توصیه آیت الله جوادی درباره اختلافات

کد خبر: 124131

غوغا سالاران وقتي كه جمع هستند مزاحمت ايجاد مي‌كنند اما هنگامي كه متفرق مي‌شوند، كاري از دست آنها ساخته نيست و كسي نيز آنها را نمي‌شناسد.

فارس: استاد حوزه علميه قم با توصيه به پرهيز از اختلاف گفت: در اثر اختلافات داخلي، بيگانگان طمع مي‌كنند. آيت‌الله عبد‌الله جوادي آملي در درس اخلاق خود كه با حضور جمعي از دانشجويان دانشگاه‌ها و طلاب مدارس علميه كشور در بنياد بين‌المللي علوم وحياني اسراء قم برگزار شد به تشريح خطبه 238 امام علي (ع) در نهج‌البلاغه در مورد جنگ صفين پرداخت و اظهار داشت: اختلافات داخلي موجب طمع دشمنان مي‌شود و در جنگ صفين نيز دو گروه فتنه‌گر داخلي و خارجي با تفرقه‌افكني، لشكر در حال پيروزي امام ‌علي (ع) را به شكست كشانند. استاد حوزه علميه قم سه عامل بسيار مهم را دليل شكست لشكريان امام علي‌ (ع) دانست و بيان داشت: همراهي نكردن مردم با امام (ع)، ساده‌دلي و بي‌بصيرتي خواص و فريب‌كاري دشمن موجب شكست ياران امام علي (ع) شد. وي افزود: ابوموسي اشعري كه قبل از جنگ صفين و در جريان جنگ جمل به بهانه اينكه اين يك فتنه داخلي است و بايد از خون‌ريزي جلوگيري شود، از جنگ نهي مي‌كرد از يك طرف و عمرو‌عاص و معاويه با فريب‌كاري و تبليغات دروغين از سوي ديگر در صفوف لشكريان امام علي (ع) سستي و تفرقه ايجاد مي‌كردند. آيت‌الله جوادي آملي با اشاره به اينكه هر دو گروه درگير در جنگ صفين خواهان پيروزي بودند و از شكست كراهت داشتند‌، اظهار داشت: امويان با انتخابي درست، عمرو‌عاص را كه فردي زيرك و دغل‌كار بود براي حكميت معرفي كردند اما لشكريان امام علي (ع) بر خلاف نظر ايشان كه ابن عباس را پيشنهاد دادند، ابوموسي اشعري كه فردي ساده‌لوح را انتخاب كردند و در نتيجه اين بي‌بصيرتي و تخلف از فرامين ولي خدا، شكست را به او تحميل كردند. وي با اشاره به صفات لشكريان معاويه گفت: آنها اهل فقاهت، ادب، علم، درايت و استقلال نبودند و بايد كنترل مي‌شدند وگرنه مشكل ايجاد مي‌كردند و همچنين هيچ‌كدام از آنهايي كه در زير پرچم معاويه عليه امام (ع) طغيان كردند، طبق كلام ايشان از مهاجرين و انصار نبودند. استاد حوزه علميه قم با اشاره به آياتي كه امام علي (ع) بر اساس آنها حكميت را به اجبار قبول كردند، بيان داشت: نشناختن اهل بيت عصمت و طهارت (ع)، حقيقت قرآن و رابطه تنگاتنگ بين اين دو و تفسير به رأي قرآن عوامل تحميل حكميت بر امام علي (ع) توسط مردم بود. آيت‌الله جوادي آملي در ادامه با شرح معناي اغضام در اين خطبه به معناي اوباش گفت: اين كلمه ابتدا در آيات و روايات ما وجود داشته است و سپس در كلام وارد شده و از آنجا به مسايل سياسي ورود پيدا كرده است. استاد حوزه علميه قم افزود: غوغا سالاران وقتي كه جمع هستند مزاحمت ايجاد مي‌كنند اما هنگامي كه متفرق مي‌شوند، كاري از دست آنها ساخته نيست و كسي نيز آنها را نمي‌شناسد. آيت‌الله جوادي آملي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اهميت اخلاق گفت: رعايت ادب و اخلاق اثراتي دنيوي و اخروي دارد كه نتيجه دنيايي آن متمدن شدن جوامع است و مسا‌يلي همچون ظلم بر ديگران، تبعيض‌ن‍ژادي و... از آثار رعايت نكردن اخلاق در اين دنيا است و در كل بايد گفت مشكلات شرق و غرب عالم ناشي از فقدان اخلاق است. وي افزود:‌ در عالم آخرت، خورشيد، ماه و ستاره‌اي وجود ندارد و انسان‌ها بايد نور را با خود از اين دنيا ببرند و ساختن اين زيبايي هنر اخلاق است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها