آقای ضرغامی! کفگیر همکارانتان به ته دیگ خورده ؟
اخیرا در برنامهای که از شبکه خبر پخش میشود، بیش از 50 درصد تحریریه روزنامه کیهان به عنوان کارشناس در این برنامه حاضر میشوند! و این جدای حضور تحریریه این روزنامه در برنامههای دیگر شبکههای مختلف است که فینفسه و در صورت رعایت عدالت اشکالی بر آن وارد نیست.
حضور تکراری چهره هایی چون حسین شریعتمداری، حجت الاسلام رحیمیان و حجت الاسلام حسینیان در ویژه برنامه های سیاسی یک شبکه سیما، آن هم به فاصله کمتر از 2هفته می تواند نشان دهنده لیست بسیار محدود کارشناسان مجاز در برنامه های صداوسیما باشد؛ آنهم در موضوعاتی ملی و کلان چون حماسه نهم دی که نباید "جناحی" و "خطی" تفسیر شده و به خطوط سیاسی محدود تقلیل داده شود. فرض دیگر این است که سیما نظر و خواست مثلا روزنامه کیهان، را به خود نزدیک و یا منطبق دانسته که مدیر مسئول آن در کمتر از دو هفته دو بار در یک برنامه زنده حاضر میشود تا در یک برنامه درباره عبرتهای عاشورایی و فضای فتنه سال 88 و در یک برنامه دیگر (هر دو از یک شبکه سیما!) به حضور مردم در حماسه 9دی و حواشی قبل و بعد از آن بپردازد. به گزارش «فردا»؛ نکته اصلی در دستهای خالی سیما برای حضور کارشناسان سیاسی و اجتماعی، تکرار آدمهایی است که با تکرار خود، بالاخره حرفهایشان نیز تکراری خواهد بود، حرف بر سر اشخاص نیست، وگرنه سوال این است که چطور در 18ماه گذشته، چرا مدیران مسئول سایر رسانههای خودی و مدافع انقلاب و نظام دعوت نمیشوند؟! نکته دیگر این است که شاید تهیهکنندگان برنامههای زنده کارشناسان دیگری را نمیشناسند که در اینصورت لازم است طی یک فراخوان عمومی، لیست جدیدی دست و پا کنند و اگر بحث «دعوت» و عدم پذیرش از سوی نخبگان باشد این سوال پیش می آید که شاید رویه سیما طوری بوده که نتوانسته خواست نظام و رهبری مبنی بر تضارب آرا را فراهم کند، و این افراد حضور در این برنامهها را رد می کنند. آنچه باعث نگرانی است، بیتوجهی به سلایق مختلف در برنامههای زنده سیماست که گویی آمار اعلامی خود رسانه ملی را نیز مدنظر قرار نمیدهند، که بدون تردید این رفتارهای سیما و عدم دعوت از نمایندگان همه سلایق و افکار، بر این روند ریزش مخاطب بیتاثیر نیست. البته اینکه اهالی تحریریه روزنامه کیهان حضوری جدی در برنامههای سیما دارند نیز بحثی جداست، به طوری که اخیرا در برنامهای که از شبکه خبر پخش میشود، بیش از 50 درصد تحریریه روزنامه کیهان به عنوان کارشناس در این برنامه حاضر میشوند! و این جدای حضور تحریریه این روزنامه در برنامههای دیگر شبکههای مختلف است که فینفسه و در صورت رعایت عدالت اشکالی بر آن وارد نیست. ببندگان برنامه های سیاسی تلویزیون دیگر مدتهاست با چهره و نظر اعضای تحریریه کیهان در قامت کارشناسان سیاسی همیشگی! آشنا شده اند و ضرورت دارد چهره های جدید حتی با همان نظرات و دیدگاهها در رسانه ملی حضور داشته باشند. نگاهی گذرا به کوچهوبازار و افکار عمومی، دوری مردم از مجموعههای نمایشی را به وضوح نشان میدهد چه برسد به برنامههای دیگر و بویژه برنامههای سیاسی و باکسهای خبری؛ شاید در حال حاضر تنها نجاتبخش سیما، «مختارنامه» و برنامه «نود» باشد. امیدواریم سیما رویه خود را با وجود آمارهای موجود در بحث مخاطبگریزی، عوض کند و آنتن زنده برنامههای خود را با تنوع بیشتری به تحلیل مباحث اختصاص دهد.
دیدگاه تان را بنویسید