ژنرال قذافی در حال سقوط...!

کد خبر: 138356

این برای اولین بار نیست که او این طورآتش سلاح های خود را به روی مردم گشوده است. او در مقاطع مختلف برای باقی ماندن در قدرت، به رویارویی با مردم پرداخته است.در سال 1970، کمیته انقلابی تشکیل یافته توسط قذافی، به حذف مخالفان پرداخت...

ژنرال قذافی در حال سقوط...!
سرویس بین الملل«فردا»: کشور لیبی نیز از ویروس انقلاب هایی که علیه رژیم های دیکتاتوری در شمال افریقا آغاز شده بود در امان نماند و با وزش بادی که از تونس شروع شده و به دیگر کشورهای عربی خاورمیانه رسیده بود، این کشور نیز در حال حاضر به جمع کشورهای انقلابی پیوست. با سقوط قذافی اخلاف عمر مختار- کسی که 20 سال از عمر خود را برای مبارزه با ایتالیایی ها صرف کرد- پیروز خواهند شد و قدرت را در دست خواهند گرفت. پس از فرار زین العابدین بن علی از تونس، کناره گیری مبارک از حکومت در مصر، این بار نوبت به کنلل قذافی رسیده است تا پس از 42 سال از قدرت خداحافظی کند.
قذافی کیست؟
شاه ادریس- کسی که نقش مهمی در استقلال لیبی و خارج شدن این کشور از تحت الحمایگی انگلیس و فرانسه داشت- برای انجام درمان پزشکی در سال 1969 به ترکیه سفر می کند. قذافی که در آن روزگار فقط 27 سال داشت با استفاده از فرصت و متحد کردن دوستان خود، کودتای نظامی انجام می دهد و قدرت را در لیبی به دست می گیرد. قذافی در سال 1972، با حذف پست نخست وزیری کشور را به طور کامل در اختیار خود می گیرد و شروع به بسط قدرت خود در کشور می کند.
قذافی که در این سالها طرفدار سرسخت کمونیست ها بود، در هر فرصتی به انتقاد از امریکا می پرداخت. این روند به گونه ای شد که امریکایی ها به او لقب " سگ خاورمیانه" را دادند. پس از پایان جنگ سرد و فروپاشی شوروی او به تمجید از امریکاییان پرداخت و روابط حسنه با آنها برقرار کرد.
رویارویی قذافی با مردم
این برای اولین بار نیست که او این طورآتش سلاح های خود را به روی مردم گشوده است. او در مقاطع مختلف برای باقی ماندن در قدرت، به رویارویی با مردم پرداخته است.
در سال 1970، کمیته انقلابی تشکیل یافته توسط قذافی، به حذف مخالفان پرداخت. در سال 1978، امام موسی صدر- رهبر شیعیان لیبی- توسط نیروهای قذافی ربوده شد. در سال 1986، در پی نشان دادن حسن نیت ها به بلوک شرق یکی از هواپیماهای امریکایی را ربود. در سال 1988، یکی دیگر از هواپیماهای امریکایی را منفجر کرد. این موارد تنها گوشه ای از اقدامان این دیکتاتور در لیبی می باشد.
مبارزه با سرهنگ قذافی
از دهه 80 میلادی مبارزه با قذافی آغاز شد. در سال 1984، سپاه "باب العزیزیا" تلاش کرد تا کودتایی را علیه قذافی ترتیب دهد و در نقش رهبر برای مخالفان رژیم قذافی ظاهر شود. اما این اقدام به نتیجه نرسید. مهمترین چالش رژیم قذافی تا قبل از این حوادث، قیام قبیله "ور فلا" لیبی در سال 1993 بود.
از سوی دیگر منطقه بنغازی- در شرق لیبی که این روزها کتنون مبارزه می باشد- از دیر باز محل حضور مخالفان دولت بوده است. در سال 2006 هزاران نفر از مردم این منطقه توسط نیوهای قذافی قتل و عام شدند.
پرده آخر
امروز قذافی به گفته خبرنگار الجزیره محصولاتی را که در طی این 40 سال کاشته است برداشت می کند: خشونت و وحشت، فامیل بازی، سیاست های او در قبال قبایل و سوء استفاده از قدرت. این عوامل امروز دست در دست هم دادده اند در حال ریشه کن کردن قدرت او می باشند. ژنرال قذافی سالهاست که با فروش نفت و دادن رانت به بستگان خود، مردم لیبی را به خاک سیاه نشانده است. در این شرایط که او نمی تواند کاری انجام دهد و متوجه سرنوشت خود شده است به طور علنی فرزند خود را به تلویزیون می فرستد و به مردم اعلام می کند که فقط یک راه در پیش دارند و آن هم کنار آمدن با حکومت است.
در این شرایط خطیر مردم لیبی راه دشواری در پیش دارند، زیرا که قذافی آنها را تهدید کرده است که تا آخرین فشنگ در برابر مردم ایستادگی خواهد کرد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها