضاح نبود، صبح اعلام استيضاح مي‌شود، قبل از ظهر اعلام وصول مي‌شود و 2 روز بعد هم اعلام مي‌كنند استيضاح را پس گرفتند، اين موضوع هم به شأن مجلس لطمه مي‌زند و هم اصل استيضاح را ضايع مي‌كند و هم مانع از اين‌ مي‌شود كه نمايندگان به وظيفه نظارتي خود عمل كنند.»

نمایندگان مجلس: دیگر در رأس امور نیستیم

عده ای از نمایندگان مجلس با انتقاد شدید نسبت به پس گرفتن امضای طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش، اظهار داشتند که نمایندگان مهر تایید بر سخنان رییس جمهور زدند که «مجلس دیگر در راس امور نیست». به گزارش سرویس سیاسی «فردا» طرح استیضاح وزير آموزش و پرورش که چهارشنبه هفته گذشته با امضای 28 نماينده اعلام وصل شده بود، در جلسه امروز مجلس و با انصراف تعداد زیادی از امضاء کنندگان، این استیضاح نیز منتفی شد. تعدادی از نمایندگان مجلس با به جا دانستن این اقدام نمایندگان، گفتند که از ابتدا نمی بایست که بحث استیضاح وزیری با چنین رای اعتماد بالایی مطرح می شد؛ عده ای دیگر نیز معتقدند که پس گرفتن امضای طرح استیضاح به جایگاه مجلس خدشه و اظهارات رییس جمهور را تایید می کند که «مجلس دیگر در رأس امور نیست».

اسامی را اعلام کنید تا تکلیف مشخص شود

الیاس نادران به عنوان یکی از مخالفان پس گرفتن امضای وزیر آموزش و پرورش، گفت: پس گرفتن استيضاح‌ها هم به شأن مجلس لطمه مي‌زند و هم اصل استيضاح را ضايع مي‌كند. وی افزود: چند روز قبل وزيري كه در مسير استيضاح نبود - صبح اعلام استيضاح مي‌شود، قبل از ظهر اعلام وصول مي‌شود و 2 روز بعد هم اعلام مي‌كنند استيضاح را پس گرفتند، اين موضوع هم به شأن مجلس لطمه مي‌زند و هم اصل استيضاح را ضايع مي‌كند و هم مانع از اين‌ مي‌شود كه نمايندگان به وظيفه نظارتي خود عمل كنند. نماینده تهران همچنین خواستار اعلام اسامی اسامي استيضاح كنندگان وزير آموزش و پرورش و امضا كنندگاني كه امضاي خود را پس گرفتند، شد تا مجلس و موكلين تكليف‌شان روشن شود.

نمایندگان مختار هستند که منصرف شوند

شهاب الدین صدر كه رياست جلسه علني مجلس شوراي اسلامي را بر عهده داشت، گفت: اين جا هم امضاها اعلام شده و هم همكاراني كه امضاي خود را پس گرفتند معلوم است؛ كاري هم كه در مورد اعلام استيضاح صورت گرفت براساس آيين‌نامه بود، يعني همان‌طور كه در ماده 220 آمده تقاضاي استيضاح نمايندگان از وزير يا وزيران بايد كتبا در جلسه علني به رييس مجلس داده شود و در آن موضوع استيضاح صريحا و با ذكر مورد يا موارد معين شود. وي ادامه داد: تقاضاي مزبور در آن جلسه يا جلسه بعد قرائت مي‌شود، و اين تقاضا بدون مباحثه و فورا براي وزير يا هيات وزيران فرستاده مي‌شود. استيضاح وزير آموزش و پرورش هم روز سه شنبه گذشته تقديم رييس مجلس شده بودند و روز چهارشنبه با توجه به اصرار 28 نفري كه تقاضا را امضا كرده بودند استيضاح اعلام وصول شد، لذا عين آيين‌نامه عمل شد. وي افزود: همكاران هم مختار هستند كه از اين ابزار نظارتي خود استفاده كنند. سوال، استيضاح و تحقيق و تفحص را مطرح مي‌كنند و بعد هم پس از بررسي منصرف مي‌شوند يا فرصت مي‌دهند، لذا بايد گفت اين كار طبق آيين‌نامه انجام گرفته و اگر موارد ديگري هم از استيضاح باشد طبق آيين‌نامه دنبال مي‌شود.

با احمدی نژاد موافقم که «مجلس در رأس امور نیست»

موسی الرضا ثروتی نیز با انتقاد شدید نسبت به پس گرفتن امضای استیضاح، گفت: بعضی از نماینده ها می گویند صلاح نیست الان استیضاح مطرح شود. آمریکا دارد فشار می آورد و تحریم هستیم و چه و چه. ما پدر آمریکا را درمی آوریم اگر جوانها به ما اعتماد داشته باشند و پشت سر ما بیایند. ولی وقتی با کارهایی که می شود، اطمینان مردم از دولت و مجلس سلب می شود، معلوم است که مجلس هم بی خیال پیگیری امور می شود. برخی نماینده ها واقعا با گرفتن کمترین امکانات و با اندک گفتگویی که دولت با آنها می کند، به راحتی از نظر خود عدول می کنند و وقتی می گوییم چرا، می گویند حالا دیگر شده، بگذاریم برنامه را برای بعد. آخر مگر می شود حق کسی را ببینی از بین برده اند و بگویی حالا دیگه شده!؟ وی با تاکید بر اینکه این کوتاه آمدن ها به جایگاه مجلس ضربه می زند، ادامه داد: خدا شاهد است من با آقای احمدی نژاد موافقم که مجلس دیگر در راس امور نیست. البته مجلس در معنا در راس امور هست، ولی با این عملکرد نمایندگان، مجلس در راس امور نخواهد بود. در نظر داشته باشید اعتراض به وزیر، سئوال کردن، تذکر دادن و استیضاح، هزینه برای نماینده ها دارد . ولی وقتی نماینده ای، حق و عدالت را فدای برخی مصالح می کند، دودش به چشم چه کسی می رود به جز مردم؟ شخصا به عنوان یک نماینده مستقل، تعهد داده ام مسایل را دنبال کنم. آقای وزیر تا زمانی که قانون را اجرا نکرده، در معرض استیضاح است و شخصا از آن برنمی گردم و هر زمانی که ایشان، قانون مصوب مجلس را اجرا کرد، شخصا، امضای خود را پس می گیرم و دوستان را نیز تشویق می کنم تا امضای خود را پس بگیرند. ولی تا این لحظه، وزیر به تکلیف قانونی خود عمل نکرده و با دوستانی که نشست اخیر را داشتیم، متفقا متعهد شده ایم تا آخر بایستیم تا حق قانونی مردم را بگیریم و عدالت را اجرا کنیم.

مسکوت گذاشتن استیضاح قانونی نیست

غلامرضا مصباحي مقدم مسكوت گذاشتن يك طرح استيضاح را علي‌رغم داشتن نصاب لازم خلاف قانون عنوان كرد و گفت: طرح چنين مباحثي در خصوص استيضاح وزير آموزش و پرورش به اين معناست كه طراحان مي‌خواهند محترمانه از اين استيضاح عقب بكشند. وی در گفتگویی با ایسنا افزود: در قانون چيزي به نام مسكوت گذاشتن يك استيضاح، در صورتي كه امضاهاي آن نصاب داشته باشد، وجود ندارد. نماینده تهران در عین حال استیضاح را يك نوع اعمال فشار بر روي وزير آموزش و پرورش دانست.

میرتاج الدینی تعهد داد، فرصت 3 ماهه دادیم

قاسم محمدي يكي از طراحان استيضاح وزير آموزش و پرورش نیز از اعطاي فرصت سه ماهه به وزير خبر داد و گفت: با توجه به تعهد آقاي ميرتاج‌الديني در جلسه‌اي با نمايندگان، ما از هيات رييسه درخواست كرديم كه سه ماه به وزير فرصت داده شود تا در صورت حل نشدن مشكلات، مجددا استيضاح بررسي شود. وی يكي از دلايل پيشنهاد فرصت سه ماهه به وزير آموزش و پرورش را آغاز سال تحصيلي دانش‌آموزان و نگراني‌هاي خانواده‌ها در اين رابطه عنوان كرد. وي گفت: اگر استيضاح طرح شود بدنه‌ي آموزش و پرورش درگير استيضاح مي‌شود. بنابراين فرصتي سه ماهه را براي وزير جهت شفاف‌سازي پيشنهاد داديم. عضو فراكسيون فرهنگيان مجلس افزود: البته در روند بررسي هم ديديم كه وزير آموزش و پرورش در حال بررسي گزارشات، مسائل مربوط به آزمون و ساير موارد استيضاح است. همچنين تغييراتي در بحث نتايج آزمون استخدامي معلمان ديديم و وزير آموزش و پرورش هم قول دادند تا به تمامي شكايت‌هاي مربوط به اين آزمون رسيدگي كنند و حتي اگر بعد از 10 ماه يقين پيدا شود كه كسي به صورت غيرمعمول وارد آموزش و پرورش شده او را از آموزش و پرورش اخراج كنند. نماينده مردم نير و نمين در خانه‌ ملت همچنين، يادآور شد: تعدادي از نمايندگان استيضاح‌كننده‌ي استيضاح به دليل جديت وزير آموزش و پرورش، آغاز بررسي مسائل و مشكلات و تغييرات انجام شده به اين نتيجه رسيدند كه پيش از استيضاح، سه ماه فرصت به وزير داده شود و اگر مشكلات حل نشد، مجددا امضا جمع و استيضاح طرح شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها